Prawo autorskie. Produkcja i handel bez zgody autora.

Data: 2010-11-24 23:16:11
Autor: Kabelek
Prawo autorskie. Produkcja i handel bez zgody autora.
Witam,
Z racji, że nie mieszkam w Polsce od 25 lat, nie wiem jak najlepiej dochodzić
swoich praw jako poszkodowany. Z urzędu czy muszę prywantnie, w Polsce. czy
można też z
zagranicy jeżeli sprawca mieszka w Polsce i przestępstwa dokonano w Polsce.
Przeglądałem kodeks karny, ale nie mogę się doszukać interesujących mnie
paragrafów. Więc może ktoś bardziej obeznany
podpowie na jakie paragrafy się powołać.
Sprawa wygląda następująco.

2,5 roku temu opublikowałem w jednym zagranicznym czasopiśmie projekt urządzenia
elektronicznego.
W projekt wchodziła kompletna dokumentacja z wyjątkiem opisu jednej ukrytej
funkcji, gotowy skompilowany program do programowania procesorów oraz wygląd
płytek drukowanych do tego urządzenia.
Jedynie nie udostępniłem źródeł programu do procesora. W umowie z czasopismem
mam zachowanie wszystkie prawa (autorskie, majątkowe) do tego projektu.
Razem z udostępnionym plikiem programu na stronie www czasopisma, były warunki
licencyjne projektu. (Pliki programu procesorów+licencja w formie spakowanego
pliku rar)
Licencja zezwala na budowę 1 urządzenia tylko i wyłącznie do celów prywatnych.
Zabronione jest wykorzystanie projektu do celów komercyjnych takich jak handel
gotowym urządzeniem, czy zestawem do samodzielnego złożenia, produkcja i handel
płytek drukowanych do projektu, handel zaprogramowanymi procesorami do projektu
oraz wprowadzanie zmian i edycja pliku programu bez pisemnej zgody autora
projektu, dane kontaktowe email i nr telefonu.
Jednak znalazła się firma/osoba w Polsce, która ma za nic warunki licencyjne i
zaczęła produkować i sprzedawać urządzenie.
Co więcej, zmodyfikowała kod programu, usuwając dane autora projektu, a wpisując
siebie jak autora, które ukazywały się na wyświetlaczu urządzenia po włączeniu.
Z mozajki płytek drukowanych również usunęła autora i logo zastępując swoją
nazwą i logiem firmy.
Przez przypadek wpadł w moje ręce jeden egzemplarz tego urządzenia kupiony w
Polsce przez znajomego, który mnie prosił o zamontowanie i uruchomienie tego w
jego domu.
Jakie było moje zdziwienie jak otwarłem instrukcję, a później część obudowy
urządzenia i widząc kopię mojego projektu, to już nie będę opisywał.
W każdym bądź razie, natychmiast sprawdziłem czy urządzenie posiada ukrytą
funkcję o której wiedziałem tylko ja, co się potwierdziło.
Na wyświetlaczu pokazały dane serwisowe i między innymi mój adres kontaktowy,
telefon i email, które normalnie w podglądzie kodu programu są niewidoczne, bo
są zaszyfrowane razem z danymi serwisowymi. Dopiero uruchomienie ukrytej funkcji
je ujawnia. To taka awaryjna boczna furtka, gdyby użytkownik zablokował dostęp
do urządzenia i zapomniał kodu dostępu i paru innych rzeczy, w których
urzytkownik nie powinien grzebać. Czyli po włączeniu pokazuje autora
przysłowiowego Kowalskiego, a w trybie serwisowym znowu, że autor to Nowak.
Jedynie co sam zrobił, to wpakował układ w obudowę.

Jako dowody, zabezpieczyłem kilka aukcji tej firmy/osoby w formie kopii strony
www z portalu aukcyjnego (23 sprzedane urządzenia), by udowodnić produkcję i
handel.
Sam zakupiłem jeden egzemplarz jako dowód rzeczowy,.
Posiadam rachunek i gwarancję wystawione przez producenta/handlarza, jego dane i
nr konta w banku.

I teraz pytanie jak najlepiej dochodzić swoich praw i na podstawie jakich
paragrafów w/g polskiego prawa.

Do kogo się zgłosić, jak będę w Polsce.
Policję?
Będę w Polsce tylko parę dni, a chciałbym, to w mairę szybko załatwić (czytaj:
nadać sprawie bieg prawny).
Czy takie przestępstwa są też ścigane z urzędu?
Czy można się ubiegać o jakieś odszkodowanie?

Pozdrawiam

Data: 2010-11-25 18:27:55
Autor: Piotr [trzykoty]
Prawo autorskie. Produkcja i handel bez zgody autora.
Przeglądałem kodeks karny, ale nie mogę się >doszukać interesujących mnie
paragrafów.

Bo jeśli chodzi projekt, dokumentację czy oprogramowanie ma zastosowanie Ustawa o prawie autorskim, a jeśli idzie o płytki Ustawa o ochronie topografii układów scalonych.
Zakładam, że nie zastrzegałeś rozwiązań patentowo etc.

Niektóre czyny (np. przypisanie autostwa) stanowią przetępstwo, patrz rodz. 14 UoPA...
Dodatkowo powództwo adhezyjne do sprawy karnej o odszkodowanie.

Prawo autorskie. Produkcja i handel bez zgody autora.