Portugalia

Data: 2014-01-24 12:04:54
Autor: JaMyszka
Portugalia
Znajoma studentka za 2 tygodnie rozpoczyna semestr w Portugalii. I zadała mi pytanie
czy mam sobie zostawić PKO bp czy założyć inne, ale na to konto będzie szło stypendium. Nie umiałam jej poradzić. Mogę prosić o jakie¶ podpowiedzi?

--
Pozdrawiam :)
JM

Data: 2014-01-24 23:21:06
Autor: Zdzichu Pi
Portugalia
a 3adna chociaz ? ;) -- -

Data: 2014-01-24 16:01:08
Autor: JaMyszka
Portugalia
W dniu pi±tek, 24 stycznia 2014 23:21:06 UTC+1 użytkownik Zdzichu Pi napisał:
a 3adna chociaz ? ;)

Nie chociaż a z reszt± ;p

Data: 2014-01-25 07:48:13
Autor: sqlwiel
Portugalia
W dniu 2014-01-25 01:01, JaMyszka pisze:
W dniu pi±tek, 24 stycznia 2014 23:21:06 UTC+1 użytkownik Zdzichu Pi napisał:
a 3adna chociaz ? ;)

Nie chociaż a z reszt± ;p

Nie z reszt±, a zreszt±. :P

--

Dziękuję. Pozdrawiam.   sqlwiel.

Data: 2014-01-25 03:13:29
Autor: JaMyszka
Portugalia
W dniu sobota, 25 stycznia 2014 07:48:13 UTC+1 użytkownik sqlwiel napisał:

> Nie chociaż a z reszt± ;p

Nie z reszt±, a zreszt±. :P

Tyż prawda. Thx :)

Dziękuję. Pozdrawiam.   sqlwiel.

--
Ukłony :)

Data: 2014-01-25 03:48:15
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Portugalia

"JaMyszka" ffc64e07-d531-42fa-a35c-b1b3285d8ef8@googlegroups.com

[...]

Z Portugalii to chyba Mille jest.

Data: 2014-01-25 12:21:23
Autor: J.F.
Portugalia
Dnia Sat, 25 Jan 2014 03:48:15 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski
[...]

Jak uczy doswiadczenie - to nic nie znaczy. Banki sie jakos slabo integruja ze swoimi filiami.

Stypendium bedzie szlo z Polski ? Zasoby finansowe jakies ma (aby
zaoszczedzic na ilosci i kosztach  przelewow) ? Bo konto powinno chyba miec dobra karte kredytowa lub tanie przelewy
za granice. Lub tanie konto walutowe.

A tu jej chyba trzeba poradzic cos z karta prowadzona w EUR i
dostepem do krajowych kantorow internetowych. I niech spojrzy na
oferty bankow miejscowych - bo moze lepiej lokalne konto i lokalna
karte.

VISA zdaje sie ostatnio sie uparla i pobiera 3% za przewalutowanie
niezaleznie od banku. Lepszy Mastercard ? Upowaznienie dla kogos z rodziny moze sie przydac, i do banku, i do
telefonu.

J.

Data: 2014-01-25 08:43:36
Autor: xbartx
Portugalia
Dnia Fri, 24 Jan 2014 12:04:54 -0800, JaMyszka napisał(a):

Znajoma studentka za 2 tygodnie rozpoczyna semestr w Portugalii. I
zadała mi pytanie czy mam sobie zostawić PKO bp czy założyć inne, ale na
to konto będzie szło stypendium. Nie umiałam jej poradzić. Mogę prosić o
jakieĹ› podpowiedzi?

Ja bym założył konto z kantorze Aliora w EUR oczywiście. Jedna wypłata w miesiącu jest darmowa, płacić tą kartą normalnie może a jak potrzeba to cześć EUR może zamienić w kantorze po bardzo dobrym kursie i przelać PLN do PKO BP.

Xenocide

Data: 2014-01-26 22:22:43
Autor: Chris94
Portugalia
Dnia Fri, 24 Jan 2014 12:04:54 -0800 (PST), JaMyszka napisał(a):

[...]

Zasadnicze pytanie: Kto będzie wypłacał to stypendium i w jakiej walucie?
Moja córk± miała ten sam problem gdy wyjeżdżała na studia do Wiednia (fakt, że to było kilkana¶cie lat temu), AFAIR w ramach programu Erazmus.
Na miejscu okazało się, że stypendium wypłaca tamtejsza uczelnia w miejscowej walucie, a na rozpoczęcie roku akademickiego w hallu uczelni miejscowe banki urz±dziły stoiska, na których od ręki studentom zakładano konta na promocyjnych warunkach.
Więc polskim bankiem niech sobie koleżanka głowy nie zawraca.

--
Pozdrowienia,
Krzysztof

Data: 2014-01-29 03:30:42
Autor: tyna
Portugalia

> Znajoma studentka za 2 tygodnie rozpoczyna semestr w Portugalii. I zadała mi pytanie czy mam sobie zostawić PKO bp czy założyć inne, ale na to konto będzie szło stypendium. Nie umiałam jej poradzić. Mogę prosić o jakie¶ podpowiedzi?

Witam!
Ja jestem t± studentk±, której temat został tutaj poruszony. :)
Wła¶ciwie to całe stypendium wpłynęło już na moje konto (PKO BP)w złotych.
Zastanawiałam się czy lepiej jest założyć sobie przed wyjazdem jakie¶ nowe-korzystniejsze konto w innym banku i przelać na nie całe stypendium czy bardziej będzie się opłacało założyć co¶ na miejscu.
Jestem zielona w temacie bankowo¶ci :)

Pozdrawiam i dziękuję za odpowiedzi!

Data: 2014-01-29 19:38:18
Autor: Chris94
Portugalia
Dnia Wed, 29 Jan 2014 03:30:42 -0800 (PST), tyna napisał(a):

[...]

Całe stypendium? Za cały okres? Chyba nie?
Moja Córka co miesi±c dostawała kasę na konto w austriackim banku, w
miejscowej walucie (wówczas chyba jeszcze w szylingach).
Pieni±dze, konkretnie euro, będ± Ci potrzebne na miejscu, na opłacenie
kosztów pobytu (akademik, wyżywienie i wiele innych spraw) i dlatego
konto w miejscowym banku będzie konieczne.
Najważniejsze, to nie dopu¶cić, żeby jakikolwiek bank dokonywał
przewalutowania Twoich pieniędzy na euro, bo stracisz przy tym co
najmniej 6% ¶rodków.
Musisz się dowiedzieć, kto w następnych miesi±cach będzie płacił Ci to
stypendium i w jakiej walucie, bo od tego zależy dalsza taktyka.

Data: 2014-01-30 08:52:14
Autor: J.F.
Portugalia
[...]

Zwyczajow w Portugalii nie znam, mozliwe ze miejscowe konto bedziesz
musiala miec, np zeby zaplacic za akademik czekiem. Albo maja tam
jakies inne, lokalne powszechnie akceptowalne karty. Mozliwe tez ze
wszyscy tam placa gotowka.
Zobacz sobie strone uczelni - moze maja rady dla zagranicznych
studentow, ewentualnie inne wieksze uczelnie. A zagraniczne konto moze sie w przyszlosci przydac, tylko musi miec
obsluge w pelni przez internet.

Niezaleznie od zwyczajow:
-placic bedziesz w euro, i najlepiej jeszcze w Polsce zamienic
potrzebna kwote na euro w internetowym kantorze, np www.walutomat.pl

-do tego potrzebujesz u nas konto walutowe,

-choc jak kurs zlotowki spada, to lepiej poczekac - te operacje mozna  zreszta przeprowadzic przez internet. Szczegolnie jak mozesz ulokowac
 pieniadze na lokacie na pare %

-przelewy za granice moga byc dosc drogie (kilkadziesiat zl, choc np
Alior Sync twierdzi ze 0), wiec lepiej ograniczyc ich liczbe. -karty sa debetowe (debit, np. Visa electron) i kredytowe (np Visa).
 debetowe sciagaja z konta od razu, a kredytowa placisz, placisz, a po
 miesiacu splacasz zadluzenie). Za granica lepiej sie sprawuja
 kredytowe, gdyz sprawdzanie stanu konta przy debetowej potrafi
 zawiesc. Ale juz wyplaty z bankomatow lepiej karta debetowa, bo karty
 kredytowe zazwyczaj pobieraja od tego dodatkowa oplate/prowizje.
 Najlepiej miec dwie ... i to z roznych bankow.

-za wyplaty z zagranicznych bankomatow sa wyzsze prowizje .. ale nie
 wszedzie, np Alior Sync. Jak jest to stala oplata, to wybierac
 wieksza kwote, np 200 euro, za to rzadiej.

-za operacje zagraniczne bank pobiera oplate za przewalutowanie, i to
 spora - pare %. Dlatego lepiej miec karte prowadzona w EUR i konto  walutowe. -moze sie przydac bank z obsluga przy okienku - upowaznisz kogos z
 rodziny, i w razie problemow pojdzie i zalatwi.

Alior Sync wyglada obiecujaco http://www.sync.pl/
ale ... juz widze ze za wyplaty z zagranicznych bankomatow zero, ale
karta zlotowkowa. Bo walutowa to 5 zl.
Zapewne przewalutowanie zlotowek bedzie po niekorzystnym kursie ...
spora :-)

J.

Data: 2014-01-29 18:37:54
Autor: xbartx
Portugalia
Dnia Wed, 29 Jan 2014 03:30:42 -0800, tyna napisał(a):

Witam!
Ja jestem tą studentką, której temat został tutaj poruszony. :)
Właściwie to całe stypendium wpłynęło już na moje konto (PKO BP)w
złotych.
Zastanawiałam się czy lepiej jest założyć sobie przed wyjazdem jakieś
nowe-korzystniejsze konto w innym banku i przelać na nie całe stypendium
czy bardziej będzie się opłacało założyć coś na miejscu.
Jestem zielona w temacie bankowości :)

Pozdrawiam i dziękuję za odpowiedzi!

Może najpierw poczytaj co inni (w tym ja) napisali w tym wątku i jeżeli coś będzie nie jasne to wtedy pytaj.

Xenocide

Data: 2014-01-30 08:28:28
Autor: Tyna
Portugalia
Chris94: Tak jak pisałam wcze¶niej, otrzymałam już niemal całe stypendium (bez wypłaty za ostatni miesi±c- dostanę po zaliczeniu semestru i rozliczeniu się z uczelni±). Niemniej dziękuję bardzo za wskazówki i pozdrawiam!

J.F.: Bardzo przydatne informacje! Dziękuję za szczegółowe wyja¶nienie. Teraz już bardziej wiem o co w tym wszystkim chodzi. Pozdrawiam!

Portugalia