Praktyczne znaczenie kąta świecenia żarówki halo genowej

Data: 2010-01-27 06:10:58
Autor: Rentier
Praktyczne znaczenie kąta świecenia żarówki halo genowej
Witam,
Nie potrafię sobie wyobrazić hipotetycznej sytuacji oczka halogenowego
wiszącego 2,5m na suficie, prostopadle do podłogi, który ma kąt
świecenia 10 stopni a 20 stopni.
Na ile efekt świetlny będzie się różnił np. przy kącie 36 stopni a 60?
Zwłaszcza,że sprawa nie dotyczy pojedynczego oczka, a np 4- 5 w
bliskiej odległosci od siebie.
Chcę oświetlić łazienkę z wydzieleniem strefy wannowej, kiblowej,
ogólnej, etc. i zwątpiłem w te kąty rozsyłu:-(((`
Czym się kierować?
Mierzyć toto kątomierzem i sznurkami??
R.

Data: 2010-01-27 19:34:38
Autor: Marek Dyjor
Rentier wrote:
[...]

narysować sobie przekroje i wyznaczyć stożki światła...

10stopni to jest bardzo ostry spot

Data: 2010-01-27 20:24:03
Autor: Kane
Praktyczne znaczenie kąta świecenia żarówki ha logenowej
Czym się kierować?
Mierzyć toto kątomierzem i sznurkami??

Wyznaczyc sobie dla danej wysokosci pomieszczen ile dany kąt da światła

przyklad:
rysujesz trojkat o bokach 25cm (2,5 metra pomieszczenie wysokie) rownoramienny
z kątem  miedzy rownymi ramionami w miejscu sufitu - halogen. kąt - wg kątomierza.
wychodzi ci jakis 3 bok (podstawa) - mierzysz to linijką ;) jesli wyszlo np 15cm to 1,5 metra zasiegu swiatła z tego kąta masz i tyle.

dla wygody mozna narysowac mniejszy trojkat i przeliczyc skalę ;)

Albo mozesz to policzyc: trojkat rownoramienny to dwa trojkąty prostokątne a masz znane po dwa kąty w tym trojkącie prostokątnym i po jednym boku (dwa kąty bo jeden jest prosty a drugi to 1/2 kąta swiecenia halogenu, znany bok to przyprostokątna - wysokosc pomieszczenia). Obliczasz druga przyprostokątną, mnozysz razy dwa (bo dwa trojkaty prostokatne) i masz wynik. Oczywiscie o ile dobrze pamietam ze majac dwa kąty i jeden bok liczy sie bez problemu caly trojkat - matematyka byla daaawno ;)

Pozdrawiam

Kane

Data: 2010-01-27 20:32:02
Autor: Druid29

Użytkownik "Rentier" <fekaliusz@gmail.com> napisał w wiadomości news:c4865aec-20c1-40b5-b080-876e7012042fc29g2000yqd.googlegroups.com...
[...]

Ten kąt podany na opakowaniu żarówki oznaczają największe natężenie światła. Żarówka halogenowa oświetla jednak trochę więcej lecz nieco słabszym światłem - kąt rozsyłu około 120 stopni, czyli 60 stopni od osi. Granica mocniejszego i słabszego światła jest zauważalna, ale w do zaakceptowania.

Pozdrawiam,
Druid29

Data: 2010-01-27 22:23:03
Autor: BartekK
W dniu 2010-01-27 15:10, Rentier pisze:
[...]
A może sobie narysować, choćby w openoffice draw.
Stawiasz ciemny prostokąt o rozmiarze pomieszczenia (tzn ściana x wysokość). To będzie tło ;)
Stawiasz trójkąt równoramienny o wysokości jak tło (pomieszczenie), kącie w wierzchołku jak spodziewany kąt świecenia żarówki, ustawiasz mu w parametrze "Obszar" zakładka kolor - biały, zakładka przeźroczystość - wybierasz gradient, radialny, środek X =50%, środek Y = 15%, wartość początkowa np 90%, końcowa np 20%. To będzie snop światła. Jak sobie skopiujesz i wkleisz taki trójkąt to pięknie widać jak światło pokrywa dane pomieszczenie, czy sięga ścian (polecam!) i w którym punkcie się sumują wiązki (polecam powyżej poziomu głowy by nie było stref ciemnych)

Data: 2010-01-28 02:42:53
Autor: Prawusek
Praktyczne znaczenie kąta świecenia żarówki halogenowej
"BartekK" <sibi@NOSPAMdrut.org> wrote in message

    Skoro ktoś chce oświetlenie strefowe zastosować może kupić żarówki
LEDowe i oświetlenie ogólne mieć ze światłem odbitym od sufitu, jest to
łagodne oświetlenie trzy takie żarówki  x 3W = 9W pobieranej mocy. Dla
oświetlenia mocą 60W potrzeba będzie 20 takich żarówek (36 LEDów). Można
wtedy sufit oświetlać przy pomocy gzymsu wokół pomieszczenia. Takie
oświetlenie może świecić non-stop, na odmianę miejsca pracy oświetlać bądź
halogenami bądź świetlówkami z lamp stołowych z przegubowymi ramionami, bądź
kinkietów (np lustra).

Data: 2010-01-28 02:52:37
Autor: Prawusek
"Prawusek" <prawusek@interia.pl> wrote in message
[...]

http://www.allegro.pl/item894632739_zarowki_diodowe_energooszczedne_gu10_54_led_230v.html

Tutaj żarówki z 54 diodami - cena 20 szt (moc około 54W) = 278zł =
inwestycja na całe życie, dojdą przewody (cienkie) i oprawki. Wszystkie
żarówki połączone są równolegle, w razie uszkodzenia padnie jedna - łatwo
znaleźć i wymienić. No chyba, ze wystąpiłoby zwarcie.
Tu oprawka: Cena za całość 22zł - suma = 298zł przewodów nie liczyłem.
http://www.allegro.pl/item900513119_gniazdo_przylaczeniowe_oprawka_gu10_gu_10_j1.html

Data: 2010-01-28 02:57:13
Autor: Prawusek

> [...]

znaleźć i wymienić. No chyba, ze wystąpiłoby zwarcie.
Tu oprawka: Cena za całość 22zł - suma = 298zł przewodów nie liczyłem.

Mała korekta cena (bez przewodów i kosztów zakupu na Allegro) 300zł. do tego
można zastosować sterownik na pilota z płynną regulacją natężenia
oświetlenia.
Przy oświetleniu gzymsowym żarówki nie mogą być widoczne z poziomu podłogi.

Data: 2010-01-29 08:45:05
Autor: LEPEK
Prawusek pisze:

Przy oświetleniu gzymsowym żarówki nie mogą być widoczne z poziomu podłogi.

Raczej z poziomu głowy (1,8 - 2,0 m).
;)

Pozdr,
--
L E P E K    Pruszcz   Gdański
no_spam/maupa/poczta/kropka/fm

Data: 2010-01-29 10:32:58
Autor: Prawusek

"LEPEK" <nobody@nowhere.net> wrote in message
Prawusek pisze:

> Przy oświetleniu gzymsowym żarówki nie mogą być widoczne z poziomu
podłogi.

Raczej z poziomu głowy (1,8 - 2,0 m).
;)

Dokladnie to samo - jeżeli stoisz na podłodze. Boczne oswietlenie na małej
wysokosci nieźle męczy...

Data: 2010-01-28 11:39:38
Autor: BartekK
W dniu 2010-01-28 02:52, Prawusek pisze:
http://www.allegro.pl/item894632739_zarowki_diodowe_energooszczedne_gu10_54_led_230v.html
Tutaj żarówki z 54 diodami - cena 20 szt (moc około 54W) = 278zł =
inwestycja na całe życie
Niech ci się tak wydaje. Te "żarówki" padają jak muchy, może niektóre wytrzymują dłużej (niż halogenowa) a niektóre padają po tygodniu-dwóch. Zaczynają migać pojedyńcze ledy (grupy ledów), gasną całe itp.
No i wcale podawane żywotności ledów 10-100tyś godzin nie są realne, nie licząc faktu losowego psucia się ich (bo chińczyk przesadził z prądem, by to jakoś świeciło), to podany czas życia leda bywa albo do 10% skuteczności (praktycznie nic nie świeci) lub 50% (to przy markowych ledach dobrego producenta), tyle że nikt się nie przyznaje co jest pomiędzy - a jest często tak, że już po 20% czasu życia jest prawie 50% ciemniej i dużo "zimniejsze" światło, bo luminofor żółty się zdegradował...