PotrÄ…cenie a przedawnienie

Data: 2011-07-27 14:29:59
Autor: Gotfryd Smolik news
PotrÄ…cenie a przedawnienie
On Wed, 27 Jul 2011, Maddy wrote:

Jest podobny w±tek, ale ma za du¿o wariantów , a ja ma prost± sprawê.

Mamy wierzytelno¶c, niezap³acon± fakturê za towar, termin p³atno¶ci min±³ 3 lata i 3 miesi±ce temu. By³o parê wezwañ do zap³aty - bez odzewu. Ksiêgowy d³u¿nika (nie ¿aden prezes itp) potwierdza saldo co roku.

  Jak wiesz, ja o pe³nej ksiêgowo¶ci to jak kot na kwa¶nym mleku i tak dalej.

  Ale nasuwa mi siê pytanie: czy z ustawy o rachunkowo¶ci albo jakiego¶
innego aktu nie wynika, ¿e potwierdzenie salda powinna wystawiæ
osoba *uprawniona*?
  I rzecz jasna nie mam na my¶li niewa¿no¶ci salda z powodu braku podpisu
prezesa, przeciwnie.

Czy potr±cenie bêdzie zgodne z prawem, czy mo¿emy co najwy¿ej liczyæ na to, ¿e im do g³owy nie przyjdzie ruszaæ sprawy przedawnienia?

  Przecie¿ nawet w tym przypadku ono bêdzie zgodne z prawem!
  Gdzie "niezgodno¶æ"?
(kwestiê skuteczno¶ci pomijamy - je¶li skutecznie podwa¿± roszczenie,
to trudno).

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-07-28 08:11:24
Autor: Maddy
PotrÄ…cenie a przedawnienie
On Wed, 27 Jul 2011, Maddy wrote:

Jest podobny wątek, ale ma za dużo wariantów , a ja ma prostą sprawę.

Mamy wierzytelnośc, niezapłaconą fakturę za towar, termin płatności
minął 3 lata i 3 miesiące temu. Było parę wezwań do zapłaty - bez
odzewu. Księgowy dłużnika (nie żaden prezes itp) potwierdza saldo co
roku.

Jak wiesz, ja o pełnej księgowości to jak kot na kwaśnym mleku i tak dalej.

Ale nasuwa mi się pytanie: czy z ustawy o rachunkowości albo jakiegoś
innego aktu nie wynika, że potwierdzenie salda powinna wystawić
osoba *uprawniona*?

Raz - nie ma żadnych formalnych przepisów doyczących "potwierdzania salda".
Do bilansu należy zrobić "inwentaryzację należności i zobowiązań". Zwyczajowo robi się to w formie potwierdzenia salda, ale ustawa nie narzuca tutaj żadnych konkretnych form. Teoretycznie można to zrobić telefonicznie albo mailem, ale papier z podpisem jest po prostu najlepszy do celów dowodowych. Potwierdzić powinna osoba, która posiada wiedzę o tym, co jest zapisane w księgach.
  Takiej wiedzy w 99% nie posiadajÄ… np. czÅ‚onkowie zarzÄ…du spółek.

I dwa - potwierdzenie salda to wyłącznie uzgodnienie zapisów na kontach rozrachunkowych w księgach. "U nas jest 200 na nasze dobro, a jak jest u was W KSIĘGACH?". Koniec procedury.

I rzecz jasna nie mam na myśli nieważności salda z powodu braku podpisu
prezesa, przeciwnie.

Czy potrącenie będzie zgodne z prawem, czy możemy co najwyżej liczyć
na to, że im do głowy nie przyjdzie ruszać sprawy przedawnienia?

Przecież nawet w tym przypadku ono będzie zgodne z prawem!
Gdzie "niezgodność"?
(kwestię skuteczności pomijamy - jeśli skutecznie podważą roszczenie,
to trudno).

No Olgierd rzucił przepisem, że jednak może być niezgodne.

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2011-07-28 21:03:37
Autor: Gotfryd Smolik news
PotrÄ…cenie a przedawnienie
On Thu, 28 Jul 2011, Maddy wrote:

Raz - nie ma ¿adnych formalnych przepisów doycz±cych "potwierdzania salda".

  Dziêkujê, nie mam dalszych pytañ!

pzdr, Gotfryd

PotrÄ…cenie a przedawnienie