Porządny statyw na ciężki sprzęt

Data: 2009-09-14 01:58:29
Autor: dominik
Porządny statyw na ciężki sprzęt
hello

powiedzcie mi czy ktoś z was używał może manfrotto 055MF3 + 329RC4? Właśnie jestem na kupnie i chciałbym znać opinie użytkowników. Czy w ogóle to dopasowanie głowicy do statywu jest rozsądne - statyw wyraźnie ciąży w tym miejscu, choć rzecz jasna głowica bardzo wygodna i fajna w obsłudze.
Dodatkowo pytanie o pokrowiec na ten statyw.. czy standardowy 80cm pomieści jego razem z głowicą?

cross, bo na szczęście statywy nie są ani cyfrowe, ani analogowe :)

pozdrawiam

d.

Data: 2009-09-14 09:02:05
Autor: Jakub Jewuła
Porządny statyw na ciężki sp rzęt
hello
powiedzcie mi czy ktoś z was używał może manfrotto 055MF3 + 329RC4? Właśnie jestem na kupnie i chciałbym znać opinie użytkowników. Czy w
ogĂłle  to dopasowanie gĹ‚owicy do statywu jest rozsÄ…dne - statyw wyraĹşnie
ciÄ…ĹĽy w  tym miejscu, choć rzecz jasna gĹ‚owica bardzo wygodna i fajna w
obsłudze. Dodatkowo pytanie o pokrowiec na ten statyw.. czy standardowy
80cm  pomieĹ›ci jego razem z gĹ‚owicÄ…?
cross, bo na szczęście statywy nie są ani cyfrowe, ani analogowe :)
pozdrawiam

055 + 410 i kropka :)

Czy dobrze pamietam, zes jest z Krakowa?
Mam taki zestaw, mozesz sobie pomacac...

Data: 2009-09-14 11:58:40
Autor: Marek Wyszomirski
Porządny statyw na ciężki sp rzęt
"Jakub Jewuła" <biuro@skanowanie.com.pl> napisał:

[...] 055 + 410 i kropka :)
[...]

055 znam tylko z opinii (pozytywnych), mam natomiast 410. Pod względem stabilnosci i precyzji ustawiania jest to świetna głowica. Jej wadą jest natomiast szybkość pracy - pod tym wzgledem wszelkie kulowe bija ją na głowę. W niektórych zastosowaniach ta powolność 410 nie ma znacznia, w innych może być poważną wadą. Dla mnie wadami 410 są też zbyt duże _jak_ na_moje_potrzeby_ rozmiary i ciężar - ale - kogoś kto szuka głowicy do ciężkiego sprzętu zapewne te cechy 410 nie przerażą.

--
Pozdrawiam!
Marek Wyszomirski (wyszomir@toya.net.pl)

Data: 2009-09-15 15:59:19
Autor: Michał Smoczyk
Marek Wyszomirski pisze:

[...]

Ja uĹĽywam od jakiĹ› dwĂłch lat zestawu 190MF4 (lekki karbonowy) +
głowicę 486RC2 (kulowa) i jestem bardzo zadowolony. Tylko że dla
mnie przede wszystkim ważna jest waga statywu -- miałem inne cięższe
i po prostu ich nie nosiłem w teren/do lasu/na łąkę etc. Szkoda mi
było tachać.

Ta kulowa głowica 486 jest szybka i lekka. Faktycznie szybciej się
operuje (przy pewnej wprawie) niż głowicami 3-way. Ja robię głównie
fotografie i makrofotografie roślinom i szybkość nie ma dla mnie
większego znaczenia. Do panoram się nie bardzo za to nadaje, jak to
kulowe bez blokady poziomu.

Całość bardzo stabilna, nawet za bardzo.
--
Michał

Data: 2009-09-15 17:39:41
Autor: Marek Wyszomirski
Porządny statyw na ciężki sp rzęt
"Michał Smoczyk" <msmoczyk@wp.pl> napisał:

[...]
[...]

Mam też 486 ale przestałem używać - za lepsze od niej uważam głowice kulowe
z 3 pokrętłami - jednym luzujesz kulę, drugim ustawiasz siłę oporu głowicy
ze zluzowanÄ… kulÄ…, trzecim odbvlokowujesz obrĂłt do panoram. Jak sie czymĹ›
takim pracuje po odpowiednim ustawieniu oporu moĹĽna zobaczyc np. pod
adresami http://www.youtube.com/watch?v=DJ0Lne7Tc2I lub
http://www.youtube.com/watch?v=FjJ_T0vOxds. Od pewnego czasu moja ulubiona
głowica to Giottos MH1301. Ciekawa alternatywą wydają sie być głowice
Fancier FT-6663H, FT6664H i FT6665H
(www.funsports.pl/p,pl,453,glowica+ft6663h.html) zwłąszcza przy cenie
150-179zł za którą są oferowane.

Data: 2009-09-15 23:36:44
Autor: dominik
Marek Wyszomirski wrote:
[...]

Dzięki za wskazówki, chyba głowica taka będzie się mi najlepiej nadawać.
Jak jest z stabilnością tego? Producent nie opiera się przeciw wadze, ok 5kg?

d.

Data: 2009-09-16 00:05:43
Autor: Marek Wyszomirski
"dominik" <ninik@dominik.kei.pl> napisał:

> [...]

Dzięki za wskazówki, chyba głowica taka będzie się mi najlepiej nadawać.
Jak jest z stabilnością tego? Producent nie opiera się przeciw wadze, ok

Dane o dopuszczalnym obciązęniu masz na stronach producentów.
Fancier FT6663H - http://www.funsports.pl/p,pl,453,glowica+ft6663h.html -
4kg
Fancier FT6664H - http://www.funsports.pl/p,pl,454,glowica+ft6664h.html -
6kg
Fancier FT 6665H - http://www.funsports.pl/p,pl,455,glowica+ft6665h.html -
8kg
MH1302 - http://www.giottos.com/MH-3.htm - 6kg.

Data: 2009-09-15 23:34:11
Autor: dominik
Marek Wyszomirski wrote:
[...]

No właśnie ciężki sprzęt niekoniecznie oznacza ciężką głowicę. Stawiając zestaw jak z początku opisu czułem że tracę zalety lekkiego statywu podpinając do niego tak ciężką głowicę. Poza tym widać jasno że to głowica pod średniaka raczej.
No i średnio się to takie nosi. Jest po prostu dziwnie wyważone.
Właśnie też zastanawiam się nad tą szybkością pracy - może to brak przyzwyczajenia, ale nie mogłem dojść ładu z tymi pokrętełkami, za to doszedłem do wniosku, że taka głowica świetnie nadaje się do panoram, ale nie do łatwej zmiany orientacji.

d.

Data: 2009-09-15 23:56:36
Autor: Marek Wyszomirski
[...]

Albo pod bardzo precyzyjne ustawienie mniejszego formatu. Jej ogromnÄ… zaletÄ…
jest to, że w momencie poruszania za pośrednictwem przekłądni ślimakowych
nic nie musisz luzować, nie musisz te.ż podtrzymywać aparatu. W efekcie w
momencie kończenia ruchu nie zmieniaja sie obciążenia głowicy i nóg
statywu - i kadr zostaje dokładnie taki, jaki ustawiłeś. W przypadku
typowych głowic podczas ustawiania kadru obciążenia podtrzymujesz aparat -
na zakończenie blokujesz głowicę, pzrestajesz podtzrymywać i w tym momencie
siłynobciążające głowicę i statyw gwałtownei sie zmieniają - a to powoduje,
ze wszystkie elementy układu (głowica, statyw i podłłoże pod nogami statywu)
minimalnie się odkształacaja pod wpływem zmian obciążenia. I w przypadku
makrofotografii lub długich teleobiektywów niestety bywa to widoczne w
postaci zmiany kadru.

No i średnio się to takie nosi. Jest po prostu dziwnie wyważone.

Niestety ta głowica jest ciężka - tego nie zmienisz. Pozostaje sie
przyzwyczaić lub nosić inną (ja tak włąśnie robię - 410 używam jedynie w
domu, w plener zabieram kulowÄ… - albo w ogĂłle rezygnujÄ™ ze statywu).

Właśnie też zastanawiam się nad tą szybkością pracy - może to brak
przyzwyczajenia, ale nie mogłem dojść ładu z tymi pokrętełkami, za to
doszedłem do wniosku, że taka głowica świetnie nadaje się do panoram, ale
nie do Ĺ‚atwej zmiany orientacji.

Zmiana orientacji jest bardzo precyzyjna, ale niestety kosztem czasu - to
trwa. Wprawdzie istnieje możliwość zwolnienia przekładni ślimakowych, ale i
tak 410 do szybkich głowic nie należy.

Data: 2009-09-14 13:33:12
Autor: quent
Porządny statyw na ciężki sprzęt
055 + 410 i kropka :)

055 ze wzgledu na mozliwosc umieszczenia poziomo srodkowej kolumny jest swietnym wyborem.
Dodatkowo nogi mozna rozsunac niemal do kata polotwartego - rewelacja!
Poza tym trwalosc, zwartosc konstrukcji itp.
Uzywam od 5 lat i jestem zadowolony, polecam!

Pozdr.

Data: 2009-09-14 17:55:04
Autor: Marek Wyszomirski
Porządny statyw na ciężki sp rzęt
"quent" <xx@xx.com> napisał:

[...]
055 ze wzgledu na mozliwosc umieszczenia poziomo srodkowej kolumny jest
swietnym wyborem.

SÄ… lepsze rozwiÄ…zania stosowane pzrez firmy Gitzo, Giottos i Benro - tam w
niektórych modelach można środkową kolumnę przechylić pod dowolnym kątem.
proponuję obejrzeć krótką prezentację możliwości takiego statywu pod
adresem: http://www.youtube.com/watch?v=snWplwyYVh0

Dodatkowo nogi mozna rozsunac niemal do kata polotwartego - rewelacja!
[...]

Te o ktorych pisałem też to potrafią.

Rewelacyjną elastyczność zapewniają też statywy Benbo (nie mylić z Benro -
to dwie różne marki). Niestety mają też swoje wady - sam proces rozstawiania
jest niewygodny, ponadto w Benbo Trekkerach regulowany przegub Ĺ‚Ä…czÄ…cy
głowicę ze statywem jest wykonany z cienkiego, elastycznego plastiku i
skutecznie psuje stabilność. Miałem Benbo Trekkera MK-2, zmieniłem na Benro
Explorera C-197 i jestem ze zmiany bardzo zadowolony - Benro jest lĹĽejszy,
stabilniejszy i duĹĽo wygodniejszy w rozstawianiu.

Data: 2009-09-15 09:14:50
Autor: quent
[...]

No faktycznie ciekawe...
Jak wyglada sprawa ze stabilnoscia tych statywow?
Moj 055 stoi ciagle w "studio" takze skadac go do tak malych rozmiarow nie potrzebuje ale ta pochylana kolumna srodkowa przydalaby sie oj przydala... tym bardziej ze akurat teraz mam sezon na macro bizuterii wiec jak znalazl ;-)

Pozdr.

Data: 2009-09-15 00:45:35
Autor: Czarek
Porz±dny statyw na ciężki sprzęt
055X PRO to już nie ten sam statyw, co stary 055 PRO. Konstrukcja jest
osłabiona, w miejscu mocowania kolumny ¶rodkowej. Ja go już nie
polecam.
Je¶li chodzi o stabilno¶ć, to tylko 058 + 410. Tu s± opisy:
http://fotosklepik.pl/index.php?products=product&prod_id=146
http://fotosklepik.pl/index.php?products=product&prod_id=7

Czarek

Data: 2009-09-15 09:49:31
Autor: quent
Porz±dny statyw na ciężki sprzęt
Użytkownik "Czarek" <4x5@gmx.de> napisał w wiadomo¶ci news:bd8de66e-818a-421f-a2c5-2355cd7edb3ad34g2000vbm.googlegroups.com...
055X PRO to już nie ten sam statyw, co stary 055 PRO.

Ale jak stary?
Ja swoj kupilem 6 lat temu.

pozdr.

Data: 2009-09-15 00:53:31
Autor: Czarek
On 15 Wrz, 09:49, "quent" <x...@xx.com> wrote:

> 055X PRO to już nie ten sam statyw, co stary 055 PRO.

Ale jak stary?
Ja swoj kupilem 6 lat temu.

Normalnie stary, 055 PRO, bez X. Chodzi o zmianę w mocowaniu kolumny
¶rodkowej; teraz jest taki gówniany pier¶cionek.

Czarek

Data: 2009-09-15 12:35:05
Autor: Marek Wyszomirski
"quent" <xx@xx.com> napisał:

[...]

Na moje oko w moim Benro C-197 jest zupełnie dobrze (ale bezposredniego porównania z Manfrotto 055 nie robiłem). Na pewno znacznie lepiej niż w Benbo Trekekrze Mk.2, ale to o tyle kiepski argument, że wprawdzie swojego Benbo trochę pod wzgledem stabilności podrasowałem ale i tak cudem pod tym względem nie był.

[...]

Do makro biżuterii w studio to się zastanawiam, czy nie lepiej jakiś solidny statyw stołowy (ale w tym temacie ostatnio cienko - wszędzie się panoszą różne Gorillapody i inne podobne wynalazki) lub nawet głowica przykręcona bezpośrednio do kawałka blatu meblowego. W sumie będziesz robił zdjęcia małych obiektów z raczej niewielkiej wysokości a kawał 3cm grubości blatu o rozmiarach pół na pół metra położony na solidnym stole to bardzo stabilna podstawa dla głowicy statywu.

Data: 2009-09-15 17:32:54
Autor: JA
On 2009-09-15 12:35:05 +0200, "Marek Wyszomirski" <wyszomir@toya.net.pl> said:

Do makro biżuterii w studio to się zastanawiam, czy nie lepiej jaki¶ solidny statyw stołowy (ale w tym temacie ostatnio cienko - wszędzie się panosz± różne Gorillapody i inne podobne wynalazki) lub nawet głowica przykręcona bezpo¶rednio do kawałka blatu meblowego. W sumie będziesz robił zdjęcia małych obiektów z raczej niewielkiej wysoko¶ci a kawał 3cm grubo¶ci blatu o rozmiarach pół na pół metra położony na solidnym stole to bardzo stabilna podstawa dla głowicy statywu.

Też jestem tego zdania.
Ja swego czasu do RB67 kazałem utoczyć stalowe kółko o ¶rednicy 200 mm i grubo¶ci 20. Ma gwint statywowy, do przykręcenia głowicy i mikrogumę od spodu. Sprawdza się ¶wietnie.
--
200 ISO ma same zalety. Ziarno jak 400 czuło¶ć jak 100.
Nie odpowiadam na tre¶ci nad cytatem.

Data: 2009-09-15 18:54:45
Autor: adam
Porz±dny statyw na ciężki sprzęt
Użytkownik "JA" napisał
[...]

A ja kombinowałem jak tu zrobić własnie co¶ przykręcanego do stołu ale ze
sprytnym ramieniem, którym można by jednym ruchem aparat "wyjechać" za stół,
a potem jednym ruchem ustawić na powrót i to w uprzednio zafiksowanej pozycji.
Myslałem, my¶lałem...
Potem rozbolała mnie głowa i przestałem ; )

adam

Data: 2009-09-16 16:34:36
Autor: JasiekS
Porz±dny statyw na ciężki sprzęt

Użytkownik "adam" <jestem_dziwakiem_co_boi_sie@otrzymywac.maile.com>
napisał w wiadomo¶ci news:4aafc6d3$1news.home.net.pl...

Myslałem, my¶lałem...
Potem rozbolała mnie głowa i przestałem ; )

To dziwne, bo idea jest prosta. Podstaw± jest... solidna podstawa (patrz
posty powyżej). Ramię z aparatem zamocowane obrotowo (pionowa o¶) do
podstawy. W podstawie zderzak (może być nastawialny, ale niekoniecznie).
Fiksujesz aparat z ramieniem dosuniętym do zderzaka. Obracasz ramię i
zmieniasz obiekt. Obracasz ramię do zderzaka.

Skoro taki sposób sprawdza się w przyrz±dach warsztatowych to sprawdzi
się do twoich zastosowań.

--
JasiekS

Data: 2009-09-16 19:10:36
Autor: adam
Porz±dny statyw na ciężki sprzęt
Użytkownik "JasiekS" napisał
[...]

Wiesz co ? Nie bardzo.
Jak się dobrze nad tym zastanowić to wychodzi do¶ć złożony wysięgnik, "łamany" conajmniej w dwóch punktach, oba te punkty musiałyby mieć kulowe przeguby - aparat przy takim stole powinien mieć zapewnione ruchy przy ustawianiu w trzech płaszczyznach.
Kombinowałam nad magic armami Manfrotto ale czego¶ mi brakowało aby to się powiodło.
Impreza droga (było mi nawet obojętne jak droga, oczywi¶cie w granicach rozs±dku) ale niewykonalna bez specjalistycznego warsztatu.
W końcu odpu¶ciłem ale po dzień dzisiejszy się dziwię, że nikt czego¶ takiego nie robi.

adam

Data: 2009-09-16 22:06:13
Autor: JasiekS
Porz±dny statyw na ciężki sprzęt

Użytkownik "adam" <jestem_dziwakiem_co_boi_sie@otrzymywac.maile.com> napisał w wiadomo¶ci news:4ab11c49$1news.home.net.pl...

[...]

Dwa lata temu oddałem za tzw. dziękuję powiększalnik Krokus 66. Kolumna tego powiększalnika z karetk± załatwiłaby ci 75% sprawy. Kolumna - a wła¶ciwie trójnóg - jest diabelsko sztywna. Do karetki mocujesz poziom± rurę z głowic± lub po prostu gwintem pod aparat. Zamiast przegubu zacisk umożliwiaj±cy wysuw rury. Finito!

Wydaje mi się, że pod hasłem 'zestaw do reprodukcji' co¶ takiego już kiedy¶ było.

--
JasiekS

Data: 2009-09-17 00:55:29
Autor: adam
[...]

Mam jedn± tak± kolumnę, niestety nadal nie widzę aby mogła ona rozwi±zać problem, który miałem.
W 75% może tak. Ta kolumna istotnie jest ¶wietna ale ma do¶ć kiepski napęd posuwu.
Zestawy reprodukcyjne z tego co pamiętam wygl±daly wła¶nie jak zestaw powiekszlnika. Tam bylo istotne mocowanie aparatu (filmu) idealnie rownolegle do stołu i przemieszczanie go góra-dół.
Tu chodziło o precyzyjne ruchy w trzech plaszczyznach.
W Magic Arm jedn± dĽwigni± zwalnia się wszystkie punkty - no nie wyobrażam sobie ustawienia w ten sposób aparatu tak aby dobrze ustawić kadr.

adam

Data: 2009-09-18 19:41:30
Autor: JasiekS
Porz±dny statyw na ciężki sprzęt

Użytkownik "adam" <jestem_dziwakiem_co_boi_sie@otrzymywac.maile.com> napisał w wiadomo¶ci news:4ab16cde$1news.home.net.pl...

Tu chodziło o precyzyjne ruchy w trzech plaszczyznach.

Nie chcę ci±gn±ć tematu i przekonywać ciębie na siłę. Kolumna obraca się, poprzeczkę można wysuwać i cofać. Obrót plus zmiana długo¶ci poprzeczki pokrywa ci płaszczyznę. Karetka daje ci ruch w pionie (wiem, że ciężko...). Ustawiasz aparat, zderzak i robisz, co masz do zrobienia. Zwalniasz obrót i wycofujesz ramię poza stół. Robisz, co masz do zrobienia i obracasz kolumnę do zderzaka. Blokujesz obrót kolumny - aparat POWINIEN być od razu gotowy do działania.

W Magic Arm jedn± dĽwigni± zwalnia się wszystkie punkty - no nie wyobrażam sobie ustawienia w ten sposób aparatu tak aby dobrze ustawić kadr.

Ja również.

--
JasiekS

Data: 2009-09-15 21:37:07
Autor: Marek Wyszomirski
"JA" <marb67[beztego]@bb.home.pl> napisał:

> [...]

Ja swego czasu do RB67 kazałem utoczyć stalowe kółko o ¶rednicy 200 mm
i grubo¶ci 20. Ma gwint statywowy, do przykręcenia głowicy i mikrogumę

A może... ciężarek od sztangi z gwintem statywowym? Chociaż tym Twoim
kółkiem tez już pewnie można nieĽle krzepę trenować;-)

Data: 2009-09-15 23:29:14
Autor: JA
On 2009-09-15 21:37:07 +0200, "Marek Wyszomirski" <wyszomir@toya.net.pl> said:

Też jestem tego zdania.
[...]

Bo to taki ciężarek od sztangi. Tylko ciężarki maj± dziurę w ¶rodku, to się nie nadaj±.
A kółko ma jedno zadanie: Stabilnie utrzymać ciężki b±dĽ co b±dĽ aparat, na płaskiej powierzchni. I najważniejsza zaleta. Kosztowało dwa piwa :P Muszę je zważyć.

Data: 2009-09-16 15:03:06
Autor: Paweł Pawłowicz
Porządny statyw na ciężki sprzęt
On Tue, 15 Sep 2009 23:29:14 +0200, JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>
wrote:

Ja swego czasu do RB67 kazałem utoczyć stalowe kółko o ¶rednicy 200 mm
i grubo¶ci 20. Ma gwint statywowy, do przykręcenia głowicy i mikrogumę
od spodu. Sprawdza się ¶wietnie.
Muszę je zważyć.

Nie musisz. Niecałe 5 kg :-)

Pozdrawiam,
Paweł

Data: 2009-09-16 17:14:22
Autor: JA
Porzšdny statyw na ciężki sprzęt
On 2009-09-16 15:03:06 +0200, Paweł Pawłowicz <paw-p@wnoz.up.wroc[kropka]pl> said:

Nie musisz. Niecałe 5 kg :-)

Będzie tyle.

Data: 2009-09-15 23:52:03
Autor: dominik
Porządny statyw na ciężki sprzęt
JA wrote:
TeĹĽ jestem tego zdania.
Ja swego czasu do RB67 kazałem utoczyć stalowe kółko o średnicy 200 mm i grubości 20. Ma gwint statywowy, do przykręcenia głowicy i mikrogumę od spodu. Sprawdza się świetnie.

Dopiero co ktoś chciał patentować ten rodzaj "stabilizacji" :)

d.

Data: 2009-09-15 18:50:59
Autor: Michał Smoczyk
Porządny statyw na ciężki sprzęt
Marek Wyszomirski pisze:

"quent" <xx@xx.com> napisał:

[...]
[...]

Przy makrofotografii jak sam wiesz najczęściej fotografuje się z
pozycji obiektu, a wtedy waĹĽniejsze jest niskie zamontowanie
aparatu. Ĺšrodkowa kolumna (niewaĹĽne czy odwracana, czy montowana
poziomo) niewiele daje -- jak ktoś próbował obsługiwać aparat nisko
przy ziemi w pozycji odwróconej, to wie co mam na myśli. To po
prostu strasznie niewygodne. Choć może są inne powody odwracania
centralnej kolumny niĹĽ makrofotografia i robienie bliĹĽej gruntu,
tylko nie potrafię ich sobie wyobrazić...

Dodatkowo nogi mozna rozsunac niemal do kata polotwartego - rewelacja!
[...]

Te o ktorych pisałem też to potrafią.

A 190MF4 można rozłożyć do całkiem otwartego kąta, tzn. do prawie
zerowej wysokości -- do zerowej żadnego statywu nie da się rozłożyć.
A konkretnie: wysokość centralnego elementu w statywie (kilka cm) +
wysokość danej głowicy + wysokość zamocowania obiektywu w danym
aparacie. U mnie w sumie około 15 cm, do moich zastosowań (rośliny)
wystarczajÄ…co nisko.

Dlatego teĹĽ centralna kolumna jest mi w tym statywie niepotrzebna,
wymontowałem ją żeby trochę zmniejszyć wagę.

Wzorem Marka Snowarskiego, który fotografuje tak grzyby, często
używam dodatkowej klamry z gwintem głowicowym zapinanej na nodze
statywu. Manfrotto takie robi, ja mam jakÄ…Ĺ› no-name.

Pozdrawiam,

--
Michał

Data: 2009-09-15 20:31:37
Autor: Marek Wyszomirski
> [...]

centralnej kolumny niĹĽ makrofotografia i robienie bliĹĽej gruntu,
tylko nie potrafię ich sobie wyobrazić...

Odwracanie centralnej kolumny to faktycznie koszmar - z racji ergonomii
nikomu nie polecam.

> [...]

wysokość danej głowicy + wysokość zamocowania obiektywu w danym
aparacie. U mnie w sumie około 15 cm, do moich zastosowań (rośliny)

Jako że jeden obraz wnosi często więcej niż 1000 słów - podsyłam link do
rozwiÄ…zania tego problemu w wykonaniu Benro:
www.toya.net.pl/~wyszomir/rozne/Benro.jpg

[...]

To akurat może być bardzo dobrym rozwiązaniem.

Data: 2009-09-17 07:45:05
Autor: Michał Smoczyk
Marek Wyszomirski pisze:

[...]

witaj ponownie,
Patrzenie w wizjer, kadrowanie etc. przy takim rozstawieniu nie jest
chyba zbyt wygodne. Żeby przyłożyć oko do wizjera do trzeba się
nieźle wygiąć...

tutaj też zdaje się ta dolna "przedłużka" środkowego elementu
ogranicza możliwość większego rozłożenia statywu, tak?

--
Michał

Data: 2009-09-18 19:48:49
Autor: JasiekS
Porz±dny statyw na ciężki sprzęt

Użytkownik "Michał Smoczyk" <msmoczyk@wp.pl> napisał w wiadomo¶ci news:h8sihe$c0a$1atlantis.news.neostrada.pl...

tutaj też zdaje się ta dolna "przedłużka" ¶rodkowego elementu
ogranicza możliwo¶ć większego rozłożenia statywu, tak?

Podejrzewam, że to jest po prostu podstawka stabilizuj±ca statyw przy takim rozwarciu nóg. W okolicy rozwarcia do płaszczyzny trójnóg staje się niestabilny - może nawet 'przeskoczyć' na drug± stronę. Tak mowi stateczo¶ć konstrukcji prętowych.

--
JasiekS

Data: 2009-09-18 20:18:44
Autor: Marek Wyszomirski
"JasiekS" <jasieks.no.spam@please.poczta.onet.pl> napisał:

> [...]

staje się niestabilny - może nawet 'przeskoczyć' na drug± stronę.
Tak mowi stateczo¶ć konstrukcji prętowych.

Mam wrażenie, ze konstrukcja mechanizmu blokowania k±ta odchylenia nóg jest
na tyle solidna, że przeskoczenie na drug± stronę raczej nie zagraża
(zakładaj±c, że nie przekroczysz dopuszczalnego obci±żenia). Mam wrazenie,
ze ta przedłużka ma raczej podnosić stabilno¶ć mocowania srodkowej kolumny.

Data: 2009-09-15 23:28:44
Autor: dominik
Jakub Jewuła wrote:
055 + 410 i kropka :)

Czy dobrze pamietam, zes jest z Krakowa?
Mam taki zestaw, mozesz sobie pomacac...

No właśnie o ile 055 jest super o tyle głowica o której myślałem jest zdecydowanie za duża i za ciężka. Dodatkowo uznałem że dla mnie chyba lepsza będzie kulowa, bo 3D nie do końca mi pasuje w takim stopniu.

Za zaproszenie dzięki, ale i tak w ciągu najbliższego czasu ciężko mi będzie się wyrobić, a poza tym musiałbym wziąć zestaw taki w plener.. i się przekonać jak to wypada na dłuższą metę :)
Wczoraj dopiero po kilku godzinach zacząłem dostrzegać, gdzie i co mnie w zestawie z tematu boli.

d.

Data: 2009-09-16 07:45:27
Autor: Jakub Jewuła
[...]

Mozesz wziasc w plener - u mnie aktualnie lezy i nic nie robi...

Data: 2009-09-14 13:51:25
Autor: Kombajn Bizon
Porz±dny statyw na ciężki sprzęt
Miękka klucha dominik napisał tak:

hello

powiedzcie mi czy kto¶ z was używał może manfrotto 055MF3 + 329RC4?

Mam 055 z glowica 141RC (chyba jej juz nie produkuja). Ta 329 wyglada podobnie do mojej.

Generalnie zestaw jest swietny, aczkolwiek na nie-stricte-fotograficzne wycieczki sie nie nadaje :)

Calosc do pomacania w Krakowie jak masz ochote.

--
W tablicę kluczyk raz i dwa
I spalin kł±b i silnik gra...

Data: 2009-09-14 15:43:00
Autor: Dariusz K. Ładziak
Użytkownik Kombajn Bizon napisał:

Generalnie zestaw jest swietny, aczkolwiek na nie-stricte-fotograficzne wycieczki sie nie nadaje :)

A nie ma (tak, wiem, to trochę boli w kieszeni) wersji karbonowej? Bo różnice masy wersji aluminiowej i karbonowej tego samego modelu potrafi± być znaczne.

--
Darek

Data: 2009-09-15 00:40:37
Autor: Czarek
On 14 Wrz, 15:43, "Dariusz K. Ładziak" <la...@waw.pdi.net> wrote:

różnice masy wersji aluminiowej i karbonowej tego samego modelu potrafi±
być znaczne.

Możesz podać przykłady?

Czarek

Data: 2009-09-14 14:29:20
Autor: ps
dominik pisze:
hello

powiedzcie mi czy ktoś z was używał może manfrotto 055MF3 + 329RC4?

MF3 to fajna opcja, lĹĽejszy niĹĽ zwykĹ‚e MF prawie o poĹ‚owÄ™ :)  Niestety nie posiadam karbonowego, mam zwykĹ‚y, stary 055PROB :)
329 Też fajna głowiczka, nawet pasuje do statywu. Mój komplet jednak jest, jakby to powiedzieć.. ciężki. Jak już pisano, na dłuższe wycieczki średnio się nadaje. Głowica 3D jest precyzyjna. Jednak często zapinam 486RC2 (chyba taki ma symbol), bo jest lekka i 'szybka'.

(..)
Dodatkowo pytanie o pokrowiec na ten statyw.. czy standardowy 80cm pomieści jego razem z głowicą?

Nie sądzę, chyba, że za każdym razem będziesz wykręcał pokrętła.

cross, bo na szczęście statywy nie są ani cyfrowe, ani analogowe :)

E tam, gadasz. a te numerki co podałeś, 0 5 5 3 2 9 to nie cyfry? :D

Data: 2009-09-14 16:14:38
Autor: de Fresz
On 2009-09-14 01:58:29 +0200, dominik <ninik@dominik.kei.pl> said:

Dodatkowo pytanie o pokrowiec na ten statyw.. czy standardowy 80cm pomie¶ci jego razem z głowic±?

Pokrowce  do noszenia s± bez sensu, pasek jest o niebo wygodniejszy.

de Fresz

Data: 2009-09-14 17:42:54
Autor: Piotr Sz.
Porz±dny statyw na ciężki sprzęt
Pokrowce  do noszenia s± bez sensu, pasek jest o niebo wygodniejszy.

No jednak nie do konca chyba.

1) Jak masz statyw z masywna glowica (055 +410) to pokrowiec jest wygodniejszy, bo na pasku statyw sie na ramieniu "przewraca". Glowica ciegnie go do nienaturalnej i niewygodnej poziomej pozycji. W pokrowcu jest znacznie wygodniej nosic. Gorna punkt zaczepienia paska pokrowca jest powyzej glowicy.

2) Jak masz statyw z lekka glowica kulowa (190 + kulowa ktorej nazwy nie pomne teraz) to pasek jest nieco wygodniejszy , bo nie wystepuja niedogodnosci z pkt 1

No i jeszcze jedna "wazna" sprawa: Na pasku dupy nie posadzisz, a na pokrowcu sie wygodnie siedzi czekajac na "swiatlo" w plenerze - ale to margines. :-)

Piotr Sz.
piotr(@)szkut.com
www.szkut.com

Data: 2009-09-14 09:05:30
Autor: Les
Porz±dny statyw na ciężki sprzęt
Witam,
jak najbardziej polecam 055 - jest ciężki, ale naprawdę stabilny.
Wytrzymuje chwilowe obci±żenie do 85 kg (to ja),
długotrwałe (w pozycji poziomej jako nosidełko dla dziecka) około 18
kg przez godzinę.
Żadnych zgięć.
Po 2 dniowym pobycie nad morzem trzeba go całego rozkręcić, bo ma w
sobie gar¶ć piachu (aż nie mogłem uwierzyć).
Robiłem nim zdjęcia wkładaj±c do górskiej rzeki przy bardzo silnym
pr±dzie i nie miałem nieporuszonych zdjęć!

Kupiłem sobie futerał, ale niestety długo¶ci statywu bez głowicy, więc
trudno mi powiedzieć jak najlepiej nosić - noszę na długim pasku i
strasznie mnie obija po d... i ramionach (+ plecak foto).

Mam głowicę 141RC i chyba sobie kupię kulow±. Do panoram ta 141 jest
super - do makro czasami mnie wku...

Pozdrawiam
Les

Data: 2009-09-14 18:42:30
Autor: adam
Porz±dny statyw na ciężki sprzęt
Użytkownik "Les" napisał
[...]
jak najbardziej polecam 055 - jest ciężki, ale naprawdę stabilny.
[...]
Po 2 dniowym pobycie nad morzem trzeba go całego rozkręcić, bo ma w
sobie gar¶ć piachu (aż nie mogłem uwierzyć).
==============================

Ooooo tak, też miałem t± "przyjemno¶ć" : )

Użytkownik "Jakub Jewuła" napisał
Pod warunkiem, ze ktos lubi nosic statyw, ja nie lubie :))

Bardziej wk.... od noszenia jest czyszczene statywu z piasku ; )))

adam

Data: 2009-09-14 19:14:39
Autor: de Fresz
On 2009-09-14 18:42:30 +0200, "adam" <jestem_dziwakiem_co_boi_sie@otrzymywac.maile.com> said:

Użytkownik "Jakub Jewuła" napisał
Pod warunkiem, ze ktos lubi nosic statyw, ja nie lubie :))

Bardziej wk.... od noszenia jest czyszczene statywu z piasku ; )))

Niezabieraj±c z domu rozwi±zujesz od razu 2 problemy ;-)

de Fresz

Data: 2009-09-15 11:15:11
Autor: adam
Porz±dny statyw na ciężki sprzęt
Użytkownik "de Fresz" napisał
Użytkownik "Jakub Jewuła" napisał
Pod warunkiem, ze ktos lubi nosic statyw, ja nie lubie :))

Bardziej wk.... od noszenia jest czyszczene statywu z piasku ; )))

Niezabieraj±c z domu rozwi±zujesz od razu 2 problemy ;-)

Trzymaj±c go w domu dochodzi dodatkowy, trzeci - circa 500 zł pałęta się bez sensu ; )
Rozwi±zaniem wszystkich trzech okazało się Allegro i teraz już mam tylko jeden...
.... czasami przydałby się statyw na wyjeĽdzie ; ))))

adam

Data: 2009-09-15 11:27:59
Autor: bofh@nano.pl
adam wrote:
[...]

Woreczek z piaskiem czasami się sprawdza. Trzeba mieć ze sob± woreczek i
napełniać go piaskiem.

Problemem może być dostępno¶ć piasku w niektórych miejscach. Można
zamiast tego wypełnić woreczek ryżem przed wyjazdem. W razie potrzeby
można użyć go do przygotowania obiadu.

wer

Data: 2009-09-15 11:25:30
Autor: adam
Porz±dny statyw na ciężki sprzęt
Użytkownik <bofh> napisał
[...]

Muszę kiedy¶ wypróbować.
Na razie widzę, że chyba monopod mi rozwi±że ten problem.

adam

Data: 2009-09-15 12:12:25
Autor: Marek Wyszomirski
Porz±dny statyw na ciężki sprzęt

Użytkownik <bofh@nano.pl> napisał:

[...]
Woreczek z piaskiem czasami się sprawdza. Trzeba mieć ze sob± woreczek i
napełniać go piaskiem.

Problemem może być dostępno¶ć piasku w niektórych miejscach.

Dostepno¶ć i problem oblepienia r±k piaskiem i drobnym pyłem przy napełnieniu woreczka (szczególnie w upał, gdy skóra się poci) - łatwo potem zapiaszczyć sobie sprzęt a to może nie być dla niego zdrowe.

Można
zamiast tego wypełnić woreczek ryżem przed wyjazdem. W razie potrzeby
można użyć go do przygotowania obiadu.

 Wad± ryżu jest bardzo silna higroskopijno¶ć. Znam fachowca który temat napełniania woreczków testował do¶c dokładnie. Swoje woreczki napełnia łupinami gryki (dostępne w wytwórniach kaszy gryczanej) - dużo mniej higroskopijne i lżejsze od ryżu, ponadto kształt łupin powoduje, że nie ¶lizgaja się łatwo po sobie co wpływa pozytywnie na stabilno¶ć aparatu ułożonego na woreczku. Wydaje mi się, ze w braku łupin gryki niezłe też mog± być łupiny słonecznika - ale zaznaczam - osobi¶cie ich nie testowałem.

Data: 2009-09-15 13:13:34
Autor: adam
Porz±dny statyw na ciężki sprzęt
Użytkownik "Marek Wyszomirski" napisał
[...]
[...]

A sam woreczek ?
Co dobrze spełni takie zadanie ?
Musi być zapewne szczelny, możliwy do zamknięcia po napełnieniu i w miarę szorstki.
Gabaryty chyba też nie najmniejsze ponieważ z ciężkim tele powinien zapewnić podparcie dla korpusu i czę¶ci obiektywu ?

adam

Data: 2009-09-15 17:24:42
Autor: Marek Wyszomirski
> [...]

Co dobrze spełni takie zadanie ?
Musi być zapewne szczelny, możliwy do zamknięcia po napełnieniu i w miarę

Je¶li nie uzywasz piasku a łupin - może być mniej szczelny (łupiny s±
znacznie większe od ziarenek piasku), nie ma też problemu z zamykaniem
(łupiny s± lekkie - napełniasz, zaszywasz i wozisz już napełniony).
Szorstko¶ć to kwestia wybrania odpowiedniej tkaniny na worek.

Gabaryty chyba też nie najmniejsze ponieważ z ciężkim tele powinien
zapewnić
podparcie dla korpusu i czę¶ci obiektywu ?
[...]

Gabaryty musz± być dobrane do rozmiarów sprzętu. Nie da się ukryć, ze przy
długim tele worek musi być spory.

Data: 2009-09-15 14:06:06
Autor: bofh@nano.pl
Marek Wyszomirski wrote:

[...]

To może być zaleta. Wsadzasz do torby z aparatami i wychwytuje Ci wilgoć
czym chroni aparaty.

wer

Data: 2009-09-15 17:27:09
Autor: Marek Wyszomirski

 <bofh@nano.pl> napisał:

> [...]
>>
> Wad± ryżu jest bardzo silna higroskopijno¶ć. Znam fachowca który temat

To może być zaleta. Wsadzasz do torby z aparatami i wychwytuje Ci wilgoć

Zgadza się - je¶li jedziesz gdzie¶ gdzie jest mokro i nie masz gdzie suszyć
sprzętu jest to zaleta. Ale... po kilku dniach woreczek robi sie o¶lizgły,
jedzie od niego ple¶ni± i raczej jako podpora aparatu przestaje się
sprawdzać:-(.

Data: 2009-09-14 18:21:45
Autor: Jakub Jewuła
[...]

U mnie ten komplet "na pasku" wisi po prostu naturalnie "do gory nogami" -
nic nie przewaza, nosi sie wygodnie.

Pod warunkiem, ze ktos lubi nosic statyw, ja nie lubie :))

Data: 2009-09-14 19:13:35
Autor: de Fresz
On 2009-09-14 17:42:54 +0200, "Piotr Sz." <piotr@WYTNIJTOszkut.com> said:

[...]

No wszystko fajnie, ale dochodzi dodatkowa upierdliwo¶ć z wyjmowaniem i wkładaniem - statyw na pasku jest znacznie szybciej dostępny. Miałem pokrowiec, po dwóch wycieczkach kupiłem pasek, a ten pierwszy wyl±dował w szafie. Zreszt± 055 to jak dla mnie kiepski statyw na plenery, bo jest najzwyczajniej za cieżki, zwłaszcza z 410 (zajebiaszcza głowica tak poza tym, z wadami opisanymi przez Marka). No chyba że plener zaczyna się góra 500 m od bagażnika samochodu ;-)
Ale że Dominik jest znanym siłaczem, to pewnie i z kolumnowym dałby radę... ;-)

No i jeszcze jedna "wazna" sprawa: Na pasku dupy nie posadzisz, a na
pokrowcu sie wygodnie siedzi czekajac na "swiatlo" w plenerze - ale to
margines. :-)

Jak już tachasz 3 kilowy statyw, to turystyczne krzesełko o masie 300 g nie powinno robić większej różnicy ;-)

de Fresz

Data: 2009-09-14 20:28:25
Autor: Piotr Sz.
Porz±dny statyw na ciężki sprzęt
No wszystko fajnie, ale dochodzi dodatkowa upierdliwo¶ć z wyjmowaniem i wkładaniem - statyw na pasku jest znacznie szybciej dostępny.

Tu tez sie nie zgodze. Roznice jesli jakowes sa, to w ulamkach sekundy mozna mierzyc :-)

Zreszt± 055 to jak dla mnie kiepski statyw na plenery, bo jest najzwyczajniej za cieżki, zwłaszcza z 410

Pociesze Cie, ze przewaznie to jest jedna z lzejszych czesci ekwipunku.

Jak już tachasz 3 kilowy statyw, to turystyczne krzesełko o masie 300 g nie powinno robić większej różnicy ;-)

Wole zabrac jeden obiektyw wiecej lub jakis inny rzdziej potrzebny klamot. :-)

Piotr Sz.
piotr(@)szkut.com
www.szkut.com

Data: 2009-09-14 21:10:49
Autor: de Fresz
On 2009-09-14 20:28:25 +0200, "Piotr Sz." <adres@antyspamowy.pl> said:

[...]

Ależ proszę, nie zgadzaj się do woli ;-) Ja poszedłem za rad± do¶wiadczonych kolegów, dla których pokrowiec też był siaki¶ taki nieporęczny (i mieli rację), ale widać nie wszyscy dostrzegaj± t± zaletę - ot, degustibusy.

Zreszt± 055 to jak dla mnie kiepski statyw na plenery, bo jest
najzwyczajniej za cieżki, zwłaszcza z 410

Pociesze Cie, ze przewaznie to jest jedna z lzejszych czesci ekwipunku.

No to widać miałem jakie¶ dziwne aparaty i obiektywy bo żaden nie zbliżał się do 4 kg ;-)
Na pocieszenie Ci powiem, że mi się udało wyrosn±ć z tachania gdzie się da 10 kg sprzętu - za dużo funu zżerało wku^&* się  i obiecywanie sobie "że już nigdy więcej". I też jest fajnie ;-)

Jak już tachasz 3 kilowy statyw, to turystyczne krzesełko o masie 300 g
nie powinno robić większej różnicy ;-)

Wole zabrac jeden obiektyw wiecej lub jakis inny rzdziej potrzebny klamot.
:-)

I wygodnie się siedzi na takim statywie? Zreszt± ja teraz wolę po prostu wzi±ć co¶, co nie przysporzy mi takich dylematów ;-)

de Fresz

Data: 2009-09-14 22:03:49
Autor: Piotr Sz.
[...]

Jasne.
Wyrazam tylko swoje (jakie by one nie byly) opinie na bazie wlasnego doswiadczenia, a do polemiki sklonily mnie wylacznie Twoje "kategoryczne" opinie na temat tego co ma sens a co sensu nie ma.

Piotr Sz.
piotr(@)szkut.com
www.szkut.com

Data: 2009-09-15 10:40:00
Autor: de Fresz
On 2009-09-14 22:03:49 +0200, "Piotr Sz." <adres@antyspamowy.pl> said:

Wyrazam tylko swoje (jakie by one nie byly) opinie na bazie wlasnego
doswiadczenia, a do polemiki sklonily mnie wylacznie Twoje "kategoryczne"
opinie na temat tego co ma sens a co sensu nie ma.

No fakt, zabrakło "IMO". I paru innych znanych mi osób, z których zdaniem się liczę ;-)

de Fresz

Data: 2009-09-15 23:57:05
Autor: dominik
Porządny statyw na ciężki sprzęt
de Fresz wrote:
No wszystko fajnie, ale dochodzi dodatkowa upierdliwość z wyjmowaniem i wkładaniem - statyw na pasku jest znacznie szybciej dostępny. Miałem pokrowiec, po dwóch wycieczkach kupiłem pasek, a ten pierwszy wylądował w szafie.

Tutaj myślałem o pokrowcu z prostej przyczyny - statyw + głowica jest dość ciężkie i niezbyt bardzo wyważone jak dla mnie. Paski owszem fajne są, ale chyba wolałbym zarzucić na plecy jak już mam targać.

> [...]
najzwyczajniej za cieżki, zwłaszcza z 410 (zajebiaszcza głowica tak poza tym, z wadami opisanymi przez Marka). No chyba że plener zaczyna się góra 500 m od bagażnika samochodu ;-)

Nie myślę o statywie w góry. Po prostu potrzebuję czegoś, co będzie stabilne i nie będę bał się że aparat od tego odpadnie. W góry to jakiś gorillapod albo coś niskiego i lekkiego. Najlepiej to w ogóle bez statywu w takie miejsce.

Ale że Dominik jest znanym siłaczem, to pewnie i z kolumnowym dałby radę... ;-)

No nie przesadzaj. Akurat statyw warto by był lekki, ale stabilny. Dlatego patrzyłem na takie z włókien węglowych. To po prostu duże i nieporęczne.

d.

Data: 2009-09-16 00:38:57
Autor: de Fresz
On 2009-09-15 23:57:05 +0200, dominik <ninik@dominik.kei.pl> said:

[...]

Tutaj my¶lałem o pokrowcu z prostej przyczyny - statyw + głowica jest do¶ć ciężkie i niezbyt bardzo wyważone jak dla mnie. Paski owszem fajne s±, ale chyba wolałbym zarzucić na plecy jak już mam targać.

Mi tam na pasku się nosiło zno¶nie (bo nie powiem że komfortowo, gdyż ponad 4 kilowy statyw taki nigdy nie będzie), również przez plecy. Dla mnie w wygodzie noszenia wielkiej różnicy pomiędzy pokrowcem a paskiem nie było, za to w łatwo¶ci dostępu - tak.

> [...]
najzwyczajniej za cieżki, zwłaszcza z 410 (zajebiaszcza głowica tak poza tym, z wadami opisanymi przez Marka). No chyba że plener zaczyna się góra 500 m od bagażnika samochodu ;-)

Nie my¶lę o statywie w góry. Po prostu potrzebuję czego¶, co będzie stabilne i nie będę bał się że aparat od tego odpadnie.

Je¶li to dSLR, a nie MF, to ja bym chyba raczej celował w 190. Sporo się pozmieniało u Manfrotto od czasu gdy byłem z ich ofert± na bież±co, ale 190 była wystarczaj±ca do takiego F90X z BP i luf± pokroju 300/4.

de Fresz

Data: 2009-09-14 19:34:31
Autor: JA
On 2009-09-14 01:58:29 +0200, dominik <ninik@dominik.kei.pl> said:

powiedzcie mi czy kto¶ z was używał może manfrotto 055MF3

Ja mam 55XPROB z głowic± 029. Spokojnie nosi Mamiyę RZ67 z pryzmatem i cięższym szkłem.

Data: 2009-09-15 23:59:14
Autor: dominik
JA wrote:
powiedzcie mi czy ktoś z was używał może manfrotto 055MF3
Ja mam 55XPROB z głowicą 029. Spokojnie nosi Mamiyę RZ67 z pryzmatem i cięższym szkłem.

Dzięki za wskazówkę, ale jak wspominałem nie chodzi mi o bicie rekordu w masie tak statywu jak i aparatu. Maksymalnie 4kg, ale żeby to było stabilne. Do tego możliwie poręczne.
Ĺšredniak dla mnie narazie odpada. ZresztÄ… tam nie liczy siÄ™ ani waga, ani rozmiar, bo i tak wszystko waĹĽy niesamowicie.

d. :)

Data: 2009-09-14 20:23:05
Autor: KZ
dominik wrote:
[...]

Kup jakąś kulową na płytkę Arca Swiss - np. Markinsa M10 - uniesie Ci 2 razy tyle co to Manfrotto a przy okazji będzie dwa razy lższejsze i znacznie wygodniejsze. Przerabiałem 029, inne 3D Manfrotto, kulowe Manfrotto (są żenujące) i skończyłem z Markinsem.
Kirk, Arca Swiss czy Really Right Stuff teĹĽ dadzÄ… radÄ™. Wada to niestety cena...

KZ

Data: 2009-09-15 23:59:37
Autor: dominik
KZ wrote:
[...]

A moĹĽesz coĹ› o tych cenach?

d.

Data: 2009-09-16 19:10:15
Autor: KZ
dominik wrote:
KZ wrote:
[...]

Markins + płytka to ~ $400 - zajrzyj na http://www.markinsamerica.com i popatrz na filmiki tu http://www.markinsamerica.com/MA5/demo.php
Może trudno w to uwierzyć ale ta głowica ma wygodę kulowej i nośność 3D (albo nawet większą).
Ja kupowałem bezpośrednio u nich z wysyłką do US. W Europie najbliżej sprzedają go w Niemczech jacyś Nikoniarze ;-)

Pozdrawiam,
KZ

Data: 2009-09-17 09:32:28
Autor: bofh@nano.pl
[OT] Re: Porządny statyw na ciężki sprzę t
Tak sobie pomyślałem, co Sigma poleca do swojej armaty, a raczej
kolubryny 200-500/2.8? To waĹĽy z aparatem ponad 15kg.

wer

Porządny statyw na ciężki sprzęt