Poszukiwany plecak na rower (niebezpieczny)

Data: 2011-07-22 13:13:02
Autor: de Fresz
On 2011-07-22 12:50:05 +0200, Kosu <665@epf.pl> said:

Rozglądam się za plecakiem do turystyki rowerowej (jedno- lub kilkudniowe wypady, a nie wyprawy z sakwami). Co istotne - nie ma to być plecak stricte rowerowy, bo sporadycznie będę go używał do turystyki pieszej, a czasem na mieście.
1) Pojemność około 25-30l tj. typowy 2-3 dniowy trekking, gdy codziennie uzupełnia się zapasy.
2) Wentylacja pleców pionowa, a nie pozioma (tzn. pionowy kanał, a nie siatka itp).
3) Możliwość troczenia lekkich przedmiotów (kurtka, kask, suszenie itp) - paski, gumki, troki - system jest mi praktycznie obojętny - oby był solidnie wykonany.

Interesujący pułap cenowy to około 300 zł (ale chętnie za mniej). Czemu 300? Bo za 400 kupiłbym coś bez większego problemu (Deuter, Salewa, Vaude), a mam problem ze znalezieniem tańszych alternatyw :/

Trochę wbrew Twoim wymaganiom (pkt. 2), ale gdybym teraz miał kupować plecak rower (zwłaszcza tej pojemności), to wybrałbym ten:

http://www.ceneo.pl/2576729

Mam Deutera Trans Alpin (będzie z 7 lat) i przy tej wielkości te magiczne Air Stripes działają tak se. Może trochę lepiej od plecaka bez żadnego systemu lub z jakimś "nierowerowym", ale jak dla mnie różnica jest nieznaczna. Nie kupiłem Futury tylko dlatego, że czasem potrzebowałem wsadzić  mniejszy plecak zwinięty w duży, ale z punktu widzenia rowerowania - IMHO tylko wygięty stelaż z siatką. Miałem okazję z takim pojeździć i różnica jest duża in plus.

de Fresz

Data: 2011-07-22 14:27:29
Autor: Kosu
On 2011-07-22 13:13, de Fresz wrote:
potrzebowałem wsadzić mniejszy plecak zwinięty w duży, ale z punktu
widzenia rowerowania - IMHO tylko wygięty stelaż z siatką. Miałem okazję
z takim pojeździć i różnica jest duża in plus.

Żeby było jasne :). Uważam Deuter Futura za najlepsze plecaki turystyczne na rynku (choć istnieją 2 razy droższe). I jest to IMO jedna z kilku firm, które potrafią zrobić dobrze systemy nośne z siatką. Do turystyki pieszej kupiłbym bez wahania.

No ale właśnie. Od zaproponowanej przez Ciebie "rowerowej" Futury 28 wolałbym taką turystyczną (normalną). Tyle że ona oczywiście wystawałaby za głowę i ciężko byłoby pogodzić z kaskiem. Muszę w sklepie się przyjrzeć, bo może da się ją zapakować i zapiąć tak, żeby obniżyć klapę o kilka cm.
(przykład: Futura Pro 38 - http://www.tinyurl.pl?VAN30AEz)

Nie mniej po moim Fjord Nansen mam lekki uraz do plecaków z siatką na rower. Po pierwsze w tym konkretnym plecaku system nośny został źle wykonany, więc spora część ciężaru plecaka przenosi się przez siatkę => i tak się pod nią pocę. Poza tym ten plecak jest niestabilny przy solidnym zapakowaniu (pewnie właśnie przez w/w problem z siatką. No i z pakowaniem też jest problemem, bo tylna ściana plecaka (stelaż) jest bardzo wygięta (o noszeniu laptopa czy segregatorów nawet nie wspominam, a przez 2 lata używałem go na studiach... po czym wymieniłem na Deutera :P).

Jest jeszcze kilka takich drobiazgów, ale ponieważ poprawili je w nowych modelach, a Deutery na nie nie w ogóle cierpią, to nie ma sensu wymieniać...

pozdrawiam,
PK

Data: 2011-07-22 15:14:08
Autor: de Fresz
On 2011-07-22 14:27:29 +0200, Kosu <665@epf.pl> said:

[...]

I tego na Twoim miejscu bym się trzymał. Tym bardziej, że względnie mieści się w budżecie.

No ale właśnie. Od zaproponowanej przez Ciebie "rowerowej" Futury 28 wolałbym taką turystyczną (normalną).

Gwoli ścisłości - Futura 28 to wg. Deutera nie jest plecak rowerowy, tylko właśnie turystyczny (grupa "hiking").

[...]

Aaaaa, czyli chodzi Ci o wersję większą? No to osobiście bym odradzał. Z plecakami jest jak z np. butami - jednymi nie da się obskoczyć wszystkich okazji. Zdarzyło mi się kilka razy przejechać z Alpinistem 45 i jest to zdecydowanie za duży litrarz na rower IMHO. Uważam, że do pedałowanie maks to właśnie ze 30 litrów (i przy załadowaniu na full trzeba poświęcić trochę uwagi sposobowi pakowania), na okazje, gdzie zabiera się więcej, trzeba mieć po prostu inny plecak (lub dodatkowe sakwy w przypadku roweru). A na krótkie wypady rowerowe przydaje się jeszcze coś pokroju ~15 l.

de Fresz

Data: 2011-07-22 15:15:57
Autor: kamil/Endurorider.pl

Użytkownik "de Fresz" <defresz@NOSPAMo2.pl> napisał w wiadomości news:j0bt30$1so$1inews.gazeta.pl...

[...]

Amen. 30l to maks w MTB według mnie.

--
pozdrawiam kamil
http://Endurorider.pl

Data: 2011-07-22 15:21:02
Autor: Kosu
On 2011-07-22 15:14, de Fresz wrote:
Gwoli ścisłości - Futura 28 to wg. Deutera nie jest plecak rowerowy,
tylko właśnie turystyczny (grupa "hiking").

Ale ma zupełnie inny kształt (rowerowo/miejski) niż tradycyjne Futury (stricte turystyczne). Na górze jest wąski i kończący się przy szyi. Na dole szeroki (także "w tył"). Preferuję plecaki tradycyjne tzn. z w miarę stałym profilem w środku.

sakwy w przypadku roweru). A na krótkie wypady rowerowe przydaje
się jeszcze coś pokroju ~15 l.

Na krótkie wypady rowerowe prawdopodobnie kupię pewnie Speedlite lub coś podobnego. Tzn. kupię na pewno, jeśli dostanę za 2 miesiące stypendium :). Jeśli nie - zostanę przy Fjord Nansen - do pierwszej pensji :P.

pozdrawiam,
PK

Data: 2011-07-22 15:38:43
Autor: de Fresz
On 2011-07-22 15:21:02 +0200, Kosu <665@epf.pl> said:

[...]

Taki profil plecaka to zaleta. Jak niedawno pod koniec wycieczki wpakowale na górę Trans Alpina (bardzo podobny profil do Futury) torbę z aparatem, bo nie chciało mi się go przepakowywać, to po 5 km czułem wyraźne zmęczenie pleców, czego nie było przez poprzednie 30 km. Przy pochylonej sylwetce na rowerze lepiej jest większość masy trzymać na dole plecaka (zresztą nie tylko na rowerze, ale tu szybciej to daje w kość).

de Fresz

Data: 2011-07-22 07:31:42
Autor: Marek
Poszukiwany plecak na rower (niebezpieczny)
de Fresz:

Taki profil plecaka to zaleta.

Dokładnie. Moim zdaniem plecak rowerowy powinien mieć kształt zbliżony
do kropli. Tak, by większość ładunku układała się w obszarze pasa
biodrowego. Bagaż się wtedy znacznie lepiej wozi. Szczególnie na
rowerze o sportowym profilu, wymuszającym pochyloną pozycję. Im więcej
idzie na kości miednicy, tym mniej na kręgosłup. To także miejsce
bliskie środka ciężkości ciała i taki rozkład ładunku ułatwia balans.
Bo przecież w turystyce sens wożenia plecaka pojawia się dopiero w
terenie, gdzie balans jest ważny. Na szosie na plecak szkoda
kręgosłupa. Wygodniejsze są sakwy lub duża torba do bagażnika na
sztycę.
Jest jeszcze jeden drobiazg. Taki plecak ma bardziej opływowy kształt,
a jego panel przedni (czyli tył) układa się prawie poziomo za linią
kasku. Typowy "wałek", który w marszu jest za ciałem, w jeździe nieraz
sterczy nad. Kogo już choć raz niski konar lub wysoki szlaban zdjął z
roweru, wie o czym mówię ;).
Ale, z drugiej strony... plecak zbliżony kształtem do spłaszczonego
walca ma często lepszy "dizajn", czyli bardziej rasowo wygląda. Choć
jak się zaczyna w końcu odczuwać problemy z kręgosłupem, design
przegrywa z ergonomią :).
Kosu, ponieważ szukasz plecaka uniwersalnego, musisz pogodzić się z
kompromisem. Forma preferowana przez Ciebie lepiej się sprawdza w
trekkingu, szczególnie gdy plecak służy też do wspinaczki. Ale gdy
priorytetowa jest jazda na rowerze, to jest gorszą opcją.

--
Marek

Data: 2011-07-22 23:08:24
Autor: Wojtek Paszkowski
"de Fresz" <defresz@NOSPAMo2.pl> wrote in message news:j0blvv$8gd$1inews.gazeta.pl...

Trochę wbrew Twoim wymaganiom (pkt. 2), ale gdybym teraz miał kupować plecak rower (zwłaszcza tej pojemności), to wybrałbym ten:

http://www.ceneo.pl/2576729

(...)
ale z punktu widzenia rowerowania - IMHO tylko wygięty stelaż z siatką. Miałem okazję z takim pojeździć i różnica jest duża in plus.

wygięty stelaż z siatką może jest i ok, ale nie w plecakach ~30l służących do jeżdżenia po górach. Raz, że po wypchaniu "plecy" i tak zbliżają się do siatki, więc wentylacja jest znikoma, dwa - powierzchnia kontaktu z plecami jest w takich plecakach mniejsza, środek ciężkości bardziej oddalony od pleców - przez co wór jest bardzo niestabilny i nieprzyjemny na zjazdach.
Mam takowy plecak (Vaude BikeAlpin 25+5l) i po kilku wypadach czym prędzej przerzuciłem się nazad na plecor z w zasadzie zerowym "systemem nośnym" - różnica in plus w górskiej jeździe z ~10kg na plecach bardzo duża, a brak wentylacji - w zasadzie mało odczuwalny (człowiek w górach i tak jest prawie cały czas mokry).

Raczej nie przez przypadek Deuter nie oferuje swoich rowerowych plecaków "tansalpejskich" w wersji z siatką. Zresztą pierwsza z brzegu opinia o Futurze z podrzuconego przez Ciebie linka świetnie to potwierdza:

"Jak się go wypcha to nie nadaje się niestety na rower bo pasy trzymają dobrze tylko gdy jest się wyprostowanym. Przy dołożeniu do tego wysokiego środka ciężkości (dół jest ścięty) plecakiem niestety rzuca na boki podczas jazdy"

pozdr

Data: 2011-07-22 23:44:45
Autor: kamil/Endurorider.pl

Użytkownik "Wojtek Paszkowski" <wo.pa@pocztanawirtualnej.pl> napisał w wiadomości

[...]

Nie mam takiego doświadczenia aby mój plecak poddawał sie w czasie wypchania. Stelaż (łuk) jest ultra sztywny i nigdy nie zbliżył mi sie do siatki.

Podobnie jest z niestabilinością na zjazdach: nie mam aż tak drastycznych negatywnych uwag.

[...]

To jest subiektywna kwestia, ale ja w tej chwili nie wyobrażam sobie powrotu do innego systemu niż łuk+siatka a wszelkie braki wentylacji odczuwam bardzo i cholernie tego nie lubie kiedy mam gorącą patelnię na plecach.