Praca zdalna - własna działalność gospodarcza

Data: 2010-11-15 19:37:24
Autor: Wojtek
Praca zdalna - własna działalność gospodarcza
Witam,
została mi zaproponowana możliwość pracy zdalnej ("Usługi" a w szczególności wytwarzanie i utrzymywanie oprogramowania oraz wsparcie techniczne ze stawką godzinową), która bardzo by mi odpowiadała, przy czym cała sprawa ma jeden 'myk' a mianowicie musiałbym założyć DG i wystawiać faktury... firmie zarejestrowanej w USA.

Zrobiłem rozeznanie, ogarnąłem w ogólności zasady prowadzenia DG (przynajmniej na tyle na ile można to zrobić w kilka dni, jeszcze sporo pzrede mną (: ), ZUS i podatek dochodowy jest względnie jasny (o ogólności, nie wytykamy jeszcze palcem!), niemniej napotkałem na problem z VAT. Grzebiąc po internecie wychodzi na to, że niezależnie od uzyskanego przychodu zgodnie z Art.27 ust.3 i 4 (w szególności 4.9) ustawy o PTU (a także zmian tej ustawy z 2009 roku) niejako nie mam 'problemu' z VAT - wystawiam zwykła fakturę z dopiskiem 'nie podlega' powołując się na powyższy artykuł i to wszystko - zgadza się i jest to aktualne? Ponadto wszystkie wymienione wcześniej usługi kwalifikują się jako 'elektroniczne' w rozumieniu tych ustawy - tak? (lepiej się zapytać (: ).

Przyznaję, że pytania mogą wydać się naiwne, ale dopiero robię rozeznanie starając się zorientować czy będę w stanie wszystko ogarnąć i pchnąć to do przodu i wiem, że sporo jeszcze do przetrawienia (:

--
Wojtek

Data: 2010-11-15 20:41:31
Autor: tomek
On 15.11.2010 20:37, Wojtek wrote:
[...]

Aktualne, ale na podstawie art. 28b(+28l jako tzw. dupochron),
bo art. 27 został od 1/1/2010 uchylony.

Ponadto wszystkie wymienione wcześniej usługi kwalifikują się jako
'elektroniczne' w rozumieniu tych ustawy - tak? (lepiej się zapytać (: ).

Nie, chyba że jesteś robotem :-) (hint: usługi elektroniczne nie wymagają interwencji człowieka)

Przyznaję, że pytania mogą wydać się naiwne, ale dopiero robię rozeznanie
starając się zorientować czy będę w stanie wszystko ogarnąć i pchnąć to do
przodu i wiem, że sporo jeszcze do przetrawienia (:

Do przetrawienia jest sporo, ale jeśli tylko masz klienta z poza PL to ja bym się nie zastanawiał ;)

--
Tomek

Data: 2010-11-17 21:09:49
Autor: Wojtek
Praca zdalna - własna działalność gospodarcza
tomek wystukał, co następuje:

[...]

No tak, kwestia podparcia się odpowiednimi i *aktualnymi* artykułami (:

Ponadto wszystkie wymienione wcześniej usługi kwalifikują się jako
'elektroniczne' w rozumieniu tych ustawy - tak? (lepiej się zapytać (:
).
Nie, chyba że jesteś robotem :-) (hint: usługi elektroniczne nie wymagają interwencji człowieka)

OK, niemniej jednak to co przedstawiłem w pierwszej wiadomości 'się łapie'? :]

Dodatkowo, skoro nie podlegam VAT w takiej sytuacji to wtedy nie muszę zostawać czynnym płatnikiem VAT - czy jest to jednak bardziej pokręcone? (:

[...]

Rzucanie się na głęboką wodę tylko dlatego, że coś może być fajne byłoby nierozsądne. Niemniej widzę światełko w tunelu (-;

Dzięki za odpowiedzi!

Data: 2010-11-17 22:19:02
Autor: Piotrek
On 2010-11-17 22:09, Wojtek wrote:

Dodatkowo, skoro nie podlegam VAT w takiej sytuacji to wtedy nie muszę
zostawać czynnym płatnikiem VAT - czy jest to jednak bardziej pokręcone? (:

Nawet jeśli nie musisz, to rezygnacja ze zwolnienia może Ci się opłacać.
Hint: odliczanie VAT od zakupów.

Piotrek

Data: 2010-11-17 23:13:10
Autor: Wojtek
Praca zdalna - własna działalność gospodarcza
Piotrek wystukał, co następuje:

[...]

Biorąc pod uwagę to co zamierzam robić i kalkulując ew. koszty to niestety odliczanie VAT średnio by mi się opłacało niestety...

Data: 2010-11-18 01:47:16
Autor: Piotrek
On 2010-11-18 00:13, Wojtek wrote:
Biorąc pod uwagę to co zamierzam robić i kalkulując ew. koszty to niestety
odliczanie VAT średnio by mi się opłacało niestety...

A czy możesz rozwinąć dlaczego odliczanie VAT "średnio by Ci się opłacało"? IMHO albo czegoś nie zrozumiałeś albo coś przekombinowałeś.

Piotrek

Data: 2010-11-18 09:58:35
Autor: Wojtek

On 2010-11-18 00:13, Wojtek wrote:
[...]

Odliczanie VAT jest ok, pod warunkiem że bym z tego korzystał. Na moje potrzeby w najbliższej przyszłości nie planuję 'inwestycji' a 'zabawa' z VAT i US jest dla mnie bardziej problematyczna...

Data: 2010-11-17 22:33:24
Autor: tomek
On 17.11.2010 22:09, Wojtek wrote:
[...]

:]

Chodzi Ci o to czy 'się łapie' pod usługi elektroniczne czy o co innego? Bo usług elektronicznych nigdzie w tym co opisujesz nie widzę.

Dodatkowo, skoro nie podlegam VAT w takiej sytuacji to wtedy nie muszę
zostawać czynnym płatnikiem VAT - czy jest to jednak bardziej pokręcone? (:

Ponieważ te usługi nie stanowią sprzedaży na terenie Polski, to nie wliczają się do limitu zwolnienia podmiotowego 50k (obecnie chyba 100k, a za rok 150k). Natomiast jeśli zahacza to o doradztwo (a na to mi wygląda), to od VATu nie uciekniesz, na osłodę będziesz mógł odliczać VAT od zakupów.

[...]

Dla mnie nierozsądne to jest działanie z `byznesami` z tego kraju, ale co kto woli :-)

--
Tomek

Data: 2010-11-17 23:30:33
Autor: Wojtek
Praca zdalna - własna działalność gospodarcza
tomek wystukał, co następuje:

Ponadto wszystkie wymienione wcześniej usługi kwalifikują się jako
'elektroniczne' w rozumieniu tych ustawy - tak? (lepiej się zapytać
(: ).
[...]

Pod konieczność zostawania 'watowcem' (tak to się chyba pięknie nazywa? (: )
Sytuacja idealna dla mnie to minimalizacja papierkologii stosowanej do minimumm...

[...]

Średnia to osłoda...

W umowie mam wyszczegĂłlnione:
- Software  Development (zrozumiałe)
- Maintenance  Work (względem oprogramowania, zrozumiałe)
- Technical  Support - [...]providing  an  intialal  assessment  of  the customer  need  generated  by  the  help  request,  and  either addressing it  directly  or  determining  the  nature  of  what  work  may  be  needed.[...]
- Customer  Project - [...]work with the customer(s) to  assist with the integration of the product with customer[‘s’][...]

OK, punkt trzeci i może czwarty może podpadać pod 'doradztwo', niemniej w moim mniemaniu oferowanie 'supportu' klientowi jest raczej rozłączne z usługami 'doradztwa', niemniej teraz mam zagwózdkę jak patrzy na to błogosławiony US...

Rzucanie się na głęboką wodę tylko dlatego, że coś może być fajne
byłoby nierozsądne. Niemniej widzę światełko w tunelu (-;
Dla mnie nierozsądne to jest działanie z `byznesami` z tego kraju, ale co kto woli :-)

Jak na razie i tak nie miałem z takowymi za wiele wspólnego (; Zaczynam się też zastanawiać czy nie założyć DG w innym kraju gdzie biurokracji byłoby mniej (-;

w.

Data: 2010-11-18 00:57:48
Autor: tomek
On 18.11.2010 00:30, Wojtek wrote:
tomek wystukał, co następuje:

Sytuacja idealna dla mnie to minimalizacja papierkologii stosowanej do
minimumm...

Doskonale to rozumiem

[...]
VAT od zakupĂłw.

[...]

Zobacz art. 113.13 uptu, tam jest wyszczegĂłlnione owo "doradztwo".
Do końca 2008 lub 2009r. rozporządzenie "fakturowe" zawężało owo pojęcia do "doradztwa będącego rzeczoznawstwem", nastomiast obecnie już to zmienili.
Musiałbyś się przejść do dobrego doradcy podatkowego i - na bazie umowy
oraz tego co faktycznie możesz robić i na co będą dowody - przygotować porządny wniosek o wiążącą interpretację.

[...]

Chyba każdy inny kraj będzie lepszy, może jakieś Ltd. w UK, umowa o dzieło z ową Ltd. i co prawda płacisz podatki także w Polsce (9% w PL + to co się należy JKM), ale papiery zostają tam.
Ew. jakaś inna "struktura" z korzystniejszym "oprocentowaniem".

--
Tomek

Data: 2010-11-18 01:38:01
Autor: tomek
On 18.11.2010 00:57, tomek wrote:

[...]

Chyba przekombinowałem - jeśli mówimy o jednej fakturze na miesiąc, to papierów zbyt wiele nie będzie, zwłaszcza jeśli wybierzesz rozliczenia kwartalne w PIT i VAT.

Na kwartał wyjdzie wtedy:
- KPiR za 3 miesiące  + przelew PIT
- ewidencja VAT za kwartał  + VAT-7K + przelew VAT
- 3 miesięczne płatności do ZUS (2 lub 3 przelewy każda, w zależności od tego czy będziesz miał "promocję"), DRA wg mnie składać nie trzeba, poza pierwszym razem.

W KPiR, przy jednej fakturze sprzedażowej i bez zakupów, wpisujesz kwartalnie na oko 6 do 9 pozycji, w zależności od tego jak obsłużysz przelewy przychodzące.
W ewidencji VAT ujmujesz tylko faktury, więc 3 pozycje na kwartał.

--
Tomek

Data: 2010-11-18 10:18:40
Autor: Wojtek
[...]

Zobacz art. 113.13 uptu, tam jest wyszczególnione owo "doradztwo".
Tylko wyszczególnione...

[...]

Wydaje mi się, że bazując na 28.* zupełnie pokrywa większość usług okołokomputerowych poza UE, w szczególności (wspomniany wcześniej) Art. 28l

"W przypadku świadczenia na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, mających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub miejsce zwykłego pobytu poza terytorium Wspólnoty, usług:
1) sprzedaży praw lub udzielania licencji i sublicencji, przeniesienia lub cesji praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddania do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw,
3) doradczych, inżynierskich, prawniczych, księgowych oraz podobnych usług, w tym w szczególności usług:
a) doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1),
b) doradztwa w zakresie programowania (PKWiU 72.2),
[...]
4) przetwarzania danych, dostarczania informacji oraz usług tłumaczeń,
[...]
6) dostarczania (oddelegowania) personelu,
[...]
- miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub miejsce zwykłego pobytu."

Wspominany jest tu PKWiU 72.1 i 72.2 które w PKWiU2008 zostały przerzucone (jeżeli dobrze zrozumiałem) do sekcji J.62 (http://tinyurl.com/35jg9nz) która zdaje się bazować (w końcu?!) na aktualnym PKD2007 (http://tinyurl.com/3yngosu) czyli też całe 62.* (które planuję podać w formularzu EDG). Dorzucając do tego (starą niestety, ale w celach informacyjnych można się na teraz posiłkować) interpretację http://tinyurl.com/3yx65ug (wzmiankowana jest tam też stara PKWiU?) wnioskuję, że także i względem usług doradczych dot. ogólnie pojętego oprogramowania i sprzętu komputerowego do USA VAT dotyczyć mnie nie będzie.

Niemniej pomysł z doradcą podatkowym jest bardzo dobry i z niego skorzystam - zawsze to lepiej mieć wszystko na piśmie żeby się potem nie czepiali (:

[...]

Ew. wyjechać i wtedy zupełnie odpada druga umowa o dzieło i podatek w PL (-;

w.

Data: 2010-11-18 13:56:40
Autor: tomek
On 18.11.2010 11:18, Wojtek wrote:
[...]

Raczej - aż  :-)

[...]

Art. 28l służy tylko celom ochronnym, właściwym jest art. 28b.

Wspominany jest tu PKWiU 72.1 i 72.2

....które to kody obowiązują wprost, bon do celów VAT stosuje się nadal PKWiU 97 (ale już niedługo)

Niemniej pomysł z doradcą podatkowym jest bardzo dobry i z niego skorzystam
- zawsze to lepiej mieć wszystko na piśmie żeby się potem nie czepiali (:

Tyle że to wyjdzie dużo drożej i dużo dłużej, niż złożenie VAT-R i raz na kwartał wysyłanie VAT-7K :-)

Ew. wyjechać i wtedy zupełnie odpada druga umowa o dzieło i podatek w PL (-;

Ewentualnie :-)

--
Tomek

Data: 2010-11-18 15:39:44
Autor: Wojtek
[...]

No tak, dzięki (:

Wspominany jest tu PKWiU 72.1 i 72.2
...które to kody obowiązują wprost, bon do celów VAT stosuje się nadal PKWiU 97 (ale już niedługo)

Do końca roku (:

[...]

a czy złożenie vat-r nie jest też płatne? z resztą podtrzymuję, że im mniej formalności/papierków tym mniejsza szansa na pomyłkę (:

Btw. byłem dzisiaj zasięgnąć języka w lokalnym US i jak wycedziłem z siebie okoliczności to pani zrobiła wielkie oczy, art 28 był dla niej wybitnym novum i kazała przyjść jak już będę miał wpis do ewidencji bo tak to nie będziemy gdybać O_x

Data: 2010-11-18 17:32:23
Autor: tomek
On 18.11.2010 16:39, Wojtek wrote:
[...]

Nie, VAT-R możesz złożyć bezpłatnie i z datą którą na nim podasz (byle zgodnie z art. 113 uptu) stajesz się czynnym VATowcem.
Płatne (170zł) jest potwierdzenie zarejestrowania (zob: ustawa o opłacie skarbowej), ale po co Ci ono, skoro równocześnie zarejestrujesz się do VAT-UE i będziesz mógł sprawdzić się bezpośrednie w VIES :-)
Ważne żebyś nie dał sobie wcisnąć "kitu" w US, że rejestracja kosztuje.

[...]

A tego to nie polecam. W US pracują często niedorajdy do wpisywania papierków, poza tym oni mają za zadanie puszczać podatników z torbami a nie pomagać.

BTW bycie VATowcem i rejestracja DG w UM to są dwa osobne zbiory, które tylko mają część wspólną - więc z tym wpisem to panienka się nie popisała.

--
Tomek

Data: 2010-12-20 19:40:50
Autor: Wojtek
Praca zdalna - własna działalność gospodarcza
Witam po miesięcznej przerwie,

[...]

OK, dziekuję - bardzo przydatne info (:
Pytanie jednak - kontrachent nalega na 'faktury' a takowa musi być VAT
więc ja tym samym muszę zostać płatnikiem takowego (nawet, jeżeli pod
niego na fakturach nie będe podlegał) - zgadza się? Jeżeli dobrze
zrozumiałem to jedyne wyjście w takiej sytuacji (niechęc do zostawania
płatnikiem vat) to wystawianie Rachunków? Ew. czy w grę wchodzi wystawienie dokumentu opisanego jako "Faktura nr..." bez dopisku "VAT"?

[...]

A to chyba zależy od konkretnego przypadku... mimo wszystko wciąż wierzę,
że  pracownicy US to nie 100% ZUO...

Data: 2010-12-24 00:04:16
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 20 Dec 2010, Wojtek wrote:

Pytanie jednak - kontrachent nalega na 'faktury'

  No to nic nie poradzisz.
  Ani na głupotę ani na upór *dobrego* lekarstwa zdaje się nie
wynaleziono (aczkolwiek metody usuwające *objawy* są znane, to
są zabronione w państwie prawa ;))

płatnikiem vat) to wystawianie Rachunków? Ew. czy w grę wchodzi wystawienie
dokumentu opisanego jako "Faktura nr..." bez dopisku "VAT"?

*FORMALNIE*... :P
  Problem w tym, że jak rzeczony kontrahent nie pozwoli sobie wytłumaczyć,
że rachunek jest równie dobry jako koszt, to albo umowę zerwie równie
dobrze jakbyś mu dał "rachunek", albo źle zaksięguje i potem będziesz
świadkiem w postępowaniu przed US (albo i WSA) :>

papierków, poza tym oni mają za zadanie puszczać podatników z torbami
a nie pomagać.

A to chyba zależy od konkretnego przypadku... mimo wszystko wciąż wierzę,
że  pracownicy US to nie 100% ZUO...

  Oprócz sprawy kompetencji (lub nie), trzeba mieć na względzie, że
nie są oni od wskazywania podatnikowi optymalnego rozwiązania,
w szczególności jeśli to o co pyta *jest* zgodne z przepisami.

  Może przykład?
  "będę miał DG zwolnioną z VAT, będę kupował towar u VATowca
  i sprzedawał go innemu VATowcowi, który będzie prowadził sprzedaż
konsumencką, bo ja nie chcę mieć kasy fiskalnej; wolno tak?"

PYTANIE 1: jaka powinna być PRAWIDŁOWA odpowiedź urzędnika US, mając
na względzie fakt, że znane są przypadki skazania urzędników US
przez sądy za "wskazywanie luk w przepisach, przez co budżet stracił"?
PYTANIE 2: jaka mogłaby byc OCZEKIWANA odpowiedź, patrząc ze strony
"szarego podatnika"?

  :D

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-11-15 20:45:08
Autor: cef
Wojtek wrote:

problem z VAT. Grzebiąc po internecie wychodzi na to, że niezależnie
od uzyskanego przychodu zgodnie z Art.27 ust.3 i 4

Może sobie znajdź jakiś aktualny tekst ustawy.
Bez sprawdzania powiem, że art 27 nie ma,
a kwestie miejsca świadczenia przeniesiono artykuł obok.
Musisz poszukać nowszych interpretacji :-(

Data: 2010-11-15 23:18:12
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 15 Nov 2010, cef wrote:

Wojtek wrote:

problem z VAT. Grzebiąc po internecie wychodzi na to, że niezależnie
od uzyskanego przychodu zgodnie z Art.27 ust.3 i 4

Może sobie znajdź jakiś aktualny tekst ustawy.

....polecam gofin:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,2,10,32,670,,,ustawa-z-dnia-11032004-r-o-podatku-od-towarow-i-uslug.html
....aktualizują na bieżąco

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-11-16 15:48:47
Autor: Kotlet
On Mon, 15 Nov 2010, cef wrote:

Wojtek wrote:

[...]

masz cos wspolnego z ta strona? Takie mialem pierwsze skoajarzenie kiedy przeczytalem jejs adres,skojarzylo mi sie z Twoim imieniem :)

http://program.do.prowadzenia.ksiegi.dumpingowiec.pl/
http://program.ryczalt.ewidencjonowany.dumpingowiec.pl/

Data: 2010-11-16 21:14:16
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 16 Nov 2010, Kotlet wrote:

masz cos wspolnego z ta strona?

  Nie :)
  Długi czas korzystałem głównie ze stron "prawo-nieruchomości", bo mają
w nazwach linków tytuły aktów prawnych, dzięki czemu dawało się
w przeglądarce "odszukać" link pisząc nazwę :) (zamiast klikania,
pisanie jest wielokrotnie szybsze i wygodniejsze), ale po pierwsze często trzeba było sprawdzać bo aktualizują dość
słabo, po drugie zaczęli robić cyrki z formatowaniem - "od zawsze"
mieli powstawiane "dziwności", prawdopodobnie celowo, aby było
łatwo wychwycić ew. powielenie danych z ich strony, ale teraz
zaczęli przesazać usuwając m.in. oznaczenia paragrafów i zastępując
je formatowaniem, a po trzecie gofin zaczął używać nazw w linkach :)

Takie mialem pierwsze skoajarzenie kiedy przeczytalem jejs adres,skojarzylo mi sie z Twoim imieniem :)

  Nic a nic :)

pzdr, Gotfryd

Praca zdalna - własna działalność gospodarcza