Data: 2009-06-09 21:32:36 | |
Autor: grzech | |
Prędkość samolotu | |
W zeszłym roku leciałem Airbusem 330. Są tam wyświetlacze pokazujące aktualne parametry lotu. Między innymi prędkość. W czasie lotu momentami wyświetlana była prędkość lotu ponad 900 km/h, a przez jakiś czas. Ponad 1000. Źródła podają, że maksymalna prędkość Airbusów to 850 km/h. Jak w związku z tym jest przeprowadzany pomiar prędkości? Do czego się odnosi? Czy prędkość rejsowa plus wiatr plus ruch obrotowy ziemi dadzą taką prędkość? Czy może mieć to związek z opisywanymi wadami czujników prędkość?
grzech |
|
Data: 2009-06-09 21:45:05 | |
Autor: Jan Werbiński | |
Prędkość samolotu | |
Użytkownik "grzech" <siwik.USUNTO@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:h0mdcl$21g$1news.onet.pl...
W zeszłym roku leciałem Airbusem 330. Są tam wyświetlacze pokazujące aktualne parametry lotu. Między innymi prędkość. W czasie lotu momentami wyświetlana była prędkość lotu ponad 900 km/h, a przez jakiś czas. Ponad 1000. Źródła podają, że maksymalna prędkość Airbusów to 850 km/h. Jak w 850 względem powietrza, które porusza się na tej wysokości np kilkadziesiąt km/h. Wektory prędkości się np dodają albo odejmują. -- Jan Werbiński O0oo....._[:]) bul, bul, bul Prywatna http://www.janwer.com/ Nasza siec http://www.fredry.net/ |
|
Data: 2009-06-09 21:49:42 | |
Autor: Dino | |
Prędkość samolotu | |
grzech napisawszy:
W zeszłym roku leciałem Airbusem 330. Są tam wyświetlacze pokazujące Pokazywana jest prędkość względem ziemi. Ground speed. Brane pewnikiem z GPSa. Dla statystycznego pasażera prędkość taka jest najwygodniejsza do imaginowania sobie, jak szybko krajobraz zmienia się za oknem. Ponieważ samoloty poruszają się w powietrzu, siła nośna jest jak najściślej związana z prędkością względem ośrodka, to podawane wszędzie (w żródłach, na które się powołujesz) wartości są prędkościami względem powietrza. Nie ziemi. Czy prędkość rejsowa plus wiatr plus Prędkość rejsowa, to mi się akurat z żaglówką skojarzyło. Ale generalnie składanie wektorów. Prędkość względem powietrza+prędkość wiatru=prędkość względem ziemi pokazywana na ekranie. A teraz zadanie na celujący: obliczyć wpływ ruchu obrotowego ziemi na prędkość samolotu względem tejże. Czy może mieć to związek z Nie może. Ani trochę. pozdro Dino |
|
Data: 2009-06-09 21:53:00 | |
Autor: kiki | |
Prędkość samolotu | |
"grzech" <siwik.USUNTO@poczta.onet.pl> wrote in message news:h0mdcl$21g$1news.onet.pl... W zeszłym roku leciałem Airbusem 330. Są tam wyświetlacze pokazujące aktualne parametry lotu. Między innymi prędkość. W czasie lotu momentami wyświetlana była prędkość lotu ponad 900 km/h, a przez jakiś czas. Ponad 1000. Źródła podają, że maksymalna prędkość Airbusów to 850 km/h. Jak w związku z tym jest przeprowadzany pomiar prędkości? Do czego się odnosi? Czy prędkość rejsowa plus wiatr plus ruch obrotowy ziemi dadzą taką prędkość? Czy może mieć to związek z opisywanymi wadami czujników prędkość? 747 lecąc na wschód potrafi lecieć ciut ponad 1000km/h. Spowrotem wolniej o 100-200km/h |
|
Data: 2009-06-09 22:17:10 | |
Autor: Dariusz K. Ładziak | |
Prędkość samolotu | |
Użytkownik kiki napisał:
747 lec?c na wschód potrafi lecie? ciut ponad 1000km/h. Spowrotem wolniej o 100-200km/h E tam, jak się załapie na jet stream to może mieć przelotową nad oceanem większą jak prędkość dźwięku... -- Darek |
|
Data: 2009-06-15 07:51:34 | |
Autor: Jan Strybyszewski | |
Prędkość samolotu | |
Dariusz K. Ładziak pisze:
Użytkownik kiki napisał: Oczywiscie i to bez zadnego problemu. Za to zdaza sie i 600 km/h i wtedy mamy takie kwiatki jak trzysiekiery z Azji na Okeciu bo zabraklo paliwa |
|
Data: 2009-06-10 08:31:39 | |
Autor: Marcin Bińkowski | |
Prędkość samolotu | |
Użytkownik "grzech" <siwik.USUNTO@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:h0mdcl$21g$1news.onet.pl... W zeszłym roku leciałem Airbusem 330. Są tam wyświetlacze pokazujące aktualne parametry lotu. Między innymi prędkość. W czasie lotu momentami wyświetlana była prędkość lotu ponad 900 km/h, a przez jakiś czas. Ponad 1000. Źródła podają, że maksymalna prędkość Airbusów to 850 km/h. Jak w związku z tym jest przeprowadzany pomiar prędkości? Do czego się odnosi? Czy prędkość rejsowa plus wiatr plus ruch obrotowy ziemi dadzą taką prędkość? Czy może mieć to związek z opisywanymi wadami czujników prędkość? Maksymalna prędkość 850 km/h o której piszesz to prędkość względem ziemi przy założeniu że powietrze jest nieruchome (brak wiatru). Prędkość 900-1000 km/h to już prędkość względem ziemi uzględniająca wiatr - który w zależności od kierunku z którego wieje odpowiednio zwalnia lub zwiększa jej wartość. A tak przy okazji - przypuszczam że leciałeś z zachodu na wschód skoro osiągałeś takie prędkości. Jeżeli chcesz więcej informacji na ten temat to polecam: - Pilot Handbook of Aeronautical Knowledge: http://www.faa.gov/Library/manuals/aviation/pilot_handbook/ Rozdział 15, strona 9 - Effect of Wind - łatwo fajnie i obrazowo wytłumaczony wpływ wiartu na prędkość samolotu wzgędem ziemi. Generalnie bardzo fajny podręcznik ale nie wszystko się nadaje bo jest pisany pod wymogi FAA. - poczytać o JET STREAM: http://en.wikipedia.org/wiki/Jet_stream Jeśli przebrniesz przez te materiały to wszystko powinno być jasne - jeśli nie to pytaj dalej. Pozdrawiam, Marcin |
|
Data: 2009-06-10 09:54:53 | |
Autor: grzech | |
Prędkość samolotu | |
Leciałem z zachodu na wschód i wszystko jasne. Dzięki. |
|
Data: 2009-06-11 20:30:28 | |
Autor: Jan Werbiński | |
Prędkość samolotu | |
Użytkownik "Marcin Bińkowski" <mbinkowski@op.pl> napisał w wiadomości news:h0nk01$jpa$1news.onet.pl...
Jeżeli chcesz więcej informacji na ten temat to polecam: Jaki fajny link! Masz jeszcze więcej takich? -- Jan Werbiński O0oo....._[:]) bul, bul, bul Prywatna http://www.janwer.com/ Nasza siec http://www.fredry.net/ |
|
Data: 2009-06-11 21:27:15 | |
Autor: Marcin Bińkowski | |
Prędkość samolotu | |
Jaki fajny link! Niestety ale nie. Ten jest jedyny. Pozdrawiam, Marcin |
|
Data: 2009-06-11 22:38:56 | |
Autor: Marcin Bińkowski | |
Prędkość samolotu | |
Użytkownik "Marcin Bińkowski" <mbinkowski@op.pl> napisał w wiadomości news:h0rlqj$5af$1news.onet.pl... Jaki fajny link! Byłbym zapomniał, tutaj znajduje się więcej pozycji - wszystkie FAA. http://www.faa.gov/library/manuals/aviation/ |
|
Data: 2009-06-12 07:55:59 | |
Autor: Jan Werbiński | |
Prędkość samolotu | |
Użytkownik "Marcin Bińkowski" <mbinkowski@op.pl> napisał w wiadomości news:h0rq10$gm5$1news.onet.pl...
Dzięki jeszcze raz! -- Jan Werbiński O0oo....._[:]) bul, bul, bul Prywatna http://www.janwer.com/ Nasza siec http://www.fredry.net/ |
|
Data: 2009-06-10 14:27:45 | |
Autor: JasiekS | |
Prędkość samolotu | |
Użytkownik "grzech" <siwik.USUNTO@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:h0mdcl$21g$1news.onet.pl... Czy może mieć to związek z opisywanymi wadami czujników prędkość? A co to jest czujnik prędkości? Nigdy wcześniej nie słyszałem. Ja wiem tylko o istnieniu nadajników (portów, otworków pomiarowych) ciśnienia statycznego oraz sond ciśnienia całkowitego (spiętrzenia). Ciśnienie statyczne służy do wyliczenia wysokości barometrycznej oraz prędkości (w powiązaniu z ciśnieniem spiętrzenia i temperaturą). Gdzie tu siedzi czujnik prędkości? -- JasiekS |
|
Data: 2009-06-10 14:36:51 | |
Autor: bohateur | |
Prędkość samolotu | |
JasiekS pisze:
Użytkownik "grzech" <siwik.USUNTO@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości to prasowa nazwa rurek pitota |
|
Data: 2009-06-10 16:32:28 | |
Autor: JasiekS | |
Prędkość samolotu | |
Użytkownik "bohateur" <bohateur@{NOSPAM}gmail.com> napisał w wiadomości news:h0o9dg$i2q$1news.task.gda.pl... > A co to jest czujnik prędkości? Nigdy wcześniej nie słyszałem. to prasowa nazwa rurek pitota Ja to wiem - mam staż w branży. Wkurza mnie tylko bezmyślne powtarzanie głupot. Np. przed chwilą przeczytałem na tvn24.pl o 'kolejnej awarii Airbusa' (jakieś niezidentyfikowane 'kłopoty z silnikiem' A320 Iberworld z Las Palmas), przy czym do 'awarii Airbusa' zaliczono zassanie gęsi (kanadyjskiej!) do silnika i w rezultacie wodowanie na Hudsonie. -- JasiekS |
|
Data: 2009-06-10 16:05:17 | |
Autor: Jarosław Sokołowski | |
Prędkość samolotu | |
Pan JasiekS napisał:
do 'awarii Airbusa' zaliczono zassanie gęsi (kanadyjskiej!) do silnika Nie kanadyjskiej, tylko kanadyjskich. Konkretnie dwóch samców i jednej samicy. Wyklutych z jajek na Labradorze. Nie po to tak szczegółowo badano przebieg wypadku, by ktoś tu teraz rozsiewał plotki, że jedna głupia gęś, a niechby i nawet kanadyjska, jest w stanie unieruchomić amerykańską turbinę General Electric. -- Jarek |
|
Data: 2009-06-10 17:50:07 | |
Autor: Tomasz Nowicki | |
Prędkość samolotu | |
Dnia Wed, 10 Jun 2009 16:32:28 +0200, JasiekS napisał(a):
z Las Palmas), przy czym do 'awarii Airbusa' zaliczono zassanie gęsi No pewnie - bo taki Boeing na przykład, to zasysa gąskę, przerabia i podaje pasażerom klasy biznes z ziemniaczkami, w buraczkach i z chłodnym Chianti T. |
|
Data: 2009-06-15 07:50:14 | |
Autor: Jan Strybyszewski | |
Prędkość samolotu | |
grzech pisze:
W zeszłym roku leciałem Airbusem 330. Są tam wyświetlacze pokazujące aktualne parametry lotu. Między innymi prędkość. W czasie lotu momentami wyświetlana była prędkość lotu ponad 900 km/h, a przez jakiś czas. Ponad 1000. Źródła podają, że maksymalna prędkość Airbusów to 850 km/h. Jak w związku z tym jest przeprowadzany pomiar prędkości? Do czego się odnosi? Czy prędkość rejsowa plus wiatr plus ruch obrotowy ziemi dadzą taką prędkość? Czy może mieć to związek z opisywanymi wadami czujników prędkość? Na sieci jest zdjecie B767 wrcajacego bodaj z NY z predkoscia 1246km/h Predkosci sa z GPS a nie wgledem powietrza stad moga takie byc |
|
Data: 2009-06-23 17:03:48 | |
Autor: jakistam | |
Prędkość samolotu | |
Jan Strybyszewski pisze:
Na PPrune przy okazji dyskusji o ostatniej katastrofie AF, jeden z pilotow napisal ze kiedys nagle wlecial w powietrze o innych wlasciwosciach (mowil o locie w strefie tropikalnej) i predkosc skoczyla mu daleko poza dopuszczalny limit. Pomyslalem wiec przy okazji tej dyskusji - czy zatem wylatujac z takiego pradu mozna nagle znalezc sie w klopotach z predkoscia? M. |
|
Data: 2009-06-23 18:08:47 | |
Autor: Michal Jankowski | |
Prędkość samolotu | |
jakistam <123@345.com> writes:
Na PPrune przy okazji dyskusji o ostatniej katastrofie AF, jeden z Nie, konczy sie wiatr, to dalej lecisz z ta sama predkoscia wzgledem powietrza, tylko inna wzgledem ziemi. Problem jest, gdy wlecisz w powietrze o mocno innej temperaturze/gestosci. MJ |
|
Data: 2009-06-25 05:48:58 | |
Autor: Dariusz K. Ładziak | |
Prędkość samolotu | |
Użytkownik Michal Jankowski napisał:
jakistam <123@345.com> writes: Dokładnie - czujniki ciśnienia reagują na ogół szybciej niż czujniki temperatury a dla oceny prędkości z rurki Pitota trzeba znać ciśnienie statyczne, ciśnienie dynamiczne i temperaturę - wpadnięcie w obszar cieplejszego powietrza musi początkowo skutkować przekłamaniem prędkości w dół... -- Darek |
|