Predkosc wznoszenia - jak sie wyznacza?

Data: 2015-01-20 21:33:13
Autor: mk4
Predkosc wznoszenia - jak sie wyznacza?
Witam,

Jak nalezy rozumiec (w sensie jak powinien byc wyznaczany) parametr predkosci wznoszenia samolotu (mysliwskiego)?

Przegladajac rozne dane mozna sie natknac na ten parametr ale w przypadku tych samolotow bywa on na tyle duzy (np. rzedu 200-300 m/s), ze zdaje sie malo wiarygodny i musi w tym byc jakis trick.

Jakos ciezko mi zmiarkowac, ze taki F-16 jest w stanie podtrzymac wznoszenie rzedu 300 m/s np przez 25 sekund.

A jesli nie moze to jak ta maksymalna predkosc wznoszenia powinna byc rozumiana?

--
mk4

Data: 2015-01-21 01:52:24
Autor: J.F.
Dnia Tue, 20 Jan 2015 21:33:13 +0100, mk4 napisał(a):
[...]

Ciag silnikow w tych samolotach przekracza ciezar - czyli moga leciec
pionowo w gore.

J.

Data: 2015-01-21 12:16:19
Autor: mk4
On 2015-01-21 01:52, J.F. wrote:
[...]

No ale chyba nie prawie z predkoscia dzwieku? Poza tym przekracza - ledwie przekracza. Stosunek do ciag/ciezar ~1.1 - i to tylko niektore maszyny.

A opory przy tych predkosciach duze. Wiec nawet przechodzac z lotu poziomego do wznoszenia taki nadmiar mocy wydaje mi sie mocno niewystarczajacy, zeby z taka predkoscia sie pozniej wznosic.

Stad moje pytanie - jak to wznoszenie nalezy rozumiec? Czyli jak je wyznaczyc dla samolotu X.

--
mk4

Data: 2015-01-21 14:28:51
Autor: Piotr Majka

http://zmold.meil.pw.edu.pl/mech_lot/ml_i/proj-06.pdf

Data: 2015-01-21 14:24:09
Autor: Piotr Majka
W dniu 21.01.2015 o 01:52, J.F. pisze:

Ciag silnikow w tych samolotach przekracza ciezar - czyli moga leciec
pionowo w gore.

A ja znam tylko jeden samolot my¶liwski którego ci±g silników jest większy od jego masy. Dlatego też, lec±c pionowo może przy¶pieszać. Inne owszem, pionowo wnosić się mog±, ale trac± przy tym prędko¶ć.
Tym samolotem jest Mig-29. Z pewno¶ci± F-16 tego nie może.

Data: 2015-01-25 09:49:35
Autor: TJ_Blues
Predkosc wznoszenia - jak sie wyznacza?
On Wednesday, January 21, 2015 at 8:24:10 AM UTC-5, Piotr Majka wrote:

A ja znam tylko jeden samolot my¶liwski którego ci±g silników jest większy od jego masy. (...) Z pewno¶ci± F-16 tego nie może.

http://en.wikipedia.org/wiki/General_Dynamics_F-16_Fighting_Falcon#Specifications_.28F-16C_Block_50.29

Thrust/weight: 1.095

http://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_F-15_Eagle#Specifications_.28F-15C.29

Thrust/weight: 1.07

http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_F-22_Raptor#Specifications_.28F-22A.29

Thrust/weight: 1.08

I dla porownania: MiG 29:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan_MiG-29#Specifications_.28MiG-29.29

Thrust/weight: 1.09

Data: 2015-01-25 20:58:25
Autor: KiloSierra
W dniu 2015-01-25 18:49, TJ_Blues pisze:
On Wednesday, January 21, 2015 at 8:24:10 AM UTC-5, Piotr Majka wrote:

10/10
mi sie nie chciało szukac żeby te bzdury prostować

Data: 2015-01-25 22:24:14
Autor: Rafal 'RAV' Miszczak
Predkosc wznoszenia - jak sie wyznacza?
TJ_Blues pisze:

Thrust/weight: 1.095
Thrust/weight: 1.07
Thrust/weight: 1.08
Thrust/weight: 1.09

Zwróćcie uwagę, że w pionowym wznoszeniu do ciężaru "dolicza się" też opór powietrza, który przy prędkości rzędu 300 m/s jest ogromny.

Rafal "RAV" Miszczak      www.e-rav.pl
Skype: rav_wroc_pl_2          GG: 9783

Data: 2015-01-26 12:09:24
Autor: Piotr Majka
W dniu 25.01.2015 o 22:24, Rafal 'RAV' Miszczak pisze:
TJ_Blues pisze:

[...]

Tego niestety nie chciało im się doliczyć. Ale rozumiem, że połowa znawców na tej grupie wie więcej o migu niż kilkunastoletni pilot tejże maszyny z którego ust to słyszałem :)

Data: 2015-01-26 13:51:39
Autor: Jarosław Sokołowski
Pan Piotr Majka napisał:

Zwróćcie uwagę, że w pionowym wznoszeniu do ciężaru "dolicza się"
też opór powietrza, który przy prędko¶ci rzędu 300 m/s jest ogromny.

Tego niestety nie chciało im się doliczyć. Ale rozumiem, że połowa znawców na tej grupie wie więcej o migu niż kilkunastoletni pilot
tejże maszyny z którego ust to słyszałem :)

Znaczy się gimnazjalista? Tacy często nie wiedz± co mówi±. Ale patrz
pan, coraz młodszych teraz do tej roboty bior±.

Jarek

--
Nie matura, lecz chęć szczera, zrobi z ciebie oficera.

Data: 2015-01-26 15:51:33
Autor: Piotr Majka
Predkosc wznoszenia - jak sie wyznacza?

Znaczy się gimnazjalista? Tacy często nie wiedzą co mówią. Ale patrz
pan, coraz młodszych teraz do tej roboty biorą.

Podyskutuj sobie z panem, pewnie jesteś mądrzejszy i spędziłeś þół życia w tym samolocie :)
https://www.youtube.com/watch?v=Hrw1Av-V-NA#t=100

Tj_Blues:

F16:
Rate of climb: 50,000 ft/min (250 m/s)

F15:
Rate of climb: >50,000 ft/min (254 m/s)

F22:
Za http://aircraft.wikia.com/wiki/Lockheed_Martin_F-22_Raptor
Rate of climb 350 m/s

Jak widzisz tylko raptor ma o 20ms/s szybsze wznoszenie - ale tylko jedna strona podaje tą prędkość.

Data: 2015-01-26 17:39:00
Autor: Bruno
Dnia Mon, 26 Jan 2015 15:51:33 +0100, Piotr Majka napisał(a):

[...]

Zapomniałeś o Eurofighter Typhoon. Oficjalnie >315 m/s.
Thrust/weight: 1.15

--
Pozdrawiam!
Bruno

Data: 2015-02-03 15:35:08
Autor: TJ_Blues
Predkosc wznoszenia - jak sie wyznacza?
On Sunday, January 25, 2015 at 4:24:30 PM UTC-5, Rafal 'RAV' Miszczak wrote:

Zwróćcie uwagę, że w pionowym wznoszeniu do ciężaru "dolicza się" też opór powietrza, który przy prędko¶ci rzędu 300 m/s jest ogromny..

Ale co w tym widzisz dziwnego? Przeciez samolot wcale nie musi sie wzonisc
pionowo. Nizej Piotr podal max wznoszenie F-16, czyli 250m/s. Takie wznoszenie
osiaga sie na malych wysokosciach. Czym wyzej, tym wznoszenie jest mniejsze.. Az
do momentu, gdy predkosc maksymalna jest prawie rowna predkosci przeciagniecia.

Mamy wiec predkosc max na FL0 - 1470km/h = 408.3m/s. Z tego wynika, ze:
sin(38deg)408m/s=251m/s Czyli jesli F-16 zapiernicza z max predkoscia to jego
wznoszenie pod katem 38 stopni wyniesie ok 250m/s. W tym wypadku opor powietrza
jest automatycznie doliczony. cheers

Data: 2015-02-04 01:26:01
Autor: Rafal 'RAV' Miszczak
TJ_Blues pisze:

Mamy wiec predkosc max na FL0 - 1470km/h = 408.3m/s. Z tego wynika, ze:
sin(38deg)408m/s=251m/s Czyli jesli F-16 zapiernicza z max predkoscia to jego
wznoszenie pod katem 38 stopni wyniesie ok 250m/s.

Tak z samego sinusa to wyliczyłeś? A te 1470 km/h to dotyczy lotu poziomego, czy dowolnego?

Data: 2015-02-04 05:40:43
Autor: TJ_Blues
On Tuesday, February 3, 2015 at 7:26:03 PM UTC-5, Rafal 'RAV' Miszczak wrote:
TJ_Blues pisze:

> Mamy wiec predkosc max na FL0 - 1470km/h = 408.3m/s. Z tego wynika, ze:
> sin(38deg)408m/s=251m/s Czyli jesli F-16 zapiernicza z max predkoscia to jego
> wznoszenie pod katem 38 stopni wyniesie ok 250m/s.

Tak z samego sinusa to wyliczyłe¶? A te 1470 km/h to dotyczy lotu poziomego, czy dowolnego?

Nie wyliczylem tylko oszacowalem. Oczywiscie czynnikow istnieje wiecej. Nie sa
jednak najwazniejsze w pogladowym przedstawiniu problemu. 1470km/h dotyczy lotu poziomego. Zwiekszajac wznoszenie, samolot bedzie
zmniejszal airspeed. Ten problem jest troche bardziej zlozony. Predkosc zalezna jest od ciagu silnikow, kata wznoszenia, oporow aerodynamicznych. Opory
zalezne sa od predkosci, mam wiec typowy problem calkowy w funkcji predkosci.

Chcesz to licz :-)

cheers

Data: 2015-01-21 14:45:20
Autor: Tomek
Predkosc wznoszenia - jak sie wyznacza?

Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomo¶ci news:1oy70qe2ut19i$.3b3jq3gozrri$.dlg40tude.net...
Dnia Tue, 20 Jan 2015 21:33:13 +0100, mk4 napisał(a):

Ciag silnikow w tych samolotach przekracza ciezar - czyli moga leciec
pionowo w gore.
J.

Co wcale nie oznacza, że lot na silnikach (rakietowy) da największe wznoszenie- tak na pewno nie jest.
Ale duży nadmiar ci±gu jest widoczny, pamiętam z AirSchow w Poznaniu 1991 - pokaz F-15.
Pilot podparł się silnikami i kręc±c bezczki w pionie wzbił się na kilka km.
Duża też rola kwestii dynamiki- przy dużych prędko¶ciach wyj¶ciowych można wyrwać na zasadzie dynamicznej, st±d jest spora różnica w pułapach statycznym i dynamicznym współczesnych my¶liwców czy takiego SR-71.
T.

Data: 2015-01-27 10:57:15
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "mk4" <mk4@dev.nul> napisał w wiadomości news:m9me28$c8v$1usenet.news.interia.pl...
Witam,

Jak nalezy rozumiec (w sensie jak powinien byc wyznaczany) parametr predkosci wznoszenia samolotu (mysliwskiego)?

Po pierwsze trzebaby było się zagłębić w metodologię pomiarów. Bo jest istotna różnica, czy masz zwiększyć pułap z 2 km na 4 km, czy z 0 na 10 km. Inne opory powietrza, inne ciśnienie. Po za tym sądzę, że to są pomiary po najkorzystniejszym profilu, a to niekoniecznie musi być pionowo do góry - nawet jeśli dany typ samolotu ma możliwość takiego manewru. W tych różnych zakresach zmiany wysokości upatrywał bym źródeł "widełek" w podawanych przez autorów wynikach.

Data: 2015-01-27 04:41:12
Autor: Bruno
W dniu wtorek, 27 stycznia 2015 11:07:04 UTC+1 użytkownik Robert Tomasik napisał:
Użytkownik "mk4" <mk4@dev.nul> napisał w wiadomo¶ci news:m9me28$c8v$1usenet.news.interia.pl...
> Witam,
>
> Jak nalezy rozumiec (w sensie jak powinien byc wyznaczany) parametr > predkosci wznoszenia samolotu (mysliwskiego)?

Po pierwsze trzebaby było się zagłębić w metodologię pomiarów. Bo jest istotna różnica, czy masz zwiększyć pułap z 2 km na 4 km, czy z 0 na 10 km. Inne opory powietrza, inne ci¶nienie. Po za tym s±dzę, że to s± pomiary po najkorzystniejszym profilu, a to niekoniecznie musi być pionowo do góry - nawet je¶li dany typ samolotu ma możliwo¶ć takiego manewru. W tych różnych zakresach zmiany wysoko¶ci upatrywał bym Ľródeł "widełek" w podawanych przez autorów wynikach.

Pewnie trzeba by też wzi±ć pod uwagę, czy podawane s± dane dla samolotu w konfiguracji bojowej (z paliwem i uzbrojeniem), czy też s± to warto¶ci "katalogowe" - teoretycznie możliwe do osi±gnięcia (brak uzbrojenia, minimalny zapas paliwa). --
Pozdrawiam!
Bruno

Predkosc wznoszenia - jak sie wyznacza?