Prędkość samolotu

Data: 2009-06-09 21:49:42
Autor: Dino
Prędkość samolotu
grzech napisawszy:
W zeszłym roku leciałem Airbusem 330. Są tam wyświetlacze pokazujące
aktualne parametry lotu. Między innymi prędkość. W czasie lotu
momentami wyświetlana była prędkość lotu ponad 900 km/h, a przez
jakiś czas. Ponad 1000. Źródła podają, że maksymalna prędkość
Airbusów to 850 km/h. Jak w związku z tym jest przeprowadzany pomiar
prędkości? Do czego się odnosi?

Pokazywana jest prędkość względem ziemi. Ground speed.
Brane pewnikiem z GPSa. Dla statystycznego pasażera prędkość
taka jest najwygodniejsza do imaginowania sobie, jak szybko
krajobraz zmienia się za oknem.

Ponieważ samoloty poruszają się w powietrzu, siła nośna jest jak najściślej
związana z prędkością względem ośrodka, to podawane wszędzie (w żródłach,
na które się powołujesz) wartości są prędkościami względem powietrza. Nie ziemi.

Czy prędkość rejsowa plus wiatr plus
ruch obrotowy ziemi dadzą taką prędkość?

Prędkość rejsowa, to mi się akurat z żaglówką skojarzyło.
Ale generalnie składanie wektorów.
Prędkość względem powietrza+prędkość wiatru=prędkość względem
ziemi pokazywana na ekranie.
A teraz zadanie na celujący:
obliczyć wpływ ruchu obrotowego ziemi na prędkość samolotu
względem tejże.

Czy może mieć to związek z
opisywanymi wadami czujników prędkość?

Nie może.