Prawda w oczy nie kole

Data: 2012-03-24 07:29:32
Autor: jr
Prawda w oczy nie kole
Mackiewicz Józef: PRAWDA W OCZY NIE KOLE. Dzieła, tom 17, Kontra,
Londyn 2001. Str. 216. Oprawa. ISBN 0-907652-29-8 (całość).
0-907652-47-6.
EURO 24,90
Książkę tę skończyłem w roku 1942. Dotyczyła ona okresu okupacji
litewskiej i wkroczenia bolszewików. W treści atakowała władze i
politykę litewską, tudzież poddawała bardzo ostrej krytyce stanowisko
społeczeństwa polskiego przy wkraczaniu wojsk czerwonych. W dalszym
ciągu poświęcona była sprawie żydowskiej. Broniłem Żydów przed
identyfikowaniem ich z bolszewizmem, co uprawiała nie tylko propaganda
hitlerowska, ale część naszego społeczeństwa. Książka nosiła tytuł
"Prawda w oczy nie kole" i odbita była w dwóch egzemplarzach, z
których jeden wręczyłem członkowi tajnej organizacji (Radziwinowi
Romualdowi) dla kolportażu. Egzemplarz ten spalił Jerzy Święcicki w
chwili dobijania się policji. Drugi maszynopis, przed swoim wyjazdem
do Warszawy, pozostawiłem, u członka AK, znanego dziennikarza Janusza
Ostrowskiego. Książka moja, piętnując niektóre osoby spośród
społeczeństwa polskiego, wymieniała niejakiego Dziarmagę, b.
współpracownika administracji "Słowa", b. członka ONR, człowieka,
która mnie zdradził politycznie za czasów litewskich, współpracował w
gadzinówce litewskiej, aż gdy upaństwowiono całą prasę, został głównym
kolporterem gazet sowieckich. Osoba, którą nazywałem kanalią. Po
wkroczeniu Niemców usiłuje zagarnąć kolportaż niemieckiej prasy
gadzinowej i szantażuje zawodowego sprzedawcę, niejakiego
Pawłowskiego, donosem do gestapo, że ten jest pochodzenia żydowskiego..
- I ten pan zostaje wkrótce w podziemiu szefem służby... "informacji i
propagandy" przy tajnej delegaturze! Informacje o mnie niedługo każą
na siebie czekać. (...) Zaraz po ukazaniu się mojej książki rozpoczyna
się wściekła nagonka na moją osobę i w rezultacie tej nagonki notatka
w "Niepodległości" pt. Trzej panowie z Gońca".

http://www.ksiegarnia-polska.com/Katalog-beletrystyka%20M-Z.htm

Prawda w oczy nie kole