Prawny aspekt nadgodzin

Data: 2009-08-26 12:43:34
Autor: Radek D
Prawny aspekt nadgodzin
Witam!
Jak to właściwie jest z nadgodzinami ?
Przychodzi szef i mówi, że mam zostać np. 2
godziny dłużej.
Czy ma do tego prawo, a czy ja mam prawo odmówić ?

Powiedzmy, że zostanę dłużej (z nadzieją, że trochę dorobię)
czy wynagrodzenie za nadgodziny jest regulowane przepisami
czy "dobrą wolą" pracodawcy ?
Zostałem dłużej, a tu szef mówi, że nie dostanę wynagrodzenia
tylko kiedyś tam pozwoli mi wyjść te kilka godzin wcześniej -
czy to zgodne z przepisami ?

Thx za info

Data: 2009-08-26 10:54:34
Autor: jureq
Prawny aspekt nadgodzin
Dnia Wed, 26 Aug 2009 12:43:34 +0200, Radek D napisał(a):

Witam!
Jak to właściwie jest z nadgodzinami ? Przychodzi szef i mówi, że mam
zostać np. 2 godziny dłużej.
Czy ma do tego prawo,

Tak

a czy ja mam prawo odmówić ?

Nie.

Powiedzmy, że zostanę dłużej (z nadzieją, że trochę dorobię) czy
wynagrodzenie za nadgodziny jest regulowane przepisami czy "dobrą wolą"
pracodawcy ?

Przepisami. Ale nie trzeba płacić gdy da się wolne.

Zostałem dłużej, a tu szef mówi, że nie dostanę wynagrodzenia tylko
kiedyś tam pozwoli mi wyjść te kilka godzin wcześniej - czy to zgodne z
przepisami ?

Jeśli ty poprosisz o wolne w wybranym przez siebie terminie, to tak będzie. Gdy pracodawca wyśle cię na wolne z własnej inicjatywy musi dać 1,5 godziny za 1 godzinę przepracowaną.

Wolne musi być udzielone do końca okresu rozliczeniowego

Data: 2009-08-26 18:30:56
Autor: Jotte
Prawny aspekt nadgodzin
W wiadomości news:h733kb$7qh$1news.onet.pl Radek D
<radek997@poczta.onet.pl> pisze:

Przychodzi szef i mówi, że mam zostać np. 2
godziny dłużej.
Czy ma do tego prawo,
W zasadzie tak, ale muszą być spełnione przesłanki wymienione w art. 151 §1 KP

a czy ja mam prawo odmówić ?
Teoretycznie tak, jeśli jesteś pewien, że nie zachodzą ww przesłanki (jest jeszcze kilka innych podstaw. np. jeśli jesteś w ciąży). Ale jeśli okaże się, ze nie masz racji to możesz mieć kłopoty.
Inna sprawa, że przyjść i powiedzieć pracownikowi o 15:15, że nie wychodzi o 16:00 tylko robi jeszcze 3h to chamstwo.

Powiedzmy, że zostanę dłużej (z nadzieją, że trochę dorobię)
czy wynagrodzenie za nadgodziny jest regulowane przepisami
czy "dobrą wolą" pracodawcy ?
Art. 151^1 i art. 151^2 KP.

Zostałem dłużej, a tu szef mówi, że nie dostanę wynagrodzenia
tylko kiedyś tam pozwoli mi wyjść te kilka godzin wcześniej -
czy to zgodne z przepisami ?
Nie. Jest określone do kiedy ma udzielić wolnego.

BTW - radzę kontrolować ewidencję czasu pracy prowadzoną przez pracodawcę (podstawa art. 149 KP).

--
Jotte

Data: 2009-08-26 18:10:58
Autor: Jacek_P
Prawny aspekt nadgodzin
Jotte napisal:
> [...]
Inna sprawa, że przyjść i powiedzieć pracownikowi o 15:15, że nie wychodzi o 16:00 tylko robi jeszcze 3h to chamstwo.

Swietnie, ale jak odeprzec taka probe wcisniecia nadgodzin
w sytuacji, gdy np. o godz. 16.30 trzeba odebrac dziecko
z przedszkola i nie ma kto zastapic delikwenta? To po pierwsze.
A po drugie, czy mozna domagac sie od pracodawcy odszkodowania
za np. zakupione i niewykorzystane bilety np. do kina lub teatru?
W koncu nawet w systemie nienormowanym grafik obciazenia ma
byc pracownikowi znany na poczatku miesiaca, o ile sie nie myle.
--
Pozdrawiam,

Jacek

Data: 2009-08-26 20:36:14
Autor: Jotte
Prawny aspekt nadgodzin
W wiadomości news:h73tri$mdl$2srv.cyf-kr.edu.pl Jacek_P
<Lato-i-Upal@cyf-kr.edu.pl> pisze:

[...]
Są znacznie ważniejsze sprawy niż odbiór dziecka z przedszkola.
Co to znaczy odeprzeć? Chyba odmówić na podanych przeze mnie wcześniej podstawach (ryzykowne).
Nie wiem, może że ktoś inny wie.
Może o 16:00 zażądać (pisemnie) wydania polecenia na piśmie i wyjść?
Może skorzystać z analogii istniejących orzeczeń sądowych dotyczących urlopu na żądanie - w nich stoi, że pracownik powinien o korzystaniu z takiego trybu urlopu powiadomić pracodawcę przed rozpoczęciem pracy danego dnia (choć nie ma żadnej ku takiej interpretacji podstawy prawnej).
Zasłabnąć, a po upływie umownego czasu pracy i opuszczeniu terenu zakładu pracy nagle ozdrowieć? ;)))

A po drugie, czy mozna domagac sie od pracodawcy odszkodowania
za np. zakupione i niewykorzystane bilety np. do kina lub teatru?
Oczywiście. Można się domagać bardzo różnych rzeczy.
Tylko zawsze trzeba zadbać o materiał dowodowy.

--
Jotte

Prawny aspekt nadgodzin