Pracownik chce założyć własną firmę

Data: 2012-03-09 12:16:20
Autor: Piotr Fiolek
Pracownik chce założyć własną firmę
1. Jeżeli jestem zatrudniony na umowę o pracę i chciałbym założyć
firmę, to czy jestem zobowiązanym w jakiś sposób poinformować o tym
mojego pracodawcę?

2. Przy zakładania firmy w jakich dokumentach powinienem zaznaczyć, że
jestem zatrudniony na umowę o pracę? W CEIDG? A może w ZUS ZUA?

Data: 2012-03-10 00:01:24
Autor: cef
Piotr Fiolek wrote:
1. Jeżeli jestem zatrudniony na umowę o pracę i chciałbym założyć
firmę, to czy jestem zobowiązanym w jakiś sposób poinformować o tym
mojego pracodawcę?

To zależy jaki był Twój status u pracodawcy odnośnie zaliczek na dochodowy
tzn co oświadczyłeś w PIT-2.
Zależy też od tego jaki sposób opodatkowania swojej działalności wybierzesz.
Może być tak, że nic nie musisz robić
(nikogo o niczym powiadamiać) albo będziesz musiał zaktualizować PIT-2.
Ale CEIDG jest ogólnodostępny i pracodawca może sobie tam i tak sprawdzić.

2. Przy zakładania firmy w jakich dokumentach powinienem zaznaczyć, że
jestem zatrudniony na umowę o pracę? W CEIDG? A może w ZUS ZUA?

Z tego będzie jedynie wynikał fakt wypełnienia lub nie odpowiednich kratek w ZUA
(tzn zgłoszenie tylko do ubezpieczeń zdrowotnych, o ile zarabiasz jakoś po ludzku na etacie)

Data: 2012-03-10 03:44:39
Autor: Piotr Fiolek
On Mar 10, 12:01 am, "cef" <cez...@interia.pl> wrote:
Piotr Fiolek wrote:
> [...]

Może być tak, że nic nie musisz robić
(nikogo o niczym powiadamiać) albo będziesz musiał zaktualizować PIT-2.

Wybiorę KPiR lub ryczałt (jeszcze się zastanawiam).

W PIT-2 oświadczyłem, że:

"Niniejszym określam płatnika:
(nazwa pełna zakładu pracy)
jako właściwego do zmniejszania miesięcznej zaliczki na podatek
dochodowy o kwotę stanowiącą 1/12 kwoty zmniejszającej
podatek, określonej w pierwszym przedziale obowiązującej skali
podatkowej, gdyż:
1) nie otrzymuję emerytury lub renty za pośrednictwem płatnika,
2) nie osiągam dochodów z tytułu członkostwa w rolniczej spółdzielni
produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją
rolną,
3) nie otrzymuję świadczeń pieniężnych od organu zatrudnienia lub od
biura terenowego Funduszu Gwarantowanych Świadczeń
Pracowniczych,
4) nie osiągam dochodów, od których jestem obowiązany(na) opłacać w
ciągu roku podatkowego zaliczki na podstawie art.44 ust.3
ustawy, tj. dochodów:
a) z działalności gospodarczej, o której mowa w art.14 ustawy,
b) z najmu lub dzierżawy."

Więc chyba jestem zobowiązywany poinformować pracodawcę o założenie
firmy, bo od tej przy obliczaniu mojego podatku dochodowego nie będzie
już "zmniejszania miesięcznej zaliczki na podatek dochodowy o kwotę
stanowiącą 1/12 kwoty zmniejszającej podatek, określonej w pierwszym
przedziale obowiązującej skali podatkowej"? Wobec tego jestem chyba
również zobowiązany do zaktualizowania PIT-2? Jak należy to zrobić?
Trzeba złożyć jakiś inny PIT?

Data: 2012-03-10 14:36:33
Autor: cef
Piotr Fiolek wrote:

[...]

Jeśli wybierzesz ryczałt lub KPiR na podatek liniowy, to nie musisz nic deklarować
 pracodawcy, bo sposób obliczania zaliczek się nie zmieni.
Nie składa się innego PITa tylko zwykłe oświadczenie.
Jeśli wybierzesz KPiR na zasadach ogólnych, to powinieneś złożyć po prostu pracodawcy
oświadczenie, że zmianie uległy dane, które podałeś kiedyś w PIT-2
i pracodawca nie będzie zmniejszał zaliczek.

Data: 2012-03-11 08:05:28
Autor: jureq
Pracownik chce założyć własną firmę
Do tego wszystkiego trzeba jeszcze dodać "najnowszą nowość". Powinien żeś poinformować twojego pracodawcę, że twoim identyfikatorem do celów podatkowych jest NIP a nie PESEL

Pracownik chce założyć własną firmę