Prawo autorskie - serwisy WWW

Data: 2009-12-20 00:06:24
Autor: jend
Prawo autorskie - serwisy WWW
Witam
jak przedstawia się prawo autorskie co do serwisów www. Ustawa jest bardzo słabo sprecyzowana, a żeby być aktualna do rozwoju technologicznego. Głos ostateczny co jest "autorskie i wyrażone oryginalną formą" ma niestety zawsze Sąd. Dla mnie jest to złe, gdyż rozwój nie następuje tak bardzo szybko, a ogólne przepisy powinny tyczyć się najnowszych technologii, reszta powinna zostać lepiej sprecyzowana.

Mnie nurtuje "działalność twórcza o indywidualnym charakterze", która może być chroniona prawem autorskim, dlatego:

1. Czy prawem autorskim jest chroniony układ stron, który nie cechuje się niczym "nadzwyczajnym"? To, że ktoś wymyślił sobie menu np. górne:
[Strona główna] [Moje konto] [Użytkownicy] [Wyszukiwarka] [Kontakt].
Jak interpretować to co jest plagiatem, a co nim nie jest (znowu Sąd? ...)
2. Czy prawem autorskim są chronione style CSS? Nie są one w żadnym wypadku żadnym przejawem działalności twórczej, są zdefiniowane zazwyczaj na kilku czcionkach systemowych, kilkunastu atrybutach oraz nazwane prostymi skrótami np. #topMenu { ... }
3. Czy funkcjonalności serwisu podlegają prawom autorskim? Przykładowo, stworzę serwis, który posiada takie same funkcjonalności jak np. nasza-klasa.pl - czyli przeglądanie klas, konto, ustawienia, itp. powiedzmy, że mamy ok 80% funkcjonalności z serwisu NK, czy to jest plagiat? Żadna z tych funkcjonalności nie jest tównież wyrazem działalności twórczej, są one powielone z setek innych serwisów (ustawienia konta, wiadomości prywatne, galeria) dodatkowo funkcjonalności klas są "zainspirowane" przez serwis classmates.com
4. Oczywiście elementy graficzne wg. mojego mniemania podlegają ochronie prawem autorskim, gdyż są one wyrażone w sposób oryginalny, tutaj jednakże też może być to sprawa sprzeczna, porównajmy kolorystykę i ogólne wrażenie NK np. z serwisem http://portal.studio-fi.com/

Co możecie powiedzieć mądrego w tym temacie moi Drodzy...

Prawo autorskie - serwisy WWW