Pożegnanie z bronią. Adam Michnik - Czesław Kiszczak

Data: 2016-03-01 13:24:17
Autor: mkarwan
Pożegnanie z bronią. Adam Michnik - Czesław Kiszczak
Michnik: Jeden z moich przyjaciół - o nazwisko proszę nie pytać - mówił mi:
"Ty, Adam, uważasz, że w Polsce przemiana może się dokonać tylko po trupie Jaruzelskiego.
A ja ci mówię, że nie. Jaruzelski myśli, jak znaleźć swoje miejsce w historii".
Ale ja byłem wtedy ekstremistą.
Nie z emocji.
Byłem ekstremistą z wyrachowania, z kalkulacji politycznej. Uważałem, że po to, by u nas coś się zmieniło, Jaruzelski musi odejść.
Dziś muszę przyznać: uważam, że było wielkim szczęściem dla Polski, że wtedy gen. Jaruzelski i gen. Kiszczak stali na czele tego państwa i tej bezpieki.

Michnik: Nie pytajcie mnie w ten sposób.
Bo pytacie, czy on słusznie zrobił, że mnie aresztował.
Jak ja mam na to pytanie odpowiedzieć?
Mogę powiedzieć: tak, słusznie.
Każdy człowiek w tamtym czasie był skazany na granie takiej roli, w jakiej był obsadzony.
Ale mógł ją zagrać lepiej albo gorzej.
Mogę powiedzieć tyle: na podstawie mojej dzisiejszej wiedzy - nie ówczesnej, ale dzisiejszej - gen. Kiszczak grał swą rolę najuczciwiej, jak to było możliwe.
Ja nie znam drugiego takiego szefa bezpieki.

Więcej w http://wyborcza.pl/1,77062,126489.html

Pożegnanie z bronią. Adam Michnik - Czesław Kiszczak