Powinien, czy musi

Data: 2012-10-08 10:06:00
Autor: olgierd
Powinien, czy musi
Dnia Mon, 08 Oct 2012 10:46:28 +0200, Jacek napisał(a):

Jak rozumieć to powinien? Jako MUSI? Jako może, ale nie musi?
Co szkodziło prawodawcy napisać po ludzku, żeby nie było wątpliwości?

Jest napisane po ludzku. Ustawodawca prawie nie używa słowa "musi", bo jest ono nieładne.

--
pozdrawiam, Olgierd
http://LegeArtis.org.pl

Data: 2012-10-08 12:44:04
Autor: Jacek
Powinien, czy musi
W dniu 2012-10-08 12:06, olgierd pisze:

Jest napisane po ludzku. Ustawodawca prawie nie używa słowa "musi", bo
jest ono nieładne.

No bez jaj. Nie o estetykÄ™ tu chodzi a o precyzjÄ™.
http://www.tinyurl.pl?eNIDauzM
Tu mam jakąś interpretację, ale i tak nadal nie wiem, czy MUSZĘ mieć te wszystkie rzeczy przy rowerze, czy nie muszę.
Jacek

Data: 2012-10-08 08:22:49
Autor: witek
Powinien, czy musi
Jacek wrote:
[...]

wszystkie rzeczy przy rowerze, czy nie muszÄ™.
Jacek

Nie musisz, bo nikt ci fizycznie pistoletu do głowy nie przystawi i nie zmusi.
Ale za ich brak dostaniesz mandat.

Data: 2012-10-08 13:10:48
Autor: Robert Tomasik
Powinien, czy musi
Użytkownik "Jacek" <spaammmm@o2.pl> napisał w wiadomości news:5072ae71$0$26705$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Nie musisz, ale wóczas narażasz sie na mandaty albo wyroki. Ale nie musisz.

Data: 2012-10-08 13:11:20
Autor: Tom N
Powinien, czy musi
Jacek w <news:5072ae71$0$26705$65785112news.neostrada.pl>:

W dniu 2012-10-08 12:06, olgierd pisze:
Jest napisane po ludzku. Ustawodawca prawie nie u¿ywa s³owa "musi", bo
jest ono nie³adne.
No bez jaj. Nie o estetykê tu chodzi a o precyzjê.
http://www.tinyurl.pl?eNIDauzM
Tu mam jak±¶ interpretacjê, ale i tak nadal nie wiem, czy MUSZÊ mieæ te wszystkie rzeczy przy rowerze, czy nie muszê.

Nie musisz. Brak tego co powinno byæ a nie ma jest odpowiednio wyceniony w
taryfikatorze

--
'Tom N'

Data: 2012-10-08 13:19:26
Autor: t-1
Powinien, czy musi

[...]

Tylko prawa Boskie sÄ… formuowane kategorycznie.
Nie zabijaj, nie kradnij itd.
W kodeksie karnym już takich zakazów nie znajdziesz.
Prawo omawia problem i wyznacza cenę za uchybienie, choćby 25 lat więzienia.
Więc rower też powinien a nie musi.

Data: 2012-10-08 13:28:38
Autor: t-1
Powinien, czy musi
I jeszcze uzupełnienie.
Gdyby rower w zapisie musiał mieć pompkę to rower bez pompki nie byłby rowerem.
A gdy napisane jest, że powinien mieć, to rower bez pompki jest dalej rowerem, choć nieprzepisowym.

Data: 2012-10-08 12:18:55
Autor: olgierd
Powinien, czy musi
Dnia Mon, 08 Oct 2012 13:28:38 +0200, t-1 napisał(a):

Gdyby rower w zapisie musiał mieć pompkę to rower bez pompki nie byłby
rowerem.
A gdy napisane jest, że powinien mieć, to rower bez pompki jest dalej
rowerem, choć nieprzepisowym.

To nie do końca takie proste ;) Np. kodeks postępowania cywilnego wyrazem "musi" posługuje się 3-krotnie, m.in.:

- Osoba, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie, musi być zbadana przez biegłego lekarza psychiatrę lub neurologa, a także psychologa (art. 553 par. 1);
- W wypadkach nie cierpiących zwłoki przeszukanie może być dokonane bez zezwolenia, jednakże czynność taka musi być niezwłocznie po dokonaniu przedstawiona do zatwierdzenia prezesowi sądu rejonowego. (art. 814 par. 3 in fine).
IMHO tutaj śmiało mogłoby paść "powinno".

W kodeksie postępowania karnego "musi" pojawia się aż 5 razy, z czego większość w związku "oskarżony musi mieć obrońcę" (plus o warunkach wznowienia postępowania -- art. 541 par. 1 kpk).
I tu by się nawet zgadzało: kpk reguluje ów przymus posiadania obrońcy przez niektórych oskarżonych (pod rygorem wadliwości postępowania -- ale nie pod rygorem sankcji), to samo jeśli chodzi o podstawę wznowienia postępowania.

Natomiast w odnośnych przepisach prawa materialnego (kodeksy cywilne i karne) wyrazu "musi" brak (jest o zmuszaniu, ale to w innym kontekście).

--
pozdrawiam, Olgierd
http://LegeArtis.org.pl

Data: 2012-10-08 21:36:20
Autor: zlotowinfo
Powinien, czy musi
Użytkownik "t-1" <t-1@spam.pl> napisał w wiadomości news:k4udd8$sbc$1pippin.nask.net.pl...
I jeszcze uzupełnienie.
Gdyby rower w zapisie musiał mieć pompkę to rower bez pompki nie byłby rowerem.
A gdy napisane jest, że powinien mieć, to rower bez pompki jest dalej rowerem, choć nieprzepisowym.

i tak ukradnÄ… ;)

http://glosuj.zasms.pl/?glosowania/voip/najgorszy_operator/

Data: 2012-10-09 13:59:12
Autor: Bydlê
Powinien, czy musi
On 2012-10-08 13:28:38 +0200, "t-1" <t-1@spam.pl> said:

I jeszcze uzupe³nienie.
Gdyby rower w zapisie musia³ mieæ pompkê to rower bez pompki nie by³by rowerem.
A gdy napisane jest, ¿e powinien mieæ, to rower bez pompki jest dalej rowerem, choæ nieprzepisowym.

Bo tak jest, gdy siê wyrywa fragmenty zdañ.

Np. w zdaniu: rower musi mieæ pompkê, nie ma w±tpliwo¶ci, ¿e bez pompki to rower ju¿ nie taki piêkny jak w przepisie.
A w zdaniu, ¿e rower poruszaj±cy siê po drogach publicznych musi mieæ pomkê, ju¿ nic o nierowerowato¶ci welocypedu bezpompkowego jako takiego - nie ma.
:-)

--
Bydlê

Powinien, czy musi