Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   Preclu - jesteÅ› zacofany

Preclu - jesteÅ› zacofany

Data: 2012-09-03 19:58:29
Autor: PK
Preclu - jesteÅ› zacofany
On 2012-09-01, biodarek <darkm_usunto@poczta.onet.pl> wrote:
Przeglądam sobie relacje z niemieckich targów Eurobike i tak sobie myślę, że chyba tylko na preclu nie było jeszcze tematu o wyższości kół w rozmiarze 27,5" czyli 650B. Nawet nie o wyższości, wcale nie padł ten rozmiar kół w dyskusji.

No bo o czym tu dyskutować? :)

Dotąd firmy przy tym nie grzebały i standardowe rozmiary kół
trzymały się przez dziesięciolecia. To samo z liczbą zębatek
(ostatnio aktualizowanÄ… co sezon :P) i grubymi osiami z przodu,
których istnienia nadal nie rozumiem.

Po prostu producenci rowerów wpadli na to, co projektanci
komputerów (pewnie bardziej inteligentni) odkryli dawno. Po co robić
cały czas zgodny sprzęt? Procesory co chwilę zmieniają podstawki,
więc przy byle remoncie trzeba wymienić pół kompa. Firmom rowerowym
też się coś takiego należy, nie? :P

Generalnie patrzymy na to z punktu widzenia dosyć biednego
kraju, gdzie ludzie kombinują, łatają dętki w domu, kupują jakieś
lampki z trudem oświetlające przednią oponę :).
W USA, gdzie połowa gospodarstw domowych ma jakiś produkt Apple,
ludzie naprawdÄ™ zmieniajÄ… rower co 2 lata i wprowadzanie co chwilÄ™
nowych (lepszych i tak dalej) rozwiązań utwierdza ich w przekonaniu,
że tak właśnie należy robić :).

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-09-03 22:06:13
Autor: kamil/Endurorider.pl
Preclu - jesteÅ› zacofany
Użytkownik "PK" <kosu@nospam.pl> napisał w wiadomości news:slrnk4a34g.5v2.kosulocalhost.localdomain...
On 2012-09-01, biodarek <darkm_usunto@poczta.onet.pl> wrote:
Przeglądam sobie relacje z niemieckich targów Eurobike i tak sobie
myślę, że chyba tylko na preclu nie było jeszcze tematu o wyższości kół
w rozmiarze 27,5" czyli 650B. Nawet nie o wyższości, wcale nie padł ten
rozmiar kół w dyskusji.

No bo o czym tu dyskutować? :)

Dotąd firmy przy tym nie grzebały i standardowe rozmiary kół
trzymały się przez dziesięciolecia. To samo z liczbą zębatek
(ostatnio aktualizowanÄ… co sezon :P) i grubymi osiami z przodu,
których istnienia nadal nie rozumiem.

Proponuję pojeździć na osi 20mm i wszystko będzie jasne. To akurat jest jedna z najlepszych rzeczy jakie wprowadzono. To samo tyczy się rur sterowych w rozmiarze 1,5". To są dwie DOBRE rzeczy.


Po prostu producenci rowerów wpadli na to, co projektanci
komputerów (pewnie bardziej inteligentni) odkryli dawno. Po co robić
cały czas zgodny sprzęt? Procesory co chwilę zmieniają podstawki,
więc przy byle remoncie trzeba wymienić pół kompa. Firmom rowerowym
też się coś takiego należy, nie? :P

Bez przesady :) Zgodność jest zachowana cały czas w znakomitej większości przypadków, nie popadajmy w histerię ;P Poza tym pierwszym rynkiem, który pożera innowacje jest USiA, EU podchodzi do tego na spokojnie.

Generalnie patrzymy na to z punktu widzenia dosyć biednego
kraju, gdzie ludzie kombinują, łatają dętki w domu, kupują jakieś
lampki z trudem oświetlające przednią oponę :).
W USA, gdzie połowa gospodarstw domowych ma jakiś produkt Apple,
ludzie naprawdÄ™ zmieniajÄ… rower co 2 lata i wprowadzanie co chwilÄ™
nowych (lepszych i tak dalej) rozwiązań utwierdza ich w przekonaniu,
że tak właśnie należy robić :).

I niech tak dalej robią bo dzięki nim technologia schodzi niżej i jest łatwiej dostępna :) Pamiętam to cudowne zdanie bodajże Marka Utkina i szło to jakoś tak "dożyliśmy czasów kiedy V-braki trafiły pod strzechy" :D


--
pozdrawiam kamil
http://Endurorider.pl
02/09/2012 Ashima PM 203mm

Data: 2012-09-04 16:49:10
Autor: PK
Preclu - jesteÅ› zacofany
On 2012-09-03, kamil/Endurorider.pl <flySteX@gaOzeFta.lp> wrote:
Proponuję pojeździć na osi 20mm i wszystko będzie jasne. To akurat jest jedna z najlepszych rzeczy jakie wprowadzono. To samo tyczy się rur sterowych w rozmiarze 1,5". To są dwie DOBRE rzeczy.

Ale tak wielką radość sprawia Ci rozmiar tej osi, czy chodzi po prostu
o sztywność? :)

Sądzisz, że nie da się zrobić równie sztywnej osi w "tradycyjnym"
rozmiarze? :)

I niech tak dalej robią bo dzięki nim technologia schodzi niżej i jest łatwiej dostępna :) Pamiętam to cudowne zdanie bodajże Marka Utkina i szło to jakoś tak "dożyliśmy czasów kiedy V-braki trafiły pod strzechy" :D

Nie żartuj. Kolarstwo jest kilka lat za innymi dziedzinami przemysłu
- o szeroko pojętej wiedzy technicznej nie wspominając.

Jeśli producent rowerów (części) oferuje Ci jakąś "nową technologię", to
robi to nie dlatego, że właśnie ją odkryto i jest szczytem techniki.
Ta technologia trafia "do ludu", bo po prostu była pierwsza w kolejce
"nowych ficzerów, które będą wprowadzane w przyszłych kolekcjach" :].

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-09-04 18:53:16
Autor: kamil/Endurorider.pl
Preclu - jesteÅ› zacofany
Użytkownik "PK" <kosu@nospam.pl> napisał w wiadomości news:slrnk4ccdi.161.kosulocalhost.localdomain...
On 2012-09-03, kamil/Endurorider.pl <flySteX@gaOzeFta.lp> wrote:
Proponuję pojeździć na osi 20mm i wszystko będzie jasne. To akurat jest
jedna z najlepszych rzeczy jakie wprowadzono. To samo tyczy siÄ™ rur
sterowych w rozmiarze 1,5". To sÄ… dwie DOBRE rzeczy.

Ale tak wielką radość sprawia Ci rozmiar tej osi, czy chodzi po prostu
o sztywność? :)

Sądzisz, że nie da się zrobić równie sztywnej osi w "tradycyjnym"
rozmiarze? :)

Sztywność. Nie da siÄ™ :)  9mm Å›rednicy vs 20mm jest nie do przeskoczenia.

I niech tak dalej robią bo dzięki nim technologia schodzi niżej i jest
łatwiej dostępna :) Pamiętam to cudowne zdanie bodajże Marka Utkina i szło
to jakoś tak "dożyliśmy czasów kiedy V-braki trafiły pod strzechy" :D

Nie żartuj. Kolarstwo jest kilka lat za innymi dziedzinami przemysłu
- o szeroko pojętej wiedzy technicznej nie wspominając.

Doprecyzuj proszę w jakim względzie konkretnie :) Brakuje Ci elektroniki we wszystkim - nie bój nic dampery z komputerami lada chwila bedą codziennością podobnie jak konieczność posiadania smartfona żeby sobie ustawić tłumienie odbicia w foxie ;)

Jeśli producent rowerów (części) oferuje Ci jakąś "nową technologię", to
robi to nie dlatego, że właśnie ją odkryto i jest szczytem techniki.
Ta technologia trafia "do ludu", bo po prostu była pierwsza w kolejce
"nowych ficzerów, które będą wprowadzane w przyszłych kolekcjach" :].

Od lat nie widziałem niczego NAPRAWDĘ nowego w rowerach a nowości to odgrzewane kotlety i tutaj się zgadzam :)


--
pozdrawiam kamil
http://Endurorider.pl
02/09/2012 Ashima PM 203mm

Data: 2012-09-04 18:33:03
Autor: PK
Preclu - jesteÅ› zacofany
On 2012-09-04, kamil/Endurorider.pl <flySteX@gaOzeFta.lp> wrote:
Sztywność. Nie da siÄ™ :)  9mm Å›rednicy vs 20mm jest nie do przeskoczenia.

Ale nie mówimy o możliwościach 9mm vs 20mm, bo różnica jest oczywista.
Mówimy o porównaniu dzisiejszych osi 20mm do tego, co dałoby się
wycisnąć z 9mm.
Prawda jest taka, że taniej (i bardziej medialnie) jest zrobić nowy
standard rozmiaru niż wprowadzić dużo lepsze stopy do starego rozmiaru.

Doprecyzuj proszę w jakim względzie konkretnie :) Brakuje Ci elektroniki we wszystkim - nie bój nic dampery z komputerami lada chwila bedą codziennością podobnie jak konieczność posiadania smartfona żeby sobie ustawić tłumienie odbicia w foxie ;)

Tyle że pakowanie wszędzie elektroniki to nie nowoczesność i rozwój
tylko stanie w miejscu i przyznawanie się do braku lepszych pomysłów.
To tak jakby do wszystkiego (np. zegarków, wibratorów i sokowirówek)
pakować nowego Intel Pentium :].

Rowery nie psują się dlatego, że brakuje im elektroniki - najlepiej
z Androidem na pokładzie. Psują się m.in. dlatego, że mają gówniane
łożyska. A czemu mają gówniane łożyska? Bo trudniej jest zrobić
dobre łożysko niż wypasioną komórę (i dlatego zrobienie dobrego
łożyska kosztuje więcej niż wyprodukowanie procesora do domowego
kompa :)).

Generalnie polecam myśleć o tym tak. Niedawno na Marsie wylądował
Å‚azik Curiosity. Technologie wykorzystane w tym Å‚aziku pewnie
kiedyś zobaczymy w produktach konsumenckich (także rowerach), choć
nie nastąpi to szybko. Ten pojazd (jak wszystkie ważne misje kosmiczne)
reprezentuje technologię sprzed mniej więcej dekady :).

Ale są przykłady bardziej przyziemne. Hamulce hydrauliczne - w rowerach
właściwie nowość, w samochodach standard od dziesięcioleci.

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-09-04 22:36:50
Autor: kamil/Endurorider.pl
Preclu - jesteÅ› zacofany

Użytkownik "PK" <kosu@nospam.pl> napisał w wiadomości news:slrnk4cigc.783.kosulocalhost.localdomain...
On 2012-09-04, kamil/Endurorider.pl <flySteX@gaOzeFta.lp> wrote:
Sztywność. Nie da siÄ™ :)  9mm Å›rednicy vs 20mm jest nie do przeskoczenia.

Ale nie mówimy o możliwościach 9mm vs 20mm, bo różnica jest oczywista.
Mówimy o porównaniu dzisiejszych osi 20mm do tego, co dałoby się
wycisnąć z 9mm.

Nic więcej nie wyciśniesz ponad to co jest teraz.

Prawda jest taka, że taniej (i bardziej medialnie) jest zrobić nowy
standard rozmiaru niż wprowadzić dużo lepsze stopy do starego rozmiaru.

Akurat jeżeli chodzi o oś 20mm to uważam, że to było genialne posunięcie ponieważ stworzono naprawdę NOWY standard, który momentalnie się przyjął i bardzo ładnie ewoluował do stanu kiedy waga tego rozwiązania nie jest problemem. To dla ludzi, których waga obchodzi w ogóle ;) Analogicznie z 1,5" które miażdzy 1/1/8"

Doprecyzuj proszę w jakim względzie konkretnie :) Brakuje Ci elektroniki we
wszystkim - nie bój nic dampery z komputerami lada chwila bedą codziennością
podobnie jak konieczność posiadania smartfona żeby sobie ustawić tłumienie
odbicia w foxie ;)

Tyle że pakowanie wszędzie elektroniki to nie nowoczesność i rozwój
tylko stanie w miejscu i przyznawanie się do braku lepszych pomysłów.
To tak jakby do wszystkiego (np. zegarków, wibratorów i sokowirówek)
pakować nowego Intel Pentium :].

Dobrze, że zrozumiałeś moją ironię w poprzedniej wypowiedzi :)

Rowery nie psują się dlatego, że brakuje im elektroniki - najlepiej
z Androidem na pokładzie. Psują się m.in. dlatego, że mają gówniane
łożyska. A czemu mają gówniane łożyska? Bo trudniej jest zrobić
dobre łożysko niż wypasioną komórę (i dlatego zrobienie dobrego
łożyska kosztuje więcej niż wyprodukowanie procesora do domowego
kompa :)).

Stalowe łożysko kosztuje więcej niż procesor? No to jest naprawdę ciekawa kwestia i ciężko mi w to uwierzyć, ale nie będę się upierał. W kwestii samych łożysk to w ciągu ostatnich 10 lat Chińczycy zrobili tak gigantyczny postęp w jakości, że teraz to już naprawdę nie jest problem.

Generalnie polecam myśleć o tym tak. Niedawno na Marsie wylądował
Å‚azik Curiosity. Technologie wykorzystane w tym Å‚aziku pewnie
kiedyś zobaczymy w produktach konsumenckich (także rowerach), choć
nie nastąpi to szybko. Ten pojazd (jak wszystkie ważne misje kosmiczne)
reprezentuje technologię sprzed mniej więcej dekady :).

Mam dziwne wrażenie, że sądzisz iż ja pożądam elektroniki w rowerach podczas gdy uwielbiam je za to, że są czysto mechaniczne :)

Ale są przykłady bardziej przyziemne. Hamulce hydrauliczne - w rowerach
właściwie nowość, w samochodach standard od dziesięcioleci.

Nowość to była w 2000 roku jeżeli chodzi o hydraulikę :>


--
pozdrawiam kamil
http://Endurorider.pl
02/09/2012 Ashima PM 203mm

Data: 2012-09-04 21:54:54
Autor: biodarek
Preclu - jesteÅ› zacofany
W dniu 2012-09-04 18:53, kamil/Endurorider.pl pisze:
Od lat nie widziałem niczego NAPRAWDĘ nowego w rowerach a nowości to
odgrzewane kotlety i tutaj siÄ™ zgadzam :)

A materiały? Włókna węglowe? Niedawno były to tylko rurki łączone mufami, potem (2-3 lata temu) weszły monolityczne, a teraz "technologia układania włókien karbonowych w mikrorurkach". Karbonowe koła nie trafią "pod strzechy"? Elektryczne przerzutki pewnie też będą schodziły do niższych grup osprzętu. Zamianę linki w pancerzu na kabel elektryczny uważam za dobry pomysł. Odpada problem zabrudzenia linek, załatwiony jest mikroindeks i łańcuch nie ociera o klatkę przerzutki. W czasie zmiany (szybszej) przerzutka "sama" wykonuje ciut większy ruch, aby łańcuch sprawniej przeskoczył i dopiero ustawia się w linii z koronką.

Nieopatrznie przejechałem się karbonową szosówką, a zaraz potem przesiadłem się na swojego aluminiowego crossa z wąskimi oponami na 6 atm. To był dopiero ból - każda rysa na asfalcie przenosiła się na mój kręgosłup. A na carbonio po prostu płynąłem. Od tej pory nie mam ochoty wyprowadzać tego crossa z domu. Nawet w weekend, kiedy musiałem się dostać do Borówna, pokibicować triathlonistom, to bujnąłem się fullem po asfalcie, nawet nie zmieniając opon. Muszę przyznać, że trochę mi się marzy karbonowa szosówka.

--
biodarek

Data: 2012-09-04 22:40:27
Autor: kamil/Endurorider.pl
Preclu - jesteÅ› zacofany
Użytkownik "biodarek" <darkm_usunto@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:k25mil$db3$1mx1.internetia.pl...
W dniu 2012-09-04 18:53, kamil/Endurorider.pl pisze:
Od lat nie widziałem niczego NAPRAWDĘ nowego w rowerach a nowości to
odgrzewane kotlety i tutaj siÄ™ zgadzam :)

A materiały? Włókna węglowe? Niedawno były to tylko rurki łączone mufami, potem (2-3 lata temu) weszły monolityczne, a teraz "technologia układania włókien karbonowych w mikrorurkach". Karbonowe koła nie trafią "pod strzechy"?

Materiał jest jeden tylko obróbka coraz lepsza IMO. Mimo wszystko nadal nie zmienia to faktu, że naprawa jest kłopotliwa i kosztowna a do tego dużo bardziej skomplikowana niż spawanie aluminim.

Elektryczne przerzutki pewnie też będą schodziły do niższych grup osprzętu. Zamianę linki w pancerzu na kabel elektryczny uważam za dobry pomysł. Odpada problem zabrudzenia linek, załatwiony jest mikroindeks i łańcuch nie ociera o klatkę przerzutki. W czasie zmiany (szybszej) przerzutka "sama" wykonuje ciut większy ruch, aby łańcuch sprawniej przeskoczył i dopiero ustawia się w linii z koronką.

Do samego końca będę się bronił przed wszystkim co jest napędzane elektrycznie i powiązane z napędem rowerowym. Zamiast napięcia w kablu wolę jeden odcinek pancerza przez całą długość.

Tak jak wspomniałem w innym wątku najbardziej czekam na Gear Boxy i to jest według mnie przyszłość i najlepsze rozwiązanie mechaniczne.


Nieopatrznie przejechałem się karbonową szosówką, a zaraz potem przesiadłem się na swojego aluminiowego crossa z wąskimi oponami na 6 atm. To był dopiero ból - każda rysa na asfalcie przenosiła się na mój kręgosłup. A na carbonio po prostu płynąłem. Od tej pory nie mam ochoty wyprowadzać tego crossa z domu. Nawet w weekend, kiedy musiałem się dostać do Borówna, pokibicować triathlonistom, to bujnąłem się fullem po asfalcie, nawet nie zmieniając opon. Muszę przyznać, że trochę mi się marzy karbonowa szosówka.

Ja z kolei jestem na etapie powtórnej fascynacji HT i to do tego stopnia, że nie biorę FS w góry :>


--
pozdrawiam kamil
http://Endurorider.pl
02/09/2012 Ashima PM 203mm

Data: 2012-09-03 22:11:55
Autor: Wojtek Paszkowski
Preclu - jesteÅ› zacofany

"PK" <kosu@nospam.pl> wrote in message news:slrnk4a34g.5v2.kosulocalhost.localdomain...

Dotąd firmy przy tym nie grzebały i standardowe rozmiary kół
trzymały się przez dziesięciolecia.

poważnie? Tzn. sugerujesz, że ten dorobek rozmiarów:

http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html#fraction

jest zasługą kilku ostatnich lat?


pozdr

Data: 2012-09-04 17:09:05
Autor: PK
Preclu - jesteÅ› zacofany
On 2012-09-03, Wojtek Paszkowski <wo.pa@pocztanawirtualnej.pl> wrote:
poważnie? Tzn. sugerujesz, że ten dorobek rozmiarów:

http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html#fraction

Około połowa tych rozmiarów to koła dla dzieci oraz do wózków.

Spora część z reszty to najczęściej jakieś chwilowe "odskoki"
pojedynczych firm, które chciały się wykazać.

Po odrzuceniu powyższych zostaje Ci ~10-15 rozmiarów dla wszystkich
rodzajów rowerów (także tak specjalistycznych jak BMX i TT). To chyba
dosyć niedużo przy 100-letniej historii roweru, jaki znamy dziś.

Tymczasem w tej chwili mamy 3 rozmiary kół w tej samej dziedzinie
(MTB, a właściwie XC, bo tam się je promuje) i to nie są jakieś
wyskoki małych producentów czy krajów lubiących się odróżniać od
reszty.

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-09-05 09:41:37
Autor: Andrzej Ozieblo
Preclu - jesteÅ› zacofany
W dniu 2012-09-03 21:58, PK pisze:


Generalnie patrzymy na to z punktu widzenia dosyć biednego
kraju, gdzie ludzie kombinują, łatają dętki w domu, kupują jakieś
lampki z trudem oświetlające przednią oponę :).
W USA, gdzie połowa gospodarstw domowych ma jakiś produkt Apple,
ludzie naprawdÄ™ zmieniajÄ… rower co 2 lata i wprowadzanie co chwilÄ™
nowych (lepszych i tak dalej) rozwiązań utwierdza ich w przekonaniu,
że tak właśnie należy robić :).

True, true. Na jednych z forow narciarskich poznalem, virtualnie, pewnego Polaka od lat mieszkajacego w Stanach. Dobrze mu sie powodzi, finansowo tez. Dobry, zapalony narciarz freerajdowy (cos w rodzaju enduro w rowerach). Ale strasznie napalony na nowosci (obiegowo: snob). Od kilku lat stal sie tez zapalonym rowerzysta MTB. I co wychwala ostatnio pod niebiosy? Oczywiscie 29".

Wiele zmian dokonywanych w rowerach ma wylacznie aspekt handlowy. To fakt. Jezdzilem przez cale lata na 7 rzedowej kasecie, taraz 9. I nie czuje istotnej roznicy. Przy 7 musialem wiecej kombinowac z przednimi ustawieniami, ale osiagalem to samo, no prawie. Tez mam watpliwosci odnosnie piasty przedniej. Przez cale lata, waska piasta (LX) przezywala katusze na rozlicznych zjazdach terenowych. Przez pewien czas zagladalem do niej. Nawet raz z nadgorliwosci wymienilem konusy i kulki, zapewne niepotrzebnie. Komu to szkodzilo? Itd.

Data: 2012-09-21 17:01:30
Autor: biodarek
Preclu - jeste¶ zacofany
W dniu 2012-09-05 09:41, Andrzej Ozieblo pisze:
W dniu 2012-09-03 21:58, PK pisze:


Generalnie patrzymy na to z punktu widzenia dosyæ biednego
kraju, gdzie ludzie kombinuj±, ³ataj± dêtki w domu, kupuj± jakie¶
lampki z trudem o¶wietlaj±ce przedni± oponê :).
W USA, gdzie po³owa gospodarstw domowych ma jaki¶ produkt Apple,
ludzie naprawdê zmieniaj± rower co 2 lata i wprowadzanie co chwilê
nowych (lepszych i tak dalej) rozwi±zañ utwierdza ich w przekonaniu,
¿e tak w³a¶nie nale¿y robiæ :).

True, true. Na jednych z forow narciarskich poznalem, virtualnie,
pewnego Polaka od lat mieszkajacego w Stanach. Dobrze mu sie powodzi,
finansowo tez. Dobry, zapalony narciarz freerajdowy (cos w rodzaju
enduro w rowerach). Ale strasznie napalony na nowosci (obiegowo: snob).
Od kilku lat stal sie tez zapalonym rowerzysta MTB. I co wychwala
ostatnio pod niebiosy? Oczywiscie 29".

Ostatnio... to trochê zacofany jest ;)

Wiele zmian dokonywanych w rowerach ma wylacznie aspekt handlowy. To
fakt. Jezdzilem przez cale lata na 7 rzedowej kasecie, taraz 9. I nie
czuje istotnej roznicy. Przy 7 musialem wiecej kombinowac z przednimi
ustawieniami, ale osiagalem to samo, no prawie. Tez mam watpliwosci
odnosnie piasty przedniej. Przez cale lata, waska piasta (LX) przezywala
katusze na rozlicznych zjazdach terenowych. Przez pewien czas zagladalem
do niej. Nawet raz z nadgorliwosci wymienilem konusy i kulki, zapewne
niepotrzebnie. Komu to szkodzilo? Itd.

W³a¶nie znalaz³em pozytywny przyk³ad, ¿e jednak nie wszystko jest modyfikowane. Skoñczy³y mi siê peda³y SPD M540. W³a¶ciwie jeden. Oprócz luzów wykruszy³a siê zewnêtrzna uszczelka. Chyba ze trzy razy je sam serwisowa³em czyli usuwa³em luzy i zmienia³em smar. Teraz sprawdzi³em - kupi³em je w 2004 roku. Nowe, które kupi³em, to identyczne peda³y (1g
l¿ejsze, ale mo¿e mniej smaru :)  ) Wiêc mo¿na? Mo¿na. No i cena ni¿sza ni¿ 8 lat temu.

Dwa lata temu, do drugiego roweru, kupi³em po tanio¶ci SPD M520 i jednak mia³em z nimi problemy. Nawet po skrêceniu si³y wypiêcia do minimum ciê¿ko puszcza³y. Mo¿liwe, ¿e by³a to te¿ przyczyna mojej kontuzji. Potem zebra³em trochê sprê¿yny mini-szlifierk± i by³o lepiej.

--
biodarek

Preclu - jesteÅ› zacofany

Nowy film z video.banzaj.pl wiêcej »
Redmi 9A - recenzja bud¿etowego smartfona