Prawo do zamieszczania filmów w internecie

Data: 2009-03-01 13:52:22
Autor: Sławek K.
Prawo do zamieszczania filmów w internecie
Witam,
filmowałem występy podczas Mistrzostw Europy Mażoretek w Opolu. Impreza dostępna dla wszystkich, zespoły występowały na opolskim rynku, nie było żadnych informacji o zakazie filmowania, byłem jednym z wielu, którzy filmowali. Filmy zamieściłem w internecie, na www.youtube.pl. Jeden z zespołów poprosił mnie o usunięcie filmów, na których znajduje się ten zespół, twierdząc, że nie otrzymałem od nich pozwolenia na zamieszczanie filmów (co jest oczywiście prawdą, nie prosiłem ich o pozwolenie). Pytanie - czy w opisanej przeze mnie sytuacji mam prawo do zamieszczenia takich filmów w internecie?

Pozdrawiam
Sławek

Data: 2009-03-01 14:18:23
Autor: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
Prawo do zamieszczania filmów w internecie
Występy takie są objęte ochroną prawną niestety:

Dz.U. 1994 Nr 24 poz. 83
USTAWA
z dnia 4 lutego 1994 r.
o prawie autorskim i prawach pokrewnych

Art. 1.
1. Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o
indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od
wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).
2. W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:
[...]
8) sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;

więc do do zasady potrzebna jest zgoda na rozpowszechnianie. Filmować i
nagrywać możesz jedynie na użytek własny. Wstawienie filmu na portal
ogólnodostępny ewidentnie nosi cechy rozpowszechniania.
Więcej o tym w ustawie.

Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
Taxi w Warszawie: http://grupy.3mam.net/taxi/

Data: 2009-03-01 14:26:28
Autor: Sławek K.

Użytkownik "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <adres.na@mojej.www.pl> napisał w wiadomości news:goe1uv$sql$1inews.gazeta.pl...
[...]

Bardzo dziękuję za szybką odpowiedź.

Pozdrawiam
Sławek

Prawo do zamieszczania filmów w internecie