Prawo autorskie. Opracowywania FAQ na podstawie pytań interenautów na forach, grupach itp

Data: 2011-05-06 08:36:55
Autor: LeoJohnson
Prawo autorskie. Opracowywania FAQ na podstawie pytań interenautów na forach, grupach itp
Witam.

Chcę zrobić coś takiego, ale nie wiem czy to jest legalne:
Chcę stworzyć stronę (ale może być też poradnik książkowy), gdzie będą porady o danej rzeczy, branży. Np o komputerach. Planuję formę podobną do FAQ. Pytania - odpowiedzi. Pytania i odpowiedzi tworzę ja sam. Odpowiedzi będą moimi własnymi wypowiedziami - nie zamierzam tutaj kożystać z czyjegoś wkładu bezpośrednio. Ale pośrednio tak. O tym za chwilę. A pytania chciałbym czerpać np z grup dyskusyjnych albo forum. Szukam o co ludzie pytają i wrzucam to do faq. Oczywiście Skoro mam odpowiadać na konkretne pytanie, to przeczytam też odpowiedzi na owo pytanie na damym forum czy grupie dyskusyjnej. Jezeli coś tam rozwiążą - jakiś problem, to nie będę wymyślał koła od nowa, tylko OPRACUJĘ na podstawie tego co znalazłem. Wiedzę posiadam - będzie to autentyczne opracowanie, a nie zmienianie zdać z słowa "oraz" na "również".

Czyli podumowując:
-przeglądam forum o co ludzie pytają
-jak znajde jakieś fajne pytanie - wrucam pytanie do faq. nie koniecznie w identycznej formię - czasem może cos uogólnie itp.
-szukam informacji o tym o co pytają. Zaczynam od odpowiedzi na owym forum.
-na podstawie ww i mojej wiedzy i innych źródeł odpowiadam na pytanie

Moje pytania:
-czy to legalne
-czy musze podawać źródło inspiracji pytania
-jw, ale dla odpowiedzi
-czy ponieważ większość pytań w moim faq będzie jakoś wzięta z forum, to czy to ciągle podchodzi pod twórczość/opracowanie.
-czy moge na tym zarabiać - na tym Faq. Pośrednio(reklamy) lub bezpośrednio.
-czy mogę kożystać z forum nie polskich a czy wtedy się sytuacja komplikuje (czy trzeba używać ich przepisów prawa autorskiego a czy wystarczy polskie). Całość będzie stała na poskich serwerach, ew sprzedaż papierowa też tylko w Polsce.

Pozdrawiam:)

Data: 2011-05-06 08:47:35
Autor: Maruda
W dniu 2011-05-06 08:36, LeoJohnson pisze:

[...]

Tak
-czy musze podawać źródło inspiracji pytania
Nie
-jw, ale dla odpowiedzi
Nie
[...]
NIE. Możesz korzystać z forów niepolskich. Nie komplikuje się.
(czy trzeba używać ich przepisów prawa autorskiego a czy wystarczy polskie).
Nie.

Ale jeśli koniecznie chcesz być czysty jak łza, to zapłać papudze od P.A. za ekspertyzę z podpisem.

--

Dziękuję. Pozdrawiam. Ten Maruda.

Data: 2011-05-06 08:53:50
Autor: LeoJohnson
Prawo autorskie. Opracowywania FAQ na podstawie pytań interenautów na forach, grupach itp
Serdecznie dziękuję.

Ale jeśli koniecznie chcesz być czysty jak łza, to zapłać papudze od P.A. za ekspertyzę z podpisem.
W pewnym momencie tak zrobię. Chciałem najpierw zrobić rozpoznanie czy to ma sens. O źródła nie pytam - zresztą sam mam w domu opracowanie prawa autorskiego autorstwa p. Andrzeja Szewca, ale może ktoś jeszcze potwierdzi (lub zaprzeczy) na któryś z punktów. Tak czy inaczej bardzo dziękuję.

Data: 2011-05-06 10:06:14
Autor: mvoicem
(06.05.2011 08:47), Maruda wrote:
[...]

Przy czym podanie źródła może (w zależności od okoliczności) znacznie
zwiększyć wartość merytoryczną opracowania.

p. m.

Data: 2011-05-06 10:34:38
Autor: Tapatik
Użytkownik LeoJohnson napisał:
[...]

Znam osoby, które postępują tak jak chcesz teraz robić.
Jest to bardzo dobra metoda budowania biznesu szkoleniowego. Czasochłonna, ale dająca duże prawdopodobieństwo odniesienia sukcesu.

Gdybyś zżynał z forum albo grupy dyskusyjnej gotowe pytania i KOGOŚ odpowiedzi, to mógłbyś mieć problem.
Jeśli chcesz wykorzystać tylko pytania, ale odpowiedzi będą TWOJE, to jest to jak najbardziej TWOJE opracowanie danego zagadnienia.

Jeśli mogę coś zasugerować - pomyśl o blogu.
I zainwestuj w słownik ortograficzny, albo znajdź kogoś, kto Ci będzie błędy wyłapywał.

Powodzenia.

   Tapatik

Data: 2011-05-06 16:53:17
Autor: Bydlę
On 2011-05-06 10:34:38 +0200, Tapatik <tapatik@bez.spamu> said:

Gdybyś zżynał

Zrzynał.

z forum albo grupy dyskusyjnej gotowe pytania i KOGOŚ

Czyjeś.

I zainwestuj w słownik ortograficzny, albo znajdź kogoś, kto Ci będzie błędy wyłapywał.
Powodzenia.

ditto

--
Bydlę

Prawo autorskie. Opracowywania FAQ na podstawie pytań interenautów na forach, grupach itp