Pozyczka dla wspolnika zamiast dywidendy

Data: 2013-07-14 23:01:26
Autor: PJ
Pozyczka dla wspolnika zamiast dywidendy
Jak mozna wyprowadzic pieniadze ze spolki dla udzialowca w inny sposob niz za pomoca dywidendy? Czy pozyczka dla wspolnika powoduje jakies skutki podatkowe? Czy mozna taka pozyczke splacic nastepna pozyczka w efekcie omijajac podatek dochodowy od dywidendy?

Data: 2013-07-16 00:15:39
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sun, 14 Jul 2013, PJ wrote:

Jak mozna wyprowadzic pieniadze ze spolki dla udzialowca w inny sposob niz za pomoca dywidendy?

  Mogłeś już napisać jakiej spółki, tak dla porządku.

Czy pozyczka dla wspolnika powoduje jakies skutki podatkowe?

  Pożyczka od kogo, od innego wspólnika, od spółki?

  Odpowiedź brzmi "powoduje", ale nie można wykluczyć, że mogą być
różne w zależności od konfiguracji.
  Np. wspólnik spółce z o.o. może udzielić "dopłaty", która
będąc zdefiniowaną czynnością cywilnoprawną pożyczki nie
stanowi (formalnie dopłata powinna być zarządzona dla
wszystkich wspólników, ale chyba nie ma sankcji za "częściowe
wykonanie" tylko przez niektórych).

Czy mozna taka pozyczke splacic nastepna pozyczka w efekcie omijajac podatek dochodowy od dywidendy?

  Powoli.
  Spółka udziela wspólnikowi pożyczki.
  Chwilowo abstrahujemy od konieczności zapłacenia podatku
dochodowego (od odsetek, również a nawet szczególnie jeśli
NIE zostały naliczone, tudzież PCC lub ew. innych danin).
  I co, *spółka* spłaca tę pożyczkę, czy może jednak *wypłaca*
pieniądze wspólnikowi, aby spłacił pożyczkę?
  Bo chyba perpetuum mobile chcesz uruchomić, tudzież wpasować
się w nurt PRLowych dowcipów o wymianie handlowej: "my im
dajemy węgiel, a oni za to biorą nasze statki" :D

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-07-19 21:32:14
Autor: PJ

On 18/07/2013 10:28, smolik@stanpol.com.pl wrote:

> [...]
>
>   Jasne.
>   No to IMO oprócz PCC od pożyczki w rachubę wchodzi podatek dochodowy
> od należnych odsetek.
>   Albo spółka od odsetek zapłaconych i otrzymanych, albo wspólnik
> od "nieodpłatnego świadczenia" w wysokości "odsetek rynkowych".
>   Ze względu na "powiązanie US ma prawo do określenia "wartości
> rynkowej" z sufi... wróć, "danych rynkowych".
>
> pzdr, Gotfryd

Tak, jestem tego swiadomy. Zawsze to jednak lepiej zaplacic PIT od odsetek jako swiadczenia nieodplatnego (powiedzmy, ze stawka rynkowa to 25% - od tego PIT nawet niech bedzie wg wyzszej stawki, tj. 32%, to daje efektywna stope podatkowa 8,0%).

PCC nie ma zastosowania, bo udzielenie pozyczki przez spolke to czynnosc opodatkowana VAT, a w takim przypadku jest zwolnienie z PCC.

Data: 2013-07-19 23:36:56
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 19 Jul 2013, PJ wrote:

PCC nie ma zastosowania, bo udzielenie pozyczki przez spolke to czynnosc
opodatkowana VAT, a w takim przypadku jest zwolnienie z PCC.

  O, thx, już zapodałem googlowi i wyszło mi coś takiego:

http://www.vat.pl/pozyczki_ppc_czy_vat_komentarz_vat_interpretacje_274.php
+++
Podkarpacki Urząd Skarbowy, 7 listopada 2005r., PUS.II/443/75/2005/MM
Znaczenie ma tutaj częstotliwoœć udzielania pożyczek.
Jeżeli bowiem firma udziela pożyczek sporadycznie i w dodatku
z własnych œrodków, a nie ze œrodków w tym celu gromadzonych
to nie wypełnia warunków by sklasyfikować tę czynnoœć jako usługę
w rozumieniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług
[...]
Sporadyczne udzielanie pożyczek z własnych œrodków nie może więc zostać
uznane za œwiadczenie usług poœrednictwa finansowego a w zwišzku z tym
nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Za to umowa pożyczki jest wtedy opodatkowana PCC.
-- -

  I co powiesz na to dictum, z którym się w zupełności zgadzam?
  Nie widziało mi się traktowanie pożyczki "z własnych środków"
jako usługi :)
  Przecież taka interpretacja prowadziłaby do wniosku, że od
odsetek od opóźnionych płatności nalezy pobierać VAT.
  A "obrót pieniężny" (szeroko rozumiany, w tym papierami
wartościowymi, włączając weksle) to po prostu "zapłata",
wcześniej lub później, co może generować przychody należne
do opodatkowania, ale cech "usług" nie ma.

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-07-21 12:16:36
Autor: cef
PJ wrote:

[...]

No dobra, bo ja chyba czegos nie łapię:
a kto i jak i kiedy spłaca pożyczkę?
I co jest jakąś ekstrakorzyścią w tej kombinacji?
Bo są prostsze i obciążone tylko  zwykłym PITem
sposoby wyciągnięcia pieniędzy ze spółki.

Data: 2013-07-21 23:05:31
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sun, 21 Jul 2013, cef wrote:

PJ wrote:

PCC nie ma zastosowania, bo udzielenie pozyczki przez spolke to
czynnosc opodatkowana VAT, a w takim przypadku jest zwolnienie z PCC.

  Abstrahuję od tego, bo zastrzeżenie i wątpliwość wyraziłem osobno.

No dobra, bo ja chyba czegos nie łapię:
a kto i jak i kiedy spłaca pożyczkę?

  Na dziś - nie wiadomo.
  Formalnie podatnik czeka, aż do władzy dorwie się JKM albo
inna partyja, która zapoda zwolnienie z PIT pieniędzy
przeznaczonych na spłatę kredytów ;>
  W najgorszym razie, spłatą zostaną "obdarowani" spadkobiercy.

I co jest jakąś ekstrakorzyścią w tej kombinacji?

  Brak PIT.

Bo są prostsze i obciążone tylko  zwykłym PITem

  No ale pytający nie reflektuje na płacenie PIT :D
  Poza tym, czy "zwykły PIT" oznacza "PIT wg skali"?
  Jeśli tak, to w przypadku jak podatnik ma niezależnie
inne wysokie "skalowe" dochody, dokładanie kolejnej
kwoty opodatkowanej 40% PIT wychodzi średnio.
  19%CIT (#) 19% ryczałtowego PIT z dywidendy wyjdzie
niższy. Pożyczając pieniądze ze spółki podatnik "spycha"
problem PIT na później: a nuż mu się inne dochody
skończą, to i PIT wyjdzie niższy (w niższym progu
skali).

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-07-22 07:17:30
Autor: cef
Gotfryd Smolik news wrote:

[...]

Możliwy minimalny - 18-19% i tak jest mniejszy niż dywidenda po CIT.

Pożyczając pieniądze ze spółki podatnik "spycha"
problem PIT na później: a nuż mu się inne dochody
skończą, to i PIT wyjdzie niższy (w niższym progu
skali).

Jak podatnik chce wyciagać jakieś grosze,
że opodatkowuje się wg skali, to faktycznie jest problem.
Sytuacja z oddalaniem PIT w czasie jest o tyle ciekawa, że
przepychanie spłacania do przodu w czasie
(czy spłacania tego kolejną pożyczką) może kogoś zainspirować do
postawienia zarzutu czynności fikcyjnych czy wykonywanych w celu
unikania opodatkowania i wtedy jest kłopot.
Ale jak uchwalą jakąś abolicję, to jest się do przodu.
Może autor coś wie :-)

Data: 2013-07-22 15:30:27
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 22 Jul 2013, cef wrote:

Gotfryd Smolik news wrote:

[...]

  Ale minimalny wymaga liniowego, a to niesie za sobą
dalsze implikacje. Zakładałem do rozważań, że podatnik
ma dochody "skalowe" (np. z pracy) na tyle duże, że
wykorzystuje niższe progi, a do tego dochody ze spółki.

[...]

  Nienie.
  Obstawiałem że "grosze ze skali" podatnik dawno już
wykorzystał :)

[...]

  Niby może, ale przecież uzasadnienie nie jest podatkowe.
  Podatnik nie chce wypłacić dywidendy, bo interesuje go
wykazanie dobrego stanu majątkowego spółki: jak spółka
pożyczy komuś ćwierć miliona, to ma nadal ćwierć miliona
w aktywach, a jak wypłaci dywidendę, to tej ćwiartki
brakuje.
  AFAIR skarbówki usiłują "ugryźć" podobną konstrukcję
w przypadku S.K. i zdaje się na razie bezskutecznie,
chyba że nowelizacja będzie (na razie PIT należy się
po uchwale o wypłaceniu udziałów czy jakoś tak, a nie
tylko dlatego że istnieją "zarobione pieniądze" do
podziału).

Ale jak uchwalą jakąś abolicję, to jest się do przodu.
Może autor coś wie :-)

  Też możliwe :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-07-26 01:24:43
Autor: Borys Pogoreło
Dnia Mon, 22 Jul 2013 15:30:27 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

  AFAIR skarbówki usiłują "ugryźć" podobną konstrukcję
w przypadku S.K.

S. K.-A.

i zdaje się na razie bezskutecznie,

Niestety już lepią ustawę, która ma to zlikwidować

--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl

Pozyczka dla wspolnika zamiast dywidendy