Powoli idzie w dobra strone!

Data: 2020-10-15 12:16:28
Autor: K
Powoli idzie w dobra strone!
Powoli nastepuje koniec nieefektywnych, drogich w produkcji i moralnie watpliwych baterii do meleksow;)

https://biznes.trojmiasto.pl/Fabryka-generatorow-wodoru-na-Pomorzu-n149608.html

Data: 2020-10-15 13:39:39
Autor: RoMan Mandziejewicz
Powoli idzie w dobra strone!
Hello K,

Thursday, October 15, 2020, 1:16:28 PM, you wrote:

Powoli nastepuje koniec nieefektywnych, drogich w produkcji i moralnie
watpliwych baterii do meleksow;)
https://biznes.trojmiasto.pl/Fabryka-generatorow-wodoru-na-Pomorzu-n149608.html

Wodór jest - Twoim zdaniem - efektywny? A platynę na ogniwa paliwowe
skąd weźmiesz? Wiesz jaka jest efektywność elektrolizy? Ile kosztuje
infrastruktura do przechowywania i dystrybucji wodoru?

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2020-10-15 13:11:51
Autor: K
Powoli idzie w dobra strone!
On 15/10/2020 12:39, RoMan Mandziejewicz wrote:
[...]

Dlatego napisalem, ze powoli. Nastepne auto to bedzie jeszcze diesel/turbo benzynka i dopiero wtedy na prawde ekologiczne :)

Data: 2020-10-15 14:30:15
Autor: Jacek Maciejewski
Powoli idzie w dobra strone!
Dnia Thu, 15 Oct 2020 13:11:51 +0100, K napisał(a):

[...]

Roman, tu ci odpowiadam bo masz mnie w KF-e :) Twoje informacje o
platynie i sprawności są przestarzałe, uaktualnij.
--
Jacek
-I hate haters-

Data: 2020-10-15 16:13:25
Autor: RoMan Mandziejewicz
Powoli idzie w dobra strone!
Hello K,

Thursday, October 15, 2020, 2:11:51 PM, you wrote:

[...]

Na samej elektrolizie marnuje się 2/3 energii - gdzie tu ekologia?

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2020-10-15 18:17:35
Autor: Jacek Maciejewski
Powoli idzie w dobra strone!
Dnia Thu, 15 Oct 2020 16:13:25 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

Na samej elektrolizie marnuje się 2/3 energii - gdzie tu ekologia?

Ekologia tkwi w źródle a poza tym, nie 2/3 a obecnie jakieś 40% z
tendencją spadkową.
--
Jacek
-I hate haters-

Data: 2020-10-16 00:44:07
Autor: Pawel \"O'Pajak\"
Powoli idzie w dobra strone!
Na samej elektrolizie marnuje się 2/3 energii

Wodoru przemysłowo nie uzyskuje się z elektrolizy, tylko z tzw. gazu generatorowego.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa

Data: 2020-10-16 09:20:55
Autor: Jacek Maciejewski
Powoli idzie w dobra strone!
Dnia Fri, 16 Oct 2020 00:44:07 +0200, Pawel "O'Pajak" napisał(a):

Na samej elektrolizie marnuje się 2/3 energii

Wodoru przemysłowo nie uzyskuje się z elektrolizy, tylko z tzw. gazu generatorowego.

To schyłkowa technologia. A będzie tak: https://swiatoze.pl/koncern-energetyczny-solorza-bedzie-produkowal-wodor-z-biomasy/
https://biznesalert.pl/wodor-produkcja-koszt-japonia-niemcy-energetyka/
https://www.gramwzielone.pl/magazynowanie-energii/102624/najwiekszy-na-swiecie-elektrolizer-do-produkcji-wodoru-z-oze-01
https://www.wnp.pl/energetyka/produkcja-wodoru-ma-znacznie-potaniec-to-bedzie-rewolucja,351520.html
Śledźcie trendy :) A poza tym, sprawność elektrolizy współcześnie
przekracza 60% i obywa się bez platyny.

--
Jacek
-I hate haters-

Data: 2020-10-17 17:14:23
Autor: Myjk
Powoli idzie w dobra strone!
Fri, 16 Oct 2020 09:20:55 +0200, Jacek Maciejewski
A poza tym, sprawność elektrolizy współcześnie
przekracza 60%

Ale na sprawność składa się nie tylko sama elektroliza. Trzeba mieć wysoko
oczyszczoną wodę, trzeba wodór zmagazynować, trzeba go przetransportować do
stacji, a w końcu przetworzyć na energię. Ostatecznie sprawność auta
napędzanego wodorem to jest żal na kółkach, szczególnie jak to zestawić z
ceną samochodów z ogniwem paliwowym na wodór. Dlatego jeszcze długo FCEV
nie zagości pod strzechami, i wodór przez lata będzie napędzać transport
gabarytowy (tiroloty i autobusy, może kolej i statki) -- czyli wszędzie tam
gdzie dystrybucja rozproszona nie będzie konieczna. Reszcie z powodzeniem
wystarczą BEV.

--
Pozdor
Myjk

Data: 2020-10-17 17:27:45
Autor: Jacek Maciejewski
Powoli idzie w dobra strone!
Dnia Sat, 17 Oct 2020 17:14:23 +0200, Myjk napisał(a):

[...]
I tak przebija te marne 20% spaliniaków. No i mówisz tak jakkbyś nie
dostrzegał że ropę trzeba wydobyć, przetransportować, przerafinować i
też rozwieźć a tego do sprawności spalinowych jakoś nie wliczasz :) A
ropa najczęściej daleko a woda blisko.
szczególnie jak to zestawić z
ceną samochodów z ogniwem paliwowym na wodór.
A to jest inna bajka. Do kłopotów też bym dołączył zagrożenie wybuchem
czy pożarem, bo technologie dystrybucji i przechowywana wodoru są mocno
niedoskonałe i na dodatek kosztowne.
[...]
Dlatego przejściowo będziemy używać elektryków bo infrastruktura w
sporej części już jest a operowanie nią prostsze niż wodorową.

--
Jacek
-I hate haters-

Data: 2020-10-17 08:42:50
Autor: Zenek Kapelinder
Powoli idzie w dobra strone!
sobota, 17 października 2020 o 17:27:47 UTC+2 Jacek Maciejewski napisał(a):
Dnia Sat, 17 Oct 2020 17:14:23 +0200, Myjk napisał(a): > Ale na sprawność składa się nie tylko sama elektroliza. Trzeba mieć wysoko > oczyszczoną wodę, trzeba wodór zmagazynować, trzeba go przetransportować do > stacji, a w końcu przetworzyć na energię. Ostatecznie sprawność auta > napędzanego wodorem to jest żal na kółkach,
> [...]
Dlatego przejściowo będziemy używać elektryków bo infrastruktura w sporej części już jest a operowanie nią prostsze niż wodorową.
Nie będziemy używać elektryków w formie jaka się mało myślącym wydaje. Elektryki będą szły w kierunku miejskiego Ami a nie wypasionych samochodów klasy Tesli.

Data: 2020-10-24 02:07:54
Autor: kk
Powoli idzie w dobra strone!
On 2020-10-17 17:42, Zenek Kapelinder wrote:
[...]

Prędzej podmiejskiego. W mieście nie ma gdzie tego ładować. Poza tym trzebaby mieć gdzie garażować 2-gi normalny samochód.

Data: 2020-10-17 17:41:45
Autor: Myjk
Powoli idzie w dobra strone!
Sat, 17 Oct 2020 17:27:45 +0200, Jacek Maciejewski
[...]

Ja w ogóle spaliniaków nie biorę pod uwagę, uważam ICE za technologię już
kończoną. Odnosiłem  się do tezy że FCEV jest jakąkolwiek konkurencją do
BEV. No więc nie jest.

[...]

Toteż teza że idzie koniec "drogich w produkcji baterii do meleksów" autora
odznacza orderem ignorancji.

--
Pozdor
Myjk

Data: 2020-10-17 17:56:20
Autor: Jacek Maciejewski
Powoli idzie w dobra strone!
Dnia Sat, 17 Oct 2020 17:41:45 +0200, Myjk napisał(a):

Ja w ogóle spaliniaków nie biorę pod uwagę, uważam ICE za technologię już
kończoną. Odnosiłem  się do tezy że FCEV jest jakąkolwiek konkurencją do
BEV. No więc nie jest.
Przynajmniej pod względem sprawności :) A w ogóle to już wożą ludzi
pociągami czy busami na wodór.

Toteż teza że idzie koniec "drogich w produkcji baterii do meleksów" autora
odznacza orderem ignorancji.
Ach, jak czytam niektóre poglądy to sam nie wiem śmiać się czy płakać :)

--
Jacek
-I hate haters-

Data: 2020-10-16 12:32:11
Autor: RoMan Mandziejewicz
Powoli idzie w dobra strone!
Hello Pawel,

Friday, October 16, 2020, 12:44:07 AM, you wrote:

Na samej elektrolizie marnuje się 2/3 energii
Wodoru przemysłowo nie uzyskuje się z elektrolizy,

Produkuje się. ,,Częścią autorskiej koncepcji HgaaS jest elektrolizer"

tylko z tzw. gazu generatorowego.

No to generujesz mnóstwo CO2. Gdzie zysk?

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2020-10-16 16:53:53
Autor: K
Powoli idzie w dobra strone!
On 16/10/2020 11:32, RoMan Mandziejewicz wrote:
[...]

Dzieci nie sa wykorzystywane do niewolniczej pracy przy wydobyciu, a wiezniowie polityczni w Chinach do przymusowej pracy przy obrobce i wreszcie na samym koncu nikt nie ma monopolu na jego produkcje. Poza tym ile to jest mnostwo CO2? Ile produkcji CO2 zaoszczedzisz w innych miejscach w ten sposob?

Data: 2020-10-17 19:47:56
Autor: Pawel \"O'Pajak\"
Powoli idzie w dobra strone!
No to generujesz mnóstwo CO2. Gdzie zysk?

RoMan, Ty mnie nie pytaj, ja nie jestem ekofaszstą. Ale odpowiem - taki sam, jak EV w polskich warunkach.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa

Data: 2020-10-17 20:04:34
Autor: Jacek Maciejewski
Powoli idzie w dobra strone!
Dnia Sat, 17 Oct 2020 19:47:56 +0200, Pawel "O'Pajak" napisał(a):

No to generujesz mnóstwo CO2. Gdzie zysk?

RoMan, Ty mnie nie pytaj, ja nie jestem ekofaszstą. Ale odpowiem - taki sam, jak EV w polskich warunkach.

Co to jest "ekofaszysta"?
--
Jacek
-I hate haters-

Data: 2020-10-18 08:11:17
Autor: Cavallino
Powoli idzie w dobra strone!
W dniu 17-10-2020 o 19:47, Pawel "O'Pajak" pisze:
No to generujesz mnóstwo CO2. Gdzie zysk?

RoMan, Ty mnie nie pytaj, ja nie jestem ekofaszstą. Ale odpowiem - taki sam, jak EV w polskich warunkach.

No nie - ładowanie aku jest jednak sprawniejsze, więc mniej energii marnujesz, a co za tym idzie, mniej smrodzisz.
Więc zysk jest większy.

Sam też byłem za wodorem, ale w obliczu faktów to się mija z celem.
Raz że jest i będzie drożej niż na benzynie, a dwa że mniej ekologicznie, więc gra nie warta świeczki.

Data: 2020-10-18 08:46:20
Autor: Jacek Maciejewski
Powoli idzie w dobra strone!
Dnia Sun, 18 Oct 2020 08:11:17 +0200, Cavallino napisał(a):

Sam też byłem za wodorem, ale w obliczu faktów to się mija z celem.
Raz że jest i będzie drożej niż na benzynie, a dwa że mniej ekologicznie, więc gra nie warta świeczki.

Fakty towarzysze są takie:
1. Wiatraki i solary muszą mieć sporuy nadmiar mocy maksymalnej nad
średnią, żeby jej starczało nawet kiedy wiatr słaby i chmury na niebie.
2. Kiedy jednak wieje fest i słońce pali to mamy mnóstwo mocy na którą
nie ma zapotrzebowania.
3. Więc co robimy? Ano, mając darmową moc robimy wodór, nie dbając o
marną sprawność ok. 60%. I mamy go za darmo (oczywiście, pomijając
amortyzację początkowej inwestycji).
4. Skoro mamy darmowy wodór elektrolityczny, nie robimy go z węgla bo
po co skoro to drożej i szkodliwiej?
5. Reasumując, robienie wodoru jest baaardzo tanie i baaardzo
ekologiczne. Jedynie technologie związane z używaniem są obecnie albo
drogie, albo niedopracowane albo jedno i drugie. Ale i tak jeżdżą
wodorowe pociągi, jeżdżą testowe samochody, a Norwedzy już mają w
stoczni statek na wodór.
--
Jacek
-I hate haters-

Data: 2020-10-24 02:28:58
Autor: kk
Powoli idzie w dobra strone!
On 2020-10-18 08:46, Jacek Maciejewski wrote:
[...]

Dlatego właśnie ładujemy akumulatory.

2. Kiedy jednak wieje fest i słońce pali to mamy mnóstwo mocy na którą
nie ma zapotrzebowania.

Nie ma zapotrzebowania na klimatyzację i ładowanie akumulatorów samochodów?

3. Więc co robimy? Ano, mając darmową moc robimy wodór, nie dbając o
marną sprawność ok. 60%. I mamy go za darmo (oczywiście, pomijając
amortyzację początkowej inwestycji).

za darmom mamy tylko słońce na niebie. Cała reszta kosztuje.

Jest kolejka PIKO na wodór?

Data: 2020-10-24 12:04:55
Autor: Jacek Maciejewski
Powoli idzie w dobra strone!
Dnia Sat, 24 Oct 2020 02:28:58 +0200, kk napisał(a):

Dlatego właśnie ładujemy akumulatory.
I nie tylko, ponieważ nadmiar mocy jest wystarczający.

Nie ma zapotrzebowania na klimatyzację i ładowanie akumulatorów samochodów?
Jak wyżej.

za darmom mamy tylko słońce na niebie. Cała reszta kosztuje.
Pełna zgoda. Inwestycje kosztują, ale są też nieuniknione. Skoro sa
nieuniknione (bo infrastruktura się zużywa) to inwestujmy w nowe
technologie. Zatem, z pewnego punktu widzenia, inwestycje w nowe
technologie są za darmo :)

Jest kolejka PIKO na wodór?
Nie rżnij głupa, użyj gogli:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/pociagi-alstom-o-napedzie-wodorowym-wyjechaly-na-tory-w-dolnej-saksonii-swiatowa-premiera-88694.html
https://spidersweb.pl/2020/10/statek-hyship-topeka-wodor.html

--
Jacek
-I hate haters-

Data: 2020-10-24 22:23:43
Autor: kk
Powoli idzie w dobra strone!
On 2020-10-24 12:04, Jacek Maciejewski wrote:
Dnia Sat, 24 Oct 2020 02:28:58 +0200, kk napisał(a):

Dlatego właśnie ładujemy akumulatory.
I nie tylko, ponieważ nadmiar mocy jest wystarczający.

Jak to? Dobieramy moc paneli fotowoltaicznych do potrzeb. Panele kosztują, długo zwracają się, nie kupujemy nadmiarowo. Grzanie wody, ładowanie samochodu, produkcja wodoru ... wszystko to akumulowanie.

Nie ma zapotrzebowania na klimatyzację i ładowanie akumulatorów samochodów?
Jak wyżej.

Co wyżej?

[...]

Ile kosztuje domowa instalacja do produkcji wodoru? To w ogóle realne?

[...]

No ale ja chcę na początek kolejkę PIKO na wodór. Na prąd już mam. Jeśli nie da się to może samochodów też nie da się...

Data: 2020-10-17 20:29:12
Autor: Poldek
Powoli idzie w dobra strone!
[...]

Nie ma ekologii w samochodziarstwie i nie będzie.
Sprawność silnika spalinowego to ok. 30%. Czyli 70% energii zawartej w paliwie idzie na podgrzewanie planety i zatruwanie spalinami. Aby dostarczyć paliwo do zbiornika, trzeba najpierw znaleźć surowiec (poszukiwania, kosztowna impreza i potwornie enegro i materiałochłonna), wydobyć surowiec, zmagazynować surowiec, przetransportować surowiec do rafinerii, przetworzyć w rafinerii, zmagazynować paliwo, dostarczyć paliwo do stacji paliw. Do wyprodukowania 1l benzyny zużyć trzeba 5 litrów ropy naftowej i 17,7 kWh energii. Czyli drugie tyle emisji, co wylatuje z rury wydechowej, to jest emitowane w procesie produkcji i dostarczania paliwa.

Data: 2020-10-17 14:04:51
Autor: Zenek Kapelinder
Powoli idzie w dobra strone!
sobota, 17 października 2020 o 20:29:05 UTC+2 Poldek napisał(a):
> [...]
Nie ma ekologii w samochodziarstwie i nie będzie. Sprawność silnika spalinowego to ok. 30%. Czyli 70% energii zawartej w paliwie idzie na podgrzewanie planety i zatruwanie spalinami. Aby dostarczyć paliwo do zbiornika, trzeba najpierw znaleźć surowiec (poszukiwania, kosztowna impreza i potwornie enegro i materiałochłonna), wydobyć surowiec, zmagazynować surowiec, przetransportować surowiec do rafinerii, przetworzyć w rafinerii, zmagazynować paliwo, dostarczyć paliwo do stacji paliw. Do wyprodukowania 1l benzyny zużyć trzeba 5 litrów ropy naftowej i 17,7 kWh energii. Czyli drugie tyle emisji, co wylatuje z rury wydechowej, to jest emitowane w procesie produkcji i dostarczania paliwa.
Sprawdź ile kosztuje kilowatogodzina dla firm a potem po korekcie dawaj swoje przemyślenia.

Data: 2020-10-24 11:40:56
Autor: Poldek
Powoli idzie w dobra strone!
[...]

Wiem ile kosztuje kWh dla firm, bo co miesiąc płacę rachunek Innogy. A kosztuje raz mniej, raz więcej, zależnie od tego ile tych kilowatogodzin w danym miesiącu pobrałem.

Wracając do tematu - spaliniarze bardzo chętnie piszą o tym, ile emisji powstaje przy produkcji prądu zanim ten prąd zostanie dostarczony do akumulatora elektrycznego samochodu. Równie chętnie pomijają milczeniem ile zanieczyszczeń jest emitowanych i ile prądu trzeba zużyć, zanim paliwo spalinowe zostanie dostarczone do zbiornika samochodu spalinowego.

Data: 2020-10-24 19:15:39
Autor: Zenek Kapelinder
Powoli idzie w dobra strone!
sobota, 24 października 2020 o 11:41:01 UTC+2 Poldek napisał(a):
> [...]
Wiem ile kosztuje kWh dla firm, bo co miesiąc płacę rachunek Innogy. A kosztuje raz mniej, raz więcej, zależnie od tego ile tych kilowatogodzin w danym miesiącu pobrałem. Wracając do tematu - spaliniarze bardzo chętnie piszą o tym, ile emisji powstaje przy produkcji prądu zanim ten prąd zostanie dostarczony do akumulatora elektrycznego samochodu. Równie chętnie pomijają milczeniem ile zanieczyszczeń jest emitowanych i ile prądu trzeba zużyć, zanim paliwo spalinowe zostanie dostarczone do zbiornika samochodu spalinowego.
I przy cenie jaka płacisz jak wpakować w wytworzenie litra benzyny 18kWh to da się zrobić benzynę po 2,50 zł. O tym że litr surowej ropy kosztuje  teraz ~1 zł  litości nie wspomnę. Czy Ty nie masz za grosz rozumu żeby napisać że do zrobienia litra benzyny potrzeba 5 litrów ropy za 5 zł i energii w zależności z czego będzie robiona od 3,50 zł do 20 zł. A potem taka benzynę sprzedają po 4,50 na stacji i w tym podobno połowa to podatki.

Powoli idzie w dobra strone!