Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem

Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem

Data: 2010-12-08 20:12:57
Autor: Kuba \(aka cita\)
Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem

Użytkownik "MarcinJM" <marcin@inetia.pl> napisał w wiadomości news:idokjk$h52$1news.onet.pl...
Witam
Od jakiegos czasu nosze sie z zamiarem zautomatyzowania sprzegla w manualu. Brakuje mi szybkiej jednostki wykonawczej.
Myslalem nad podcisnieniem, (testowalem silowniki pneumatyczne, strasznie wolne), elektryka (silowniki el. wada jak w pneumatykach), Moze duzy elektromagnes? Cos podobnego jak w rozruszniku?
Moze ktos zetknal sie z czyms, co by sie nadawalo?
Ma to isc do rajdowki, zeby uwolnic lewa noge od wladania sprzeglem.
Charakterystyka: binarna (do ruszenia bedzie klasyczny pedal).

wg mnie hydraulika będzie najszybsza. Elektromagnes również tylko możesz mieć problem z siła (i wielkością pobieranego proądu), zaś mała pompa hydrauliczna i siłownik hydrauliczny wydaje mi sie energetycznie będą najsensowniejsze..

--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl
Dwa ogony Irma i Myszka

Data: 2010-12-08 20:39:44
Autor: MarcinJM
Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
W dniu 2010-12-08 20:12, Kuba (aka cita) pisze:

Użytkownik "MarcinJM" <marcin@inetia.pl> napisał w wiadomości
news:idokjk$h52$1news.onet.pl...
Witam
Od jakiegos czasu nosze sie z zamiarem zautomatyzowania sprzegla w
manualu. Brakuje mi szybkiej jednostki wykonawczej.
Myslalem nad podcisnieniem, (testowalem silowniki pneumatyczne,
strasznie wolne), elektryka (silowniki el. wada jak w pneumatykach),
Moze duzy elektromagnes? Cos podobnego jak w rozruszniku?
Moze ktos zetknal sie z czyms, co by sie nadawalo?
Ma to isc do rajdowki, zeby uwolnic lewa noge od wladania sprzeglem.
Charakterystyka: binarna (do ruszenia bedzie klasyczny pedal).

wg mnie hydraulika będzie najszybsza. Elektromagnes również tylko możesz
mieć problem z siła (i wielkością pobieranego proądu), zaś mała pompa
hydrauliczna i siłownik hydrauliczny wydaje mi sie energetycznie będą
najsensowniejsze..

Hydraulika nie bedzie najszybsza, wydaje mi sie. Zeby byla, musialaby byc wysokowydajna, duzej mocy = duzo wazyc i potrzebowac duzo energii.
Za elektrycznym rozwiazaniem przemawia to, ze moze byc bardzo szybkie, a prad rzedu 100A chwilowego nie powinien stanowic wyzwania. No i prad jest na pokladzie, hydrauliki nie ma.

--
Pozdrawiam
MarcinJM
gg: 978510, marcinjm()op.pl

Data: 2010-12-08 20:45:17
Autor: Kuba \(aka cita\)
Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem

Użytkownik "MarcinJM" <marcin@inetia.pl> napisał w wiadomości news:idomu1$pua$1news.onet.pl...
Hydraulika nie bedzie najszybsza, wydaje mi sie. Zeby byla, musialaby byc wysokowydajna, duzej mocy = duzo wazyc i potrzebowac duzo energii.
Za elektrycznym rozwiazaniem przemawia to, ze moze byc bardzo szybkie, a prad rzedu 100A chwilowego nie powinien stanowic wyzwania. No i prad jest na pokladzie, hydrauliki nie ma.

pneumatyki też nie ma ... a brałeś ja w pierszej kolejności pod uwage.
Poza tym pneumatyka może też być szybka - wszystko zalezy jakie będziesz miał cisnienie w układzie.
A czy 100A chwilowego poboru nie stanowi problemu to ja nie wiem. Policz ile razy potrzeba będzie tego prądu podczas sportowej jazdy i może sie okazac, ze ... zrobi sie problem.




--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl
Dwa ogony Irma i Myszka

Data: 2010-12-08 20:54:09
Autor: MarcinJM
Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
W dniu 2010-12-08 20:45, Kuba (aka cita) pisze:

Użytkownik "MarcinJM" <marcin@inetia.pl> napisał w wiadomości
news:idomu1$pua$1news.onet.pl...
Hydraulika nie bedzie najszybsza, wydaje mi sie. Zeby byla, musialaby
byc wysokowydajna, duzej mocy = duzo wazyc i potrzebowac duzo energii.
Za elektrycznym rozwiazaniem przemawia to, ze moze byc bardzo szybkie,
a prad rzedu 100A chwilowego nie powinien stanowic wyzwania. No i prad
jest na pokladzie, hydrauliki nie ma.

pneumatyki też nie ma ... a brałeś ja w pierszej kolejności pod uwage.
Poza tym pneumatyka może też być szybka - wszystko zalezy jakie będziesz
miał cisnienie w układzie.

Jest podcisnienie, to tez pneumatyka. Ew. moglbym dac alternator od diesla z dedykowana pompa podcisnienia, ale chyba to malo.

A czy 100A chwilowego poboru nie stanowi problemu to ja nie wiem. Policz
ile razy potrzeba będzie tego prądu podczas sportowej jazdy i może sie
okazac, ze ... zrobi sie problem.

Tez moze byc, ale tego nie da sie wyliczyc, to musze zbadac.
Z tym, ze ile trwa zmiana biegu? pol sek.? 100zmian = 50 sek.  Mysle, ze mogloby to dac rade. Tym bardziej, ze w gore daje rade bez sprzegla, problem jest, gdy trzeba biegi zbijac i hamowac.

--
Pozdrawiam
MarcinJM
gg: 978510, marcinjm()op.pl

Data: 2010-12-09 09:53:46
Autor: Kuba \(aka cita\)
Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem

Użytkownik "MarcinJM" <marcin@inetia.pl> napisał w wiadomości news:idonp2$t0c$1news.onet.pl...
Jest podcisnienie, to tez pneumatyka. Ew. moglbym dac alternator od diesla z dedykowana pompa podcisnienia, ale chyba to malo.

IMO nadcisnienie będzie wydajniejsze, bo będzie (bezwzględnie) wyższe niż podcisnienie.
Mały kompresor na pasku i masz sprawe załawtioną.

ps. co to jest alternetor od diesla z dedykowaną pompą cisnienia?
Taka waku pompa z alternatorem w jednym? Nie widzialem czegoś takiego nigdy.


--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl
Dwa ogony Irma i Myszka

Data: 2010-12-09 09:58:56
Autor: MarcinJM
Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
W dniu 2010-12-09 09:53, Kuba (aka cita) pisze:

Użytkownik "MarcinJM" <marcin@inetia.pl> napisał w wiadomości
news:idonp2$t0c$1news.onet.pl...
Jest podcisnienie, to tez pneumatyka. Ew. moglbym dac alternator od
diesla z dedykowana pompa podcisnienia, ale chyba to malo.

IMO nadcisnienie będzie wydajniejsze, bo będzie (bezwzględnie) wyższe
niż podcisnienie.
Mały kompresor na pasku i masz sprawe załawtioną.

ps. co to jest alternetor od diesla z dedykowaną pompą cisnienia?
Taka waku pompa z alternatorem w jednym? Nie widzialem czegoś takiego
nigdy.

Diesle z tego korzystaja, bo nie maja podcisnienia w dolocie.
Normalna lopatkowa, mimosrodowa pompa przytwierdzona na przedluzonej osi altka, smarowana olejem pod cisnieniem.

--
Pozdrawiam
MarcinJM
gg: 978510, marcinjm()op.pl

Data: 2010-12-09 08:01:58
Autor: ToMasz
Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
Kuba (aka cita) pisze:

Użytkownik "MarcinJM" <marcin@inetia.pl> napisał w wiadomości
news:idomu1$pua$1news.onet.pl...
Hydraulika nie bedzie najszybsza, wydaje mi sie. Zeby byla, musialaby
byc wysokowydajna, duzej mocy = duzo wazyc i potrzebowac duzo energii.
Za elektrycznym rozwiazaniem przemawia to, ze moze byc bardzo szybkie,
a prad rzedu 100A chwilowego nie powinien stanowic wyzwania. No i prad
jest na pokladzie, hydrauliki nie ma.

pneumatyki też nie ma ... a brałeś ja w pierszej kolejności pod uwage.
Poza tym pneumatyka może też być szybka - wszystko zalezy jakie będziesz
miał cisnienie w układzie.
A czy 100A chwilowego poboru nie stanowi problemu to ja nie wiem. Policz
ile razy potrzeba będzie tego prądu podczas sportowej jazdy i może sie
okazac, ze ... zrobi sie problem.


mimo wszystko 100amperx12V to moze być zamało zeby wydajnie przyciągnąć
coś oddalonego na 3cm. przytrzymać 100kg już przyklejonego do
elektromagnesu - pestka, ale przyciągnąć - kłopot. dlatego w centralnych
zamkach stosuje sie silniczki. to może być rozwiazanie dla Ciebie. czyli
silnik, który ma wykonać 10 obr zeby wcisnąć i 10 zeby puscić, albo
silnik liniowy, ale to już wyższa szkoła jazdy.. Silnik który miałby
zrobić np1/4 obrotu i na koncu miałby ruszyć 100kg, gabarytowo moze sie
nie zmieścić. (żartuje, ale w praktyce go odrzucisz)

ToMasz

Data: 2010-12-09 08:22:58
Autor: MarcinJM
Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
W dniu 2010-12-09 08:01, ToMasz pisze:
mimo wszystko 100amperx12V to moze być zamało zeby wydajnie przyciągnąć
coś oddalonego na 3cm. przytrzymać 100kg już przyklejonego do
elektromagnesu - pestka, ale przyciągnąć - kłopot. dlatego w centralnych
zamkach stosuje sie silniczki. to może być rozwiazanie dla Ciebie. czyli
silnik, który ma wykonać 10 obr zeby wcisnąć i 10 zeby puscić, albo
silnik liniowy, ale to już wyższa szkoła jazdy.. Silnik który miałby
zrobić np1/4 obrotu i na koncu miałby ruszyć 100kg, gabarytowo moze sie
nie zmieścić. (żartuje, ale w praktyce go odrzucisz)

Chyba bede robil cos w stylu: elektromagnes z rdzeniem + podcisnieniowe wspomaganie z dodatkowym zbiornikiem podcisnienia. Bo to najmniej energochlonne rozwiazanie i korzysta z zasobow, ktore juz sa w samochodzie. No i masa akceptowalna: ca 3kg.

--
Pozdrawiam
MarcinJM
gg: 978510, marcinjm()op.pl

Data: 2010-12-08 22:23:04
Autor: J.F.
Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
On Wed, 08 Dec 2010 20:39:44 +0100,  MarcinJM wrote:
W dniu 2010-12-08 20:12, Kuba (aka cita) pisze:
wg mnie hydraulika będzie najszybsza. Elektromagnes również tylko możesz
mieć problem z siła (i wielkością pobieranego proądu), zaś mała pompa
hydrauliczna i siłownik hydrauliczny wydaje mi sie energetycznie będą
najsensowniejsze..

Hydraulika nie bedzie najszybsza, wydaje mi sie. Zeby byla, musialaby byc wysokowydajna, duzej mocy = duzo wazyc i potrzebowac duzo energii.

Ogolnie przychylam sie do wniosku, ale akurat mocy i energii to
wszystkie systemy beda potrzebowac sporo. 1000N * 0.03m/0.1s = 300W.

Pneumatyka i hydraulika moga miec stosowny akumulator.

No i jeszcze drobiazg - w niektorych samochodach silownik sprzegla
jest hydrauliczny przeciez. Widac daje rade - przynajmniej od strony
wykonawczej.

A tak swoja droga - przeciez serwo hamulca ma chyba takie parametry, a
w srodku ma raptem dwa zaworki.

J.

Data: 2010-12-08 23:31:49
Autor: Hinek
Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał

Ogolnie przychylam sie do wniosku, ale akurat mocy i energii to
wszystkie systemy beda potrzebowac sporo.
1000N * 0.03m/0.1s = 300W.


No to policz do konca. To jest 300W przez 0,1 sekundy.
To jest moc chwilowa a nie ciagla.
Zalozmy, ze przez minute 10 razy sprzeglo bedzie uzyte.
Razem czas pracy na minute - 1sek. Na godz 60 sek.
Jak sobie przeliczysz  to wyjdzie Ci ze to tak jakbys
uruchamial silnik rozrusznikiem raz na godzine.
Pozdr

--
Hinek

Data: 2010-12-09 09:16:41
Autor: J.F.
Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
Użytkownik "Hinek" <hinek.nic@tlen.pl> napisał w wiadomości news:4d00077b$1news.home.net.pl...
Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał
Ogolnie przychylam sie do wniosku, ale akurat mocy i energii to
wszystkie systemy beda potrzebowac sporo.
1000N * 0.03m/0.1s = 300W.
No to policz do konca. To jest 300W przez 0,1 sekundy.
To jest moc chwilowa a nie ciagla.
Zalozmy, ze przez minute 10 razy sprzeglo bedzie uzyte.
Razem czas pracy na minute - 1sek. Na godz 60 sek.
Jak sobie przeliczysz  to wyjdzie Ci ze to tak jakbys
uruchamial silnik rozrusznikiem raz na godzine.

No ale jednak przez ten moment musisz tych 300W wydolic. Skad ?

Mozna jakis akumulator pnematyczny/hydrauliczny, mozna pobrac z akumulatora elektrycznego - to nie problem, trzeba jednak zapewnic taka moc na urzadzeniach posredniczacych.

J.

Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona