Prawa autorskie do Straussa

Data: 2009-12-01 23:12:02
Autor: adam
Prawa autorskie do Straussa
Sciagnalem walc Straussa z "Chimikoj" w mp3 i maly fragment podlozylem go pod
nagrany przeze mnie film z wakacji. Natepnie przeslalem to wszystko na youtube.
Czy nie naruszam tu praw autorskich?
Bo z youtube napisali do mnei tak:
Twoj film może zawierać treść, która należy do: GoDigital Media Group.
Nie są wymagane żadne działania. --

Data: 2009-12-02 00:00:34
Autor: mvoicem
(01.12.2009 23:12), adam wrote:
Sciagnalem walc Straussa z "Chimikoj" w mp3 i maly fragment podlozylem go pod
nagrany przeze mnie film z wakacji. Natepnie przeslalem to wszystko na youtube.
Czy nie naruszam tu praw autorskich?

To zależy.

Jeżeli masz na to co zrobiłeś zgodę wykonawców ewentualnie kogoś
"przerzucił do MIDI" tego walca, to nie naruszasz.

W przeciwnym wypadku naruszasz.

p. m.

Data: 2009-12-02 00:01:08
Autor: Robert Tomasik

Użytkownik "adam" <adamertWYTNIJTO@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:7910.0000003b.4b1594b2newsgate.onet.pl...
[...]

Ktoś wykonał ten kawałek i ma do tego prawa autorskie.

Data: 2009-12-02 00:07:42
Autor: adam
Prawa autorskie do Straussa
Ktoś wykonał ten kawałek i ma do tego prawa autorskie.
A jesli nagralbym to mikrofonem z radia?

Data: 2009-12-02 07:40:08
Autor: Marcin Debowski
On 2009-12-01, adam <adamertWYTNIJTO@poczta.onet.pl> wrote:
Ktoś wykonał ten kawałek i ma do tego prawa autorskie.
A jesli nagralbym to mikrofonem z radia?

To wtedy ci oczywiście wolno, ale wyłącznie jesli to radio ciotki.

--
Marcin

Data: 2009-12-02 05:48:37
Autor: januszek
Prawa autorskie do Straussa
Marcin Debowski napisał(a):

[...]

To wtedy ci oczywiście wolno, ale wyłącznie jesli to radio ciotki.

W sensie, ze ciocia jest prezesem rozglosni, czy, ze wlascicielka
odbiornika?

j.

Data: 2009-12-02 18:43:27
Autor: adam
Prawa autorskie do Straussa
To kto jest np. wlascicielem tego:
http://www.youtube.com/watch?v=3vng_P9qTtw
i wielu innych tego typu nagran? Wykonawca utworu, czyten, ktory to nagral?
Bo jesli ten, ktory to nagral, to moge sobie takze nagrac program z TV lub radia
albo z Internetu i go wpuscic na youtube? Co za roznica czy nagrywam z estrady w
lesie czy z TV?

Data: 2009-12-02 19:00:46
Autor: Krzysztof
[...]

wiec tak
A  p jarocka ma prawo do skomponowanej przez siebie pisenki, a wiec nie mozesz
wziac tych slow czy nut i napisac ze sa Twoje
B   Ty masz prawo do dziela jakim bylo utrwalenie tego wystepu na nosniku magnetycznym/cyfrowym etc, krotko mowiac mozesz napisac ze Ty to wlasno reczeni
nagrales i jezeli ktos to skopiuje i bedzie np sprzedawal mozesz dochodzic
swoich praw

wazna rzecz: to nagranie bylo wykonane publicznie na zywo, bez zakazu
nagrywania, tego typu nagrania jakie pokazujesz, nie naruszaja praw wykonawcow
do ich utworow, inaczej doprowadziloby to do sytucji ze nie mozna fotografowac
np. gwiazd na koncertach, co jak wiemy jest absurdem

Data: 2009-12-02 19:04:01
Autor: Krzysztof
> [...]

do ich utworow, inaczej doprowadziloby to do sytucji ze nie mozna fotografowac
np. gwiazd na koncertach, co jak wiemy jest absurdem

dodam ze nie mozesz tego nagrania sprzedawac jako koncert p Jarockiej, bo wtedy
musialbys odpalic jej tantiemy

Data: 2009-12-02 19:16:45
Autor: adam
[...]

Oczywiscie, ze mozna fotografowac, ale pytanie, czy mozna to potem publikowac?
Wobec tego, czy moge np. zrobic tak, ze puszcze sobie nagranie Straussa dostepne
w Internecie i nagram je z glosnikow? Przeciez to nagranie z Internetu jest
ogolnodostepne, a to co ja nagram jest moim dzielem. Czy tak?

Data: 2009-12-02 19:24:36
Autor: adam
Prawa autorskie do Straussa
Albo kto jest wlascicielem tego clipu:
http://www.youtube.com/watch?v=4Tlh0a9CtkA
zakladajac, ze autor zrobil tylko zdjecia, natomiast muzyke sciagnal z sieci
albo z plyty i podlozyl pod zdjecia? Naruszyl prawa autorskie do muzyki?
Zaznaczam, ze nie czepiam sie tego konktetnego clipu, biore go tylko jako przyklad.

Data: 2009-12-03 00:28:32
Autor: Przemysław Adam Śmiejek

Krzysztof pisze:
[...]

Bądź łaskaw zauważyć różnicę pomiędzy zdjęciem, a nagraniem koncertu.
Nagrywanie jest dozwolone tylko do własnego użytku osobistego, a nie do
publikacji na Ty Trąbach czy gdzie indziej.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2009-12-03 16:02:47
Autor: Krzysztof
[...]

zauwazam, dlatego napisalem w moim nastepnym poscie ze proba publikowania takiego dziela np w celach zarobkowych (a wiec motyw wykorzystania dziela bez zgody tworcy) pociaga za soba koniecznosc np zaplaty wykonawcy jakiejs kwoty - tantiem

innymi slowy samo nagranie jako material audio-wizualny, a wiec okreslony sposob nagrania koncertu, nalezy do nagrywajacego, wiec p Jarocka nie jest autorem zdjec a p.Fotograf autorem piosenek i muzyki

Data: 2009-12-04 06:31:19
Autor: Marcin Debowski
On 2009-12-03, Krzysztof <stefanetWYTNIJTO@poczta.onet.pl> wrote:
[...]

Tak samo jak to o co Cię wcześniej pytałem (o brak zakazu), jak i tu zarobkowość nie mają znaczenia dla kwestii bezprawności dowolnej formy publikacji czy rozpowszechnienia dokonanej bez zgody właściciela praw. "Zarobkowość" ma jedynie wpływ na wymiar kary.

--
Marcin

Data: 2009-12-03 04:11:30
Autor: Marcin Debowski
On 2009-12-02, Krzysztof <stefanetWYTNIJTO@poczta.onet.pl> wrote:
wazna rzecz: to nagranie bylo wykonane publicznie na zywo, bez zakazu
nagrywania, tego typu nagrania jakie pokazujesz, nie naruszaja praw wykonawcow

Jakie znaczenie ma brak zakazu nagrywania?

--
Marcin

Data: 2009-12-04 00:39:49
Autor: Gotfryd Smolik news
Prawa autorskie do Straussa
On Wed, 2 Dec 2009, januszek wrote:

Marcin Debowski napisał(a):

[...]

To wtedy ci oczywiście wolno, ale wyłącznie jesli to radio ciotki.

W sensie, ze ciocia jest prezesem rozglosni,

  Właścicielem, właścicielem.
  Prezes to co prawda "mniej pracownik", ale nadal powierzone mu mienie
nie jest "jego".
  I rada wygląda podejrzanie - nie wiadomo, jakie są układy w rodzinie :>

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-12-02 05:59:12
Autor: Kane
Prawa autorskie do Straussa
A jesli nagralbym to mikrofonem z radia?

To wtedy ci oczywiście wolno, ale wyłącznie jesli to radio ciotki.

ROTFL ! :)

Kane

Data: 2009-12-02 06:53:09
Autor: Marcin Debowski
On 2009-12-01, adam <adamertWYTNIJTO@poczta.onet.pl> wrote:
Sciagnalem walc Straussa z "Chimikoj" w mp3 i maly fragment podlozylem go pod
nagrany przeze mnie film z wakacji. Natepnie przeslalem to wszystko na youtube.
Czy nie naruszam tu praw autorskich?

Możesz: np. praw związanych z wykonaniem utworu, czyli jego interpretacji przez orkiestrę/wykonawców.

--
Marcin

Data: 2009-12-02 18:53:22
Autor: Krzysztof
[...]

Strauss to moglby miec prawo do utworu jako określonego następstwa dźwięków, w
końcu on to wymyślił, natomiast nie do wykonania - interpretacji, to dwie rozne
rzeczy,

tak samo jak producent gitary nie ma praw autorskich do wykonywanych na niej
utworów, ma natomiast prawa do wzoru gitary.

tak wiec mozesz naruszac prawa autorskie wykonawców utworu, poprzez kopiowanie i
rozpowszechnianie wykorzystywanie tejze intepretacji bez ich zgody

Data: 2009-12-02 19:55:57
Autor: adam
Prawo cytatu
Znalazlem cos takiego:
"Można bez zgody autora przytaczać w utworach stanowiących samoistną całość
urywki rozpowszechnionych utworów lub drobne utwory w całości, lecz trzeba podać
autora i dzieło. Jest to tzw. prawo cytatu, ktore brzmi:
Wolno przytaczać w utworach stanowiących samoistną całość urywki
rozpowszechnionych utworów lub drobne utwory w całości, w zakresie uzasadnionym
wyjaśnianiem, analizą krytyczną, nauczaniem lub prawami gatunku twórczości."

A to chyba ozancza, ze jesli w moim clipie zamieszcze fargment np. nagrania
Straussa, to wolno mi to zrobic?

Data: 2009-12-02 14:13:07
Autor: witek
Prawo cytatu
adam wrote:
[...]

to zalezy do czego to nagranie chcesz uzyc.
istotna tkwi w "w zakresie uzasadnionym ..."

Data: 2009-12-03 10:12:15
Autor: SDD
Prawo cytatu

Użytkownik "adam" <adamertWYTNIJTO@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:7910.000000dc.4b16b83dnewsgate.onet.pl...

A to chyba ozancza, ze jesli w moim clipie zamieszcze fargment np. nagrania
Straussa, to wolno mi to zrobic?

Najlepiej jeszcze, jakby to nagranie pochodzilo z fortepianu czy keyborda, na ktorym to Ty bys ten utwor wykonal. No wtedy to juz nikt by si enie przyczepil.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2009-12-03 16:10:04
Autor: Krzysztof
Prawo cytatu
[...]

oczywiscie inaczej dochodziloby na kazdym kroku do absurdow, wszystko lezy w stwierdzeniu "w zakresie uzasadnionym..."
czy Twoje dzielo ma charakter prywatny? publiczny (youtube), zarobkowy (gorzej) etc. etc. liczy sie rowniez zasieg takiego naruszenia (szkodliwosc dla tworcy)
odpowiedz sobie na to pytanie to bedziesz wiedzial

Poniewaz You Tube bazuje na prawie USA, to dla zasady wycinaja wszystko co moze narazic ich na proces sadowy o naruszenie praw autorskich (zreszta debata nt temat przetoczyla sie w mediach juz dawno przy okazji powstania YoTube), prawo w USA jest takie dziwne ze wiele spraw przyjmuje inny obrot niz zdrowy rozsadek, lub podobna sprawa np w Europie
dlatego kilka duzych wytworni plytowych nakazalo YT wycinanie ich muzyki z filmikow

--

Prawa autorskie do Straussa