Praktyki energetyki - odczyt licznika i prognozy

Data: 2011-11-27 18:54:47
Autor: Robert
Praktyki energetyki - odczyt licznika i prognozy
Niedawno był wątek o gazowni (dotyczył nieco innych 'praktyk'), ale z ciekawości zadam też swoje pytanie...

(proszę: nie odsyłajcie mnie do zapisów umowy; pewnikiem jakąś lata temu podpisywałem, ale nijak jej teraz nie znajdę ;-) )

Opłaty za energię pobierane są co miesiąc na podstawie prognozy, weryfikowanej odczytem licznika przez jakiegoś jegomościa, bodajże raz na pół roku. W zeszłym roku mnie nie było dłuższy czas w domu i odczytu, rzecz jasna, nie dokonano. I - co ciekawe - nie przysyłano również faktury.
Zadzwoniłem po jakimś czasie przypomnieć im o sobie, podałem odczyt licznika i czekałem.

Fakturka przyszła na kwotę dość "bolesną", bo za długi okres.
Ale jak wczytałem się w szczegóły okazało się, że doliczono mi jeszcze ekstra kwotę za przekroczenie jakiegoś "limitu" zużycia w okresie rozliczeniowym (w okresie, za który wystawiona jest faktura; standardowo jest to okres miesięczny). Tzn.: jeśli np. miesięcznie płacę zwykle za 100 jednostek (dane zupełnie z sufitu), no to mieszczę się w przewidzianych cennikiem/umową widełkach i wszystko gra. A skoro tutaj miałem opłatę za załóżmy 3 miesiące czyli ~300 jednostek, no to dodatkowo musiałem zapłacić jakieś 10-15zł za ww. "przekroczenie limitu" dla faktury.

(sorry za mało precyzyjne sformułowania - chodzi mi tylko o ogólny opis sytuacji)

Niedawno też byłem grubo ponad miesiąc na wojażach urlopowych.
Po dwóch-trzech tygodniach po powrocie dowiedziałem się przypadkiem od sąsiada, że w międzyczasie był odczyt liczników.
Nikt mnie nie powiadomił, żadnego telefonu, żadnej inf. w skrzynce pocztowej...
Faktury za ostatni miesiąc brak.
No i tak przypuszczam, że prawdopodobnie ZNOWU doliczą mi jakąś ekstra opłatę za przekroczenie jakichś limitów.

Stąd pytanie: czy MOIM OBOWIĄZKIEM jest przekazywanie odczytu do energetyki w jakichś (jakich?) cyklicznych odstępach czasu? Cholerka - chyba mam prawo do urlopu, co? ;-) Może mnie nie być w domu i z pół roku - ważne, że płacę za wszystkie faktury (jeśli tylko ktoś będzie łaskaw je wystawić!)
Przecież mają prognozy na podstawie poprzednich odczytów - jaki problem wystawić fakturę w oparciu o dane historyczne?
A teraz wychodzi mi na to, że im na rękę jest nie przesyłać faktury co miesiąc, a później doliczyć jakieś extra opłaty...

Mieliście podobne sytuacje?
Czy taka dodatkowa opłata może być wg Was naliczana?

Data: 2011-11-27 18:58:40
Autor: kamtzu
Użytkownik "Robert" <robert@poczta.naOnecie.pl> napisał w wiadomości news:jatthb$7v5$1inews.gazeta.pl...
Opłaty za energię pobierane są co miesiąc na podstawie prognozy, weryfikowanej odczytem licznika przez jakiegoś jegomościa, bodajże raz na pół roku.

zmien operatora na normalnego ;) ja raz na miesiac sam podaje stan licznika przez internet i od razu generowana jest faktura za rzeczywiste zuzycie ;)

pozdr.

Data: 2011-11-28 17:59:25
Autor: Moon
kamtzu wrote:
[...]

i ten "normalny" operator jest dostępny w każdym miejscu?
moon

Data: 2011-11-28 18:08:34
Autor: qwerty
Użytkownik "Moon"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:jb0enn$es1$1@mx1.internetia.pl...
i ten "normalny" operator jest dostępny w każdym miejscu?

Energię elektryczną możesz kupować u kogo chcesz.

Data: 2011-11-28 19:16:10
Autor: Moon
qwerty wrote:
Użytkownik "Moon"  napisał w wiadomości grup
i ten "normalny" operator jest dostępny w każdym miejscu?

Energię elektryczną możesz kupować u kogo chcesz.

ktoś wie, u kogo mogę kupować w Krakowie, poza Tauronem?
moon

Data: 2011-11-28 19:40:02
Autor: qwerty
Użytkownik "Moon"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:jb0j7k$9h0$1@mx1.internetia.pl...
ktoś wie, u kogo mogę kupować w Krakowie, poza Tauronem?

Możesz u kogo chcesz. Tylko nie zawsze jest to opłacalne.

Data: 2011-11-29 15:40:26
Autor: Moon
qwerty wrote:
Użytkownik "Moon"  napisał w wiadomości grup
ktoś wie, u kogo mogę kupować w Krakowie, poza Tauronem?

Możesz u kogo chcesz. Tylko nie zawsze jest to opłacalne.

Aż mi się nie chce wierzyć... Czyli mogę kupić prąd w Olsztynie, a lokalny dystrybutor będzie mi to dostarczał po tych samych kosztach co lokalnie?
Bo jeżeli to są dodatkowe koszty, to niczego nie zmienia

moon

Data: 2011-11-29 16:59:36
Autor: Nixe
W dniu 2011-11-29 15:40, Moon pisze:

Aż mi się nie chce wierzyć... Czyli mogę kupić prąd w Olsztynie, a
lokalny dystrybutor będzie mi to dostarczał po tych samych kosztach co
lokalnie?

Dostawcy z Olsztyna zapłacisz za "przesłany" prąd, a lokalnemu właścicielowi sieci zapłacisz koszty stałe utrzymania sieci.
W Trójmieście kupuję prąd z Vattenfalla, choć nie ma tu siedziby ani sieci, a za sieć płacę lokalnej Enerdze.

Bo jeżeli to są dodatkowe koszty, to niczego nie zmienia

Nie ma. Opłata stała pozostaje na tym samym poziomie, a u dostawcy prądu możesz wynegocjować niższe ceny. My z tego powodu przenieśliśmy się do Vattenfalla. A Energa pół roku później się ocknęła i zaproponowała nam obniżki. Trochę poniewczasie.

N.

Data: 2011-11-29 18:03:36
Autor: Moon
Nixe wrote:
[...]

Coś takiego... to ja nieźle przepłacam i nic o tym nie wiem!
Ale gdzie ja to mogę załatwić, mogę przez internet?
Wiem, że w Krakowie jest ZE, (Tauron), ma od lat swoją siedzibę pod tym samym adresem, ale nie wiem nic o innych firmach.
Jak to robiłeś, telefonicznie? Przez maila, internet?

moon

Data: 2011-11-29 18:11:06
Autor: Moon
Nixe wrote:

[...]

używając kalkulatora porównania cen wyszło mi, że przy 6000kWh w ciągu roku, mogę zmieniając dostawcę zaoszczędzić CAŁE SIEDEM ZŁOTYCH!.
Dajcie spokój.

moon

Data: 2011-11-29 20:30:24
Autor: Animka
W dniu 2011-11-29 18:11, Moon pisze:
Nixe wrote:

[...]

Dajcie spokĂłj.

Na dodatek dostawca prądu musiałby wymienić licznik w mieszkaniu na swój, a to chyba niemało kosztuje.

animka
--
Pamiętajmy, że zwierzęta są bezbronne wobec człowieka, cierpią tak jak ludzie. "Człowiek jest królem zwierząt, gdyż przewyższa je w okrucieństwie, ale przyjdzie czas, kiedy będzie traktował mordowanie zwierząt w ten sam sposób, w jaki obecnie traktuje zabijanie ludzi. Ten, kto nie szanuje i nie ceni życia, nie zasługuje na to, aby żyć".
Leonardo da Vinci

Data: 2011-11-29 20:45:36
Autor: spp
W dniu 2011-11-29 20:30, Animka pisze:

Na dodatek dostawca prądu musiałby wymienić licznik w mieszkaniu na
swój, a to chyba niemało kosztuje.

Kogo?

--
spp

Data: 2011-11-30 12:44:46
Autor: JeSt
UĹźytkownik "spp"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:jb3cp3$nv5$1@inews.gazeta.pl...

[...]

Licznik energii jest własnością dystrybutora a jego zmienić nie możesz
chyba, że ułożysz sobie kabelek do innego dystrybutora>
Będziesz więc korzystał z usługi obecnego dystrybutora a tylko
za energię będziesz płacił nowemu dostawcy.
Te opłaty tak mniej więcej są po połowie więc twoje groszowe "oszczędności"
jeśli w ogóle będą (inne opłaty które zastrzegają sobie różni dostawcy) raczej
nie są warte zachodu. Odczyty liczników robi dystrybutor a więc to on
nadal będzie wymagał dostępu i to chyba nawet bardziej niż dotąd.

Data: 2011-11-30 20:53:44
Autor: Animka
W dniu 2011-11-29 20:45, spp pisze:
W dniu 2011-11-29 20:30, Animka pisze:

Na dodatek dostawca prądu musiałby wymienić licznik w mieszkaniu na
swój, a to chyba niemało kosztuje.

Kogo?

Ciebie by to kosztowało. Za licznik się placi.

animka

Data: 2011-12-01 10:49:49
Autor: Nixe

Użytkownik "Animka" <animka@to.nie.ja.wp.pl> napisał w wiadomości news:jb3c78$nqg$1node2.news.atman.pl...

Na dodatek dostawca prądu musiałby wymienić licznik w mieszkaniu na swój, a to chyba niemało kosztuje.

Licznik należy do właściciela sieci, a nie dostawcy energii.
Niczego się nie wymienia.

N.

Data: 2011-11-28 19:43:37
Autor: Animka
W dniu 2011-11-28 18:08, qwerty pisze:
UĹźytkownik "Moon"  napisał w wiadomości grup
i ten "normalny" operator jest dostępny w każdym miejscu?

Energię elektryczną możesz kupować u kogo chcesz.

Haha
Podaj tych dowolnych operatorów i napisz jaka jest różnica w opłatach za prąd.

animka

Data: 2011-11-28 21:15:10
Autor: qwerty
UĹźytkownik "Animka"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:jb0lpu$vfa$1@node2.news.atman.pl...
Haha
Podaj tych dowolnych operatorów i napisz jaka jest różnica w opłatach za prąd.

http://www.eprad.pl/01,02
Popraw sygnaturę - masz za dużo wierszy.

Data: 2011-11-29 01:54:11
Autor: Animka
W dniu 2011-11-28 21:15, qwerty pisze:
UĹźytkownik "Animka"  napisał w wiadomości grup
Haha
Podaj tych dowolnych operatorów i napisz jaka jest różnica w opłatach za prąd.

http://www.eprad.pl/01,02

Ja mam tutaj tylko Stoen i Vatenfal. Vatenfal coraz droższy. Stoen z administracją nam niedawno powymieniali liczniki. Jeszcze tego by brakowało, żeby mi pruli ściany i wymieniali znowu liczniki z jakiegoś Vatenfala czy srala. Oni wszyscy na jednym wózku jadą. Wolałabym zobaczyć ich na taczkach.

Popraw sygnaturę - masz za dużo wierszy.

Nie mogę obciąć. Treść jest całością.

animka

Data: 2011-11-27 20:23:35
Autor: Stokrotka
Praktyki energetyki - odczyt licznika i prognozy

Miałam kłopoty z enegetyką.
Od 3 lat nie otszymałam rozliczenia takiego ,
żeby się zgadzało ze stanem licznika i cenami.
Oszukują nagminnie dopisując całkiem z palca rahunki.

Np płace w teminie rahunki pszedpłatowe od popszedniego okresu rozliczeniowego (wżesień) do np stycznia. W styczniu stwierdzam, że pszekroczyłam prognozy.
Płacę więc wszystkie rahunki pszedpłatowe, jakie mam następne, czyli luty , by nie mieć długu w energetyce.
Następnie, gdy już nie mam wydruku do zapłacenia, a prąd ciągnę, spisuję licznik i w energetyce upominam się o rozliczenie i rozsądne pszedpłaty.
Oni źle policzyli, niezgodnie z popszednimi latami, ale ja mam kłopot, a oni utrudniają życie jak mogą, muszę drugi raz biec po kwit itp, pszeciągają sprawę o miesiąc.
W końcu wydobywam wydruk do zapłacenia, inaczej jest trudno płacić, a jest on zawyżony o jakieś 100zł, ale płącę, licząc, ze kwota będzie uwzględniona pszy rozliczeniu wiosennym.
W końcu jest czas "masowego" rozliczania.
Rahunek znowu absurdalny, z dopisaną z sufitu fakturą,
 po interwencji zmniejszony o około 70zł,
więc żądm rozliczenia na piśmie, bo mi się  wyliczenie nie zgadza.
Piszę do jednostki wyższej, a oni bezczelnie pszysyłają mi (po jakiś 3 mejlah, w kawałkah) rozliczenie w kturym czytam mniej więcej 100Kwh - 80kwh = 200 kwh(podpisane pszez p. Dorote Parol).
I jestem bezsilna na tę mafię, bo nie mogę zmienić na innego dostawcę, bo tu nie ma takiego (Wołomin).

nażucają bezmyślnie następnym pokoleniom. http://reforma.ortografi.w.interia.pl/

Data: 2011-11-27 15:59:51
Autor: witek
Praktyki energetyki - odczyt licznika i prognozy
On 11/27/2011 1:23 PM, Stokrotka wrote:

idz sie zaszczel.
..

Data: 2011-11-27 20:30:25
Autor: Stokrotka
Praktyki energetyki - odczyt licznika i prognozy
Kiedyś wcześniej napisałam skargę do jakiejś instytucji z boku, po tej interwencji, cofnęli mi opłatę z sufitu, niewielką na około  1,60zł  dawno dawno temu, oni policzyli za list, za wysłanie do mnie wydruku, bo drugi wydruk - komplet wzięłam do ręki w zakładzie.
Ale  ten wydruk z listu był błędny, po za tym ja co miesiąc płacę opłatę stałą za posiadanie energi, więc oni nie mają prawa pobierać opłaty za obsługę klienta, bo i tak za to płacę.
A zauważyłam, że te lewe opłaty (extra faktury z sufitu) są dopisywane po każdej wizycie w BOK, czyli oni dopisują bezczelnie za obsługę - a to jest opłacone w opłacie stałej.
Nie ide  do sądu, bo prawo w Polsce nie obowiązuje, w sądzie do mnie stszelano, tam jest ta sama i taka sama mafia jak w energetyce.

nażucają bezmyślnie następnym pokoleniom. http://reforma.ortografi.w.interia.pl/

Data: 2011-11-28 09:30:36
Autor: Proste Prawo
Praktyki energetyki - odczyt licznika i prognozy
Dnia 27-11-2011 o 18:54:47 Robert <robert@poczta.naonecie.pl> napisał(a):

Niedawno był wątek o gazowni (dotyczył nieco innych 'praktyk'), ale z  ciekawości zadam teĹź swoje pytanie...

(proszę: nie odsyłajcie mnie do zapisĂłw umowy; pewnikiem jakąś lata temu  podpisywałem, ale nijak jej teraz nie znajdę ;-) )

Dobrze, wyciągnę szklaną kulę i zapuszczę paznokcie (podajcie plastelinę,  czarną lub szarą, włożę pod paznokcie).

Nie szukaj umowy. W końcu chcesz tylko wiedzieć, jakie masz obowiązki z  tej umowy i jakie prawa w tej umowie są zastrzeĹźone dla dostawcy. Szklana  kula powinna sobie z tym bez problemu poradzić.

Opłaty za energię pobierane są co miesiąc na podstawie prognozy,

....i cennika, który zaakceptowałeś podpisując umowę, której nie czytałeś.

weryfikowanej odczytem licznika przez jakiegoś jegomościa, bodajĹźe raz  na pół roku. W zeszłym roku mnie nie było dłuĹźszy czas w domu i odczytu,  rzecz jasna, nie dokonano. I - co ciekawe - nie przysyłano rĂłwnieĹź  faktury.
Zadzwoniłem po jakimś czasie przypomnieć im o sobie, podałem odczyt  licznika i czekałem.

Fakturka przyszła na kwotę dość "bolesną", bo za długi okres.
Ale jak wczytałem się w szczegóły okazało się, Ĺźe doliczono mi jeszcze  ekstra kwotę za przekroczenie jakiegoś "limitu" zuĹźycia w okresie  rozliczeniowym (w okresie, za ktĂłry wystawiona jest faktura; standardowo  jest to okres miesięczny). Tzn.: jeśli np. miesięcznie płacę zwykle za  100 jednostek (dane zupełnie z sufitu), no to mieszczę się w  przewidzianych cennikiem/umową widełkach i wszystko gra. A skoro tutaj  miałem opłatę za załóżmy 3 miesiące czyli ~300 jednostek, no to  dodatkowo musiałem zapłacić jakieś 10-15zł za ww. "przekroczenie limitu"  dla faktury.

(sorry za mało precyzyjne sformułowania - chodzi mi tylko o ogĂłlny opis  sytuacji)

Niedawno też byłem grubo ponad miesiąc na wojażach urlopowych.
Po dwĂłch-trzech tygodniach po powrocie dowiedziałem się przypadkiem od  sąsiada, Ĺźe w międzyczasie był odczyt licznikĂłw.
Nikt mnie nie powiadomił, Ĺźadnego telefonu, Ĺźadnej inf. w skrzynce  pocztowej...
Faktury za ostatni miesiąc brak.
No i tak przypuszczam, Ĺźe prawdopodobnie ZNOWU doliczą mi jakąś ekstra  opłatę za przekroczenie jakichś limitĂłw.

Stąd pytanie: czy MOIM OBOWIĄZKIEM jest przekazywanie odczytu do  energetyki w jakichś (jakich?) cyklicznych odstępach czasu? Cholerka -  chyba mam prawo do urlopu, co? ;-) MoĹźe mnie nie być w domu i z pół roku  - waĹźne, Ĺźe płacę za wszystkie faktury (jeśli tylko ktoś będzie łaskaw  je wystawić!)
PrzecieĹź mają prognozy na podstawie poprzednich odczytĂłw - jaki problem  wystawić fakturę w oparciu o dane historyczne?
A teraz wychodzi mi na to, Ĺźe im na rękę jest nie przesyłać faktury co  miesiąc, a później doliczyć jakieś extra opłaty...

Mieliście podobne sytuacje?
Czy taka dodatkowa opłata może być wg Was naliczana?

Szklana kula mĂłwi, Ĺźe zostałeś oszukany. Zakład energetyki to mafia, ktĂłra  Ciebie, boguduchawinnego okrada.

http://prosteprawo.blogspot.com
Przyszedłem dyskutować, nie kłócić się. Postaram się nie dać sprowokować.  Ostrzegam - na zaczepki nie odpowiadam :)

Data: 2011-11-28 18:59:29
Autor: Nixe
W dniu 2011-11-27 18:54, Robert pisze:

I - co ciekawe - nie przysyłano również faktury.

Dziwne, nawet jak nie są w stanie odczytać licznika, to wystawiają fakturę na podstawie prognozy z poprzedniego okresu. Ale nie wiem, o jakim operatorze mówisz.

standardowo jest to okres miesięczny

Nie bardzo, bo np. w Enerdze taki standard to okres 2 miesięcy.

[...]

A czy możesz napisać dokładnie jak nazywa się ta pozycja na fakturze?
Bo z pewnością nie "przekroczenie limitu".

(sorry za mało precyzyjne sformułowania - chodzi mi tylko o ogólny opis
sytuacji)

To trochę za mało. Poza tym przydałoby się jednak zajrzenie do umowy, bo w ten sposób, to możemy co najwyżej z kart wróżyć.

Stąd pytanie: czy MOIM OBOWIĄZKIEM jest przekazywanie odczytu do
energetyki w jakichś (jakich?) cyklicznych odstępach czasu?

Nie wiem, co na to Twoja umowa, ale np. w Enerdze, przy rozliczeniach rzeczywistych podaje się odczyt nie rzadziej, niż co 2 miesiące i nie częściej niż co miesiąc.

Cholerka - chyba mam prawo do urlopu, co? ;-)

Masz. Masz tez obowiązek wywiązywać się z umowy, a jeśli się wywiązujesz, a operator Cię gnębi to go ochrzań :)

Przecież mają prognozy na podstawie poprzednich odczytów - jaki problem
wystawić fakturę w oparciu o dane historyczne?

I to mnie trochę dziwi, ale co za problem zajrzeć do umowy albo jeśli Ci się nie chce, to zapytać samego operatora? Bo tutaj raczej odpowiedzi na to pytanie nie otrzymasz.

Mieliście podobne sytuacje?

Nie wiem. Pierwszy raz słyszę o jakichkolwiek limitach czasowych.

> Czy taka dodatkowa opłata może być wg Was naliczana?

Jeśli taka klauzula jest w umowie, to why not?

N.

Data: 2011-11-28 22:05:43
Autor: Robert
"Nixe" napisał:
standardowo jest to okres miesięczny
Nie bardzo, bo np. w Enerdze taki standard to okres 2 miesięcy.

No tak... Pisałem o "moim standardzie" ;-)
Ja mam fakturki z EnergiaPro (Tauron). Wrocław.

A czy możesz napisać dokładnie jak nazywa się ta pozycja na fakturze?
Bo z pewnością nie "przekroczenie limitu".

Na pewno nazywało się to inaczej. Ale nie pamiętam jak. Ubiegły rok już "zarchiwizowany" ...
Postaram się to wygrzebać i napiszę.

[...]

Racja. Jeśli nie doszukam się umowy, to zadzwonię.
Dzięki za sugestię.

Pzdr

Data: 2011-11-29 21:00:56
Autor: TheWarAgainstTerror
Praktyki energetyki - odczyt licznika i prognozy

podsumowując:

ty sie puknij w głowę, pracuje w tym tauronie i powiem ci tak:

masz 2 razy w roku odczyt (raz możesz podać stan a raz inkasent musi widzieć licznik) a ty kurna nie potrafisz udostępnić licznika do odczytu, co by było gdybyś miał odczyt co miesiąc (a możesz zmienić sobie na rozliczanie co miesięczne wg odczytu co miesiąc (opłata stała zamiast 0.5groszy cośtam wzrasta do 5złcośtam) - szczegóły taryfa tauron
http://www.tauron-dystrybucja.pl/r/res/taryfa/Tekst_taryfy_ENION_S_A.pdf

i tak będzie jak zmienisz sobie sprzedawcę:
http://www.tauron-dystrybucja.pl/pl/dla_domu/strefa_klienta/connection

ale u nowego też jest 2 miesiące (G11) i musisz udostępniać do odczytu bo inkasent musi widzieć licznik

jak będą zdalne odczyty w G11 problem zniknie ale do tego czasu sporo wody upłynie

możesz sobie wynieść układ na zewnątrz w miejsce dostępne i będzie łatwiej dla nas i dla ciebie

Data: 2011-11-29 21:08:49
Autor: qwerty
Użytkownik "TheWarAgainstTerror"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:jb3dm1$rb2$1@inews.gazeta.pl...
jak będą zdalne odczyty w G11 problem zniknie ale do tego czasu sporo wody upłynie

Oczywiście. Liczniki są, ale nie ma jak odczytywać zdalnie. :)

Data: 2011-11-30 13:08:15
Autor: Robert
Praktyki energetyki - odczyt licznika i prognozy
a ty kurna nie potrafisz udostępnić licznika do odczytu,

A ty kurna powiedz jak to zrobić, hę?
Mam klucze do mieszkania za każdym razem zostawiać obcym ludziom, bo a nuż pojawi się 'odczytywacz'?
Mają wieloletnią historię mojego zużycia - co stoi na przeszkodzie, żeby w przypadku braku możliwości odczytu licznika zastosować prognozę i wystawić fakturę?

Data: 2011-11-30 12:27:15
Autor: jureq
Praktyki energetyki - odczyt licznika i prognozy
Dnia Wed, 30 Nov 2011 13:08:15 +0100, Robert napisał(a):

co stoi na przeszkodzie, Ĺźeby
w przypadku braku możliwości odczytu licznika zastosować prognozę i
wystawić fakturę?

Np. ustawa o CIT, ktĂłra wymaga dokonania rzeczywistego odczytu co najmniej raz do roku.

Data: 2011-11-30 16:29:18
Autor: qwerty
UĹźytkownik "jureq"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:jb57f3$2fg$1@news.lublin.pl...
Np. ustawa o CIT, ktĂłra wymaga dokonania rzeczywistego odczytu co
najmniej raz do roku.

I oczywiście zakład nie może w ostatnim rachunku wysłać informację kiedy będzie odczyt? Korona im spadnie?

Praktyki energetyki - odczyt licznika i prognozy