Popularność kombi - regionalizacja

Data: 2018-04-29 22:35:22
Autor: Michal Jankowski
Popularność kombi - regionalizacja
W dniu 2018-04-29 o 19:54, Marek S pisze:
Witam Was,

Niedawno poruszyłem wątek na temat regionalizacji zachowań kierowców. Pominąłem w nim jedną rzecz, na którą zwróciłem uwagę a wyleciała mi z głowy - mianowicie zauważyłem, że zdecydowana większość aut to kombi lub pokrewne - z wycieraczką na tylnej szybie. Czy w Waszych rejonach też tak jest?

Dodam jako ciekawostkę wyjaśnienie, że dodatkową zachętą do powyższego pytania była moja niedawna rozmowa z gościem z USA, który to właśnie zauważył na naszych ulicach. Skomentował: nie wiedziałem, że kombi się jeszcze produkuje :-D

Ja to w ogóle nie rozumiem popularności sedanów. Przecież to jest dobrowolna rezygnacja z całkiem sporej przestrzeni pomiędzy poziomem klapy bagażnika a poziomem dachu. Jakaś atawistyczna zaszłość jeszcze sprzed wojen...

Oczywiście, jeśli kogoś stać na auto 6 metrów długie a sedan mu się podoba, to niech kupuje.

   MJ

Data: 2018-04-30 01:52:27
Autor: J.F.
Użytkownik "Michal Jankowski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5ae62cab$0$606$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Sprzed wojen ... hm, moze i sprzed
https://en.wikipedia.org/wiki/Cadillac
https://en.wikipedia.org/wiki/Station_wagon

Oczywiście, jeśli kogoś stać na auto 6 metrów długie a sedan mu się podoba, to niech kupuje.

A wiesz jakie fajne kombi z 6m wychodzi ... :-)

J.

Data: 2018-04-30 04:29:24
Autor: bliskomalty
W dniu niedziela, 29 kwietnia 2018 22:35:58 UTC+2 użytkownik Michal Jankowski napisał:
Ja to w ogóle nie rozumiem popularności sedanów. Przecież to jest dobrowolna rezygnacja z całkiem sporej przestrzeni pomiędzy poziomem klapy bagażnika a poziomem dachu. ...

pomijając względy estetyczne (jeszcze zależy od marki/modelu) sedan może:
- być sztywniejszy, mniej skrzypieć na dziurach, lepiej się prowadzić,
- mniej ważyć,
- być bardziej opływowy (przynajmniej w stosunku do kombi),
- mieć ciut lepszy stosunek osiągi/spalanie,
Ponadto nie jedziemy razem z bagażami oddzielonymi tylko roletą czy klapą (które również lubią hałasować) - jest ciszej, bezpieczniej, przy otwartym bagażniku w samochodzie nadal jest cicho/bezwietrznie/chłodno, sedna może łatwiej nagrzać/schłodzić.

W.

Data: 2018-04-30 14:10:03
Autor: RadoslawF
W dniu 2018-04-30 o 13:29, bliskomalty@gmail.com pisze:

[...]

Tylko jak ktoś tego kombiaka konstrukcyjnie spieprzy.
Jedynie zgoda co do hałasu.

- mniej ważyć,

Bez różnicy czy ten kawałek blach masz na dachu czy na bagażniku.
Co najwyżej słupki tylne dochodzą.

- być bardziej opływowy (przynajmniej w stosunku do kombi),

Nieodczuwalna różnica.

[...]

Zgoda co do szybszego nagrzewania i schładzania.

A teraz zalety kombiaka: większy bagażnik, wygodniejszy dostęp
do bagażnika.
W niektórych modelach możliwość dostawienia dodatkowych miejsc
siedzących.

Pozdrawiam

Data: 2018-04-30 06:08:12
Autor: bliskomalty
> [...]
> - być sztywniejszy, mniej skrzypieć na dziurach, lepiej się prowadzić,

Tylko jak ktoś tego kombiaka konstrukcyjnie spieprzy.

spieprzy, nie spieprzy - podejrzewam, że sedan i kombi mogą (nie muszą) różnić się nastawami czy nawet dostępnymi rozwiązaniami w obrębie zawieszeń, układu kierowniczego, np. jakieś zawieszenia z zaawansowaną regulacją, tryb "sport", jakieś wersje GT, GTS, itp.

Jedynie zgoda co do hałasu.

> - mniej ważyć,

Bez różnicy czy ten kawałek blach masz na dachu czy na bagażniku.
Co najwyżej słupki tylne dochodzą.

czasem kombi oparte są o inną płytę - np. Vectra C - 13 cm dłuższa, więc podejrzewam, że tych kilogramów jednak trochę doszło (do i tak ciężkiego samochodu).
Przy okazji Vectry C - tu akurat producent poszedł inną drogą - HB w wersji GTS prowadzi się wg mnie znacznie lepiej niż sedan (obie bez IDS) - jest m.in. niższy, sztywniejszy, standardowo inny rozmiar/profil kół. Nie wiem jak jest z prowadzeniem kombi.

> - być bardziej opływowy (przynajmniej w stosunku do kombi),

Nieodczuwalna różnica.

dla większości pewnie nie...
to z innej mańki ;-) - zazwyczaj w kombi dużo szybciej brudzi się szyba

> [...]

do bagażnika.
W niektórych modelach możliwość dostawienia dodatkowych miejsc

To oczywiste, że kombi też ma zalety, ale dla niektórych w ogóle nie są one istotne albo nie przeważają nad zaletami sedana (ew. HB).
Jeśli o mnie chodzi - możliwie najlepszy stosunek (osiągi,prowadzenie/koszty) chcę mieć codziennie a dużego i wygodnego bagażnika potrzebuję raz na jakiś czas. Wówczas ww. HB GTS i tak mi wystarcza.
Pozdr.

Data: 2018-04-30 17:07:37
Autor: RadoslawF
W dniu 2018-04-30 o 15:08, bliskomalty@gmail.com pisze:
[...]

A czasami nie są oparte o inne podwozie.  :-)

- być bardziej opływowy (przynajmniej w stosunku do kombi),

Nieodczuwalna różnica.

dla większości pewnie nie...
to z innej mańki ;-) - zazwyczaj w kombi dużo szybciej brudzi się szyba

Która?
Bo jak tylna to ma wycieraczki których nie uświadczysz w eleganckich
sedanach.

[...]

I dlatego ci dla których te zalety nie są ważne nie kupują kombi.
Ciężko było do tego dojść samemu. Trzeba było dyskusję sprowokować.
A w niej się zabezpieczać zwrotami "dla mnie", jeśli chodzi o mnie".

Pozdrawiam

Data: 2018-04-30 22:25:04
Autor: bliskomalty
> [...]

A czasami nie są oparte o inne podwozie.  :-)

płyta = płyta podłogowa

> to z innej mańki ;-) - zazwyczaj w kombi dużo szybciej brudzi się szyba

Która?
Bo jak tylna to ma wycieraczki których nie uświadczysz w eleganckich
sedanach.

Widocznie nie ma takiej potrzeby a czepiając się dalej - w kombi wycieraczka jest a i tak duża część szyby pozostaje brudna.

> [...]

Ciężko było do tego dojść samemu. Trzeba było dyskusję sprowokować.
A w niej się zabezpieczać zwrotami "dla mnie", jeśli chodzi o mnie".

Michał nie rozumiał dlaczego ktoś woli sedana zamiast kombi, to podałem przykładowe argumenty za sedanem/przeciw kombi. Zacząłeś je podważać no to je uzupełniłem a teraz masz pretensje (?)
Używam zwrotów "dla mnie" bo nie zjadłem wszystkich rozumów, nie jestem wyrocznią - do tego też mogłeś dojść samemu.
W.

Data: 2018-04-30 23:17:28
Autor: przemek.jedrzejczak
Popularność kombi - regionalizacja
kombi jest funkcjonalne i to jego główna zaleta. Jeśli jest jedynym autem w rodzinie to wybór z rozsądku choć w bogatszych Niemczech 70% Passatów to wersja Variant. Kolejny argument wygląd:
No to popatrzmy:
http://superauto24.se.pl/nowosci/auto-top-10-najlepsze-nowe-samochody-kombi-w-klasie-sredniej-porownanie-ceny-osiagi_512032.html
Dla mnie sedan to takie upośledzone auto i nie znam wśród znajomych przypadku żeby ktoś go kupił a miał wcześniej kombi, wszyscy w drugą stronę a pardon znajomi kupili C-Klasse (po Touranie) i teraz bagaże jadą z 2-ka dzieci w drugim rzędzie ;-) jak ktoś widział bagażnik w tym aucie to wie o co chodzi.

Data: 2018-05-01 10:03:06
Autor: J.F.
Popularność kombi - regionalizacja
Dnia Mon, 30 Apr 2018 23:17:28 -0700 (PDT),
przemek.jedrzejczak@gmail.com napisał(a):
kombi jest funkcjonalne i to jego główna zaleta. Jeśli jest jedynym
autem w rodzinie to wybór z rozsądku choć w bogatszych Niemczech
70% Passatów to wersja Variant.

a) sprawdzic, czy to jedyne auto w rodzinie,
b) VW to auto dla ludu, podaj % z mercedesa :-)

[...]

tez lubie kobiaki, ale C-klasa nie ma bagaznika ?
No, widac trzeba E.

J.

Data: 2018-05-01 01:41:38
Autor: przemek.jedrzejczak
Popularność kombi - regionalizacja
VW jest największym producentem. I popatrz na E ile kosztuje ;-)

Data: 2018-05-01 09:48:17
Autor: J.F.
Popularność kombi - regionalizacja
Dnia Mon, 30 Apr 2018 22:25:04 -0700 (PDT), bliskomalty@gmail.com
[...]

tylko czy samo wydluzenie tylu plyty nalezy nazywac jej zmiana ...
przy okazji chyba jednak wywazenie diabli wzieli, z tylu kombi
wypadalo by dac mocniejsze zawieszenie, bo jeszcze ktos wrzuci 400kg
do bagaznika.

Ale ... mam VC kombi, na wywazenie nie narzekam, moze wiecej zmian w
plycie wprowadzili. W koncu jakis Niemiec bedzie tym 200 po
autostradzie jechal - musi byc bezpieczna.

J.

Data: 2018-04-30 19:56:53
Autor: Cavallino
W dniu 30-04-2018 o 15:08, bliskomalty@gmail.com pisze:
[...]

Ale to wszystko prędzej znajdziesz w hatchbacku niż w sedanie....
Zwłaszcza że u nas królują kompakty, a nie kolubryny jak w Hameryce.

Data: 2018-05-01 00:09:56
Autor: bliskomalty
W dniu poniedziałek, 30 kwietnia 2018 19:56:54 UTC+2 użytkownik Cavallino napisał:
W dniu 30-04-2018 o 15:08, b****@gmail.com pisze:

Ale to wszystko prędzej znajdziesz w hatchbacku niż w sedanie.....
Zwłaszcza że u nas królują kompakty, a nie kolubryny jak w Hameryce.

OK, kompakty trochę mało mnie interesują, możesz mieć rację.
Ponadto w podanym dalej przeze mnie przykładzie - Vectra C to jest liftback a nie HB. Mam też model samochodu, który w ogóle wychodził tylko jako liftback lub sedan (kombi nie było) ale najmocniejsza wersja tylko jako sedan.

Data: 2018-05-01 22:45:18
Autor: Cavallino
W dniu 01-05-2018 o 09:09, bliskomalty@gmail.com pisze:
[...]

Podobnie jak mnie kolubryny.

Data: 2018-04-30 10:18:26
Autor: kk
W dniu 2018-04-29 o 22:35, Michal Jankowski pisze:
[...]

A ja popularności samochodów ze stałym dachem :-)

Data: 2018-04-30 20:55:48
Autor: Marek S
[...]

Ja uważam, że taką zaszłością jest kombi bo przecież taki Jelcz to ma 8 ton ładowności! Żadne kombi się nie umywa :-D

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-04-30 22:51:32
Autor: J.F.
Dnia Mon, 30 Apr 2018 20:55:48 +0200, Marek S napisał(a):
[...]

d* tam Jelcz, ale taki Volvo czy Merc z 500KM pod pedalem ...
Tylko zeby robili w wersji kombi, bo siodlo to jakos wyjatkowo glupie
:-)

J.

Popularność kombi - regionalizacja