Prędkość samolotu

Data: 2009-06-09 21:32:36
Autor: grzech
Prędkość samolotu
W zeszłym roku leciałem Airbusem 330. Są tam wyświetlacze pokazujące aktualne parametry lotu. Między innymi prędkość. W czasie lotu momentami wyświetlana była prędkość lotu ponad 900 km/h, a przez jakiś czas. Ponad 1000. Źródła podają, że maksymalna prędkość Airbusów to 850 km/h. Jak w związku z tym jest przeprowadzany pomiar prędkości? Do czego się odnosi? Czy prędkość rejsowa plus wiatr plus ruch obrotowy ziemi dadzą taką prędkość? Czy może mieć to związek z opisywanymi wadami czujników prędkość?

grzech

Data: 2009-06-09 21:45:05
Autor: Jan Werbiński
Prędkość samolotu
Użytkownik "grzech" <siwik.USUNTO@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:h0mdcl$21g$1news.onet.pl...
[...]

850 względem powietrza, które porusza się na tej wysokości np kilkadziesiąt km/h. Wektory prędkości się np dodają albo odejmują.

Prywatna http://www.janwer.com/
Nasza siec http://www.fredry.net/

Data: 2009-06-09 21:49:42
Autor: Dino
Prędkość samolotu
grzech napisawszy:
[...]

Pokazywana jest prędkość względem ziemi. Ground speed.
Brane pewnikiem z GPSa. Dla statystycznego pasażera prędkość
taka jest najwygodniejsza do imaginowania sobie, jak szybko
krajobraz zmienia się za oknem.

Ponieważ samoloty poruszają się w powietrzu, siła nośna jest jak najściślej
związana z prędkością względem ośrodka, to podawane wszędzie (w żródłach,
na które się powołujesz) wartości są prędkościami względem powietrza. Nie ziemi.

Czy prędkość rejsowa plus wiatr plus
ruch obrotowy ziemi dadzą taką prędkość?

Prędkość rejsowa, to mi się akurat z żaglówką skojarzyło.
Ale generalnie składanie wektorów.
Prędkość względem powietrza+prędkość wiatru=prędkość względem
ziemi pokazywana na ekranie.
A teraz zadanie na celujący:
obliczyć wpływ ruchu obrotowego ziemi na prędkość samolotu
względem tejże.

Czy może mieć to związek z
opisywanymi wadami czujników prędkość?

Nie może.
Ani trochę.

pozdro
Dino

Data: 2009-06-09 21:53:00
Autor: kiki
Prędkość samolotu

"grzech" <siwik.USUNTO@poczta.onet.pl> wrote in message news:h0mdcl$21g$1news.onet.pl...
[...]

747 lecąc na wschód potrafi lecieć ciut ponad 1000km/h. Spowrotem wolniej o 100-200km/h

Data: 2009-06-09 22:17:10
Autor: Dariusz K. Ładziak
Prędkość samolotu
Użytkownik kiki napisał:

747 lec?c na wschód potrafi lecie? ciut ponad 1000km/h. Spowrotem wolniej o 100-200km/h

E tam, jak się załapie na jet stream to może mieć przelotową nad oceanem większą jak prędkość dźwięku...

--
Darek

Data: 2009-06-15 07:51:34
Autor: Jan Strybyszewski
Prędkość samolotu
Dariusz K. Ładziak pisze:
Użytkownik kiki napisał:

747 lec?c na wschód potrafi lecie? ciut ponad 1000km/h. Spowrotem wolniej o 100-200km/h

E tam, jak się załapie na jet stream to może mieć przelotową nad oceanem większą jak prędkość dźwięku...

Oczywiscie i to bez zadnego problemu. Za to zdaza sie i 600 km/h i wtedy mamy takie kwiatki jak trzysiekiery z Azji na Okeciu bo zabraklo paliwa

Data: 2009-06-10 08:31:39
Autor: Marcin Bińkowski
Prędkość samolotu

[...]

Maksymalna prędkość 850 km/h o której piszesz to prędkość względem ziemi przy założeniu że powietrze jest nieruchome (brak wiatru).
Prędkość 900-1000 km/h to już prędkość względem ziemi uzględniająca wiatr - który w zależności od kierunku z którego wieje odpowiednio zwalnia lub zwiększa jej wartość.
A tak przy okazji - przypuszczam że leciałeś z zachodu na wschód skoro osiągałeś takie prędkości.

Jeżeli chcesz więcej informacji na ten temat to polecam:

- Pilot Handbook of Aeronautical Knowledge:
http://www.faa.gov/Library/manuals/aviation/pilot_handbook/

Rozdział 15, strona 9 - Effect of Wind - łatwo fajnie i obrazowo wytłumaczony wpływ wiartu na prędkość samolotu wzgędem ziemi.
Generalnie bardzo fajny podręcznik ale nie wszystko się nadaje bo jest pisany pod wymogi FAA.

- poczytać o JET STREAM:
http://en.wikipedia.org/wiki/Jet_stream

Jeśli przebrniesz przez te materiały to wszystko powinno być jasne - jeśli nie to pytaj dalej.

Pozdrawiam,
Marcin

Data: 2009-06-10 09:54:53
Autor: grzech
Prędkość samolotu

Jeśli przebrniesz przez te materiały to wszystko powinno być jasne - jeśli nie to pytaj dalej.

Pozdrawiam,
Marcin

Leciałem z zachodu na wschód i wszystko jasne. Dzięki.

Data: 2009-06-11 20:30:28
Autor: Jan Werbiński
Prędkość samolotu
Użytkownik "Marcin Bińkowski" <mbinkowski@op.pl> napisał w wiadomości news:h0nk01$jpa$1news.onet.pl...
Jeżeli chcesz więcej informacji na ten temat to polecam:

- Pilot Handbook of Aeronautical Knowledge:
http://www.faa.gov/Library/manuals/aviation/pilot_handbook/

Jaki fajny link!
Masz jeszcze więcej takich?

Data: 2009-06-11 21:27:15
Autor: Marcin Bińkowski
Prędkość samolotu
Jaki fajny link!
Masz jeszcze więcej takich?

Niestety ale nie.
Ten jest jedyny.

Pozdrawiam,
Marcin

Data: 2009-06-11 22:38:56
Autor: Marcin Bińkowski
Prędkość samolotu

Użytkownik "Marcin Bińkowski" <mbinkowski@op.pl> napisał w wiadomości news:h0rlqj$5af$1news.onet.pl...
Jaki fajny link!
Masz jeszcze więcej takich?

Niestety ale nie.
Ten jest jedyny.

Byłbym zapomniał, tutaj znajduje się więcej pozycji - wszystkie FAA.
http://www.faa.gov/library/manuals/aviation/

Data: 2009-06-10 14:27:45
Autor: JasiekS
Prędkość samolotu

Użytkownik "grzech" <siwik.USUNTO@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

Czy może mieć to związek z opisywanymi wadami czujników prędkość?

A co to jest czujnik prędkości? Nigdy wcześniej nie słyszałem.

Ja wiem tylko o istnieniu nadajników (portów, otworków pomiarowych)
ciśnienia statycznego oraz sond ciśnienia całkowitego (spiętrzenia).
Ciśnienie statyczne służy do wyliczenia wysokości barometrycznej oraz
prędkości (w powiązaniu z ciśnieniem spiętrzenia i temperaturą). Gdzie
tu siedzi czujnik prędkości?

--
JasiekS

Data: 2009-06-10 14:36:51
Autor: bohateur
Prędkość samolotu
JasiekS pisze:
Użytkownik "grzech" <siwik.USUNTO@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

Czy może mieć to związek z opisywanymi wadami czujników prędkość?

A co to jest czujnik prędkości? Nigdy wcześniej nie słyszałem.

to prasowa nazwa rurek pitota

Data: 2009-06-10 16:32:28
Autor: JasiekS
Prędkość samolotu

Użytkownik "bohateur" <bohateur@{NOSPAM}gmail.com> napisał w wiadomości

> A co to jest czujnik prędkości? Nigdy wcześniej nie słyszałem.

to prasowa nazwa rurek pitota

Ja to wiem - mam staż w branży. Wkurza mnie tylko bezmyślne powtarzanie
głupot. Np. przed chwilą przeczytałem na tvn24.pl o 'kolejnej awarii
Airbusa' (jakieś niezidentyfikowane 'kłopoty z silnikiem' A320 Iberworld
z Las Palmas), przy czym do 'awarii Airbusa' zaliczono zassanie gęsi
(kanadyjskiej!) do silnika i w rezultacie wodowanie na Hudsonie.

--
JasiekS

Data: 2009-06-10 16:05:17
Autor: Jarosław Sokołowski
Prędkość samolotu
Pan JasiekS napisał:

do 'awarii Airbusa' zaliczono zassanie gęsi (kanadyjskiej!) do silnika
i w rezultacie wodowanie na Hudsonie.

Nie kanadyjskiej, tylko kanadyjskich. Konkretnie dwóch samców i jednej
samicy. Wyklutych z jajek na Labradorze. Nie po to tak szczegółowo badano
przebieg wypadku, by ktoś tu teraz rozsiewał plotki, że jedna głupia gęś,
a niechby i nawet kanadyjska, jest w stanie unieruchomić amerykańską
turbinę General Electric.

--
Jarek

Data: 2009-06-10 17:50:07
Autor: Tomasz Nowicki
Prędkość samolotu
Dnia Wed, 10 Jun 2009 16:32:28 +0200, JasiekS napisał(a):

z Las Palmas), przy czym do 'awarii Airbusa' zaliczono zassanie gęsi
(kanadyjskiej!) do silnika i w rezultacie wodowanie na Hudsonie.

No pewnie - bo taki Boeing na przykład, to zasysa gąskę, przerabia i podaje
pasażerom klasy biznes z ziemniaczkami, w buraczkach i z chłodnym Chianti

T.

Data: 2009-06-15 07:50:14
Autor: Jan Strybyszewski
Prędkość samolotu
grzech pisze:
[...]

Na sieci jest zdjecie B767 wrcajacego bodaj z NY z predkoscia 1246km/h
Predkosci sa z GPS a nie wgledem powietrza stad moga takie byc

Data: 2009-06-23 17:03:48
Autor: jakistam
Prędkość samolotu
Jan Strybyszewski pisze:

Na sieci jest zdjecie B767 wrcajacego bodaj z NY z predkoscia 1246km/h
Predkosci sa z GPS a nie wgledem powietrza stad moga takie byc

Na PPrune przy okazji dyskusji o ostatniej katastrofie AF, jeden z
pilotow napisal ze kiedys nagle wlecial w powietrze o innych
wlasciwosciach (mowil o locie w strefie tropikalnej) i predkosc skoczyla
mu daleko poza dopuszczalny limit. Pomyslalem wiec przy okazji tej
dyskusji - czy zatem wylatujac z takiego pradu mozna nagle znalezc sie w
klopotach z predkoscia?
M.

Data: 2009-06-23 18:08:47
Autor: Michal Jankowski
Prędkość samolotu
jakistam <123@345.com> writes:

[...]

Nie, konczy sie wiatr, to dalej lecisz z ta sama predkoscia wzgledem
powietrza, tylko inna wzgledem ziemi.

Problem jest, gdy wlecisz w powietrze o mocno innej
temperaturze/gestosci.

  MJ

Data: 2009-06-25 05:48:58
Autor: Dariusz K. Ładziak
Prędkość samolotu
Użytkownik Michal Jankowski napisał:
jakistam <123@345.com> writes:

[...]

Dokładnie - czujniki ciśnienia reagują na ogół szybciej niż czujniki temperatury a dla oceny prędkości z rurki Pitota trzeba znać ciśnienie statyczne, ciśnienie dynamiczne i temperaturę - wpadnięcie w obszar cieplejszego powietrza musi początkowo skutkować przekłamaniem prędkości w dół...

--
Darek

Prędkość samolotu