Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.lotnictwo   »   Prędkość decyzji.

Prędkość decyzji.

Data: 2009-06-04 15:49:20
Autor: Bisza
Prędkość decyzji.
Sqeeb <sqeeb@internet.community> napisał(a):
Witam.
G=B3o=B6no o tym Air France i przypomnia=B3 mi si=EA wypadek z ko=F1ca
ubie=
g=B3ego
wieku. Concorde, lot 4590, 25 lipca 2000 roku.

Cytat z wikipedii:
> Metalowy element z DC-10 spowodowa=B3 rozerwanie opony lewego ko=B3a
samo=
lotu,
> a jej fragmenty, w tym du=BFy ok. 4,5 kg od=B3amek, uderzy=B3y w doln=B1
=
cz=EA=B6=E6
> skrzyd=B3a, przyczyniaj=B1c si=EA prawdopodobnie do powstania fali
uderze=
niowej
> w zbiorniku paliwa znajduj=B1cym si=EA w jego wn=EAtrzu. Efektem by=B3o
z=
 kolei
> rozerwanie zbiornika nad wn=EAk=B1 podwozia. Na skutek zwarcia w
uszkodzo=
nej
> od=B3amkami ogumienia instalacji elektrycznej wewn=B1trz komory podwozia
=
lub
> w wyniku zetkni=EAcia z gor=B1cymi elementami silnika, wyciekaj=B1ce
pali=
wo
> zapali=B3o si=EA. W tym czasie maszyna przekroczy=B3a ju=BF pr=EAdko=B6=
=E6 decyzji
> tzw. V1, do kt=F3rej mo=BFna jeszcze przerwa=E6 start i wyhamowa=E6.

Zastanawia ta pr=EAdko=B6=E6 decyzji, a konkretnie co by by=B3o, gdyby
pilot
po jej przekroczeniu zdecydowa=B3 si=EA nie oderwa=E6 od Ziemi,
zd=B3awi=B3=
 silniki
i hamowa=B3? Nie starczy=B3oby pasa/bezpiecznika za pasem?


Tak.

--
B.

--


Data: 2009-06-04 17:56:06
Autor: Sqeeb
Prędkość decyzji.
On Thu, 4 Jun 2009 15:49:20 +0000 (UTC)
Bisza wrote:

Tak.

A czy w niektórych przypadkach nie uratowałoby to życia wielu ludziom?
Zakładając, że za lotniskiem nie ma domów ani autostrady?

Troche wyhamuje, reszta zaryje, ale to i tak lepsze niż upadek z wysokości?

--
Pozdrawiam,
Sqeeb

Data: 2009-06-04 16:13:29
Autor:
Prędkość decyzji.
Sqeeb <sqeeb@internet.community> napisał(a):
On Thu, 4 Jun 2009 15:49:20 +0000 (UTC)
Bisza wrote:

> Tak.

A czy w niekt=F3rych przypadkach nie uratowa=B3oby to =BFycia wielu ludziom?
Zak=B3adaj=B1c, =BFe za lotniskiem nie ma dom=F3w ani autostrady?

Troche wyhamuje, reszta zaryje, ale to i tak lepsze ni=BF upadek z wysoko=
=B6ci?

-- =20
Pozdrawiam,
Sqeeb

No problem w tym, że samolot na ziemi jest kruchy jak styropian. Owo "zarycie"
statystycznie rzecz ujmując spowodować może zdecydowanie większe szkody (np.
oderwanie się skrzydełek i zalanie wszystkiego paliwem) niż oderwanie się od
ziemi i szybkie lądowanie (jeżeli trzeba). Niezwykle rzadko zdarza się
natomiast aby samolot dotknięty awarią po przekroczeniu V1 nie był w stanie
oderwać się od ziemi i po wykonaniu procedur awaryjnych nie mógł spokojnie
wylądować, również przy awarii silnika(bo głównie tego problemu to dotyczy).

Pozdrawiam

--


Data: 2009-06-04 18:23:13
Autor: Piotr [trzykoty]
Prędkość decyzji.
V1 jest zależne od długości pasa?

Data: 2009-06-04 18:27:32
Autor: Sqeeb
Prędko¶ć decyzji.
On Thu, 4 Jun 2009 18:23:13 +0200
Piotr [trzykoty] wrote:

V1 jest zależne od długo¶ci pasa?

Też. Ale liczy się przede wszystkim typ samolotu, jak jest obładowany.

--
Pozdrawiam,
Sqeeb

Data: 2009-06-04 18:38:36
Autor: kiki
Prędko?ć decyzji.

"Sqeeb" <sqeeb@internet.community> wrote in message news:20090604182732.65b3adc8.sqeebinternet.community...
On Thu, 4 Jun 2009 18:23:13 +0200
Piotr [trzykoty] wrote:

V1 jest zależne od długo?ci pasa?

Też. Ale liczy się przede wszystkim typ samolotu, jak jest obładowany.

Pasy powinny być dłuższe. Fajnie się ląduje i startuje w Egipcie :-) Można sie rozmyślić na końcu pasa :-)

Data: 2009-06-10 10:41:45
Autor: Sqeeb
Prędko?ć decyzji.
On Thu, 4 Jun 2009 18:38:36 +0200
kiki wrote:

Pasy powinny być dłuższe. Fajnie się l±duje i startuje w Egipcie :-) Można sie rozmy¶lić na końcu pasa :-)

Ale że jak na końcu? ;-)

--
Pozdrawiam,
Sqeeb

Data: 2009-06-05 07:28:44
Autor: Jan Strybyszewski
Prędkość decyzji.
cloudynek@gazeta.SKASUJ-TO.pl pisze:

No problem w tym, że samolot na ziemi jest kruchy jak styropian. Owo "zarycie"
statystycznie rzecz ujmując spowodować może zdecydowanie większe szkody (np.
oderwanie się skrzydełek i zalanie wszystkiego paliwem) niż oderwanie się od
ziemi i szybkie lądowanie (jeżeli trzeba). Niezwykle rzadko zdarza się
natomiast aby samolot dotknięty awarią po przekroczeniu V1 nie był w stanie
oderwać się od ziemi i po wykonaniu procedur awaryjnych nie mógł spokojnie
wylądować, również przy awarii silnika(bo głównie tego problemu to dotyczy).

W wypadku uderzenia w cokolwiek przy "kolach na pasie"
90% startow zostaje przerwanych niezgodnie z procedura"
Dawno temu przy okazji jakiegos programu byl ten problem poruszany przez NTSB czy jak tam sie oni nazywaja.

To zwykla psychologia ...

Data: 2009-06-05 07:26:27
Autor: Jan Strybyszewski
Prędkość decyzji.
Sqeeb pisze:
On Thu, 4 Jun 2009 15:49:20 +0000 (UTC)
Bisza wrote:

Tak.

A czy w niektórych przypadkach nie uratowałoby to życia wielu ludziom?
Zakładając, że za lotniskiem nie ma domów ani autostrady?

Troche wyhamuje, reszta zaryje, ale to i tak lepsze niż upadek z wysokości?

Powiem tak ... szansa na zainstnienie problemu w czasie miedzy V1 a oderwaniem jest promilowa jesli cos silnie uderzy w samolot i pilot to wychwyci to mimo pokonania V1 wiekszosc pilotow przerywa start niezgodnie z procedurami (kiedys byl o tym program bodaj 90% przypadkow) to jest poprostu silniejsze od procedur, po uderzeniu w cokolwiek zaden pilot nie poderwie maszyny woli zaryc za lotniskiem co i tak pewnie w 70% nie ma miejsca (te V1 tez jest troche na wyrost i zle warunki)

Data: 2009-06-05 08:55:14
Autor: Sqeeb
Prędkość decyzji.
On Fri, 05 Jun 2009 07:26:27 +0200
Jan Strybyszewski wrote:

> A czy w niektórych przypadkach nie uratowałoby to życia wielu ludziom?
> Zakładając, że za lotniskiem nie ma domów ani autostrady?
> > Troche wyhamuje, reszta zaryje, ale to i tak lepsze niż upadek z wysokości?

Powiem tak ... szansa na zainstnienie problemu w czasie miedzy V1 a oderwaniem jest promilowa jesli cos silnie uderzy w samolot i pilot to wychwyci to mimo pokonania V1 wiekszosc pilotow przerywa start niezgodnie z procedurami (kiedys byl o tym program bodaj 90% przypadkow) to jest poprostu silniejsze od procedur, po uderzeniu w cokolwiek zaden pilot nie poderwie maszyny woli zaryc za lotniskiem co i tak pewnie w 70% nie ma miejsca (te V1 tez jest troche na wyrost i zle warunki)

Czyli mówisz, że to nieoderwanie maszyny wcale nie skutkuje jej rozpadnięciem
po wypadnięciu z lotniska? Czy źle Cię zrozumiałem? V1 troche na wyrost, tzn.?

--
Pozdrawiam,
Sqeeb

Prędkość decyzji.

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona