Praca klimatyzacji a obroty silnika

Data: 2009-09-10 19:29:16
Autor: Mumin
Praca klimatyzacji a obroty silnika
Witam!

Chciałem Was zapytać - czy w Waszych autach odczuwa się załączanie i wyłączanie sprężarki klimatyzacji? Bo nie wiem czy to normalne, ale moje auto jakoś nerwowo na to reaguje - potrafi samo przyspieszyć przy wyłączaniu sprężarki, skaczą mu odczuwalnie obroty. Tak ma być czy coś nie tak? Pacjent - Mitsubishi Carisma 1.8 GDI, automat (może ma to znaczenie).

--
Pozdrawiam,
Mumin

Data: 2009-09-10 19:48:12
Autor: Marcin Kiciński
Mumin pisze:
Chciałem Was zapytać - czy w Waszych autach odczuwa się załączanie i wyłączanie sprężarki klimatyzacji?

U mnie włączenie sprężarki klimy na wolnych obrotach przy ciepłym silniku powoduje skok o jakieś 200 obr. w górę.

Bo nie wiem czy to normalne, ale moje auto jakoś nerwowo na to reaguje - potrafi samo przyspieszyć przy wyłączaniu sprężarki, skaczą mu odczuwalnie obroty.

Natomiast wyłączenie sprężarki jest odczuwalne podczas jazdy właśnie w postaci lepszego przyspieszenia - ale ja mam słaby silniczek :(

Marcin Kiciński
Grande Punto 360° 1.4 77KM

Data: 2009-09-10 19:54:26
Autor: Michal
Mumin pisze:
Chciałem Was zapytać - czy w Waszych autach odczuwa się załączanie i wyłączanie sprężarki klimatyzacji?

cos tam czuc ale delikatnie - bardziej slychac ze cos sie zaczyna krecic
(wentylator / sprezarka)
wzrostu obrotow nie widac specjalnie na N jest kolo 800 czy z klima czy bez
bora. 2.0 automat...

Data: 2009-09-10 20:20:37
Autor: Mumin
Marcin Kiciński pisze:

U mnie włączenie sprężarki klimy na wolnych obrotach przy ciepłym silniku powoduje skok o jakieś 200 obr. w górę.

Na wolnych i u mnie tak jest i wiem, że to normalne, ale one skaczą podczas jazdy przy niższych prędkościach.

Natomiast wyłączenie sprężarki jest odczuwalne podczas jazdy właśnie w postaci lepszego przyspieszenia - ale ja mam słaby silniczek :(

To też odczuwam i to norma. Mi chodzi o to czy na przykład przy wyłączaniu sprężarki samochód też lekko sam z siebie przyspiesza? Wiadomo, zwalnia mu się trochę mocy, ale czy to powinno mieć taki efekt? Robi takiego małego kangurka, że trzeba się mieć na baczności aby w coś przed nami nie stuknąć znienacka.

--
Pozdrawiam,
Mumin

Data: 2009-09-11 02:59:11
Autor: Luca
On 10 Wrz, 20:20, Mumin <mooominU...@TOpoczta.onet.pl> wrote:

Robi takiego małego kangurka, że trzeba się mieć na baczności aby w coś
przed nami nie stuknąć znienacka.

Za blisko jezdzisz ;-)

Zaraz Cie kapelusze 'objada' za wiszenie na zderzaku, he, he

1.9 JTDm 150 kucy nie wykazuje takich objawow :)

Lekkie 'drgniecie' obrotow na jalowym i regulator ustawia poprawna
wartosc, w czasie jazdy wlaczenie / wylaczenie praktycznie
nieodczuwalne.

Pzdr

Data: 2009-09-10 19:58:49
Autor: jerry
Praca klimatyzacji a obroty silnika
Mumin natekścił posta h8bac8$1bu$1@news.vectranet.pl:

[...]

Kiedy wybrałem się w góry starym mondkiem (mk1) 1,8TD załączenie klimy traktowałem jako "wspomagane hamowanie
silnikiem". W końcu moc sprężarki mała nie jest.

1.8 GDI
raczej to ma znaczenie
automat (może ma to znaczenie).
niż to.

Data: 2009-09-10 20:08:19
Autor: J.F.
On Thu, 10 Sep 2009 19:58:49 +0200,  jerry wrote:
Kiedy wybrałem się w góry starym mondkiem (mk1) 1,8TD załączenie klimy traktowałem jako "wspomagane hamowanie
silnikiem". W końcu moc sprężarki mała nie jest.

Nie trzeba w gory - uzywam tez po miescie. Przyjemne z pozytecznym :-)

Ale w Oplach jakos nie czuc wlaczenia klimy ..

J.

Data: 2009-09-10 19:59:57
Autor: marjan
Mumin pisze:
[...]

U rodziców w Grande Punto 1.4 benz podnoszą się obroty przy włączeniu klimy, znajomy w Fieście z turbodieslem (nie wiem konkretnie jaki) to ma samo.

--
Pozdrawiam serdecznie,
Mariusz [marjan] Morycz

Data: 2009-09-11 08:02:13
Autor: Seba
Dnia Thu, 10 Sep 2009 19:29:16 +0200, Mumin napisał(a):

Chciałem Was zapytać - czy w Waszych autach odczuwa się załączanie i wyłączanie sprężarki klimatyzacji?

Nie. Tyle, że ja mam dosyć duży silnik, więc praca sprężarki nie jest jakimś
wielkim obciążeniem dla niego.

--
Pozdrawiam,
Sebastian S. Lybra SW

Data: 2009-09-11 08:20:44
Autor: gosmo
Użytkownik "Mumin" <mooominUSUN@TOpoczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:h8bac8$1bu$1news.vectranet.pl...
[...]

1.6i 8v 102km
Obroty idą trochę do góry, w jeździe jakoś nie czuję spadku mocy.

Data: 2009-09-11 09:09:49
Autor: .Peeter
Praca klimatyzacji a obroty silnika
Użytkownik "Mumin" napisał
Chciałem Was zapytać - czy w Waszych autach odczuwa się załączanie i wyłączanie sprężarki klimatyzacji?

U mnie obroty lekko spadają w momencie załączenia i po chwili wracają
do normalnych. 1.9 TDI.

Pozdrawiam
..Peeter

Data: 2009-09-11 02:50:38
Autor: karamba
Praca klimatyzacji a obroty silnika

U mnie obroty lekko spadają w momencie załączenia i po chwili wracają
do normalnych. 1.9 TDI.
Pozdrawiam
.Peeter

Potwierdzam, w momencie włączenia na postoju,obroty na zegarze prawie
niezauważalnie w dół, słychać inną pracę silnika, ale przez
moment.Myślę że komputer koryguje i obroty wracają do normy. 1,9TDI
115KM chyba robi swoje.W słabszych jednostkach może to rzeczywiście
tańczy inaczej.

Data: 2009-09-11 10:37:13
Autor: Kocureq
Mumin pisze:
[...]

Raczej nie powinno tak być, komputer powinien podnosić obroty gdy załącza się sprężarka. Oczywiście nie jest to dokładna kompensacja (w używanym aucie) i może być lekko czuć, ale nie za mocno.

--
      /\ /\ [   Jakub 'Kocureq' Anderwald   ] /\ /\
      =^;^= [   [nick][at][nick].com        ] =^;^=

Data: 2009-09-13 22:18:36
Autor: Mumin
Kocureq pisze:

Raczej nie powinno tak być, komputer powinien podnosić obroty gdy załącza się sprężarka. Oczywiście nie jest to dokładna kompensacja (w używanym aucie) i może być lekko czuć, ale nie za mocno.

Ale mi właśnie komputer podbija obroty, tylko jakby za mocno bo odczuwam to na pracy silnika. Z tym, że dzieje się to przy niskich prędkościach, w jeździe miejskiej. W trasie przy 100km/h też nic nie odczuwam.

--
Pozdrawiam,
Mumin

Data: 2009-09-14 02:42:15
Autor: Kocureq
Mumin pisze:

[...]

Ile lat ma auto? Być może sterowanie obrotami nie działa już tak dokładnie jak w nowym, parametry pracy silnika też się trochę zmieniły i to, co dawało efekt dokładnej kompensacji pracy sprężarki, teraz powoduje widoczne różnice?

--
      /\ /\ [   Jakub 'Kocureq' Anderwald   ] /\ /\
      =^;^= [   [nick][at][nick].com        ] =^;^=

Data: 2009-09-14 18:49:10
Autor: Mumin
Kocureq pisze:

[...]

Autko 10 lat skończyło w tym roku:( więc może masz rację. Młode już nie jest.:(

--
Pozdrawiam,
Mumin

Data: 2009-09-11 11:01:18
Autor: Mariusz Chwalba
On Thu, 10 Sep 2009 19:29:16 +0200, Mumin <mooominUSUN@topoczta.onet.pl>  wrote:

[...]

Większość samochodów ma regulatory obrotów biegu jałowego - bez nich  włączenie
klimy czy rozpoczęcie pracy wspomagania kierownicy powodowało by *spadek*
obrotów, skrajnie do całkowitego zdławienia silnika.

To, czy praca regulatora powoduje odczuwalny wzrost obrotów zależy od  modelu
i wielkości silnika - u mnie na przykład nie.

Sama klimatyzacja potrzebuje 3-5kW do pracy, więc wyłączając dostajesz te
5-8 koni więcej.

Aha, zapytałem właśnie kumpla który też ma Cari 1.8/auto i nie odczuwa  takich
efektów.

HTH,
--
Mariusz 'koder' Chwalba

Data: 2009-09-11 11:12:19
Autor: Mumin
Mariusz Chwalba pisze:
On Thu, 10 Sep 2009 19:29:16 +0200, Mumin <mooominUSUN@topoczta.onet.pl> wrote:

Aha, zapytałem właśnie kumpla który też ma Cari 1.8/auto i nie odczuwa takich
efektów.

Dzięki. Ale to jest zwykłe 1.8 czy 1.8 GDI? Popytałem na forum Mitsubishi. Ludzie mają podobnie, więc chyba ten typ tak ma.

--
Pozdrawiam,
Mumin

Data: 2009-09-11 11:24:34
Autor: Mariusz Chwalba
On Fri, 11 Sep 2009 11:12:19 +0200, Mumin <mooominUSUN@topoczta.onet.pl>  wrote:

[...]

....albo to popularna awaria. Taki objaw miałbyś gdyby sprężarka była
zatarta (czy z innego powodu miała duże opory).

pozdrawiam,
--
Mariusz 'koder' Chwalba

Data: 2009-09-13 22:11:03
Autor: Przembo
*Mumin* napisal(a) w news:h8d1kg$84v$1news.vectranet.pl:
Dzięki. Ale to jest zwykłe 1.8 czy 1.8 GDI? Popytałem na forum Mitsubishi. Ludzie mają podobnie, więc chyba ten typ tak ma.

Ja przychyle sie do opinii Mariusza, to nie jest norma w tym aucie... chyba ze ja jezdzilem popsutym, bo nic takiego sie nie dzialo - 1.8GDI.

Pozdr

Data: 2009-09-11 12:45:35
Autor: J.F.
Użytkownik "Mariusz Chwalba" <mariusz@chwalba.net> napisał w wiadomości news:op.uz24ogkna6rut4koder...
Większość samochodów ma regulatory obrotów biegu jałowego - bez nich  włączenie
klimy czy rozpoczęcie pracy wspomagania kierownicy powodowało by *spadek*
obrotów, skrajnie do całkowitego zdławienia silnika.

Ale np w Astrze 2 klimy nie odczuwa sie praktycznie wcale.
Zadnego chocby chwilowego zachwiania obrotow, spadku mocy, predkosci ..

Maja taki dobry regulator z predykcja, taki "miekki" start klimy, czy taka nieobciazajaca instalacje ?

J.

Data: 2009-09-13 20:50:03
Autor: Michał
[...]

Czuć we wszytkim co prowdziłem, wachnięcie obrotów na luzie, lub mniejszą moc jak jest "do dechy" (czasami trzeba trochę pojeździć żeby to wyłapać kiedy włączonaq kiedy nie ale czuć).

może w 5 litrowych już nie czuć - nie wiem :)

pozdrawiam.

Data: 2009-09-13 23:06:55
Autor: Mumin
  Michał pisze:

[...]

Na luzie to wiadomo. Mi chodzi o to czy odczuwa się to w czasie jazdy.

--
Pozdrawiam,
Mumin

Data: 2009-09-13 23:05:37
Autor: Michał
> [...]

Na luzie to wiadomo. Mi chodzi o to czy odczuwa się to w czasie jazdy.

w lanosie 1.6 (106koni) czuć było zawsze, w opel meriva 1.4 też,
w renault safrane czuć ale tylko jak depniesz do końca - że coś moc nie ta, w starej wersji było też słychać takie cichutkie syczenie - tego płynu w rurkach ? :), i słychać było "cyk".

pozdrawiam.

--

Praca klimatyzacji a obroty silnika