Prawa do zdjęcia ogrodu

Data: 2012-06-24 15:39:04
Autor: Zenik
Prawa do zdjęcia ogrodu
Zastanawia mnie kwestia: czy w przypadku wykonania przeze mnie zdjęcia czyjego¶ ogrodu ( jest b.ładny ) bez zgody wła¶ciciela. Mogę je opublikować na swoim blogu ew. powielić w wydawnictwie papierowym ?

Zenek

Data: 2012-06-24 16:45:56
Autor: bzdreg
Prawa do zdjęcia ogrodu
W dniu 2012-06-24 15:39, Zenik pisze:
[...]

Je¶li nie korzystałe¶ z jego uprzejmo¶ci (wpuszczenia na teren posesji) żeby te zdjęcia zrobić - to może Ci nagwizdać. Nie wiem kto projektował Wawel, ale wyobrażasz sobie ile by kasy natłukł? ;)
W przeciwnym wypadku - powiniene¶ (tak mi się wydaje, opinia niepoparta ekspertyz± prawn±) uzyskać zgodę.

--

Dziękuję i pozdrawiam.           Bzdreg.

Data: 2012-06-25 10:18:01
Autor: Henry(k)
Prawa do zdjęcia ogrodu
Dnia Sun, 24 Jun 2012 15:39:04 +0200, Zenik napisał(a):

Zastanawia mnie kwestia: czy w przypadku wykonania przeze mnie zdjęcia czyjego¶ ogrodu ( jest b.ładny ) bez zgody wła¶ciciela. Mogę je opublikować na swoim blogu ew. powielić w wydawnictwie papierowym ?

Publikować oczywi¶cie że możesz. Ale wła¶ciciel może za to zaż±dać kasy.
Więc lepiej mieć zgodę.
I wbrew temu co twierdz± niektórzy nie ma znaczenia czy zostałe¶ wpuszczony
do ogrodu czy robiłe¶ przez płot.

Pozdrawiam,
Henry

Data: 2012-06-25 10:39:26
Autor: Andrzej Lawa
Prawa do zdjęcia ogrodu
W dniu 25.06.2012 10:18, Henry(k) pisze:
[...]

Czyżby?

Masz jakie¶ wsparcie?

Data: 2012-06-25 10:55:22
Autor: maruda
Prawa do zdjęcia ogrodu
W dniu 2012-06-25 10:39, Andrzej Lawa pisze:
W dniu 25.06.2012 10:18, Henry(k) pisze:
Dnia Sun, 24 Jun 2012 15:39:04 +0200, Zenik napisał(a):

Zastanawia mnie kwestia: czy w przypadku wykonania przeze mnie zdjęcia
czyjegoś ogrodu ( jest b.ładny ) bez zgody właściciela. Mogę je
opublikować na swoim blogu ew. powielić w wydawnictwie papierowym ?

Publikować oczywiście że możesz. Ale właściciel może za to zażądać kasy.

CzyĹĽby?

Masz jakieĹ› wsparcie?

No przecież każdy ma prawo zażądać kasy za cokolwiek... :)
Nawet ja - od wÄ…tkotwĂłrcy za posta w tym wÄ…tku.

Ciekaw jestem dlaczego Heniek nie odniósł się do zdjęcia Wawelu zrobionego z prawego brzegu Wisły ;)

--
DziÄ™kujÄ™. Pozdrawiam.      Ten Maruda.

Data: 2012-06-25 11:04:26
Autor: Andrzej Lawa
Prawa do zdjęcia ogrodu
W dniu 25.06.2012 10:55, maruda pisze:
[...]

Ach, w tym sensie to oczywiście ;)

Data: 2012-06-25 11:09:12
Autor: Henry(k)
Prawa do zdjęcia ogrodu
Dnia Mon, 25 Jun 2012 10:55:22 +0200, maruda napisał(a):

Ciekaw jestem dlaczego Heniek nie odniósł się do zdjęcia Wawelu zrobionego z prawego brzegu Wisły ;)

A co mam się odnosić do czego¶, co kto¶ inny już opisał lepiej?
http://prawo.vagla.pl/node/7376

Henry

Data: 2012-06-25 11:12:42
Autor: Andrzej Lawa
Prawa do zdjęcia ogrodu
W dniu 25.06.2012 11:09, Henry(k) pisze:
[...]

Psychotyczne urojenia pana Petrusa nie stanowi± prawa.

Data: 2012-06-25 12:00:54
Autor: Massai
Prawa do zdjęcia ogrodu
Andrzej Lawa wrote:

> http://prawo.vagla.pl/node/7376

Psychotyczne urojenia pana Petrusa nie stanowi± prawa.

Do pary trzeba by mu doł±czyć zarz±dzaj±cych Atomium w Brukseli.

--
Pozdro
Massai

Data: 2012-06-25 14:03:40
Autor: Andrzej Lawa
Prawa do zdjęcia ogrodu
W dniu 25.06.2012 14:00, Massai pisze:

[...]

Jeszcze się rozmnoż±...

Data: 2012-06-25 17:35:14
Autor: Przemek Lipski
Prawa do zdjęcia ogrodu

Użytkownik "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> napisał w wiadomo¶ci news:1c7e802h4a3di.y7nhl5gqle86$.dlg40tude.net...
[...]

Ale opisał to w 2007 roku, a w międzyczasie trochę sie zmieniło w temacie muzeów.

Data: 2012-06-25 11:04:17
Autor: Henry(k)
Prawa do zdjęcia ogrodu
Dnia Mon, 25 Jun 2012 10:39:26 +0200, Andrzej Lawa napisał(a):

Masz jakie¶ wsparcie?

Tak, PA :-)

Skoro art 33 nie działa w tym przypadku, to zostaje art 17.

Pozdrawiam,
Henry

Data: 2012-06-26 09:27:28
Autor: Henry(k)
Prawa do zdjęcia ogrodu
Dnia Mon, 25 Jun 2012 11:06:03 +0200, Andrzej Lawa napisał(a):

Skoro art 33 nie działa w tym przypadku,

Bo?

Bo ponieważ dlatego że to miejsce prywatne, a nie ogólnie dostępny ogród.

Henry

Data: 2012-06-26 09:42:59
Autor: maruda
Prawa do zdjęcia ogrodu
W dniu 2012-06-26 09:27, Henry(k) pisze:
[...]

A np. krzywy dom w Sopocie? Też prywatny, ale z ulicy widoczny. Są po sieci, po całym świecie tysiące zdjęć tego. Czy architekt lub właściciel od kogoś coś wysądził?
(Pytam, bo nie wiem.)
Być może od jakiegoś tam fotografa dostał jakąś kasę za prawo do zamieszczenia zdjęcia w kalendarzu, czy-co, ale to ich dwóch prywatna sprawa.

Gdyby prywatny dom był naprawdę prywatny, to architektowi miejskiemu powinno być ch.j do tego, jak będzie wyglądał i czy będzie szpecił ulicę. Jeśli ogród byłby naprawdę prywatny, to stosownemu wydziałowi urzędu gminy powinno być ch.j do tego, czy ktoś tam sobie coś nasadzi (marychę), czy wytnie (stuletnie dęby). Także, co właściciel robi i z kim na tym ogrodzie widocznym np. z okien nieodległego wieżowca.

Święte prawo własności po prostu nie działa.

--
DziÄ™kujÄ™. Pozdrawiam.      Ten Maruda.

Data: 2012-06-27 21:35:57
Autor: Bydlę
Prawa do zdjęcia ogrodu
On 2012-06-26 07:42:59 +0000, maruda <maruda@null.com> said:

A np. krzywy dom w Sopocie? Też prywatny, ale z ulicy widoczny. S± po sieci, po całym ¶wiecie tysi±ce zdjęć tego. Czy architekt lub wła¶ciciel od kogo¶ co¶ wys±dził?

Były jakie¶ sprawy - teraz nie pomnę rezultatu - powoływania się przez architekta na własno¶ć (praw do) projektu i ż±danie zakazu publikowania zdjęć domów...

--
Bydlę

Data: 2012-06-27 08:06:10
Autor: Andrzej Lawa
Prawa do zdjęcia ogrodu
W dniu 26.06.2012 09:27, Henry(k) pisze:
Dnia Mon, 25 Jun 2012 11:06:03 +0200, Andrzej Lawa napisał(a):

Skoro art 33 nie działa w tym przypadku,

Bo?

Bo ponieważ dlatego że to miejsce prywatne, a nie ogólnie dostępny ogród.

Ale fotografowany widok jest udostępniony publicznie.

Jak się nie podoba - zasłoń.

Data: 2012-06-27 19:56:39
Autor: Przemysław Adam ¦miejek
Prawa do zdjęcia ogrodu
W dniu 27.06.2012 08:06, Andrzej Lawa pisze:
Ale fotografowany widok jest udostępniony publicznie.

No i co z tego? Jak gram publicznie koncert z moim zespołem, nie znaczy
że możesz wpa¶ć z kamer± i go nagrać i wydać sobie na DVD własnym sumptem.

Jak się nie podoba - zasłoń.

A jak sobie wła¶nie strzeliłem Monalizę albo inksz± Damę Ze Skunksem i
j± pokazuję publicznie, to nie znaczy, że se możesz strzelić fotkię i
reprodukcje uskuteczniać.

Więc jak  mam artystycznie urz±dzony ogród, to czemu masz moc go
reprodukować?

--
Przemysław Adam ¦miejek

aby przyniosło błogosławieństwo tym, którzy go słuchaj±. (Ef 4,29)

Data: 2012-06-27 20:46:03
Autor: SQLwiel
Prawa do zdjęcia ogrodu
W dniu 2012-06-27 19:56, Przemysław Adam ¦miejek pisze:

A jak sobie wła¶nie strzeliłem Monalizę albo inksz± Damę Ze Skunksem i
j± pokazuję publicznie, to nie znaczy, że se możesz strzelić fotkię i
reprodukcje uskuteczniać.

Jeżeli pokazujesz _PUBLICZNIE_ (np. na fasadzie budynku), to wła¶nie tak. Każdy może sobie strzelić fotkę i robić z ni± co chce.

--

Dziękuję i pozdrawiam.           Sqlwiel.

Data: 2012-06-27 21:15:58
Autor: Przemysław Adam ¦miejek
Prawa do zdjęcia ogrodu
W dniu 27.06.2012 20:46, SQLwiel pisze:

Jeżeli pokazujesz _PUBLICZNIE_ (np. na fasadzie budynku), to wła¶nie
tak. Każdy może sobie strzelić fotkę i robić z ni± co chce.

Czyli publiczne zaprezentowanie dzieła wg ciebie likwiduje prawo autorskie?
Bo nie mówię o Dozwolonym Użytku Osobistym, ale pytanie było o prawo do
publikacji.

Data: 2012-06-27 22:17:06
Autor: Andrzej Lawa
Prawa do zdjęcia ogrodu
W dniu 27.06.2012 21:15, Przemysław Adam ¦miejek pisze:
[...]

Przemu¶... WeĽ się przełam i poczytaj (nie przeraĽ się!) ksi±żkę.

Ksi±żkę pod tytułem "Dziennik Ustaw" - i zapoznaj się ze stosownym artykułem.

Art. 33.
Wolno rozpowszechniać:
1) utwory wystawione na stałe na ogólnie dostępnych drogach, ulicach, placach lub w ogrodach, jednakże nie do tego samego użytku;

Teraz powiedz mi - czego nie rozumiesz? Zwrotu "wolno rozpowszechniać" czy "nie do tego samego użytku"?

Data: 2012-06-28 06:01:45
Autor: SQLwiel
Prawa do zdjęcia ogrodu
W dniu 2012-06-27 21:15, Przemysław Adam ¦miejek pisze:
[...]

Dlaczego "likwiduje"? Nikt nie odbiera autorowi prawa do bycia nadal autorem. :)

Bo nie mówię o Dozwolonym Użytku Osobistym, ale pytanie było o prawo do
publikacji.

Tak wła¶nie uważam. Nikt nie może mi zabronić (albo ż±dać kasy za) opublikować własnoręczne zdjęcie np. pomnika Chopina z Łazienek.

--

Dziękuję i pozdrawiam.           Sqlwiel.

Data: 2012-06-25 10:49:10
Autor: Andrzej Lawa
Prawa do zdjęcia ogrodu
W dniu 24.06.2012 15:39, Zenik pisze:
Zastanawia mnie kwestia: czy w przypadku wykonania przeze mnie zdjęcia
czyjego¶ ogrodu ( jest b.ładny ) bez zgody wła¶ciciela. Mogę je
opublikować na swoim blogu ew. powielić w wydawnictwie papierowym ?

Art. 33 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych obywatel czytał? ;)

Prawa do zdjęcia ogrodu