Prawo pracy ;-) Co jest korzystniejsze dla pracodawcy?

Data: 2015-09-20 08:58:16
Autor: z
Prawo pracy ;-) Co jest korzystniejsze dla pracodawcy?
Która z poniższych forma zapłaty jest korzystniejsza dla pracodawcy?
- pod stołem
- faktura
- umowa o działo z 50% kosztem uzyskania przychodu.
Kwota do 3 ty¶. netto

Data: 2015-09-20 12:07:17
Autor: cef
W dniu 2015-09-20 o 08:58, z pisze:
[...]

Przy tej kwocie to bez znaczenia.

Data: 2015-09-20 14:37:30
Autor: the_foe
[...]

oczywiscie, ze faktura bo sobie odliczysz VAT, który i tak wzi±ł na siebie "pracownik".

--
@foe_pl

Data: 2015-09-20 15:12:27
Autor: cef
W dniu 2015-09-20 o 14:37, the_foe pisze:
[...]

Już widzę jak ten "co się mie¶ci w 3 tysi±cach" będzie vatowcem :-)

Data: 2015-09-20 16:20:43
Autor: Maciek
[...]
A to już zależy od pracodawcy. Je¶li ma w US wieczn± nadpłatę wynikaj±c±
ze ¶wiadczenia usług obłożonych niższym VAT'em niż standardowy, przy
zakupie materiałów po normalnych stawkach, to może on jednak woleć
"pracownika" do którego "pensji" nie musi dopłacać VAT :-)

Maciek

Data: 2015-09-20 18:07:49
Autor: the_foe
W dniu 2015-09-20 o 16:20, Maciek pisze:
[...]

jak to dopłaca? On płaci wspomniane 3 tysiaki za fakturę któr± wystawił. A "pracownik" się cieszy bo zamiast 2157 zł na ręke ma 2440 i jeszcze moze sobie odliczyć paliwo na samochod z kratk± ;)

--
@foe_pl

Data: 2015-09-20 11:16:36
Autor: Kris
W dniu niedziela, 20 wrze¶nia 2015 18:07:53 UTC+2 użytkownik the_foe napisał:

jak to dopłaca? On płaci wspomniane 3 tysiaki za fakturę któr± wystawił. A "pracownik" się cieszy bo zamiast 2157 zł na ręke ma 2440 i jeszcze moze sobie odliczyć paliwo na samochod z kratk± ;)
I płacić za księgow±, użerać siě z USem, nie mieć urlopôw itp.
Fajna rada. Kapitalistyczna;)

Data: 2015-09-20 20:29:07
Autor: RadoslawF
Prawo pracy ;-) Co jest korzystniejsze dla pracodawcy?
W dniu 2015-09-20 o 20:16, Kris pisze:

jak to dopłaca? On płaci wspomniane 3 tysiaki za fakturę którą wystawił.
A "pracownik" się cieszy bo zamiast 2157 zł na ręke ma 2440 i jeszcze
moze sobie odliczyć paliwo na samochod z kratką ;)
I płacić za księgową, użerać siě z USem, nie mieć urlopôw itp.
Fajna rada. Kapitalistyczna;)

Pytanie dotyczyło pracodawcy a nie pracownika.

Pozdrawiam

Data: 2015-09-20 11:32:24
Autor: Kris
W dniu niedziela, 20 wrze¶nia 2015 20:28:56 UTC+2 użytkownik RadoslawF napisał:

> I płacić za księgow±, użerać siě z USem, nie mieć urlopôw itp.
> Fajna rada. Kapitalistyczna;)

Pytanie dotyczyło pracodawcy a nie pracownika.
Zostawiłem cytaty do których się odniosłem

Data: 2015-09-20 21:01:05
Autor: Wojciech Bancer
On 2015-09-20, Kris <kszysztofc@gmail.com> wrote:
[...]

Patrz±c na te 3 opcje:

-- ->&<-- -
- pod stołem
- faktura
- umowa o działo z 50% kosztem uzyskania przychodu.
-- ->&<-- -
To zaiste w 2 pozostałych będzie miał w ch* lepiej ;)

Fajna rada. Kapitalistyczna;)

Jasne. Wystarczy policzyć koszt urlopu i albo wliczyć
go do faktury, albo negocjować by takowy był.
W czym problem? Przynajmniej masz wybór :)

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2015-09-20 12:34:17
Autor: Kris
Prawo pracy ;-) Co jest korzystniejsze dla pracodawcy?
W dniu niedziela, 20 wrze¶nia 2015 21:01:06 UTC+2 użytkownik Wojciech Bance
Jasne. Wystarczy policzyć koszt urlopu i albo wliczyć
go do faktury, albo negocjować by takowy był.
W czym problem? Przynajmniej masz wybór :)
Generalnie mi to wisi, ale z kosmosu nie spałem od lat zawodowo mam do czymiena z "pracodawcami" i ich pracownikami i te wybory wiem co i jak.
Lata min± póki to się ucywilizuje.

Data: 2015-09-20 22:48:57
Autor: Wojciech Bancer
On 2015-09-20, Kris <kszysztofc@gmail.com> wrote:

[...]

Wiesz, to kwestia branży.
W IT np. więcej specjalistów woli kontrakty i DG niż etaty.
A to typowy rynek pracownika.

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2015-09-21 08:24:33
Autor: Tomasz Kaczanowski
On 2015-09-20, Kris<kszysztofc@gmail.com>  wrote:
[...]

Racja, tylko, ze zabawa ta oplaca się przy nieco wyższych kwotach, przy 3 tysi±cach gra nie jest warta kombinowania.

--
Kaczus
http://kaczus.ppa.pl

Data: 2015-09-21 00:11:05
Autor: the_foe
[...]

ja nie mówie, ze jest to fajne. Taka jest polska rzeczywisto¶ć. Zawsze mozesz isc do zakładu na 3 miesieczny outsourcingowy kontrakt, wziac 1500 na ręke i miec spokój.

--
@foe_pl

Data: 2015-09-24 22:00:58
Autor: Maciek
W dniu 2015-09-20 o 18:07, the_foe pisze:
[...]
Mowa była o 3 tys. netto. Dla mnie 3 tys. netto, to na fakturze 3690.

Maciek

Data: 2015-09-20 15:00:40
Autor: Stokrotka
[...]

A sk±d weĽmie na to "pod stołem". Jak to rozliczy?
Z prywatnej kieszeni? NIe opłaca się bo zapłacił już od tego podatek, ewentualnie zapłaci w kwietniu.

--
(tekst bez: ó, ch, rz i -ii)
nażucaj± bezmy¶lnie następnym pokoleniom. http://ortografia.3-2-1.pl/

Data: 2015-09-20 15:11:39
Autor: cef
W dniu 2015-09-20 o 15:00, Stokrotka pisze:

[...]

Wła¶nie zakwestionowała¶ sens szarej strefy :-)

Data: 2015-09-20 21:52:06
Autor: z
W dniu 2015-09-20 o 15:11, cef pisze:
Wła¶nie zakwestionowała¶ sens szarej strefy :-)

Dobre :-)

No wła¶nie słyszałem takie tłumaczenia że "pod stołem" musi być opodatkowane z pracodawcy zysku i nie jest takie fajne jak by się wydawało. Ale mogła to też być kolejna ¶ciema żeby zapłacić mniej.

Odpu¶ćmy sobie Fakturę (bo pracownik podobnie jak wielu opiniotwórczych dziennikarzy płaci KRUS i ma tanio i prosto ;-) )
i zastanówmy się nad dwoma opcjami.
- pod stołem
- umowa o działo z 50% kosztem uzyskania przychodu.

Co jest lepsze dla pracodawcy. Wszystkie inne uwarunkowania pomijamy w tej dyskusji bo je dobrze znamy :-)

Data: 2015-09-22 11:37:03
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-09-22 o 11:31, z pisze:
W dniu 2015-09-20 o 21:52, z pisze:

i zastanĂłwmy siÄ™ nad dwoma opcjami.
- pod stołem
- umowa o działo z 50% kosztem uzyskania przychodu.

Co jest lepsze dla pracodawcy?

Nic, bo pracodawca dzieł nie zawiera.

--
Liwiusz

Data: 2015-09-22 13:45:53
Autor: z
W dniu 2015-09-22 o 11:37, Liwiusz pisze:
Nic, bo pracodawca dzieł nie zawiera.

Dzięki byłe¶ bardzo pomocny ;-)

Data: 2015-09-23 00:42:13
Autor: nkab
W dniu wtorek, 22 wrze¶nia 2015 11:31:48 UTC+2 użytkownik z napisał:
W dniu 2015-09-20 o 21:52, z pisze:

> i zastanówmy się nad dwoma opcjami.
> - pod stołem
> - umowa o działo z 50% kosztem uzyskania przychodu.

Co jest lepsze dla pracodawcy?

Zależy co jest robione.

Gdybym był polsk± ¶wini±, ćwokiem to korzystniejsze jest
"pod stołem" dla usług, które s± dziełami (nie "dziełami")
autorskimi.

Dajmy na to taki projekt graficzny zakrętki do butelek,
slogan reklamowy, fotka, jakikolwiek pomysł itp..

Potem z tego robi się znak firmowy, naklejki na butelki,
reklamy i co najważniejsze sprzedaje w milionach sztuk.

Również różne konkursy służ± do zbierania różnorodnych pomysłów
a wcale nie musi wygrać ten najlepszy.

Andrzej.

Data: 2015-09-22 18:20:20
Autor: J.F.
Prawo pracy ;-) Co jest korzystniejsze dla pracodawcy?
Użytkownik "z"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:55ff0e69$0$27525$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Oczywiscie tak jest - udokumentowane koszta sa kosztami, pomniejszaja zysk, i zmniejszaja podatek do zaplacenia.
A jak wydatku nie ma,

Dalej jest kwestia kim jest pracodawca - jesli to "dzialalnosc gospodarcza", to ma 19% podatek od zysku, a reszte moze pod stolem rozdawac dowolnie.
Jesli jakas spolka z o.o., to juz tak sie kasy z kasy nie wyprowadzi.

i zastanówmy się nad dwoma opcjami.
- pod stołem
- umowa o działo z 50% kosztem uzyskania przychodu.

niby wiadomo, ze lepiej zawyzyc KUP, ale
-ryzyko zaplacenia ZUS
-stawki podatkowe moga byc rozne - np wykonawca wchodzi w drugi prog i nawet te 50% go nie ratuje,
-wykonawca moze potrzebowac udokumentowanego dochodu.

http://wyborcza.biz/biznes/1,147141,18430077,wielka-wojna-o-dzielo-i-skladki-kontroler-zus-zazadal-120.html
http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,18443273,zus-tropi-umowy-o-dzielo.html

J.

Data: 2015-09-22 18:49:34
Autor: z
W dniu 2015-09-22 o 18:20, J.F. pisze:
[...]

W interesuj±cym mnie przypadku na umowie o działo z 50% kosztem mucha nie siada i po stronie wykonawcy nie ma innych przeszkód

Dalej interesuje mnie równica między
- pod stołem
- umowa o działo z 50% kosztem uzyskania przychodu.

od strony pracodawcy/zlecaj±cego czy jak tam go prawidłowo nazwać :-)

PS. Wła¶nie firma szuka pracowników bo potencjalni chętni z okolicy już za miskę ryżu nie chc± sobie dorobić. :-)
A takie bezrobocie.

Data: 2015-09-22 19:52:08
Autor: J.F.
Prawo pracy ;-) Co jest korzystniejsze dla pracodawcy?
Użytkownik "z"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:560186a2$0$8369$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Taa, tlumaczenie to niby tez dzielo autorskie jak nic, mucha nie siada :-)

Dalej interesuje mnie równica między
- pod stołem
- umowa o działo z 50% kosztem uzyskania przychodu.
od strony pracodawcy/zlecaj±cego czy jak tam go prawidłowo nazwać :-)

Niby przy takiej umowie wiecej zostaje, mniej sie placi podatkow. Jak sie tam strony podziela zyskiem, to juz do uzgodnienia.

Ale biorac pod uwage cala papierologie z tym zwiazana, zaliczki pit, deklaracje - to nie dziwne, ze niektorzy wola zaplacic pod stolem.

PS. Wła¶nie firma szuka pracowników bo potencjalni chętni z okolicy już za miskę ryżu nie chc± sobie dorobić. :-)
A takie bezrobocie.

Z bezrobocia niekoniecznie wynika chec pracowania za miske ryzu :-)

J.

Data: 2015-09-23 07:42:52
Autor: Tomasz Kaczanowski
W dniu 2015-09-22 18:49, z pisze:
[...]

Je¶li szuka pracowników, a chce podpisać umowę o dzieło, to moze być ona podważona.... Pracodawca zapłaci karę i będzie miał zatrudnionych pracowników na umowę o pracę (oczywi¶cie jak znajdzie się ktos, kto doniesie....)

--
Kaczus
http://kaczus.cba.pl

Data: 2015-09-20 22:53:22
Autor: Wojciech Bancer
On 2015-09-20, cef <cezfar@interia.pl> wrote:

[...]

[...]

Trochę racji ma. Gdyby "pod stołem" ograniczało się do PITu, to nikomu by się to nie opłacało. Ale że jest jeszcze ZUS, to "przyoszczędzić" się
niestety da, bo "pracownik" dostaje netto, "pracodawca" wprawdzie te
netto ma opodatkowane, ale zyskuje na różnicy w składkach. A UoD się nie nadaje dla wszystkich.

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2015-09-23 11:35:22
Autor: Stokrotka
[...]

I między innymi dlatego zus powinien być wł±czony do podatku.

Data: 2015-09-26 15:13:10
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 23 Sep 2015, Stokrotka wrote:

[...]

  Jak znam życie, skończy(łoby) się to komplikacjami.

  Może zaprezentuję w skrajnej formie: sprzedasz mieszkanie drożej
niż kupiła¶ i okaże się, że od tego trzeba ZUS zapłacić :>
(no w końcu czemu nie: skoro po¶rednik albo handlarz nieruchomo¶ciami
ma płacić ZUS, a ZUS ma być od "robienia czegokolwiek na czym się
zarobi", to tak się wła¶nie skończy)
  I problemem nie będzie ZUS, ale mandat za niezłożenie deklaracji,
żeby nie przypominać co ¶mieszniejszych (w kategorii czarny humor)
przypadków, kiedy to państwo postanowiło płacić "ZUS od opiekunki
dla dziecka", a optymi¶ci s±dzili że to będzie łatwe proste
i przyjemne.
  Zapisanie setki wyj±tków skończy się za¶ powstaniem dziwnych dziur
w innych miejscach przepisów. Niewykluczone że celowych, "dla
zorientowanych".

<OT>
  A wydawałoby się, że obywatele .pl powinni już być nauczeni, że
hurraoptymistyczne "poprawimy w ustawie" grozi oberwaniem po łbie
w najmniej oczekiwanym momencie :]
</OT>

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-09-26 18:55:07
Autor: Stokrotka
[...]

MI się to wydaje proste.
To teraz jest skomplikowane:
spszedajesz mieszkanie, i nie wiesz, czy masz zapłacić zus od swojej robocizny, czy nie?
A jakby zus wł±czyć do podatku, to masz podatek dohodowy, obrotowy, cło i inne - ale nie ma zus, bo zus opłacany byłby ze skarbu państwa, a te wszystie podatki wymienione wyżej trafiaj± do skarbu państwa.
WIęc jedno liczenie mniej .
Tak jak obecnie nie płacisz podatku "sejmowego" - na  posła,
ani podatku le¶nego - a w państwowym lesie zbierać zioła wolno,
tak samo można by zlikwidować zus.
Zus po prostu by nie istniał, a opłacany byłby z tej samej kasy co wojsko i policja.

Podobnie powinien być zlikwidowany abonament TV i razem z t± likwidacj± powinna być ustawa ustalaj±ca jaki procent z budżetu idzie na na tv.

Data: 2015-09-22 09:27:23
Autor: Marek
Prawo pracy ;-) Co jest korzystniejsze dla pracodawcy?
On Sun, 20 Sep 2015 15:11:39 +0200, cef <cezfar@interia.pl> wrote:
Właśnie zakwestionowałaś sens szarej strefy :-)

Ma troszkę racji, ostatnio rozmawiałem z gościem, który latami płacił pod stołem ale ostatnio spasowaľ bo uznał, że jednak więcej traci na tym niż zyskuje, taki nieodliczalny "koszt zatrudnienia" zawyża mu pod doch.

--
Marek

Data: 2015-09-22 09:43:06
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-09-22 o 09:27, Marek pisze:
[...]

niĹĽ zyskuje, taki nieodliczalny "koszt zatrudnienia" zawyĹĽa mu pod doch.

Nie bardzo rozumiem - przecieĹĽ odliczenie podatku po stronie firmy
generuje i tak naliczenie podatku po stronie pracownika. Fakt, ĹĽe trochÄ™
mniej, bo koszty uzyskania przychodu, ale dochodzą jeszcze potężne
ZUSowskie nawisy.

--
Liwiusz

Data: 2015-09-22 09:54:42
Autor: Marek
On Tue, 22 Sep 2015 09:43:06 +0200, Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:
[...]

Jakoś księgowy mu to wyliczył, że jednak się to mu nie opłaca. To zależy od kwot i konkretnej sytuacji. Taką decyzję wyjścia z "cienia" sprowokowała też starsza kadra, która jednak wolała mieć opłacane składki zus.

--
Marek

Data: 2015-09-22 09:58:24
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-09-22 o 09:54, Marek pisze:
[...]

Jeśli rzeczywiście strata odliczenia swojego podatku powoduje większe
koszty niż opłacenie podatku i ZUS pracownikowi, to... czas zmienić
księgowego. Bo albo nie umie liczyć, albo rażąco źle dobiera sposób
opodatkowania do przedsiębiorcy.

--
Liwiusz

Data: 2015-09-22 10:44:17
Autor: Marek
On Tue, 22 Sep 2015 09:58:24 +0200, Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:
[...]

Nie od  kaĹĽdego pracownika jest ZUS (w części skĹ‚adki jakÄ… ponosi pracodawca).

--
Marek

Data: 2015-09-22 10:46:13
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-09-22 o 10:44, Marek pisze:
[...]

No świetnie. Ale jakbyś czytał to, o czym piszemy, to byś wiedział, że
księgowy wyliczył, że bardziej się opłaca płacić podateki I ZUS niżby
płacić pod stołem.

--
Liwiusz

Data: 2015-09-22 11:15:20
Autor: Marek
On Tue, 22 Sep 2015 10:46:13 +0200, Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:
No świetnie. Ale jakbyś czytał to, o czym piszemy, to byś wiedział,
ĹĽe
księgowy wyliczył, że bardziej się opłaca płacić podateki I ZUS
niĹĽby
płacić pod stołem.

 "pĹ‚acić zus" to pojecie ogĂłlne i mylÄ…ce. Bo przy peĹ‚nyn uzusowieniu zus pĹ‚aci siÄ™ w części ze skĹ‚adki z pensji pracownika oraz część spoĹ‚ecznego dokĹ‚ada ze swojej kasy pracodawca (nie w kaĹĽdym przypadku bo to zaleĹĽy od statusu pracownika).  Gdy siÄ™ ma pracownikĂłw bez "peĹ‚nego zusu" nic nie szkodzi mieć ich "na legalu" a oni majÄ… przynajmniej zdrowotne.

--
Marek

Data: 2015-09-22 13:16:33
Autor: Wojciech Bancer
On 2015-09-22, Marek <fake@fakeemail.com> wrote:
On Tue, 22 Sep 2015 10:46:13 +0200, Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:
No ¶wietnie. Ale jakby¶ czytał to, o czym piszemy, to by¶ wiedział,
że
księgowy wyliczył, że bardziej się opłaca płacić podateki I ZUS
niżby
płacić pod stołem.

 "płacić zus" to pojecie ogólne i myl±ce. Bo przy pełnyn uzusowieniu zus płaci się w czę¶ci ze składki z pensji pracownika oraz czę¶ć społecznego dokłada ze swojej kasy pracodawca (nie w każdym przypadku bo to zależy od statusu pracownika).  Gdy się ma pracowników bez "pełnego zusu" nic nie szkodzi mieć ich "na legalu" a oni maj± przynajmniej zdrowotne.

No to obliczenia:

1. oZUSowane:

Pracownik dostaje 2000 netto, koszt firmy 3350,49 "brutto brutto" (ZUS i PIT).
Firma dzięki temu ma mniej do zapłaty podatku dochodowego w wysoko¶ci: 637 zł,
ale musi zapłacić cało¶ć, czyli 3350,49 wpłat powyżej.

2. Pod stołem.

Pracownik dostaje 2000 zł "opodatkowanych" pieniędzy pod stołem, czyli sumaryczny "koszt" dla płac±cego to ok. 2469 zł, czyli firma odprowadzi podatek 469 zł,
a 2000 zł przejdzie do ręki pracownika gotówk±.

A teraz pokaż mi proszę case odwrotny.

Użycie terminu "pracowników bez pełnego ZUS" sugeruje formę samozatrudnienia, czyli rozliczenia firma-firma, a wtedy jest faktycznie jak mówisz, ale wtedy
*NIE* mamy dotycznienia z pracownikami, więc występuje klasyczne pomieszanie
pojęć. :P

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2015-09-22 13:47:47
Autor: Marek
On Tue, 22 Sep 2015 13:16:33 +0200, Wojciech Bancer <proteus@post.pl> wrote:
Użycie terminu "pracowników bez pełnego ZUS" sugeruje formę
samozatrudnienia,
czyli rozliczenia firma-firma, a wtedy jest faktycznie jak mĂłwisz,
ale wtedy
*NIE* mamy dotycznienia z pracownikami, więc występuje klasyczne
pomieszanie
pojęć. :P

 Od kiedy umowa-zlecenie jest formÄ… samozatrudnienia?
A kto powiedział, że mówimy o umowie o pracę? W um-zlec nie mają pełnego zusu np. studenci do 26 roku życia, oraz zatrudnieni gdzieś indziej na etacie.

--
Marek

Data: 2015-09-22 14:29:47
Autor: Wojciech Bancer
On 2015-09-22, Marek <fake@fakeemail.com> wrote:
[...]

Od kiedy umowa-zlecenie jest form± samozatrudnienia?

A od kiedy zleceniobiorca jest pracownikiem?

A kto powiedział, że mówimy o umowie o pracę?

Ty. Używaj±c terminu "pracownik".

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2015-09-22 17:14:42
Autor: Marek
Prawo pracy ;-) Co jest korzystniejsze dla pracodawcy?
On Tue, 22 Sep 2015 14:29:47 +0200, Wojciech Bancer <proteus@post.pl> wrote:
Ty. UĹĽywajÄ…c terminu "pracownik".

Nie bÄ…dĹş taki purysta jÄ™zykowy. W mowie potocznej mianem "pracownika" okreĹ›la siÄ™ tych co nie tylko sÄ… zatrudnieni na umowÄ™ o pracÄ™ ale rĂłwnieĹĽ takich na um-zlec, dzieĹ‚o, fakturÄ™ a nawet - uwaĹĽaj -  zatrudnieni na czarno :-).

Marek

Data: 2015-09-22 16:30:37
Autor: RadoslawF
Prawo pracy ;-) Co jest korzystniejsze dla pracodawcy?

2. Pod stołem.

Pracownik dostaje 2000 zł "opodatkowanych" pieniędzy pod stołem, czyli sumaryczny
"koszt" dla płacącego to ok. 2469 zł, czyli firma odprowadzi podatek 469 zł,
a 2000 zł przejdzie do ręki pracownika gotówką.

Sporo firm ma nieopodatkowane dochody i z nich płaci pracownikowi
robiącemu na czarno. Dla takiej firmy wydatek to suma zapłacona
pracownikowi na rękę i nic innego.

Pozdrawiam

Data: 2015-09-22 10:59:40
Autor: Marek
[...]

Z powyższwgo można wywnioskować, że płacenie pod stołem i duży wirtualny dochód (a w rzeczywistości brak kasy) to lepsze rozwiązanie?

--
Marek

Data: 2015-09-22 11:02:32
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-09-22 o 10:59, Marek pisze:
[...]

Lepsze, ponieważ skoro brak kasy, to tym bardziej będzie jej brak na
podatki i składki pracownika, nawet po uwzględnieniu, że się trochę
zmniejszy swoje zaliczki na podatek.

--
Liwiusz

Data: 2015-09-22 11:39:15
Autor: Marek
On Tue, 22 Sep 2015 11:02:32 +0200, Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:
Lepsze, ponieważ skoro brak kasy, to tym bardziej będzie jej brak na
podatki i składki pracownika, nawet po uwzględnieniu, że się trochę
zmniejszy swoje zaliczki na podatek.

Rotfl! juĹĽ nie mam wiÄ™cej pytaĹ„...  faktycznie nie prowadziĹ‚eĹ› nigdy biznesu...

--
Marek

Data: 2015-09-22 11:41:26
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-09-22 o 11:39, Marek pisze:
[...]

Ależ wyjaśnij, pokaż obliczenia jak opodatkując ZUSowo pracownika się
polepsza cash flow firmy a nie tylko się głupio turlasz (takie dziecinne
zabawy więcej o tobie mówią niż o mnie).

--
Liwiusz

Data: 2015-09-22 11:59:41
Autor: Marek
On Tue, 22 Sep 2015 11:41:26 +0200, Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> wrote:
Ależ wyjaśnij, pokaż obliczenia jak opodatkując ZUSowo pracownika
siÄ™
polepsza cash flow firmy a nie tylko się głupio turlasz (takie
dziecinne
zabawy więcej o tobie mówią niż o mnie).

Pozwól, że przypomnę kontekst mojej wypowiedzi: opowiedziałem przypadek kogoś a nie swój. New znam szczegółów ani okoliczności i specyfiki jego biznesu, które uzasadniałby czy mu się to opłaciło czy nie. Powtarzam tylko to co mi powiedział, bardziej mu się opłaca jawnie płacić niż pod stołem.

--
Marek

Data: 2015-09-22 12:01:25
Autor: Liwiusz
W dniu 2015-09-22 o 11:59, Marek pisze:
[...]

A ja skomentowałem, że to musi być jakiś błąd księgowego, w sumie nic
nadzwyczajnego.

--
Liwiusz

Data: 2015-09-22 12:05:28
Autor: Tomasz Kaczanowski
W dniu 2015-09-22 11:59, Marek pisze:
[...]

I może to być prawdą, jeśli prowadzi pełną księgowość, a nie działa w branży, gdzie może dużo rzeczy wrzucić sobie w straty (np zepsute jedzenie) to potrzebuje kosztów, żeby nie płacić podatku dochodowego, szczególnie, że gdzies musi dodatkowo ukryc ksiegowo wyplyw gotówki na te wypłaty.

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2015-09-21 08:26:47
Autor: Tomasz Kaczanowski
W dniu 2015-09-20 15:00, Stokrotka pisze:

[...]

Zależy od branży - tam, gdzie generowane mog± być duże straty (np przy psuj±cym się jedzeniu ect) "pod stołem" może być opłacalne.

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2015-09-23 11:44:28
Autor: Stokrotka
[...]

Zgadzam się, że zależy od branży, ale nIe rozumiem co maj± straty do tego. Mi wyjdzie, że jak s± straty, to lepiej oficjalnie, nie na czarno, bo straty zmniejszaj± ci dohud, więc zapłacisz mnejszy podatek dohodowy.

Na czarno opłaca się tam gdzie koszty zatrudnienia s± duże, a praca raczej dorywcza. Koszty zatrudnienia  w sensie nie tylko pieniędzy ale i kłopotu.
I oczywi¶cie tam gdzie to "na czarno" może pszej¶ć z r±k do r±k, wtedy podatek od tyh pieniędzy pocz±tkowo płaci tylko jeden, pierwszy , a potem już kolejni nie płac±.

Czyli szara strefa rozwija się od pewnego momentu wykł±dniczo, a raczkuje długo i powoli.

Data: 2015-09-23 12:36:37
Autor: Tomasz Kaczanowski
W dniu 2015-09-23 11:44, Stokrotka pisze:

[...]

Nie rozumiesz - deklaruje się inne straty niż były w rzeczywisto¶ci, aby można było mieć gotówkę na wypłatę na czarno. Nie wszystkie firmy to jednoosobowe działalno¶ci, s± inne rodzaje i tam księgowo musi się zgadzać, wiec żeby wypłacić pod stołem, trzeba gdzie¶ wygenerować księgowo. Tam gdzie mog± być różnej wielko¶ci straty jest to łatwiej zrobić.

--
Kaczus
http://kaczus.cba.pl

Data: 2015-09-23 18:13:57
Autor: Stokrotka
[...]

Dzięki za o¶wiecenie, nie jestem biegła w tym temacie.

Data: 2015-09-24 17:46:40
Autor: J.F.
Prawo pracy ;-) Co jest korzystniejsze dla pracodawcy?
Użytkownik "Stokrotka"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:mtuj4k$k3o$1@usenet.news.interia.pl...
[...]

Zaraz zaraz - nie mylmy rozliczenia gotowki w kasie z generacja strat.
Nawet jak firma sobie rozpisze, ze jej sie 100 kg miesa zepsulo, to nadal ksiegowosc ma dokument na 100kg miesa, a nie na 2000zl.
Teraz trzeba jakos to mieso sprzedac - czy jakiemus malemu sklepikowi bez faktury, czy pracownicy sobie zabiora do domow, a w zamian zrobia zrzutke.

Na pieniadze musi byc papier dotyczacy pieniedzy.
I tu sie moze przydac jakas firma na karcie podatkowej, ktora za drobna oplata wystawi fakture, ze uslug narobila za 2200zl, i podpisze, ze tyle z kasy wziela.

J.

Data: 2015-09-24 18:48:20
Autor: Stokrotka
[...]

Pszecież można spszedać "na czarno", bez fakury.
Masz wtedy pieni±dze na zatrudnienie na czarno, bez podatku.

Data: 2015-09-25 07:47:49
Autor: Tomasz Kaczanowski
W dniu 2015-09-24 17:46, J.F. pisze:
[...]

Je¶li z tego mięsa robisz co¶ więcej niż tylko sprzedajesz (masz np garmaż) - generować możesz więcej dokumentów. rozliczenie wtedy tak, żeby wyj¶ć na swoje jest łatwiejsze. Ogólnie im więcej miejsc, gdzie nie można do końca wymierzyć powoduj±, że można jakie¶ pieni±dze wygenerować. I firmy generuj±, ale raczej nie na płacenie pod stołem, bo im wieksza firma, tym mniej się chce jej kombinować w ten sposób, a na róznego rodzaju "prezenty" na przychylno¶ć w jakis sprawach.

--
Kaczus
http://kaczus.cba.pl

Data: 2015-09-25 12:54:58
Autor: J.F.
Prawo pracy ;-) Co jest korzystniejsze dla pracodawcy?
Użytkownik "Tomasz Kaczanowski"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:5604e003$0$27523$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Ale pieniedzy z tej generacji nadal nie ma.
Zeby powstaly, to musisz cos sprzedac bez rachunku, albo fikcyjna fakture zakupu miec.
Potem sobie braki towarowe rozpisujesz, ale pieniadze powstaja gdzie indziej.

Calkiem fikcyjna faktura niebezpieczna jest, lepiej sie dogadac z kims, kto ja normalnie zaksieguje, i nie zaplaci przy tym duzo podatku.

J.

Data: 2015-09-25 20:57:07
Autor: cef
W dniu 2015-09-25 o 12:54, J.F. pisze:

[...]

Ale taka normalna szara strefa nie powstaje z jakiego¶
"generowania zepsutego mięsa".
Jest dochodowy interes
(nawet nieważny sposób opodatkowania) i pracownik wyrabia
ile¶ tam zysku za dwa tysi±ce na rękę pod stołem.
Rozliczenie tylko czysto podatkowe można by może pokazało, że różnica
między legalnym zatrudnieniem a na czarno nie jest drastycznie duża,
ale może kto¶ wyceni realnie cał± resztę:
nie mam żadnych obowi±zków: jego pitów, sritów, zusów,
urlopów, dokumentacji, bhp, chorób, ubrań, wody,
jest kiedy potrzebuję, wywalam kiedy chcę itp

Data: 2015-09-26 13:49:01
Autor: RadoslawF
W dniu 2015-09-25 o 20:57, cef pisze:

[...]

Ale taka normalna szara strefa nie powstaje z jakiegoĹ›
"generowania zepsutego mięsa".
Jest dochodowy interes
(nawet niewaĹĽny sposĂłb opodatkowania) i pracownik wyrabia
ileś tam zysku za dwa tysiące na rękę pod stołem.
Rozliczenie tylko czysto podatkowe można by może pokazało, że różnica
między legalnym zatrudnieniem a na czarno nie jest drastycznie duża,
ale może ktoś wyceni realnie całą resztę:
nie mam ĹĽadnych obowiÄ…zkĂłw: jego pitĂłw, sritĂłw, zusĂłw,
urlopów, dokumentacji, bhp, chorób, ubrań, wody,
jest kiedy potrzebujÄ™, wywalam kiedy chcÄ™ itp

I tylko zapominam z okazji tych wspaniałych plusów że nie
odkładam na swoją emeryturę i za jakiś czas czeka mnie
bolesne zdziwienie.

Pozdrawiam

Data: 2015-09-26 15:30:19
Autor: cef
W dniu 2015-09-26 o 13:49, RadoslawF pisze:

[...]

Nie wiem czy to do mnie akurat piszesz, ale w tym temacie
uważam, że zdziwienie tego odkładającego będzie bardziej bolesne :-)

Data: 2015-09-26 20:08:52
Autor: RadoslawF
W dniu 2015-09-26 o 15:30, cef pisze:

[...]

Dwu sąsiadów akurat przeszło na zasłużoną emeryturę.
I ten "bogatszy" dostał tysiąc sto a biedniejszy tysiąc dziewięćset.
Bardziej bolesne było dla tego który mniej odkładał w więcej
dbał o zmniejszenie obowiązków związanych z pitem, zusem i
podobnymi. Ale oczywiście masz prawo do własnej oceny który
ma lepiej. :-)

Pozdrawiam

Data: 2015-09-26 21:31:40
Autor: cef
W dniu 2015-09-26 o 20:08, RadoslawF pisze:

[...]

Jeden płacze i drugi płacze :-)
Ktoś tu już podkreślił, że przy 3000
wynagrodzenia, bo o takim mowa, to nic nie zostaje.
Dodatkowo za kolejne kilka czy kilkanaście lat kwoty te będą mocno
spłaszczone. Widać to w prognozach, które przychodzą z zus i
tez z własnych kalkulacji (np moja przewidywana emerytura
różni się o kilka stówek od tej, którą wyliczają mojej żonie,
która praktycznie przepracowała raptem kilka lat)
Pomijam pomysły polityków choć te są całkiem realne, skoro w ramach
programu wyborczego można ogłosić likwidację zus.
Odkładajmy sobie a potem wszyscy dostaną po tysiaku, bo więcej w kasie
nie ma?

PS
Jest takie powiedzenie, ĹĽe ludzie robiÄ… wszystko na opak:
spieszy im się do dorosłości, a potem żal im utraconego dzieciństwa.
Zaniedbują zdrowie by zdobyć pieniądze, potem tracą swój dorobek aby odzyskać zdrowie. Myślą o przyszłości, ale zapominają o chwili obecnej i w ten sposób
nie przeżywają ani teraźniejszości ani przyszłości.
Żyją jakby nigdy nie mieli umrzeć, a umierają, jakby nigdy nie żyli.
Mam już "składkowych" ponad 25 lat i niespecjalnie
liczę na coś z zus. Raczej przyświeca mi filozofia, żeby teraz
korzystać z życia, bo potem to albo nie dożyję, albo na nic nie będzie mnie stać.

Data: 2015-09-27 10:55:45
Autor: Stokrotka
[...]

Jesteś taki sam jak opisałeś ludzi powyżej.

--
(tekst bez: Ăł, ch, rz i -ii)

Data: 2015-09-28 00:12:23
Autor: re
Prawo pracy ;-) Co jest korzystniejsze dla pracodawcy?

UĹĽytkownik "cef"

[...]
-- -
Jakie chłopie odkładanie ? Pieniądze, które Ty wpłacasz na ZUS są wydawane na aktualnych emerytów. Kiedyś ktoś na Ciebie będzie wydawał. To jest normalny podatek.

Data: 2015-09-28 22:35:50
Autor: cef
W dniu 2015-09-28 o 00:12, re pisze:

[...]

Jak zwał tak zwał, wiadomo, że jest składka - cokolwiek ona oznacza.
Niestety nie jestem przekonany, że znajd± się kiedy¶ chętni
łożyć na mnie i prędzej wprowadzona zostanie emerytura minimalna
(a chcesz co¶ więcej, to oszczędzaj sam) niż jaki¶ system
choćby w czę¶ci oparty na zasadzie proporcjonalnych wypłat do dawnych obciażeń.
Po prostu będzie za mało pieniędzy.

Data: 2015-09-27 09:55:53
Autor: z
Prawo pracy ;-) Co jest korzystniejsze dla pracodawcy?
W dniu 2015-09-26 o 20:08, RadoslawF pisze:
Dwu s±siadów akurat przeszło na zasłużon± emeryturę.
I ten "bogatszy" dostał tysi±c sto a biedniejszy tysi±c dziewięćset.

Je¶li dostał 1900 zł to by znaczyło przy stopie zast±pienia ok 50% że zarabiał ok. 4000.
Ja natomiast rozważam przypadek do 3000 zł a nawet 2500.
Je¶li stopa zast±pienia się utrzyma to dostałbym 1250 zł.
My¶lisz że to będzie dużo więcej niż minimum socjalne/egzystencjalne... Jakie państwo będzie musiało płacić każdemu żulowi? :-)
Ci±gle mi wychodzi że przy takich zarobkach na ZUS nie ma co liczyć i lepiej odkładać samemu.
Jest jeszcze druga opcja. Rozwód i darcie kasy z zapomóg, zasiłków i innych charytatywnych instytucji. Ale to nie w moim stylu :-)

Data: 2015-09-27 20:30:50
Autor: RadoslawF
W dniu 2015-09-27 o 09:55, z pisze:

Dwu sąsiadów akurat przeszło na zasłużoną emeryturę.
I ten "bogatszy" dostał tysiąc sto a biedniejszy tysiąc dziewięćset.

Jeśli dostał 1900 zł to by znaczyło przy stopie zastąpienia ok 50% że
zarabiał ok. 4000.
Ja natomiast rozważam przypadek do 3000 zł a nawet 2500.
Jeśli stopa zastąpienia się utrzyma to dostałbym 1250 zł.
Myślisz że to będzie dużo więcej niż minimum socjalne/egzystencjalne...
Jakie państwo będzie musiało płacić każdemu żulowi? :-)
Ciągle mi wychodzi że przy takich zarobkach na ZUS nie ma co liczyć i
lepiej odkładać samemu.
Jest jeszcze druga opcja. Rozwód i darcie kasy z zapomóg, zasiłków i
innych charytatywnych instytucji. Ale to nie w moim stylu :-)

Nie sprawdzałem ostatnio ale żul bez uprawnień do renty
dostaje jakieś czterysta złotych. Te twoje bidne tysiąc dwieście
to jednak trzy razy więcej. I twierdzę że lepiej dostać 1200
niĹĽ 400. Ale kaĹĽdy decyduje za siebie.

Pozdrawiam

Data: 2015-09-27 21:21:30
Autor: z
W dniu 2015-09-27 o 20:30, RadoslawF pisze:
Nie sprawdzałem ostatnio ale żul bez uprawnień do renty
dostaje jakie¶ czterysta złotych. Te twoje bidne tysi±c dwie¶cie
to jednak trzy razy więcej. I twierdzę że lepiej dostać 1200
niż 400. Ale każdy decyduje za siebie.

Ale je¶li teraz będę ¶mieciowy i dostanę po negocjacjach z pracodawc± choćby 300 zł więcej to mógłbym je m±drzej zainwestować niż w ZUS.
Nie mogę przecież wszystkich korzy¶ci z tego interesu pozostawić "pracodawcy" :-)

Data: 2015-09-27 21:51:26
Autor: cef
W dniu 2015-09-27 o 21:21, z pisze:

[...]

Kluczowe jest słowo "zainwestować".
Bo zainwestować jest trudno - łatwiej przeje¶ć.

Data: 2015-09-27 22:39:08
Autor: RadoslawF
Prawo pracy ;-) Co jest korzystniejsze dla pracodawcy?
W dniu 2015-09-27 o 21:51, cef pisze:

Ale jeśli teraz będę śmieciowy i dostanę po negocjacjach z pracodawcą
choćby 300 zł więcej to mógłbym je mądrzej zainwestować niż w ZUS.
Nie mogę przecież wszystkich korzyści z tego interesu pozostawić
"pracodawcy" :-)

Kluczowe jest słowo "zainwestować".
Bo zainwestować jest trudno - łatwiej przejeść.

Większość ludzi których spotykam przejedzenie kasy traktowali
jako inwestycjÄ™ w siebie.

Pozdrawiam

Data: 2015-09-28 06:29:47
Autor: W
Prawo pracy ;-) Co jest korzystniejsze dla pracodawcy?
cef wystukał, co następuje:

[...]

Kwestia perspektywy? I potrzeb? I *możliwo¶ci* wyboru zamiast odgórnego decydowania za życiowe niedojdy?

Data: 2015-09-28 09:42:42
Autor: z
Prawo pracy ;-) Co jest korzystniejsze dla pracodawcy?
W dniu 2015-09-27 o 21:51, cef pisze:
Kluczowe jest słowo "zainwestować".
Bo zainwestować jest trudno - łatwiej przeje¶ć.

S± tacy co by przejedli. Szanujemy ich. :-)
Mój pierwszy pomysł. Oszczędzanie na nieprzewidziany brak pracy.
Jak mawiaj± fachowcy - 6 mies. poduszki.
Drugi pomysł to taka poduszka może finansować zakupy zamiast się bezmy¶lnie zadłużać i płacić haracz bankom z byle powodu.
Znam takich co kupuj± AGD na raty czy inne debety. Też ich szanuję :-)

Data: 2015-09-28 09:47:37
Autor: z
Prawo pracy ;-) Co jest korzystniejsze dla pracodawcy?
PS. W moim wieku to powinno już być na pierwszym miejscu.
ZDROWIE! Badania leki... To wszystko kosztuje mimo że teoretycznie jest darmowe w tym por±banym państwie.

Data: 2015-09-26 15:47:26
Autor: z
Prawo pracy ;-) Co jest korzystniejsze dla pracodawcy?
W dniu 2015-09-26 o 13:49, RadoslawF pisze:

I tylko zapominam z okazji tych wspaniałych plusów że nie
odkładam na swoj± emeryturę i za jaki¶ czas czeka mnie
bolesne zdziwienie.

Ale jest pytanie czy przy zarobkach do 3 tys. netto uzbierałbym cokolwiek więcej niż minimalna socjalna emerytura któr± i tak państwo będzie musiało wypłacać. np z KRUSu :-)
I to wszystko przy założeniu że dożyję do tych 67 lat :-)

PS. Chociaż po przeczytaniu tego:
http://kadry.infor.pl/ubezpieczenia-spoleczne/ubezpieczenia-emerytalne-i-rentowe/258095,Jaka-emerytura-z-KRUSem.html
wychodzi że trzeba sobie samemu odkładać bo stopa zast±pienia wynosi 20% a nie 50% jak w ZUSie.

Data: 2015-09-26 16:05:25
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 26 Sep 2015, RadoslawF wrote:

[...]

  W sprawie formalnej: bł±d leży w słowie "swojej".
  CEF pisze o stronie *pracodawcy*.
  Merytorycznie, "niepracownik" może sobie płacić samemu składki ZUS
(acz zdaje się wtedy zdrowotna wysoko wychodzi), i summa summarum
dla spełnienia wymogów Twojego pytania dochodzi podpytanie czemu
tego nie zrobi.
  CEF pisał o kosztach występuj±cych MIMO pominięcia sprawy kwoty ZUS!

pzdr, Gotfryd

Data: 2015-09-28 08:19:32
Autor: Dominik & Co
Dnia 26.09.2015 RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> napisał/a:

I tylko zapominam z okazji tych wspaniałych plusów że nie
odkładam na swoją emeryturę i za jakiś czas czeka mnie
bolesne zdziwienie.

Nie odkładasz na swoją emeryturę, tylko finansujesz obecnych
emerytĂłw :-)

BTW zawsze bawiło mnie utyskiwanie "jaki ten człowiek
głupi, woli 500 zł do pensji tu i teraz, zamiast być może
800 zł emerytury być może za 40 lat." :-)

--
Dominik & kÄ…pany (via debianowy slrn)

Data: 2015-09-23 17:57:19
Autor: gruby
[...]

Jeżeli pracodawca rozlicza się w formie karty podatkowej lub ryczałtu (czyli nie ma rozliczania kosztów) to zdecydowanie opcja pod "stołem wygrywa". Nie każdy przedsiębiorca płaci 18 czy 19% podatku.

Gruby

Prawo pracy ;-) Co jest korzystniejsze dla pracodawcy?