Prawo do kodu źródłowego programu po rozwiązaniu umowy o pracę

Data: 2009-03-24 21:39:03
Autor: Dawid
Prawo do kodu źródłowego programu po rozwiązaniu umowy o pracę

Czy pracodawca po zwolnieniu pracownika, tzn. po faktycznym rozwiązaniu umowy o pracę
(po upłynięciu okresu wypowiedzenia) ma prawo upomnieć się o kody źródłowe programu
napisanego przez pracownika dla firmy (firma jest w posiadaniu programu wynikowego),
jeśli do chwili rozwiązania umowy o pracę tego nie uczynił?

oczywscie. Wszytko co wykonał pracownik na rzecz pracodawcy należy do pracodawcy wlacznie z kodami źrodłowymi

Data: 2009-03-24 14:01:27
Autor: przypadek
On 24 Mar, 21:39, "Dawid" <dawi...@poczta.onet.pl> wrote:

oczywscie. Wszytko co wykonał pracownik na rzecz pracodawcy należy do
pracodawcy wlacznie z kodami źrodłowymi

Inna rzecz, że po zakończeniu współpracy to pracownik mógł te kody
źródłowe (rozumiem że gdzieś w domu na prywatnym sprzęcie) już dawno
na spaghetti przerobić, więc w interesie tak świetnie zarządzanej (od
strony dokumentacji tworzonego softu) firmy jest dogadać się
polubownie (=zapłacić za to, że pracownik zechce schylić się i
pogrzebać w koszu).

Data: 2009-03-24 16:25:59
Autor: witek
przypadek wrote:
[...]

Więc twierdzisz, że pracownik zniszczył własność firmy?
Oj, niedobrze.

Data: 2009-03-24 14:41:20
Autor: przypadek
On 24 Mar, 22:25, witek <witek7...@gazeta.pl.invalid> wrote:

Więc twierdzisz, że pracownik zniszczył własność firmy?
Oj, niedobrze.

A co, ma obowiązek do końca życia przechowywać te kody, bo sobie może
przypomną? I jeszcze może odpowiednie warunki przechowywania zapewnić?
Ja tylko sugeruję, że się przypadkiem kawa na nie wylała...

Data: 2009-03-24 15:59:58
Autor: witek
Prawo do kodu źródłowego programu po r ozwiązaniu umowy o pracę
Dawid wrote:
Wszytko co wykonaÂł pracownik

.... ramach umowy o pracę....

na rzecz pracodawcy naleÂży do pracodawcy wlacznie z kodami ÂźrodÂłowymi

Data: 2009-03-24 22:12:11
Autor: Grzegorz Kurczyk
Użytkownik Dawid napisał:
[...]

Ale chyba tylko w przypadku gdy tworzenie oprogramowania na rzecz pracodawcy leżało w zakresie obowiązków pracownika. Jeśli program został napisany przez pracownika jedynie w celu usprawnienia pracy na stanowisku to raczej jest on własnością pracownika.

Pozdrawiam
Grzegorz

Data: 2009-03-25 18:35:51
Autor: Jacek Krzyzanowski
Dnia Tue, 24 Mar 2009 22:12:11 +0100, Grzegorz Kurczyk napisał(a):

Jeśli program został napisany przez pracownika jedynie w celu usprawnienia pracy na stanowisku to raczej jest on własnością pracownika.

To pracownik moze w godzinach pracy tworzyc sobie swoje prywatne programy?

--
usenet jest dla mieczakow

Data: 2009-03-25 12:58:38
Autor: witek
Jacek Krzyzanowski wrote:
[...]

A ty możesz sobie w godzinyach pracy wycierać swój prywatny nos?

Jeśli nikt mu napisania tego programu nie zlecił i nie pisał go w ramach pracy to jest to program pracownika.
To, że miał na to czas w pracy świadczy o złej organizacji pracy, ale nie zmienia faktu własności programu.

Nie wiemy jak było

Data: 2009-03-27 09:02:31
Autor: Jacek Krzyzanowski
Dnia Wed, 25 Mar 2009 12:58:38 -0500, witek napisał(a):

A ty możesz sobie w godzinyach pracy wycierać swój prywatny nos?

Komputer na ktorym to robil, OS, krzeslo na ktorym siedzial i przede
wszystkim czas w godzinach pracy nie byl jego prywatny.
Z pewnoscia w regulaminie stoi, ze sprzet moze byc uzywany tylko do celow
sluzbowych, wiec wszystko co na nim robil bylo w ramach wykonywania umowy o
prace.

--
usenet jest dla mieczakow
(irc.freenode.net)

Data: 2009-03-27 13:21:57
Autor: Henry(k)
Dnia Fri, 27 Mar 2009 09:02:31 +0100, Jacek Krzyzanowski napisał(a):

Z pewnoscia w regulaminie stoi, ze sprzet moze byc uzywany tylko do celow
sluzbowych, wiec wszystko co na nim robil bylo w ramach wykonywania umowy o
prace.

Skoro było w regulaminie to znaczy że złamał regulamin, a nie że cel
"niesłużbowy" nagle staje się "służbowym".

Gdyby w regulaminie było że od 8 do 16 masz być w pracy, a Ty akurat jesteś w knajpie naprzeciwko i jesz obiad to knajpa staje się miejscem
pracy?

Pozdrawiam,
                  Henry

Data: 2009-03-27 10:28:46
Autor: KRZYZAK
Prawo do kodu źródłowego programu po rozwiąz aniu umowy o pracę
On 27 Mar, 13:21, "Henry(k)"
<moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> wrote:

Gdyby w regulaminie było że od 8 do 16 masz być w pracy, a Ty akurat
jesteś w knajpie naprzeciwko i jesz obiad to knajpa staje się miejscem
pracy?

Ale ten pracownik nie byl w knajpie na przeciwko tylko w firmie i
robil program na polecenie szefa.

Data: 2009-03-27 18:39:34
Autor: Krystian Zaczyk
Użytkownik "KRZYZAK" <krzyzakov@gmail.com> napisał:

[...]

Nie twierdzę, że tak nie było -- ale skąd wiesz, że był wtedy w firmie
i że pisał go w godzinach pracy?

Krystian

Data: 2009-03-27 19:29:01
Autor: Jacek Krzyzanowski
Dnia Fri, 27 Mar 2009 18:39:34 +0100, Krystian Zaczyk napisał(a):

Nie twierdzę, że tak nie było -- ale skąd wiesz, że był wtedy w firmie
i że pisał go w godzinach pracy?

To nie ma znaczenia. Dostal polecenie sluzbowe i mial zapewnione warunki do
zrealizowania go.

--
usenet jest dla mieczakow
(irc.freenode.net)

Data: 2009-03-27 20:23:36
Autor: Krystian Zaczyk
Użytkownik "Jacek Krzyzanowski" <krzyzak@krzyzak.pl> napisał:

[...]

Program musi powstać "w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy".
Decyduje umowa o pracę i zakres obowiązków, a nie to, jak nazwiesz
to co powiedział szef i kiedy/gdzie program był wykonywany.

i mial zapewnione warunki do zrealizowania go.

J.w. -- to nie ma znaczenia. BTW, skąd wiesz, że miał zapewnione warunki?

Krystian

Data: 2009-03-28 01:01:26
Autor: Jacek Krzyzanowski
Dnia Fri, 27 Mar 2009 20:23:36 +0100, Krystian Zaczyk napisał(a):

J.w. -- to nie ma znaczenia. BTW, skąd wiesz, że miał zapewnione warunki?

O rany! Z pierwszego postu. Nie szukajcie dziury w calym.

--
usenet jest dla mieczakow
(irc.freenode.net)

Data: 2009-03-28 10:21:39
Autor: Krystian Zaczyk
[...]

O rany! Z pierwszego postu.

Nic tam nie ma na temat zapewnienia warunków.

Nie szukajcie dziury w calym.

Nie wypełniajcie dziur dywagacjami. ;-)

Krystian

Data: 2009-03-27 21:22:00
Autor: Przemysław Bernat
Dnia Fri, 27 Mar 2009 10:28:46 -0700 (PDT), KRZYZAK napisał(a):

Ale ten pracownik nie byl w knajpie na przeciwko tylko w firmie i
robil program na polecenie szefa.

To, że pisząc to siedzisz w robocie to widać. Pochwal się czy pisanie na
grupy dyskusyjne robisz na polecenie szefa? Zapłaci Ci za to nadgodziny?

--
Pozdrawiam,

Przemek

Data: 2009-03-28 01:01:57
Autor: Jacek Krzyzanowski
Dnia Fri, 27 Mar 2009 21:22:00 +0100, Przemysław Bernat napisał(a):

To, że pisząc to siedzisz w robocie to widać.

Zle widzisz. Siedze na urlopie.

--
usenet jest dla mieczakow
(irc.freenode.net)

Data: 2009-03-28 09:02:40
Autor: Przemysław Bernat
Dnia Sat, 28 Mar 2009 01:01:57 +0100, Jacek Krzyzanowski napisał(a):

Zle widzisz. Siedze na urlopie.

LOL

--
Pozdrawiam,

Przemek

Data: 2009-03-28 10:17:55
Autor: Jacek Krzyzanowski
Prawo do kodu źródłowego programu po rozwiązaniu umowy o pracę
Dnia Sat, 28 Mar 2009 09:02:40 +0100, Przemysław Bernat napisał(a):

No i?

--
usenet jest dla mieczakow
(irc.freenode.net)

Data: 2009-03-28 12:34:30
Autor: Przemysław Bernat
Prawo do kodu źródłowego programu po rozwiązaniu umowy o pracę
Dnia Sat, 28 Mar 2009 10:17:55 +0100, Jacek Krzyzanowski napisał(a):

Spędzasz urlop podłączony do sieci PKP Informatyka Sp. z o.o.?

inetnum:         213.199.252.96 - 213.199.252.127
netname:         PL-PKP-INFORMATYKA
descr:           PKP Informatyka sp. z o.o.
country:         PL

Dziwne.

--
Pozdrawiam,

Przemek

Data: 2009-03-28 21:11:39
Autor: Jacek Krzyzanowski
Prawo do kodu źródłowego programu po rozwiązaniu umowy o pracę
Dnia Sat, 28 Mar 2009 12:34:30 +0100, Przemysław Bernat napisał(a):

Dziwne.

A co w tym dziwnego? Od 10 lat tak spedzam urlopy. Jaki to ma zwiazek z
tematem?

--
usenet jest dla mieczakow
(irc.freenode.net)

Data: 2009-03-28 23:07:44
Autor: Przemysław Bernat
Dnia Sat, 28 Mar 2009 21:11:39 +0100, Jacek Krzyzanowski napisał(a):

Dziwne.

A co w tym dziwnego? Od 10 lat tak spedzam urlopy. Jaki to ma zwiazek z
tematem?

Albo masz lekko licząc ze sto dni urlopu w roku: http://tiny.pl/b66l , albo
piszesz to w godzinach pracy ze służbowego kompa. Co jest szalenie
interesujące w świetle tego cytatu:

Data: 2009-03-28 14:10:44
Autor: Henry(k)
[...]

Jeżeli robił na polecenie szefa to owszem. Ale jeżeli robił to dla siebie
żeby mu się łatwiej pracowało ja piszę dużo skryptów, które mi ułatwiają
pracę i nigdy ich nie przekazuję pracodawcy, co najwyżej dzielę się z
kolegami. Nawiązuję do tego co napisał Grzesiek:
"Jeśli program został napisany przez pracownika jedynie w celu usprawnienia
pracy na stanowisku to raczej jest on własnością pracownika."

Czyli szef mówi "zrób mi raport w XLS z przychodów", pracownik pisze sobie
procedurkę w PL/SQL która mu ściąga dane, potem je wkleja do XLS'a i
wysyła. Za miesiąc szef chce tego samego, pracownik puszcza procedurkę,
wkleja dane do XLS, wysyła a potem idzie na kawę do sekretariatu bo zaoszczędził dużo czasu. No i teraz czy ta procedurka jest własnością
pracodawcy czy nie? Jej napisanie nie należało do obowiązków pracownika, nie dostał takiego polecenia, szef nawet o tym nie wie.

Pozdrawiam,
                   Henry

Data: 2009-03-28 21:17:08
Autor: Jacek Krzyzanowski
Dnia Sat, 28 Mar 2009 14:10:44 +0100, Henry(k) napisał(a):

[...]

Ja tez mam cale mnostwo takich skryptow, rowniez ich nikomu nie przekazuje,
ale jak bede opuszczal stanowisko to ich nie wykasuje, tylko przekaze
nastepcy. Rowniez te, ktore zrobilem wieczorem w domu pod wplywem impulsu.

--
usenet jest dla mieczakow
(irc.freenode.net)

Data: 2009-03-29 10:44:12
Autor: Henry(k)
Dnia Sat, 28 Mar 2009 21:17:08 +0100, Jacek Krzyzanowski napisał(a):

[...]

U mnie mają zbyt krótki żywot - wymieniamy się tylko z kolegami
na bieżąco, potem idą w zapomnienie. Druga sprawa że to są skrypty
"quick&dirty" więc nie wezmę odpowiedzialności za przekazanie ich
komuś kogo nie znam i nie wiem czy potrafi je użyć. To co piszę oficjalnie podlega ostrym standardom - i zanim wrzucę do firmowego repozytorium to przechodzi przez audyt. Moja firma wyraźnie dzieli to co piszę oficjalnie od tego co piszę "sobie". Pozdrawiam,
                Henry

Data: 2009-03-28 22:35:49
Autor: Marcin Debowski
Dnia 28.03.2009 Henry(k) <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> napisał/a:
[...]

Przy założeniu, że pracownik jest robotem z pewną ograniczoną autonomią, to masz MZ rację. --
Marcin

Data: 2009-03-27 09:05:51
Autor: Jacek Krzyzanowski
Prawo do kodu źródłowego programu p o rozwiązaniu umowy o pracę
Dnia Wed, 25 Mar 2009 21:55:51 +0100, Grzegorz Kurczyk napisał(a):

A to, że pracownik w godzinach pracy skorzystał ze swojego prywatnego samochodu na potrzeby firmy skutkuje tym, że samochód ten automatycznie staje się własnością pracodawcy ?

A dlaczego ma skutkowac?

--
usenet jest dla mieczakow
(irc.freenode.net)

Data: 2009-03-26 11:47:03
Autor: alojzy.zakalec
On Mar 24, 9:39 pm, "Dawid" <dawi...@poczta.onet.pl> wrote:
> [...]
> jeśli do chwili rozwiązania umowy o pracę tego nie uczynił?

oczywscie. Wszytko co wykonał pracownik na rzecz pracodawcy należy do

a jeśli wykonał to jako jednosobowa spółka która nawiązała współpracę
ze zleceniodawcą?

Prawo do kodu źródłowego programu po rozwiązaniu umowy o pracę