Pozory mylą

Data: 2012-02-29 16:35:53
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Pozory mylą
Ale tylko czasami.

 Z: na stawie widać kropeczki i kółeczka
 W: pada deszcz
 R: gościu polewa ze szlaucha

Z -- obserwowane zjawisko.
W -- wniosek, być może błędny.
R -- rzeczywistość.

 Z: marszczy się woda w stawie
 W: wieje wiatr
 R: wieje wiatr

-=-

A teraz zejdźmy na Ziemię.

 Z: ciało zmieniło szybkość względem Ziemi, przyspieszyło
 W: na ciało działa jakieś przyspieszenie
 R: ot, po prostu tu Ziemia porusza się wolniej niż tam

 Z: dociska mnie coś do ściany [soko]wirówki
 W: wirówka działa na mnie siłą skierowaną
    do środka urządzenia zwanego sokowirówką
 R: przerabiają mnie na przecier i sok

-=-

Albo jeszcze inaczej. Samolot leci wzdłuż południka, ale to
nie ten ruch pionowy uruchamia pozorną siłę Coriolisa, lecz
ruch zbliżający samolot do osi obrotów. Ruch pionowy nada
(wywoła, zostanie wywołany przez) pionowe przyspieszenie.
Jeśli samolot w tym (północ-południe) kierunku leci ze stała
szybkością, możemy ten ruch pominąć i zejść z Ziemi na karuzelę.

Zostaje ruch wirowy karuzeli oraz ruch wzdłuż promienia karuzeli.
Czy teraz lepiej? Samolot zbliża się do środka karuzeli. Jak
szybko? Promień karuzeli to ponad 6 tysięcy km a ćwierć równika
(mniej więcej tyle jest od równika do bieguna) to 10 tysięcy km.
Samolot (Tutka bez kota, ale a Marychą) leci z szybkością 1 tysiąca
km/h wzdłuż południka. (tu ruch wirowy Ziemi pomijamy) czyli leci
tak 10 godzin. W czasie 10 godzin zbliża się do osi. W tym kierunku
ma do przelecenia 6 tysięcy km prostopadle do osi Ziemi. Czyli leci
tam ze **średnią**, niejednostajną szybkością 6000/10=600 km/h. (166 m/s)

Ta szybkość sprawia, że samolot leci coraz szybciej względem obrotów Ziemi?
Leciałby, gdyby nie korygowanie uwzględniające wiatr. Bo wiatr/powietrze
obraca się tak, jak Ziemia. Leciałby, gdyby nie korygowanie GPSem. Szybkość
zbliżania się do osi nie jest stała, jeśli zatem samolot ma wymiary, a my
dla dobra sprawy dotąd je pomijamy, inaczej siła Coriolisa działa na dziób
a inaczej na ogon. Ale czy ktokolwiek zdoła policzyć nierównomierność
naporu wiatru wywołaną tym zjawiskiem? Raczej nie, bo na te siły nałożą
się inne siły -- ruchy powietrza związane z siłami Coriolisa, zwalnianie
obrotów Ziemi wywołane Księżycem, (i Ziemia przyciąga powietrze oraz wodę,
i Księżyc przyciąga -- tak zwane pływy morskie, czyli przypływy i odpływy)
ruchy termiczne i wszelkie inne.

-=-

Ktoś teraz obliczy szybkość prostopadłą do osi w południkowym
locie tej Tutki z równoleżnika 30° do równoleżnika 55°? I szybkość
obracania się razem z Ziemią na równoleżniku 30° i na równoleżniku 55°?

-=-

Tak czy siak IMO trudno odczuć w samolocie wpływ siły Coriolisa, choć
skręci ona wiadomą płaszczyznę wahań wahadła. Natomiast wtórne efekty
siły Coriolisa (ruchy mas powietrza) i obroty Ziemi mają jednoznaczny
wpływ na kurs i na sterowanie samolotem, ale IMO niekoniecznie pilot
wie, co pochodzi od czego. (który wpływ jest jak tworzony)

Wznoszenie i opadanie ma IMO jeszcze mniej wyraźny wpływ, gdyż nie
zmieniamy tej wysokości tak szybko, jak zmieniamy odległość od osi
w ruchu południkowym, chyba że rozpatrujemy lot tuż przy biegunie.

Wpływ związany z tak zwaną odśrodkową siłą bezwładności, która zmienia
się, gdy samolot zmienia swoją szybkość względem Ziemi jest IMO także
pomijalny.

Raczej samolotem kręcą po prostu wiatry różnorako produkowane.

Ale ja -- nie latam. [TJ raczej też nie lata; mego szwagra pałowali,
ale on głupi nie jest; mnie nie pałowali, ale krzyczeli, żebym zdjął
buty, jeśli chcę wejść na wiadome poletku sali gim_na_stycznej, albo
żebym w ogóle nie wchodził tam i bez bicia ;) dobrowolnie przyznał
się do tego, że chcę mieć wtórnik prawa jazdy -- no i przyznałem
się bez bicia, i dostałem wtórnik]

  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/......^.

Data: 2012-02-29 17:30:18
Autor: Delfino Delphis
Pozory mylą
Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

Ale tylko czasami.

NTG

Data: 2012-02-29 17:57:29
Autor: Gabor
Pozory mylą
NTG

won do nory troolu

jk

Data: 2012-02-29 18:09:35
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Pozory mylą

"Gabor" jille0$sb3$1@inews.gazeta.pl

Delfino> >NTG

jk> won do nory troolu

Gdyby Delfino był astrofizykiem, wiedziałby, dlaczego ruch po krzywej
ma przyspieszenia. O tej potrze trolle wychodzą ze swych nor -- bo
zaszło Słońce. :)

Data: 2012-02-29 18:37:04
Autor: Delfino Delphis
Pozory mylą
Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

Gdyby Delfino był astrofizykiem, wiedziałby, dlaczego ruch po krzywej
ma przyspieszenia.

Doskonale wiem dlaczego ruch po krzywej ma przyspieszenia. A Kolina tym razem spudłował, to było mało śmieszne :)

Data: 2012-02-29 19:18:31
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Pozory mylą

"Delfino Delphis" jilnns$sn0$1@news.task.gda.pl

Doskonale wiem dlaczego ruch po krzywej ma przyspieszenia.
A Kolina tym razem spudłował, to było mało śmieszne :)

Zatem wiesz, że to nie jest ruch jednostajny.

Dlaczego Kolina spudłował? Właśnie wtedy w Polsce zachodziło
Słonce i trolle wyłaziły ze swych nor na powierzchnię. :)

   http://www.youtube.com/watch?v=mvzMFdwPPCI

U mnie nie zawiesza!!! Jeśli komuś zawiesza -- nie do
mnie trzeba mieć o to pretensje!!! Ja słucham i piszę.
I nie sejwuję profilaktycznie.

Data: 2012-02-29 20:10:05
Autor: /dev/SU45
Pozory mylą

Ale tylko czasami.

O motyla noga! Fizyka to nauka ścisła, ceni sobie zwięzłość... jeden wzór zamiast tysiąca słów :)

Data: 2012-02-29 20:18:09
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Pozory mylą

"/dev/SU45" jilt6d$nns$1@inews.gazeta.pl

Ale tylko czasami.

O motyla noga! Fizyka to nauka ścisła, ceni sobie zwięzłość... jeden wzór zamiast tysiąca słów :)

To tak. Po to wymyślono matematykę. Zamiast pisania 6 kilogramów
postów, można by podać wzór na siłę Coriolisa. :) Takoż na siłę
odśrodkową bezwładności. Język ,,naturalny'' jest za mało dokładny.

Data: 2012-02-29 11:54:06
Autor: ArchieIl
Pozory mylą
On 29 Lut, 20:18, "Eneuel Leszek Ciszewski"
<pro...@czytac.fontem.lucida.console> wrote:
"/dev/SU45" jilt6d$nn...@inews.gazeta.pl
> [...]
postów, można by podać wzór na siłę Coriolisa. :) Takoż na siłę
odśrodkową bezwładności. Język ,,naturalny'' jest za mało dokładny.

spojrzałem do dzisiejszej definicji w polskiej wikipedii i myślę, że
problem polega na wieloznaczności tego o czym dyskutujecie.

w przypadku standardowego rozumienia efektu coriolisa jako "siły"
tworzącej wir o określonym zwrocie znaczenie ma "lepkość" oraz
"bezwładność" w ruchu "mas" w polach ze zmianą wielkości sił. Czyli
tutaj mamy mniej więcej stałą lepkość i grawitację + zmienny "pęd"
przekazywany "masie" w zależności od miejscu kontaktu z warstwą stałą.

"pęd" w znaczeniu "energia potencjalna" nadana ciału poprzez
przekazanie prędkości obrotowej Ziemi wskutek tarcia i zmienna w
zależności od wysokości npm oraz szerokości geograficznej..

w przypadku definicji z wikipedii niewiele to ma z tym wspólnego.
tzn. oficjalny efekt coriolisa jest bliższy cykloidom planetarnym niż
temu co tzw. "plebs" przychodzi na myśl mówiąc o efekcie coriolisa.

wiem, że fizycznie to bełkot ale w zasadzie niewiele mniejszy niż
fizycy generują, a w razie czego można to uformalnić z terminolofią
fizyczną tylko musiałbym słowniczek znaleźć żeby ma spokojnie
cudzysłowy skasować.

w lotnictwie znaczenie ma efekt coriolisa wynikły z definicji
fizycznej tyle, że do tego nakładają się odwzorowania map.

tzn. rozmawianie przez was o efekcie coriolisa z pominięciem w jakim
odwzorowaniu map się poruszacie jest jakby nieco chybione.

A dla pilota i tak w rzeczywistości ma większe znaczenie rozkład
typowych statystycznie kierunków wiatru na danej trasie i odwzorowanie
mapy, z której korzysta niż efekt coriolisa, który jest praktycznie
pomijalny wprost.

A swoją drogą większe zużycie paliwa jest lecąc z Warszawy do Nowego
Jorku czy z powrotem?

Artur Górniak

P.S. Osobiście przypuszczam, że to o czym od dłuzszego czasu się
chcecie bić to poprawki, które pilot musi nanosić jeśli korzysta przy
planowaniu trasy w nieodpowiedni sposób z mapy. Czyli z efektu
rozpłaszczenia fragmentu kuli, a nie z efektu wynikłego z prędkości
oraz wektora startowego.

Data: 2012-02-29 12:36:44
Autor: TJ_Blues
Pozory mylą
On Feb 29, 2:54 pm, ArchieIl <ag-s...@argo.pl.eu.org> wrote:
A dla pilota i tak w rzeczywistości ma większe znaczenie rozkład

Ucialem reszte bo sie z trescia zgadzam, czyli nie o czym
dyskutowac :-)

W lataniu zdecydowanie czesciej mowi sie o efekcie Coriolisa wz. z
manewrami - czyli silami bezwladnosci pilot - samolot. O ostrym
zakrecie Coriolis moze rozregulowac blednik pilota powoduja
dezorientacje. Powoduje tez trudnosc w "trafieniu" w przyrzady - oczy
mowia cos innego niz blednik, dziala sila odsrodkowa itp, itd. Korekta
kursu nawet nadluzszych lotach ze wzgledu na "ziemskiego" Coriolisa to
w porywach dziesiatki metrow. Czyli w zasadzie pomijalna.
Radiolatanie, GPS ILS skoryguja ten efekt praktycznie bez wiedzy
pilota.

A swoją drogą większe zużycie paliwa jest lecąc z Warszawy do Nowego
Jorku czy z powrotem?

Chodzi glownie o rozklad wiatrow. A ten na naszej polkuli
statystycznie wieja czesciej z zachodu na wschod. No i wysokolatajace
liniowce moga korzystac z jet streamu. Ten szybko poruszajacy sie prad
wieje praktycznie zawsze. Dodac moze nawet do 100 i wiecej km/h do GS
(dla Enenuela - Ground Speed).

Czyli lot z NYC do WAW powinien kosztowac mniej paliwa niz lot WAW
NYC. Efekt widac jasno na rozkladzie lotow: NYC -> WAW trwa 8:50, WAW -
NYC 9:40. (LO27 i LO26)

cheers

Data: 2012-02-29 13:08:23
Autor: ArchieIl
Pozory mylą
On 29 Lut, 21:36, TJ_Blues <tomekania...@gmail.com> wrote:
W lataniu zdecydowanie czesciej mowi sie o efekcie Coriolisa wz. z
manewrami - czyli silami bezwladnosci pilot - samolot. O ostrym

tylko, że to jest mylenie definicyjnego coriollisa.

tzn. mylenie "złudzenia" z efektem wynikającym z "chwilowego"
przyłożenia "prostoliniowej" siły do "obiektu", który porusza się w
polu o skomplikowanych relacjach zwrotnych do owego obiektu.

W ten sposób można coriollisem nazywać efekt powstały z upuszczenia na
panel włączonego adaptera zabawki z pływającym w wodzie "śniegiem".

Co zresztą dosyć dobrze pokaże na czym polega problem z błędnikiem.

Artur Górniak

Data: 2012-02-29 22:56:38
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Pozory mylą

"ArchieIl" 24ab97f5-eef0-43e3-9a8d-c4bfad6715cf@y10g2000vbn.googlegroups.com

: "pęd" w znaczeniu "energia potencjalna" nadana ciału poprzez

Wiesz... Pęd to nie energia potencjalna. Reszty nie chcę
czytać, bo IMO nie ma to sensu. Pęd jest wektorem, efektem
wymnożenia wektora prędkości i masy. Do energii kinetycznej
potrzeba połowy [a co tu łowić?] kwadratowej szybkości [nie
podłużnej?] i masy. Do energii potencjalnej potrzeba czegoś
innego, ale nijak pęd nie staje się energią potencjalną.
Energia nawet nie jest wektorem.

   Wanienka... Nalewamy wiedzę, tłumaczymy co i jak, po
   czym wyciagmy korek i w głowie pozostaje to, co było
   przed nalewaniem.

Data: 2012-02-29 14:16:42
Autor: TJ_Blues
Pozory mylą
On Feb 29, 4:56 pm, "Eneuel Leszek Ciszewski"
<pro...@czytac.fontem.lucida.console> wrote:
"ArchieIl" 24ab97f5-eef0-43e3-9a8d-c4bfad671...@y10g2000vbn.googlegroups.com

: "pęd" w znaczeniu "energia potencjalna" nadana ciału poprzez

Wiesz... Pęd to nie energia potencjalna. Reszty nie chcę
czytać, bo IMO nie ma to sensu.

No i widzisz, na tym polega twoj problem - nie potrafisz czytac. Z
calosci tekstu widac, ze Artur dobrze kombinuje. Troche myli pojecia
ale calosc wypowiedzi ma sens -> JESLI potrafi sie przeskoczyc wlasne
ego. Ty chlopie tego nie potrafisz. Zamiast ewentualnie wyjasnic
roznice miedzy pedem, energia kinetyczna, energia potencjalna itp. to
po tych paru dniach rozmow z toba pewny jestem, ze Artura zacznesz
zaraz nazywac "zerem z fizyki".

cheers

Data: 2012-02-29 17:56:18
Autor: ArchieIl
Pozory mylą
On 29 Lut, 23:16, TJ_Blues <tomekania...@gmail.com> wrote:
zaraz nazywac "zerem z fizyki".

do innych "zer z fizyki":

różnica między prędkością wynikającą z ruchu obrotowego Ziemi od
równika do bieguna to:
1670km/h

i naprawdę nie jest to wielkość nie myląca tyle, że wprost właśnie
prędkość mas powietrza w jakich samolot się porusza ma znaczenie.

Nawet jeśli ta prędkość jest estymowalna z "coriolisa" dla wyżej
położonych warstw atmosfery.

Zresztą musiałbym mieć wgląd do badań nad "symulatorami Ziemi" żeby
mieć pewność, że wzór estymujący ktokolwiek stworzył chociażby taki
zupełnie zgrubny bez wliczenia jakiegokolwiek poziomu błędu.

Artur Górniak

Data: 2012-02-29 23:27:47
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Pozory mylą

"TJ_Blues" d67b6d57-5f81-43d0-9b96-f8357f8752a0@c21g2000yqi.googlegroups.com

: "pęd" w znaczeniu "energia potencjalna" nadana ciału poprzez

Wiesz... Pęd to nie energia potencjalna. Reszty nie chcę
czytać, bo IMO nie ma to sensu.

: No i widzisz, na tym polega

Tutaj

   "Eneuel Leszek Ciszewski" jim8ig$49o$1@inews.gazeta.pl

zawarłem wszystkie odpowiedzi. :) Proszę o uważne czytanie,
podpieranie się Wikipedią, intuicją, obserwacjami oraz obliczeniami.

Data: 2012-02-29 16:29:30
Autor: ArchieIl
Pozory mylą
On 29 Lut, 22:56, "Eneuel Leszek Ciszewski"
[...]

Bo problem w tym przypadku jest taki, że tak naprawdę znaczenie ma
delta siły będącej wynikiem przyciągania Ziemskiego oraz odśrodkowej
wynikłej z obrotu, a to nałożone na dynamikę cieczy czy gazu w
przypadku odniesienia do atmosfery.

Zróbcie nazwę to jej użyję.

Użyłem plebsowej nazwy coriolisa i plebsowego rozumienia pędu z
dodaniem plebsowej informacji, że fragment cieczy/gazu chwilę energię
magazynuje, a później ją oddaje ale przy innym rozkładzie działających
nań sił zewnętrznych.

Zmiana sił wielka nie jest ale wyjątkowo upierdliwa.

Ogólnie rzecz ujmując o tyle o ile za niebotyczną opłatą podjąłbym się
to zasymulować z użyciem najnowszych narzędzi do fluid simulation to
tłumaczyć to prosto z użyciem terminologii fizycznej nijak bym się nie
podjął bo z takową terminologią się nie spotkałem.

A wzór można z tego zrobić ale nawet w odniesieniu do piłki będzie
niebanalny, a do cieczy czy gazu będzie przerastał dowolnego naukowca
papierkowego.

Artur Górniak

Data: 2012-02-29 16:38:12
Autor: ArchieIl
Pozory mylą
On 1 Mar, 01:29, ArchieIl <ag-s...@argo.pl.eu.org> wrote:
A wzór można z tego zrobić ale nawet w odniesieniu do piłki będzie
niebanalny, a do cieczy czy gazu będzie przerastał dowolnego naukowca
papierkowego.

ogólnie rzecz ujmując gdyby na Księżycu rzucić piłkę przed siebie bez
jakiegokolwiek podkręcania to "coriolis" spowoduje, że ta piłka
zacznie się obracać w kierunku zależnym od tego, w którym kierunku się
ją rzuci.

Pomijając standardowy kierunek obrotu wynikający z tarcia podczas
kolejnych odbić piłki od podłoża.

Czym bardziej sprężysta piłka i dłużej będzie się odbijać tym bardziej
widoczny będzie efekt, o którym mowa.

No tylko nie wymagajcie żebym wam sponsorował wycieczkę na Księżyc
żeby to sprawdzać naocznie.

Artur Górniak

Data: 2012-03-01 05:06:57
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Pozory mylą

"ArchieIl" 8a82c6bf-a403-4c56-a8de-a3aa55ea3cdb@d17g2000vba.googlegroups.com

: Użyłem plebsowej nazwy coriolisa i plebsowego rozumienia pędu z

Mężczyźnie nie zachodzą w ciążę, ale zabiegają o to, aby w ciążę zachodziły kobiety.

  "TJ_Blues" 6d4ccf02-2d66-41a9-8549-3dfb1a9686ec@s7g2000vby.googlegroups.com

  > Siła Coriolisa to w pewnym sensie geometria. W pewnym
  > sensie -- bo ciało bezmasowe nie wykaże istnienia tej siły.

  : Poprosze o dowod tej tezy.

  : We wzorku na przesuniecie spowodowane efektem Coriolisa masy nie ma.

A nawet Wiki podaje, że jednak i ta siła zależy od masy.

  http://pl.wikipedia.org/wiki/Efekt_Coriolisa

-=-

Rozmowy te nie mają żadnego sensu. Łatwej dla świętego spokoju
stosownie nalewać wodę do wanienki niż żyć w świecie prawdziwym.
Łatwo znajdować grawitony (na razie pojedyncze) i budować spójne
teorie pola, rozumieć absurdalne tezy relatywistki i szukać
szczęścia wewnątrz gwiazd.

-=-

Ja jednak wolę życie proste. pęd to iloczyn masy i prędkości
(dla fotonu niby inaczej mierzymy pęd, ale nadal pęd nie staje
się energią, choć z energią jest powiązany -- krowa powiązana
z pastwiskiem nie staje się pastwiskiem) siła (jeśli nie jest
zrównoważona inną siłą czy innymi siłami) działając na masę,
nadaje jej przyspieszenie po linii prostej, itd...

Data: 2012-02-29 22:17:06
Autor: TJ_Blues
Pozory mylą
On Feb 29, 11:06 pm, "Eneuel Leszek Ciszewski"
<pro...@czytac.fontem.lucida.console> wrote:

  "TJ_Blues" 6d4ccf02-2d66-41a9-8549-3dfb1a968...@s7g2000vby.googlegroups.com

> [...]

  : We wzorku na przesuniecie spowodowane efektem Coriolisa masy nie ma..

A nawet Wiki podaje, że jednak i ta siła zależy od masy.

Nie rozumiesz co cytujesz :-) I nie czytasz cytowanych artykulow. Na
dole tego samego wpisu w Wiki jest inny wzor mowiacy o tym jak
wyliczyc przesuniecie: http://pl.wikipedia.org/wiki/Efekt_Coriolisa#Uwagi
.. Masy tam nie ma, bo ona nie jest potrzebna. Licza sie tylko i
wylacznie wzgledne predkosci i predkosc obrotowa. Wylicz teraz ze
wzoru na sile PRZESUNIECIE / zmiane kursu.

O liczeniu sily juz mowielem - liczy sie ja tak, jakby istniala GDYBY
wirujaca np. Ziemia byla ukladem inercjalnym. Takim niesetety NIE
JEST. Teoretyczne cialo bezmasowe nie wykaze istnienia ZADNEJ sily
bezwladnosci. Bezmasowe cialo poddane jakiejkolwiek zewnetrznej sile
musialoby miec nieskonczone przyspieszenie, czyli osiagneloby
nieskonczona predkosc w nieskonczenie krotkim czasie - wg. Newtona
niby nie ma co do tego ograniczen. Jednak od jego czasow minelo juz
jakies 300 lat i wspolczesna fizyka (glownie OTW) zabrania czegos
takiego.

Proponuje zapytac "szwagra" jak wytrzezwiejesz po "witaminkach".
Mozesz tez popytac licealistow.

Data: 2012-03-01 14:02:20
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Pozory mylą

"TJ_Blues" 73b8f282-955a-494e-a36e-70b00fa9962d@do4g2000vbb.googlegroups.com

> [...]

: We wzorku na przesuniecie spowodowane efektem Coriolisa masy nie ma.

A nawet Wiki podaje, że jednak i ta siła zależy od masy.

: Nie rozumiesz co cytujesz :-)

Przyznaję -- nie rozumiem linku. Zacytowałem ów link bezmyślnie.
A Ty pojmujesz, dlaczego tam jest

  http://pl.wikipedia.org/wiki/Efekt_Coriolisa

a nie na przykład

  http://pl.wikipedia.org/wiki/efekt_Coriolisa

lub

  http://pl.wikipedia.org/wiki/EfektCoriolisa

czy jakoś podobnie? Ja nawet nie chcę się wgłębiać w to!!!
Dla mnie to czarna magia -- jak Dla Ciebie ta siła i jej skutki. :)

Nie ukrywam, że budowanie stron WWW nie jest moim konikiem. ;)

: I nie czytasz cytowanych artykulow.

Nie cytowałem artykułu, ale link do artykułu.
I przyznaję -- nie czytałem tego linku ani razu aż do tej pory.

: Na dole tego samego wpisu w Wiki jest inny wzor mowiacy o tym jak
: wyliczyc przesuniecie: http://pl.wikipedia.org/wiki/Efekt_Coriolisa#Uwagi

Przesunięcie nie jest siłą.

Data: 2012-03-01 06:34:42
Autor: TJ_Blues
Pozory mylą
On Mar 1, 8:02 am, "Eneuel Leszek Ciszewski"
<pro...@czytac.fontem.lucida.console> wrote:

Nie ukrywam, że budowanie stron WWW nie jest moim konikiem. ;)

Czytanie to nie budowanie. Twoj "konik" nie nalezy do obszaru mich
zainteresowan...

: I nie czytasz cytowanych artykulow.

Nie cytowałem artykułu, ale link do artykułu.
I przyznaję -- nie czytałem tego linku ani razu aż do tej pory.

Nie czytales ani linku ani tego do czego prowadzi, a teraz rzniesz
glupa. Ale spoko, udawac nie musisz...

: Na dole tego samego wpisu w Wiki jest inny wzor mowiacy o tym jak
: wyliczyc przesuniecie:http://pl.wikipedia.org/wiki/Efekt_Coriolisa#Uwagi

Przesunięcie nie jest siłą.

Jak milo, ze BARDZO powoli ale zaczyna cos do ciebie trafiac.
Przesuniecie, zakrzywienie toru lotu ciala poddanego efektowi
Coriolisa NIE zalezy od masy. Czyli zupelnie inaczej niz w przypadku
"normalnych" sil. Ty zas twierdziles; "bo ciało bezmasowe nie wykaże
istnienia tej siły.". Otoz wykaze. Niezaleznie od masy cialo zmieni
kierunek ruchu wzgledem Ziemi, tak JAKBY sila dzialala.

cheers

Data: 2012-03-01 15:47:54
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Pozory mylą

"TJ_Blues" 7e6fb3f8-ede4-441c-a846-1edbe3be33dc@w9g2000vbv.googlegroups.com

Nie ukrywam, że budowanie stron WWW nie jest moim konikiem. ;)

: Czytanie to nie budowanie. Twoj "konik"
: nie nalezy do obszaru mich zainteresowan...

I już wiadomo, skąd u Ciebie tyle problemów.
Zacznij czytać to, co inni piszą -- zanim zaczniesz budować własne teorie.

Data: 2012-03-01 06:58:26
Autor: TJ_Blues
Pozory mylą
On Mar 1, 9:47 am, "Eneuel Leszek Ciszewski"
<pro...@czytac.fontem.lucida.console> wrote:
"TJ_Blues" 7e6fb3f8-ede4-441c-a846-1edbe3be3...@w9g2000vbv.googlegroups.com

> [...]

I już wiadomo, skąd u Ciebie tyle problemów.
Zacznij czytać to, co inni piszą -- zanim zaczniesz budować własne teorie.

Nie zalapales wieloznacznosci -> nie masz poczucia humoru.

Data: 2012-03-01 17:50:52
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Pozory mylą

"TJ_Blues" 025fbb71-02fc-4c8d-afb8-b37d2b3a7512@w4g2000vbc.googlegroups.com

: Nie zalapales wieloznacznosci -> nie masz poczucia humoru.

Może mam, ale za mało?

Twoje kodowanie nadal nie jest poprawne.
Napisz coś na grupie, na której udziela się Radosław Sokół.
(cokolwiek -- powie Ci, co zmieniać w kodowaniu i że Twoja
wypowiedź jest NTG)

Data: 2012-03-01 09:09:31
Autor: TJ_Blues
Pozory mylą
On Mar 1, 11:50 am, "Eneuel Leszek Ciszewski"
[...]

Moje kodowanie jest OK:

Moze twoj komputerek ma problemy z wyswietlaniem?

Data: 2012-03-01 06:06:53
Autor: ArchieIl
Pozory mylą
On 1 Mar, 05:06, "Eneuel Leszek Ciszewski"
<pro...@czytac.fontem.lucida.console> wrote:
"ArchieIl" 8a82c6bf-a403-4c56-a8de-a3aa55ea3...@d17g2000vba.googlegroups.com
: Użyłem plebsowej nazwy coriolisa i plebsowego rozumienia pędu z
Mężczyźnie nie zachodzą w ciążę, ale zabiegają o to, aby w ciążę zachodziły kobiety.

w zasadzie to przypis do innego miejsca ale:

chodzi o to, że ruch mas powietrza w górnej warstwie atmosfery jest
ruchem pozornym.

tzn. wyższe warstwy atmosfery są wolniejsze niż ruch obrotowy Ziemi, a
nie odwrotnie.

i też to zjawisko można nazwać "efektem coriolisa".

Artur Górniak

Data: 2012-03-01 15:45:32
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Pozory mylą

"ArchieIl" f5f8e0c7-022e-4a33-a045-2a0a3ce418ed@gi10g2000vbb.googlegroups.com

: tzn. wyższe warstwy atmosfery są wolniejsze niż
: ruch obrotowy Ziemi, a nie odwrotnie.

ArchieIl -- ruch jest względny.

I co to znaczy 'wolniejsze'?
Masz na swej myśli szybkość kątową czy liniową?
I jaką dokładność przyjmujesz? Bo jednak Ziemia stale jest
hamowana obecnością Księżyca i innych ciał, z tym że (znowu)
grawitacyjny wpływ obecności innych (niż Księżyc) ciał
zazwyczaj pomijamy.

: i też to zjawisko można nazwać "efektem coriolisa".

Przecież pisałem o rzuconym w górę kamieniu czy
pocisku oraz o zzrzucaniu kamienia z wieży ciśnień.

[a może to była inna wieża?... powoli tracę kontrolę
nad tym, co piszę... wieżę ciśnień obowiązują inne
prawa, bo ciśnienie to inaczej parcie... ciśnienie
jest siłą, przesunięcie też jest siłą, a i hamowanie
czy przyspieszenie jest siłą -- jedynie siła Coriolisa
jest nie siłą, ale geometrią -- muszę to zapamiętać jakoś...]

-=-

Budujmy wieżę Babel. Im wyższa, tym szybciej porusza się jej
wierzchołek. Czy już wiadomo, dlaczego ta wieża upadła? Bo
nie można nadać ciału materialnemu dowolnie dużej szybkości?

[na pewno nie -- relatywistka też upadła, jak wieża Babel,
a ponadto myśli nie mają masy, więc mogą wędrować szybciej
niż światło, ale są powstrzymywane przez elektro-chemiczny
układ nerwowy, dlatego nerwowi ludzie myślą szybciej,
przez co są dyskwalifikowani już na starcie, które
zamienia energię potencjalną (zwaną także pędem) w ciepło...]

Data: 2012-03-01 07:27:20
Autor: ArchieIl
Pozory mylą
On 1 Mar, 15:45, "Eneuel Leszek Ciszewski"
[...]

O wieży Babel pisałem na pl.sci.psychologia

Naprawdę wierzysz, że mnie w jakiś sposób opłacasz?

O mannie z nieba pisałem na pl.sci.psychologia, o powodach biegania
żydów po pustyni na pl.regionalne.warszawa, a o rozmnażaniu chleba na
kursie ratownictwa drogowego z firmy w jakiej pracuję.

Jeszcze jakieś niesamowicie skomplikowane cuda i prześladowania ludzi
przez Boskość Cię nurtują?

Artur Górniak

Data: 2012-03-01 17:57:46
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Pozory mylą

"ArchieIl" 18840344-a260-4314-9537-afc7490a54eb@db5g2000vbb.googlegroups.com

: O wieży Babel pisałem na pl.sci.psychologia

Nie czytuję tej grupy.

: Naprawdę wierzysz, że mnie w jakiś sposób opłacasz?

Moja wiara -- moja sprawa.

: O mannie z nieba pisałem na pl.sci.psychologia, o powodach biegania
: żydów po pustyni na pl.regionalne.warszawa, a o rozmnażaniu chleba
: na kursie ratownictwa drogowego z firmy w jakiej pracuję.

Być może.

: Jeszcze jakieś niesamowicie skomplikowane cuda
: i prześladowania ludzi przez Boskość Cię nurtują?

Nurtują mnie zwyrodnienia kręgosłupa.

-=-

Nie znam Twoich tekstów. Napisałem o wieży Babel, bo
z jakiejś trzeba rzucać, aby trafić w tego Coriolisa.

-=-

(;

  W głowie już opracowałem niepełną teorię pola Coriolisa
  i fal Corioliswych z Coriolisanem jako nośnikiem (takim
  fotonem, ale w falach Coriolisa) tej fali. Do tego mnie
  doprowadziła rozmowa z TJ.

;)

A Ciebie nie czytałem na innych grupach, a nawet jeśli
czytałem, nie pamiętam o tym.

Data: 2012-03-03 07:25:41
Autor: ArchieIl
Pozory mylą
On 1 Mar, 17:57, "Eneuel Leszek Ciszewski"
<pro...@czytac.fontem.lucida.console> wrote:
: Jeszcze jakieś niesamowicie skomplikowane cuda
: i prześladowania ludzi przez Boskość Cię nurtują?
Nurtują mnie zwyrodnienia kręgosłupa.

Odpowiem obrazowo bo poprzednio jak zwykle zbyt głupio odpowiedziałem
i elyty pominęły.

Jak Ci, którzy Cię chronią przed karą zbyt dosłownie uwierzą w Twoje
nadludzkie przesłanie bo sobie z telefonu z użyciem wifi drzwi garażu
otworzyłeś to ja z przyjemnością Cię pierdoln... w łeb bo mogę ale w
większości wypadków po prostu się nie wtrącam w przepychanki między
plepsem.

pleps - to co rozpowszechniło termin plebs.

Pozdrawiam.

Artur Górniak

Data: 2012-03-03 19:22:01
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Pozory mylą

"ArchieIl" c5282682-3681-4f29-a078-3e295fd4658f@a15g2000yqf.googlegroups.com

: nadludzkie przesłanie bo sobie z telefonu z użyciem wifi drzwi garażu

Nie mam telefonu z WiFi. Mam zwykłą komórkę i VoIPa.
Co więcej -- nie mam siłownika w drzwiach garażowych -- otwieram je ręcznie.
Chciałbym mieć inne drzwi, ale o WiFi w telefonie nie myślę.
Od 16 lutego jestem w mBanku (dzięki czemu kontroluję czas
telefoniczny) i od tego dnia zużyłem aż 4 sekundy.

Raczej myślę o mikrofono-słuchawce na BT i odbiorniku GPS...

Data: 2012-03-03 10:28:41
Autor: ArchieIl
Pozory mylą
On 3 Mar, 19:22, "Eneuel Leszek Ciszewski"
<pro...@czytac.fontem.lucida.console> wrote:
Raczej myślę o mikrofono-słuchawce na BT i odbiorniku GPS...

Obama podpisał cyrograf.

Albo będzie tym, który chciał ale za nic nie zapłacił.
Albo tym, który pobił rekord ilości z pojedynczego strzału.

A oprócz tego ładny ma głos... nie ma co ukrywać...

Pozdrawiam.

Artur Górniak

Data: 2012-03-01 07:49:58
Autor: ArchieIl
Pozory mylą
"ArchieIl" f5f8e0c7-022e-4a33-a045-2a0a3ce41...@gi10g2000vbb.googlegroups..com
[...]

Atmosfera od dołu jest regulowana tempem obrotu Ziemi czyli na równiku
1600km/h, a na biegunie ~ 0.
Od góry jest poddawana różnym oddziaływaniom słabym w tym wpływom
wiatru od Słońca, siłom wynikłym z obiegu Ziemi wokół Słońca,
grawitacji z różnych ciał oraz ruchom materii rozrzedzonej czyli
próżni i np. odbieraniem energii z mikro oraz zwykłych meteorów.

Do tego dochodzi konwekcja i wpływ różnic w ośrodkach czyli
zanieczyszczenia różnego rodzaju w tym parą wodną.

Sumarycznie lepiej jest uwzględniać jak wiatr wieje bo ruch
beznapędowy samolotu w kilometrach można liczyć niż bawić się w
teoryjki, które potem będzie się przepychało przez kolejne sita z
końcowym wynikiem na poziomie mojego uwzględnienia przewidywanego
ruchu mas powietrza ze stałych wiatrów oraz aktualnych prognoz
meteorologicznych.

W zasadzie można odciąć meteorologię i po prostu zrobić sobie prosty
programik do przekształcania zdjęć satelitarnych w prędkość i kierunek
mas powietrza z zadaną dokładnością  + minimum prognostyczne.

To wtedy podlega nawet tutaj regule spalonej kaczki w piekarniku.
Jeśli się dymi z piekarnika to wyłączasz go, a nie dzwonisz po straż
pożarną.

Artur Górniak

Data: 2012-03-01 15:53:51
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Pozory mylą

"Eneuel Leszek Ciszewski" jilgku$ej1$1@inews.gazeta.pl

Z: dociska mnie coś do ściany [soko]wirówki
W: wirówka działa na mnie siłą skierowaną
   do środka urządzenia zwanego sokowirówką
R: przerabiają mnie na przecier i sok

Ale ja nie daję się!! Widać wyraźnie, że myślami swEmi siedzę już poza tą wirówką?

[gdybym siedział w wirówce -- coś by mnie wciskało
w jej ściany, a tymczasem ściany wciskaja mnie
w środek tej rozmowy... znaczy -- wirówki]

Skoro wiem, że ściana mnie ciśnie do środka -- nie siedzę już w wirówce, ale poza nią.

Pozory mylą