Pozyczka a zabezpieczenie

Data: 2013-05-08 10:05:23
Autor: Budzik
Pozyczka a zabezpieczenie
Chciałbym pożyczyć od znajomego pewną kwote pieniędzy.
Czas: maksymalnie rok, może krócej.

Zabezpieczenie: mieszkanie.

Jak spisac taką umowę aby odbyło się to bezkosztowo i było zabezpieczenie kapitału. Jakas umowa sprzedazy mieszkania z możliwością odkupienia po konkretnej cenie?
Jakas umowa wstepna z wpłatą zadatku/zaliczki?

Znajomy jest osobą zaprzyjażnioną, więc miałoby to być zrobione "na wszelki wypadek" stąd nie chcem mnożyć kosztów, bo notariusz pewnie policzy jak za zboże.

--
Pozdrawia... Budzik
"Każde dziecko jest poniekąd geniuszem w oczach swych rodziców,

Data: 2013-05-08 12:07:38
Autor: Liwiusz
Pozyczka a zabezpieczenie
W dniu 2013-05-08 12:05, Budzik pisze:
Zabezpieczenie: mieszkanie.

Jak spisac taką umowę aby odbyło się to bezkosztowo

Nie da się.

--
Liwiusz

Data: 2013-05-08 10:41:07
Autor: Budzik
Pozyczka a zabezpieczenie
Osobnik posiadający mail lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:

Zabezpieczenie: mieszkanie.

Jak spisac taką umowę aby odbyło się to bezkosztowo

Nie da się.

:(
Dlaczego?
Wszystkie tego typu umowy muszą być u notariusza?
(pamietam, ze umowe wstepna spisywałem bez udziału notariusza)

--
Pozdrawia... Budzik
"Stwierdzono, że demokracja jest najgorszą formą rządu, jeśli nie

Data: 2013-05-08 12:44:45
Autor: Liwiusz
Pozyczka a zabezpieczenie
W dniu 2013-05-08 12:41, Budzik pisze:
[...]

Umowa wstępna podpisana bez notariusza nadaje się jako papier toaletowy - nie wymusisz jej wyegzekwowania.

--
Liwiusz

Data: 2013-05-08 16:30:27
Autor: m
Pozyczka a zabezpieczenie
On 05/08/2013 12:41 PM, Budzik wrote:
[...]

Dla Ciebie korzystnie jest nie u notariusza. Ale dla dłużnika - niekoniecznie.

Bo rozumiem że mowa jest o wysokich kwotach, skoro mieszkanie ma być zabezpieczeniem.

p. m.

Data: 2013-05-08 15:12:23
Autor: Budzik
Pozyczka a zabezpieczenie
Osobnik posiadający mail mvoicem@gmail.com napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:

[...]

Nie. To jest rodzinna sprawa i ma być bezpieczna dla obu stron.
nie chce oszukać, ale np. jeżeli zginę - chcę żeby nie było jakiegoś wielkiego kłopotu z odzyskaniem kasy.

Bo rozumiem że mowa jest o wysokich kwotach, skoro mieszkanie ma być zabezpieczeniem.

Nie aż tak wielkich. Mieszkanie warte kilkakrotnie wiecej.

--
Pozdrawia... Budzik
udało im się znaleźć sposób, żeby z tym żyć."  William Wharton

Data: 2013-05-08 18:50:24
Autor: Liwiusz
Pozyczka a zabezpieczenie
W dniu 2013-05-08 17:12, Budzik pisze:
Nie. To jest rodzinna sprawa i ma być bezpieczna dla obu stron.
nie chce oszukać, ale np. jeżeli zginę - chcę żeby nie było jakiegoś
wielkiego kłopotu z odzyskaniem kasy.

W takim razie weksel wystarczy. Jak umrzesz, dług z weksla wejdzie do Twojego spadku i spadkobiercy będą zobowiązani go wykupić. Jako że w spadku będzie mieszkanie o wartości wyższej niż dług, nie ma obawy, że spadek odrzucą.

--
Liwiusz

Data: 2013-05-08 12:04:02
Autor: witek
Pozyczka a zabezpieczenie
Liwiusz wrote:
[...]

Tylko, ze spadkobiercy moga juz nie byc tacy chetni do wspolpracy

bo weksel jest jeden a spadkobiercow na przyklad dziesieciu, z czego zaden nie jest w stanie albo nie ma ochoty splacic weksla w calosci.

I w ten sposob z rodzina spotkasz sie w sadzie :)

Data: 2013-05-08 19:07:03
Autor: Liwiusz
Pozyczka a zabezpieczenie
W dniu 2013-05-08 19:04, witek pisze:
Liwiusz wrote:
[...]

Nie widzę powodu, aby miał spłacać tylko jeden - też bym na jego miejscu sam nie spłacał.

I w ten sposob z rodzina spotkasz sie w sadzie :)

Jak to w rodzinie po śmierci. Nic nowego.

--
Liwiusz

Data: 2013-05-08 12:09:25
Autor: witek
Pozyczka a zabezpieczenie
Liwiusz wrote:
[...]

Dlatego ten weksel jest wart tyle ile papier na ktorym zostal napisane.

I w ten sposob z rodzina spotkasz sie w sadzie :)

Jak to w rodzinie po śmierci. Nic nowego.

a wlasnie tego chcial uniknac.

Data: 2013-05-08 19:17:14
Autor: Liwiusz
Pozyczka a zabezpieczenie
W dniu 2013-05-08 19:09, witek pisze:
[...]

Wpadłeś jakąś pętlę? Jeśli miałbyś jakiś weksel, z którego odpowiada 10 spadkobierców dziedziczących mieszkanie, to kupuję go od Ciebie za cenę papieru. Dokładam koniak.

I w ten sposob z rodzina spotkasz sie w sadzie :)

Jak to w rodzinie po śmierci. Nic nowego.

a wlasnie tego chcial uniknac.

Nie uniknie w żadnym przypadku.

--
Liwiusz

Data: 2013-05-08 12:33:47
Autor: witek
Pozyczka a zabezpieczenie
Liwiusz wrote:
[...]

Co prawda weksla nie mam, ale dom z 23 spadkobiercami, z czego kilku z nim od dwoch lat nie mozna odnalezc to mam.

Chetnie bym cie ten spadek za koniak darowal, tyle, ze niestety wymaga to zgody pozostalych spadkobiercow.

cbdu.

Data: 2013-05-08 21:45:13
Autor: Gotfryd Smolik news
Pozyczka a zabezpieczenie
On Wed, 8 May 2013, witek wrote:

Liwiusz wrote:
W dniu 2013-05-08 19:04, witek pisze:
I w ten sposob z rodzina spotkasz sie w sadzie :)

Jak to w rodzinie po śmierci. Nic nowego.

a wlasnie tego chcial uniknac.

  W żadnym razie tak nie pisał.
  Uniknąć chciał sytuacji w której pożyczkodawca miałby problem
z "legalnym" odzyskiwaniem pożyczki.
  Pójście do sądu IMO mieści się w tej kategorii.

  Faktem jest iż obciążenie hipoteczne jest "właściwym" rozwiązaniem,
ale IMO, biorąc pod uwagę raczej znikome ryzyko, weksel wydaje
się wystarczający. Jeśli istnieją "większościowi" spadkobiercy
nie zaszkodziłoby zawrzeć umowę, stanowiącą z jednej strony
deklarację wekslową wobec wystawcy, a z drugiej dowód rzeczowy
"powzięcia wiadomości" przez potencjalnych dłużników, na wypadek
jakby chcieli udawać że art.300 KK nie ma do nich zastosowania
bo "nie wiedzieli" :>

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-05-08 23:16:10
Autor: m
Pozyczka a zabezpieczenie
On 05/08/2013 09:45 PM, Gotfryd Smolik news wrote:
On Wed, 8 May 2013, witek wrote:

Liwiusz wrote:
[...]

Najlepiej żeby byli poręczycielami weksla.

p. m.

Data: 2013-05-08 22:00:46
Autor: Budzik
Pozyczka a zabezpieczenie
Osobnik posiadający mail mvoicem@gmail.com napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:

Najlepiej żeby byli poręczycielami weksla.

Spadkobierca (w sensie córka) jest jeden.
Rozumiem, że weksel mam podpisać ja, żona oraz dodatkowo córka?

--
Pozdrawia... Budzik
"Nowa Kobieta chce być taka sama, jak Dawny Mężczyzna.

Data: 2013-05-09 00:08:05
Autor: Liwiusz
Pozyczka a zabezpieczenie
W dniu 2013-05-09 00:00, Budzik pisze:
[...]

Córka pełnoletnia?

Z żoną wspólnota majątkowa?

Mieszkanie w majątku osobistym, czy wspólnym?

--
Liwiusz

Data: 2013-05-09 09:00:43
Autor: Budzik
Pozyczka a zabezpieczenie
[...]

tak

Z żoną wspólnota majątkowa?

tak

Mieszkanie w majątku osobistym, czy wspólnym?

wspólnym

--
Pozdrawia... Budzik
"Albo głosisz swoje poglądy i ponosisz wszelkie konsekwencje, albo milczysz."   Nina Liedtke

Data: 2013-05-09 11:06:06
Autor: Liwiusz
Pozyczka a zabezpieczenie
W dniu 2013-05-09 11:00, Budzik pisze:
[...]

Zatem może zaciągnąć zobowiązanie wekslowe.

Z żoną wspólnota majątkowa?

tak

Zatem może być poręczycielką weksla (odpowiada majątkiem wspólnym - mieszkaniem oraz majątkiem osobistym), albo może tylko wyrazić zgodę na zaciągnięcie przez Ciebie zobowiązania wekslowego (żona nie odpowiada majątkiem osobistym, nie jest stroną stosunku wekslowego, ale wierzyciel będzie miał prawo prowadzić egzekucję z majątku wspólnego, czyli z mieszkania).

Jeśli zgody albo poręczenia żony nie będzie, wierzyciel nie będzie mógł się zaspokoić z Twojego mieszkania.

--
Liwiusz

Data: 2013-05-09 10:56:35
Autor: Budzik
Pozyczka a zabezpieczenie
[...]

Reasumując - z tyłu weksla ja i zona piszemy "poreczam", imie i nazwiko, nr dowodu, podpis.
Dobrze by było aby córka podpisała również?

Jak córka podpisze rownież, skąd wiadomo, że chodzi o moj majątek i córka porecza tylko w celach spadkowych?
 --
Pozdrawia... Budzik
Dyplomata potrafi powiedzieć "idź do diabła" w taki sposób,

Data: 2013-05-09 13:02:17
Autor: Liwiusz
Pozyczka a zabezpieczenie
W dniu 2013-05-09 12:56, Budzik pisze:
[...]

Nie. Ty wystawiasz i podpisujesz się na przodzie jako poręczyciel.
Jeśli żona ma być poręczycielem, może podpisać się na rewersie z dopiskiem "poręczam".
Córki bym w to nie mieszał, nie chcemy z jej robić dłużnika.

[...]

Nie ma takiej możliwości, aby córka podpisała i nie stała się dłużnikiem.

--
Liwiusz

Data: 2013-05-09 13:04:26
Autor: Liwiusz
Pozyczka a zabezpieczenie
W dniu 2013-05-09 13:02, Liwiusz pisze:
Nie. Ty wystawiasz i podpisujesz się na przodzie jako poręczyciel.
Tfu.
Jako wystawca.

--
Liwiusz

Data: 2013-05-09 11:28:39
Autor: Budzik
Pozyczka a zabezpieczenie
[...]

 Liwiuszu, wielkie dzięki.

--
Pozdrawia... Budzik
Tylko jednego w życiu żałuję: że nie jestem kimś innym.

Data: 2013-05-09 22:27:42
Autor: poszukiwacz
Pozyczka a zabezpieczenie
Budzik wrote:
Jak córka podpisze rownież, skąd wiadomo, że chodzi o moj majątek i córka porecza tylko w celach spadkowych?

Jeśli córka poręczy weksel to będzie najgorsze świństwo jakie jej zrobicie.

Data: 2013-05-09 22:00:29
Autor: Budzik
Pozyczka a zabezpieczenie
Osobnik posiadający mail od.bioroso.bisty@gmail.com napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:

Jak córka podpisze rownież, skąd wiadomo, że chodzi o moj majątek i
córka porecza tylko w celach spadkowych?

Jeśli córka poręczy weksel to będzie najgorsze świństwo jakie jej zrobicie.

Nikt nikomu nie chce zrobić świństwa.
Zresztą, Liwiusz juz wyjaśnił kwestię córki.

--
Pozdrawia... Budzik
"Jesteś tak dumny ze swej inteligencji jak skazaniec, dumny,

Data: 2013-05-08 18:42:43
Autor: Budzik
Pozyczka a zabezpieczenie
[...]

W takim razie weksel.
Do weksla spisuje się jakąś umowę czy po prostu sam weksel?
Rozumiem, że na wekslu wpisuje się konkretną kwotę pożyczki?

--
Pozdrawia... Budzik
"W demokracji wolno głupcom głosować,

Data: 2013-05-08 13:54:48
Autor: witek
Pozyczka a zabezpieczenie
Budzik wrote:
[...]

moze byc ale nie musi,

Rozumiem, że na wekslu wpisuje się konkretną kwotę pożyczki?

moze ale nie musi

zreszta liwiusza tu nikt nie przeskoczy z weksli, wiec poczekaj na jego wypracowanie.

Data: 2013-05-08 20:00:47
Autor: Budzik
Pozyczka a zabezpieczenie
Osobnik posiadający mail witek7205@gazeta.pl.invalid napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:

zreszta liwiusza tu nikt nie przeskoczy z weksli, wiec poczekaj na jego wypracowanie.

dzięki :)
tak własnie zrobię.

--
Pozdrawia... Budzik
"Szept pięknej kobiety słyszy się lepiej niż

Data: 2013-05-08 21:05:10
Autor: Maruda
Pozyczka a zabezpieczenie
W dniu 2013-05-08 20:42, Budzik pisze:
[...]

Weksel musi być bardzo precyzyjnie napisany. (Na "urzędowym" blankiecie do kupienia w banku, zależnie od kwoty, albo na byle-czym, ale wtedy opłacony w US - obowiązek pożyczkobiorcy, czyli wystawcy weksla)

Najkrócej: Ja Jan Budzik zapłacę za ten sola weksel panu Józefowi Wujkowi lub na jego zlecenie 50000zł (słownie: ...) najpóźniej 15 dni po okazaniu, ale nie wcześniej niż 01.01.2015r. Płatny w Koziej Wólce. Data, miejscowość, podpis.

(o ile nic nie pominąłem)

Poguglaj. Ew. proś o pomoc Liwiusza. Weksel jest ważny chyba 2 lata (niewiele pamiętam, guglaj)

--

Dziękuję. Pozdrawiam.   Ten Maruda.

Data: 2013-05-08 21:31:53
Autor: Liwiusz
Pozyczka a zabezpieczenie
W dniu 2013-05-08 21:05, Maruda pisze:
[...]

Zasadniczo zgoda.

(Na "urzędowym" blankiecie

Nie ma już urzędowych blankietów.

do kupienia w banku, zależnie od kwoty, albo na byle-czym, ale wtedy

Już nie do kupienia.

opłacony w US - obowiązek pożyczkobiorcy, czyli wystawcy weksla)

Nie ma już opłaty skarbowej od weksla (i to od 2007r)

3 lata od terminu płatności.

Użyj tego wzoru - jest z opisem - http://www.remitent.pl/wzory_weksli/weksel_wlasny_wzor.pdf

--
Liwiusz

Data: 2013-05-08 22:00:47
Autor: Budzik
Pozyczka a zabezpieczenie
[...]

ano własnie.

Użyj tego wzoru - jest z opisem - http://www.remitent.pl/wzory_weksli/weksel_wlasny_wzor.pdf

wielkie dzięki.

--
Pozdrawia... Budzik
Windows 95 - 32bit extensions and a graphical shell for a 16bit patch to an 8bit operating system originally coded for a 4bit microprocessor,

Data: 2013-05-08 22:00:47
Autor: Budzik
Pozyczka a zabezpieczenie
Osobnik posiadający mail maruda@null.com napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:

Weksel musi być bardzo precyzyjnie napisany. (Na "urzędowym" blankiecie do kupienia w banku, zależnie od kwoty, albo na byle-czym, ale wtedy opłacony w US - obowiązek pożyczkobiorcy, czyli wystawcy weksla)

ZTCW to weksli już sie nie opłaca...
I to od ładnych kilku lat.

--
Pozdrawia... Budzik
Imieniny należy obchodzić - jeżeli nie własne - to szerokim łukiem.

Data: 2013-05-08 21:52:21
Autor: Gotfryd Smolik news
Pozyczka a zabezpieczenie
On Wed, 8 May 2013, Budzik wrote:

Do weksla spisuje się jakąś umowę czy po prostu sam weksel?

  Formalnie do weksla jako do weksla powinna być deklaracja
(jednostronna), która zabezpieczać powinna interes *DŁUŻNIKA*
- żeby weksla nie nadużyto.
  Zwróć uwagę, że może się zdarzyć odwrotnie - na skutek przyczyn
losowych weksel może wpaść w łapki dajmy na to skarbówki,
a oni dłużnikowi "nie odpuszczą", więc deklaracja stwierdzająca
ewntualne ograniczenia może być istotna, pomijając już
sprawę "poziomu wypełnienia" weksla.

  To MOŻE być umowa, w poście obok piszę dlaczego IMVHO
w tym przypadku ma sens (i zgoda, poczekaj aż Liwiusz
skrytykuje ;))

Rozumiem, że na wekslu wpisuje się konkretną kwotę pożyczki?

  Pożyczki powiadasz.... ja bym na Twoim miejscu archiwa
poczytał, możesz dorzucić "Liwiusz" do szukania, może
być również "Piłsucki" (tudzież "Piłsudzki", bo ze dwa
czy trzy razy oberwałem za nieuctwo ;))
  Idzie o to, że weksle to jest "samoistny byt prawny"
i jakoś tak może rozmijać się z pojęciem pożyczki, byle
obie strony były o tym mocno przekonane ;>

  W celu dydaktycznym.
  Jak Ty mi dasz dolary a ja Tobie złotówki, to to będzie
"pożyczka"? A jeśli nie, to dlaczego prywatny pieniądz
chcesz traktować inaczej? (tak, wekslem co do zasady
się PŁACI)

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-05-08 21:59:55
Autor: Liwiusz
Pozyczka a zabezpieczenie
On Wed, 8 May 2013, Budzik wrote:

Do weksla spisuje się jakąś umowę czy po prostu sam weksel?

  Formalnie do weksla jako do weksla powinna być deklaracja
(jednostronna), która zabezpieczać powinna interes *DŁUŻNIKA*

Formalnie deklaracji być nie musi.

- żeby weksla nie nadużyto.

Jeśli mówimy o wekslu zupełnym, to trudno doszukiwać się jakiegokolwiek nadużycia - wystawca płaci tyle, ile przyrzekł.

[...]

Trochę nie nadążam z tematem - czy chodzi o to, aby wierzyciel *nie mógł* dochodzić zwrotu pożyczki?

--
Liwiusz

Data: 2013-05-08 22:21:48
Autor: Gotfryd Smolik news
Pozyczka a zabezpieczenie
On Wed, 8 May 2013, Liwiusz wrote:

Formalnie deklaracji być nie musi.

  Ano nie musi, źle ująłem

- żeby weksla nie nadużyto.

Jeśli mówimy o wekslu zupełnym, to trudno doszukiwać się jakiegokolwiek
nadużycia - wystawca płaci tyle, ile przyrzekł.

  Ale w omawianym przypadku niekoniecznie mowa o wekslu zupełnym,
wystarczy że nie będzie na nim daty zapłaty.
  Przy "układzie koleżeńskim" wydaje się to możliwe.
  :)

ewntualne ograniczenia może być istotna, pomijając już
sprawę "poziomu wypełnienia" weksla.

Trochę nie nadążam z tematem - czy chodzi o to, aby wierzyciel *nie mógł* dochodzić zwrotu pożyczki?

....tak znienacka, "poproszę na pojutrze".
  Oczywiście :)
  Z kolei nie można przesadzić z datą na wekslu, bo przedawnienie to
bodaj tylko rok, więc tak źle i tak niedobrze.
  Za to w umowie/na deklaracji można sobie pospisywać postanowień
od metra... zgadza się?

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-05-08 22:26:34
Autor: Liwiusz
Pozyczka a zabezpieczenie
[...]

[...]

...tak znienacka, "poproszę na pojutrze".
  Oczywiście :)
  Z kolei nie można przesadzić z datą na wekslu, bo przedawnienie to
bodaj tylko rok, więc tak źle i tak niedobrze.

Weksel jest tutaj dość elastyczny (w kwestii form terminów zapłaty). Tylko trzeba wiedzieć jak się chcą strony ustalić, to wtedy można coś wykoncypować. Tak w ciemno szkoda czasu myśleć :) Niech się autor wypowie jak on chce widzieć możliwość żądania zwrotu "pożyczki".

--
Liwiusz

Data: 2013-05-08 22:03:24
Autor: Budzik
Pozyczka a zabezpieczenie
Osobnik posiadający mail lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:

Niech się autor wypowie jak on chce widzieć możliwość żądania zwrotu "pożyczki".

Wykupić weksel chciałbym jak najszybciej.
Ale zakładam, ze przy jakis dziwnych okolicznosciach moze to potrwać nawet rok.
Dla drugiej strony taki układ jest ok. Zreszta jak wszyscy beda żyli to sie dogadamy.

--
Pozdrawia... Budzik
"Jakość wewnętrznego monologu przez całe życie to jest charakter"

Data: 2013-05-09 00:06:59
Autor: Liwiusz
Pozyczka a zabezpieczenie
W dniu 2013-05-09 00:03, Budzik pisze:
[...]

Zatem spokojnie wystaw weksel płatny "za rok", jak będziesz chciał, wykupisz wcześniej, jak nie będziesz chciał, po roku posiadacz będzie mógł się tego od Ciebie domagać, włącznie z drogą sądową.

--
Liwiusz

Data: 2013-05-08 22:00:47
Autor: Budzik
Pozyczka a zabezpieczenie
Osobnik posiadający mail smolik@stanpol.com.pl napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:

[...]

Chyba rozumiem - dzięki.

--
Pozdrawia... Budzik
Cytaty znanych ludzi tylko w ustach znanych ludzi są pouczajace.

Data: 2013-05-08 12:58:51
Autor: Maruda
Pozyczka a zabezpieczenie
[...]

a weksel? (koszta znikome, a wszystko koszernie)

--

Dziękuję. Pozdrawiam.   Ten Maruda.

Data: 2013-05-08 08:40:42
Autor: witek
Pozyczka a zabezpieczenie
Maruda wrote:

a weksel? (koszta znikome, a wszystko koszernie)

jak ktos nie bedzie mial kasy to weksel tak samo jak i kazde inne zabezpieczenie jest warte tyle co papier na ktorym zostalo to spisane.

Data: 2013-05-08 15:00:47
Autor: Budzik
Pozyczka a zabezpieczenie
[...]

Tak jak pisałem - mam mieszkanie więc w razie czego jest z czego spłacac (mieszkanie wartości kilkukrotnie większej niż kwota pozyczki) Myśląc o zabezpieczeniu mam na mysli przede wszystkim taką sytuację, że zginę w jakimś nieszczęśliwym wypadku i wtedy żeby pożyczkodawca miał w miare bezproblemową możliwośc odzyskania pieniędzy.

Data: 2013-05-08 16:29:42
Autor: m
Pozyczka a zabezpieczenie
On 05/08/2013 03:40 PM, witek wrote:
Maruda wrote:

a weksel? (koszta znikome, a wszystko koszernie)

jak ktos nie bedzie mial kasy to weksel tak samo jak i kazde inne
zabezpieczenie jest warte tyle co papier na ktorym zostalo to spisane.

No nie, poddanie się egzekucji z nieruchomości jest zabezpieczeniem znacznie więcej wartym niż papier, nawet jak dłużnik nie ma kasy.

p. m.

Data: 2013-05-08 09:51:46
Autor: witek
Pozyczka a zabezpieczenie
Maruda wrote:

[...]

Najpierw musze ja jeszcze miec.

Data: 2013-05-08 19:31:14
Autor: m
Pozyczka a zabezpieczenie
Maruda wrote:

[...]

No akurat Budzik ma, warto czytać posty na które się odpowiada. Także te wcześniejsze.

p. m.

Data: 2013-05-08 12:34:09
Autor: witek
Pozyczka a zabezpieczenie

[...]