Prawo pracy -- porozumienie zmieniaj±ce

Data: 2011-03-03 00:28:03
Autor: to
Prawo pracy -- porozumienie zmieniaj±ce
Taka sytuacja:

Pracodawca zaproponował porozumienie zmieniające, sprowadzające się głównie do znacznego obniżenia zarobków bez zmiany obowiązków pracownika. Pracownik nie jest generalnie zainteresowany pracą na nowych warunkach.

Co w tej sytuacji będzie najbardziej korzystne dla pracownika?

Wydaje mi się, że:

- Brak zgody na porozumienie zmieniajÄ…ce
- Wypowiedzenie stosunku pracy za porozumieniem stron (o ile oczywiście pracodawca wyrazi zgodę)

Mam racjÄ™, czy nie?

Jakie są inne opcje które warto rozważyć?

Data: 2011-03-03 01:33:21
Autor: Robert Tomasik
Prawo pracy -- porozumienie zmieniajÄ…ce
Użytkownik "to" <to@abc.xyz> napisał w wiadomości news:4d6ee093$0$2445$65785112news.neostrada.pl...
Taka sytuacja:

Pracodawca zaproponował porozumienie zmieniające, sprowadzające się
głównie do znacznego obniżenia zarobków bez zmiany obowiązków pracownika.
Pracownik nie jest generalnie zainteresowany pracÄ… na nowych warunkach.

Co w tej sytuacji będzie najbardziej korzystne dla pracownika?

Wydaje mi się, że:

- Brak zgody na porozumienie zmieniajÄ…ce
- Wypowiedzenie stosunku pracy za porozumieniem stron (o ile oczywiście
pracodawca wyrazi zgodÄ™)

Mam racjÄ™, czy nie?

Jakie są inne opcje które warto rozważyć?

Porozumienie zmieniające jest de facto wypowiedzeniem warunków pracy przez pracodawcę ze wszystkimi wynikającymi z tego dla niego konsekwencjami. I wydaje mi się, że będzie najkorzystniejsze w tym wypadku po prostu nie wyrażenie zgody na to porozumienie.

Data: 2011-03-03 00:45:10
Autor: to
Prawo pracy -- porozumienie zmieniaj±ce
begin Robert Tomasik
Porozumienie zmieniające jest de facto wypowiedzeniem warunków pracy
przez pracodawcÄ™ ze wszystkimi wynikajÄ…cymi z tego dla niego
konsekwencjami. I wydaje mi się, że będzie najkorzystniejsze w tym
wypadku po prostu nie wyrażenie zgody na to porozumienie.

Hm... nie jestem w tej dziedzinie ekspertem, ale nie mylisz czasem porozumienia zmieniajÄ…cego z wypowiedzeniem zmieniajÄ…cym? To chyba trochÄ™ co innego.

Data: 2011-03-03 06:36:38
Autor: jerzy.n
Prawo pracy -- porozumienie zmieniajÄ…ce

Użytkownik "to" <to@abc.xyz> napisał w wiadomości news:4d6ee496$0$2445$65785112news.neostrada.pl...
begin Robert Tomasik
ie.

Hm... nie jestem w tej dziedzinie ekspertem, ale nie mylisz czasem
porozumienia zmieniajÄ…cego z wypowiedzeniem zmieniajÄ…cym? To chyba trochÄ™
co innego.
Zawsze to bedzie zmiana warunków pracy i płacy i nawet gdy te warunki będą nawet lepsze. Nie przyjęcie tych nowych warunków jest jednoznaczne z rezygnacja z zatrudnienia ...

Data: 2011-03-03 09:47:49
Autor: Jotte
Użytkownik "jerzy.n" <dobieszczyn@poczta.fm> napisał w wiadomości news:ikn9ei$bq8$1usenet.news.iik anteria.pl...

[...]
Tak to jest wypowiedzenie zmieniające bez względu na to, jak jest zatytułowane.
Na decyzję (pisemną) pracownik ma połowę okresu wypowiedzenia, jeśli w treści znajduje sie odpowiednie pouczenie; jeśli go nie ma, to cały okres wypowiedzenia. Brak decyzji jest traktowany jako zgoda. Do tego momentu obowiązują dotychczasowe warunki.
Najlepsze rozwiązanie tej konkretnej sytuacji: odczekać jakiś czas (w pierwszym przypadku max. połowę okresu) i na zwolnienie lekarskie + uniemożliwienie kontaktu.
Niech płacą chorobowe, ekwiwalent za urlop i co tam jeszcze.

--
Jotte

Data: 2011-03-03 16:12:25
Autor: to
Prawo pracy -- porozumienie zmieniaj±ce
begin Jotte
[...]

Chodzi mi tutaj bardziej o rozwiązanie, które będzie dobrze wyglądało z punktu widzenia przyszłego pracodawcy. Czyli takie, które nie będzie sugerowało jakiegoś konfliktu pomiędzy pracodawcą i pracownikiem. --

Data: 2011-03-03 17:43:50
Autor: Jotte
Prawo pracy -- porozumienie zmieniajÄ…ce
Użytkownik "to" <to@abc.xyz> napisał w wiadomości news:4d6fbde9$0$2442$65785112news.neostrada.pl...
begin Jotte

[...]
A tego to ja już nie rozwiążę za ciebie.
Jak sie zgodzisz - tyrasz dalej tak samo za mniejszÄ… kasÄ™.
Jeśli nie - to możesz dostać wypowiedzenie zwykłe lub zmieniające (przy braku zgody na zaproponowane nowe warunki stanie się ono wyp. zwykłym). Na wypowiedzeniu i na świadectwie pracy będzie podana przyczyna wypowiedzenia.
Albo może trafisz na świnię i będzie próbował znaleźć coś aby cię wywalić bez wypowiedzenia?

--
Jotte

Data: 2011-03-03 17:00:12
Autor: to
Prawo pracy -- porozumienie zmieniaj±ce
begin Jotte
A tego to ja już nie rozwiążę za ciebie. Jak sie zgodzisz - tyrasz dalej
tak samo za mniejszą kasę. Jeśli nie - to możesz dostać wypowiedzenie
[...]

Nie chodzi o mnie, ale to mało ważne. Czyli chyba najlepiej byłoby się umówić z pracodawcą na wypowiedzenie za porozumieniem stron (o ile oczywiście pracodawca będzie do tego skory)? Dobrze myślę?

Data: 2011-03-03 18:04:56
Autor: Jotte
Prawo pracy -- porozumienie zmieniajÄ…ce
Użytkownik "to" <to@abc.xyz> napisał w wiadomości news:4d6fc91c$0$2442$65785112news.neostrada.pl...
begin Jotte

[...]

Nie wiem.
Pisałeś, że pracownik nie jest zainteresowany pracą na nowych warunkach.

--
Jotte

Data: 2011-03-03 17:37:19
Autor: to
Prawo pracy -- porozumienie zmieniaj±ce
begin Jotte
Nie wiem.
Pisałeś, że pracownik nie jest zainteresowany pracą na nowych warunkach.

No nie jest. Ale te nowe zasady mają obowiązywać dopiero za miesiąc. Czyli
chyba najlepiej umówić się na wypowiedzenie za porozumieniem stron za ten
miesiÄ…c.

Data: 2011-03-03 22:30:22
Autor: Jotte
Użytkownik "to" <to@abc.xyz> napisał w wiadomości news:4d6fd1cf$0$2442$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Nie ma czegoÅ› takiego jak wypowiedzenie za porozumieniem stron.
Jeśli się zgodzisz na proponowaną zmianę warunków pracy i płacy za porozumieniem, to dalej pracujesz i za miesiąc te nowe zaczną cię obowiązywać.
Możesz, oczywiście, odrzucić porozumienie i czekać, co się stanie (pisałem o tym).
Możesz także sam złożyc wypowiedzenie z obowiązującym cię okresem (w odróżnieniu od pracodawcy nie musisz podawać powodu).
Tak czy inaczej na świadectwie pracy będzie podane w jakim trybie nastąpiło rozwiązanie stosunku pracy.

Ja bym odrzucił opisaną przez ciebie propozycję i czekał. I zachowaj ten papier albo chociaż jego kopię na wszelki wypadek.

--
Jotte

Data: 2011-03-03 22:39:04
Autor: Jotte
Prawo pracy -- porozumienie zmieniajÄ…ce
Dodam, że są i inne możliwości. Możesz np. sam zaproponować rozwiązanie stosunku pracy za porozumieniem stron z terminem miesięcznym.

--
Jotte

Data: 2011-03-04 09:00:53
Autor: Tomasz Kaczanowski
to pisze:
[...]

Jeśli się nie zgodzisz i dostaniesz wypowiedzenie zmieniające, to nowe zasady Cię nie obejmą w ogóle (jeśli oczywiście nie zdecydujesz sie na przyjęcie nowych warunków).

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2011-03-04 09:03:53
Autor: Jotte
Użytkownik "Tomasz Kaczanowski" <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:ikq67k$hb3$3news.onet.pl...

[...]

Zastanawiam się czy ty w ogóle czytasz z uwagą/zrozumieniem wątek.
Bo jeśli tak, to po co powtarzasz po mnie to, co jasno napisałem?

--
Jotte

Data: 2011-03-04 08:59:39
Autor: Tomasz Kaczanowski
Prawo pracy -- porozumienie zmieniajÄ…ce
to pisze:
begin Jotte

[...]

Jeśli zapłaci fajną kasę, albo zaproponuje inne bonusy, to dobrze, jeśli nie, to nie wiem po co się porozumiewać i stracić np możliwość odprawy (bo może przysługiwać - może warto to sprawdzić).

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2011-03-03 10:25:58
Autor: Tomasz Kaczanowski
jerzy.n pisze:

[...]

Nie jest.

Brak zgody na porozumienie zmieniające - zostawia piłkę po stronie pracodawcy. Wtedy może wręczyć wypowiedzenie zmieniające.

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2011-03-03 12:19:18
Autor: Jotte
Użytkownik "Tomasz Kaczanowski" <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:iknmr4$lrb$2news.onet.pl...

[...]
Nie. Art. 42 §2 KP. Skoro pracodawca jednostronnie zaproponował nowe warunki to znaczy, że doszło do wypowiedzenia.
W porozumieniu zawarta jest od razu zgoda obu stron. Zresztą termin "porozumienie zmieniające" jest zwyczajowy i w KP w ogóle nie występuje. W odróżnieniu od rozwiązania stosunku pracy za porozumieniem stron.

--
Jotte

Data: 2011-03-03 11:24:33
Autor: Olgierd
Dnia Thu, 03 Mar 2011 12:19:18 +0100, Jotte napisał(a):

Brak zgody na porozumienie zmieniające - zostawia piłkę po stronie
pracodawcy. Wtedy może wręczyć wypowiedzenie zmieniające.

Nie.

Tak :) to jest oferta zmiany umowy, a nie czynność jednostronna.

Art. 42 §2 KP. Skoro pracodawca jednostronnie zaproponował nowe
warunki to znaczy, że doszło do wypowiedzenia.

Zaproponował zmianę, nie zmienił.

ZresztÄ… termin "porozumienie zmieniajÄ…ce"
jest zwyczajowy i w KP w ogóle nie występuje. W odróżnieniu od
rozwiÄ…zania stosunku pracy za porozumieniem stron.

Owszem, ale jest jeszcze kc stosowany na podstawie art. 300 kp. Chociaż przyznam, że spotkałem się ze związkowcem, który twierdził, że skoro nie ma w kp, to nie ma -- i chciał, by pracodawca nie stosował takiej formy (tj. bez porozumień zmieniających, wyłącznie wypowiedzenia zmieniające).

--
:-) Olgierd
Lege Artis == http://olgierd.bblog.pl

Data: 2011-03-03 13:22:29
Autor: Jotte
Użytkownik "Olgierd" <no.email.no.spam@no.problem> napisał w wiadomości news:pan.2011.03.03.11.24.32rudak.org...

[...]
Taka sama ja wypowiedzenie, ktróre wszak jest ofertą rozwiązania stosunku pracy. ;)

Art. 42 §2 KP. Skoro pracodawca jednostronnie zaproponował nowe
warunki to znaczy, że doszło do wypowiedzenia.
Zaproponował zmianę, nie zmienił.
A co ja napisałem?
W przywołanym przeze mnie artykule jasno napisano, że jeśli pracownikowi zaproponowano nowe warunki to wypowiedzenie uważa się za dokonane.

[...]
W sprawach nieunormowanych prawem pracy. Ta sprawa unormowana jest.

--
Jotte

Data: 2011-03-03 13:47:14
Autor: Tomasz Kaczanowski
Jotte pisze:
[...]

Nie - wypowiedzenie - jest już wyrażeniem woli, oferta jest tylko propozycją.

[...]

W KP jest mowa o propozycji przedstawionej w formie pisemniej, a nie propozycji podpisania porozumienia, że tak przypomnę:

Data: 2011-03-03 14:09:22
Autor: Jotte
Użytkownik "Tomasz Kaczanowski" <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:iko2km$2ho$1news.onet.pl...

Nie - wypowiedzenie - jest już wyrażeniem woli, oferta jest tylko propozycją.
Jeśli tej propozycji dokonano na piśmie, to jest to wypowiedzenie zmieniające, jakkolwiek chciabyś to nazywać.

[...]
Nie chce mi siÄ™ dociekać, czy to byÅ‚o  na piÅ›mie, czy paszczÄ….
Jeśli paszczą, to tak sobie pogwarzyli i na razie sprawy nie ma.

"Pracodawca zaproponował porozumienie zmieniające"
Czyli coÅ›, czego formalnie nie ma.

--
Jotte

Data: 2011-03-03 16:06:59
Autor: to
Prawo pracy -- porozumienie zmieniaj±ce
begin Jotte
Jeśli tej propozycji dokonano na piśmie, to jest to wypowiedzenie
zmieniające, jakkolwiek chciabyś to nazywać.

Jest na piśmie i nazywa się "porozumieniem zmieniającym". Jak wspomniałem nie znam się specjalnie na tym, ale przeglądając sieć znalazłem wyraźne rozróżnienie pomiędzy "wypowiedzeniem zmieniającym", a "porozumieniem zmieniającym". To jak to w rzeczywistości jest?

Data: 2011-03-03 17:33:20
Autor: Jotte
Prawo pracy -- porozumienie zmieniajÄ…ce
Użytkownik "to" <to@abc.xyz> napisał w wiadomości news:4d6fbca3$0$2442$65785112news.neostrada.pl...
begin Jotte

[...]
Tak, jak pisałem. Jeśli się dogadacie i w piśmie stoi, że za _obopólną_ zgodą podjętą przez was, to można to nazwać porozumieniem, chociaż jest to określenie nieformalne.
Natomiast jeśli pismo nie zawiera klauzuli o twojej zgodzie, to nie ma mowy o porozumieniu. Jest to czynność jednostronna pracodawcy, artykuł KP podałem.

--
Jotte

Data: 2011-03-03 16:57:19
Autor: to
[...]

Rozumiem. Czyli wszystko zależy od samej treści tego pisma. Niestety nie znam jej zbyt dokładnie.

Data: 2011-03-04 08:55:51
Autor: Tomasz Kaczanowski
Prawo pracy -- porozumienie zmieniajÄ…ce
to pisze:
begin Jotte

[...]

powinieneś mieć pouczenie na dole pisma, jeśli go nie ma, musisz podjąć decyzję do końca okresu wypowiedzenia, jeśli jest pouczenie, to do połowy tego okresu. Jeśli chodzi o przyszłego pracodawce, to co to zmienia? - nic. Po prostu zmieniły sie warunki na nieakceptowalne więc nie pracowałeś tam dalej i koniec.

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2011-03-03 14:35:48
Autor: Olgierd
Dnia Thu, 03 Mar 2011 13:22:29 +0100, Jotte napisał(a):

Tak  to jest oferta zmiany umowy, a nie czynność jednostronna.

Taka sama ja wypowiedzenie, ktróre wszak jest ofertą rozwiązania
stosunku pracy.

Nie jest ofertą, jest czynnością jednostronną. Porozumienie ma postać dwustronną.

--
Olgierd

Data: 2011-03-03 17:30:38
Autor: Jotte
Użytkownik "Olgierd" <no.email.no.spam@no.problem> napisał w wiadomości news:pan.2011.03.03.14.35.48rudak.org...

Taka sama ja wypowiedzenie, ktróre wszak jest ofertą rozwiązania
stosunku pracy.
Nie jest ofertą, jest czynnością jednostronną. Porozumienie ma postać
dwustronnÄ….
Żart nieuchwycony... ;)

--
Jotte

Data: 2011-03-03 16:09:38
Autor: to
[...]

Pracodawca chce, żeby pracownik podpisał owo "porozumienie". Rozumiem z tego tyle, że jeśli pracownik porozumienia nie podpisze to ruch leży po stronie pracodawcy. Może (teoretycznie, bo tak się raczej nie stanie) zaakceptować ten fakt i pozwolić na pracę na starych zasadach lub wręczyć wypowiedzenie. Czy tak?

Data: 2011-03-03 17:32:22
Autor: Jotte
Prawo pracy -- porozumienie zmieniajÄ…ce
Użytkownik "to" <to@abc.xyz> napisał w wiadomości news:4d6fbd42$0$2442$65785112news.neostrada.pl...
begin Jotte

[...]
Tak.
Może wręczyć wypowiedzenie zwykłe bądź zmieniające.

--
Jotte

Data: 2011-03-03 09:35:59
Autor: Olgierd
Dnia Thu, 03 Mar 2011 00:28:03 +0000, to napisał(a):

- Brak zgody na porozumienie zmieniajÄ…ce - Wypowiedzenie stosunku pracy
za porozumieniem stron (o ile oczywiście pracodawca wyrazi zgodę)

Mam racjÄ™, czy nie?

Konsekwencją odmowy wyrażenia zgody na porozumienie zmieniające będzie... nic. Wówczas pracodawca będzie rozważał inne warianty.

Jakie są inne opcje które warto rozważyć?

W takim przypadku pracodawca powinien rozważyć zastosowanie wypowiedzenia zmieniającego. Od niego pracownik może się odwołać do sądu, albo go nie przyjąć i wówczas stosunek pracy się rozwiązuje *jakby było to wypowiedzenie pracodawcy* -- a więc nie wykluczając uprawnienia do odprawy.