Pracodawca nie wypłaca odprawy emerytalnej

Data: 2012-03-06 15:35:03
Autor: Krystian
Pracodawca nie wypłaca odprawy emerytalnej
Witam, zwracam się z prośbą o pomoc w następującej sprawie: Teść do lipca ub. roku tj. 07-2011 był zatrudniony w firmie XYZ. W firmie tej pracował przez 8 lat (umowa na czas określony kilkakrotnie przedłużana). Ponieważ na wiosnę przeszedł operację, do końca trwania umowy nie mógł podjąć już pracy. W związku z tym, że był już w wieku emerytalnym doszedł do wniosku, że w zaistniałej sytuacji wystąpił z wnioskiem do ZUS o przyznanie emerytury. Stosunek pracy ustał w lipcu 2011, emeryturę przyznano mu w październiku 2011. W związku nabyciem prawa do emerytury wystosował pismo do ostatniego pracodawcy o wypłacenie odprawy emerytalnej. Po pierwszym piśmie skontaktowano się z nim telefonicznie z prośbą o przesłanie decyzji ZUS. Po przesłaniu decyzji ZUS, pracodawca zażądał przesłania oświadczenia, że teść nie pobrał odprawy emerytalnej z innego miejsca pracy. Po pewnym czasie pracodawca zadzwonił do teścia z informacją, że nie wypłaci mu odprawy i nie poda przyczyny/podstawy prawnej bo nie ma takiego obowiązku W związku z powyższym mam pytanie, co jeszcze w tej sprawie może zrobić teść...?? Czy może są jakieś o przesłanki by w takiej sytuacji pracodawca mógł nie wypłacić odprawy? Z góry dziękuję za pomoc.

Data: 2012-03-07 08:39:54
Autor: Olgierd
On Tue, 06 Mar 2012 15:35:03 +0000,  Krystian wrote:

W związku z powyższym mam pytanie, co jeszcze w tej sprawie może zrobić
teść...?? Czy może są jakieś o przesłanki by w takiej sytuacji
pracodawca mógł nie wypłacić odprawy?

Należy wystąpić do sądu z roszczeniem.

Ale: nie powiedziałeś jak wyglądało owo oświadczenie o nie pobraniu odprawy z innego miejsca pracy. Jeśli teść już otrzymał gdzieś wcześniej taką odprawę, to drugi raz jej nie dostanie.

--
pozdrawiam, Olgierd
http://olgierd.rudak.org

Data: 2012-03-07 14:20:02
Autor:
Pracodawca nie wypłaca odprawy emerytalnej
Olgierd wrote:

Oczywiście teść nie otrzymał odprawy z innego zakładu i taki też oświadczenie złożył.

A czy jest sens zgłaszać skargę do PIPu??

Data: 2012-03-09 07:53:55
Autor: Massai
  wrote:

> Olgierd wrote:
> Oczywiście teść nie otrzymał odprawy z innego zakładu i taki też
oświadczenie złożył.

A czy jest sens zgłaszać skargę do PIPu??

A teść faktycznie na tę emeryturę przeszedł, czy ZUS mu tylko emeryturę
naliczył?
Odprawa emerytalna się należy na pracownik odchodzi z pracy W ZWIĄZKU z
przejściem na emeryturę.

--
Pozdro
Massai

Data: 2012-03-09 11:14:52
Autor: Krystian
Massai <tsender@wp.pl> napisał(a):
A teść faktycznie na tę emeryturę przeszedł, czy ZUS mu tylko emeryturę
naliczył?
Odprawa emerytalna się należy na pracownik odchodzi z pracy W ZWIĄZKU z
przejściem na emeryturę.

Tak przeszedł na emeryturę. Ale jak pisałem wcześniej trochę nietypowe było to, iż w trakcie choroby zakład pracy nie przedłużył z nim umowy która wygasła. Ale rekonwalescencja poszpitalna trwała nadal i płacił jakieś ubezpieczenie z własnej kieszeni w czasie 'procesów' formalnych związanych z dostarczeniem dokumentów z poprzednich miejsc pracy itp. do ZUSu.

Data: 2012-03-09 11:54:24
Autor: Olgierd
On Fri, 09 Mar 2012 11:14:52 +0000,  Krystian wrote:

Tak przeszedł na emeryturę. Ale jak pisałem wcześniej trochę nietypowe
było to, iż w trakcie choroby zakład pracy nie przedłużył z nim umowy
która wygasła.

Czyli stosunek pracy wygasł (bo umowa nie została przedłużona) czy został rozwiązany (bo teść został emerytem)?

--
pozdrawiam, Olgierd
http://olgierd.rudak.org

Data: 2012-03-09 14:02:18
Autor: Krystian
Olgierd <no.email.no.spam@no.problem> napisał(a):
Czyli stosunek pracy wygasł‚ (bo umowa nie został‚a przedł‚użona)

Tak. dokładnie.

Data: 2012-03-09 14:41:22
Autor: Olgierd
Pracodawca nie wypłaca odprawy emerytalnej
On Fri, 09 Mar 2012 14:02:18 +0000,  Krystian wrote:

Tak. dokładnie.

Czyli odprawa emerytalna się nie należy.

--
pozdrawiam, Olgierd
http://olgierd.rudak.org

Data: 2012-03-09 16:12:08
Autor: Krystian
Pracodawca nie wypłaca odprawy emerytalnej
Olgierd <no.email.no.spam@no.problem> napisał(a):
> Tak. dokĹładnie.
Czyli odprawa emerytalna się nie naleleży.

Dzięki za zainteresowanie tematem. Ale jeszcze chciałym go trochę podrążyć. (Akurat teraz nie mam kontaktu z teściem - sprawdzę dokładnie przez weekend jak wyglądały okresy poszczególnych umów) w tej ostatniej firmie o której mowa, pracował od 2003 do 2011 roku. Czy w takiej sytuacji (wiem ze tu byłko kilka zmian prawa) umowa pomimo zawarcia jej na czas określony, w myśl prawa nie powinna być traktowana jak umowa na czas nieokreślony?

Data: 2012-03-15 11:14:26
Autor: arturs
W dniu 2012-03-09 17:12,  Krystian pisze:
[...]

Po ostatnim "pakiecie antykryzysowym" nie ma już takiego przepisu

Data: 2012-03-15 12:20:41
Autor: Olgierd
Pracodawca nie wypłaca odprawy emerytalnej
On Thu, 15 Mar 2012 11:14:26 +0100, arturs wrote:

Po ostatnim "pakiecie antykryzysowym" nie ma juĹź takiego przepisu

Teraz już jest, ale poprzednie się "anulowały".

--
pozdrawiam, Olgierd
http://olgierd.rudak.org

Pracodawca nie wypłaca odprawy emerytalnej