Próba "wybielenia" Marcina Libickiego nie powiodła się- były poseł PiS był TW jak donoszą media!

Data: 2009-11-24 00:36:00
Autor: Antenka
Próba "wybielenia" Marcina Libickiego nie powiodła się- były poseł PiS był TW jak donoszą media!
Dokumenty kontrwywiadu SB pogrążają Marcina Libickiego
Krzysztof M. Kaźmierczak
2009-02-24 09:31:55, aktualizacja: 2009-02-24 11:00:21

Dotarliśmy do dokumentów Służby Bezpieczeństwa, które pogrążają
Marcina Libickiego, wielkopolskiego europosła PiS. Mówią one m.in. o
dwukrotnym wysyłaniu go za granicę przez wywiad SB do inwigilacji
środowisk związanych z Radiem Wolna Europa i strukturami NATO. Polityk
wciąż zaprzecza, że współpracował z bezpieką (patrz wywiad).

Pierwsze znalezione akta o Libickim wskazywały, że SB traktowała go do
połowy lat 60. jako źródło informacji. Były jednak bardzo skrótowe i
niejednoznaczne. Teraz odkryte raporty mówią natomiast sporo o tym,
jaki charakter miały związki polityka z aparatem bezpieczeństwa PRL.

Libicki jako źródło informacji występuje w trzech odnalezionych
niedawno dokumentach Wydziału II (kontrwywiadu) SB pochodzących z
połowy lat 60. W meldunku z 15 marca 1965 roku kierowanym do
kierownictwa Departamentu II MSW w Warszawie. "W czasie
przeprowadzonej rozmowy operacyjnej z ob. L.M. uzyskano m.in. bliższe
dane na temat pracowników i organizacji pracy RWE w Monachium, dot.
Franciszka Strzałki, Antoniego Ostrowskiego i małżeństwa Pick (...) Z
tego samego źródła uzyskano również informacje, że przebywająca na
pobycie czasowym w Anglii w 1962 r. nieustalona przez nas córka
jednego z wiceministrów PRL udzielić miała interesujących danych
pracownikowi RWE na temat pracy jej ojca". Ta ostatnia informacja
szczególnie zainteresowała SB, która zawzięcie tropiła tego rodzaju
"zdrajców".

O ile marcowy raport nie zawiera określenia precyzującego charakter, w
jakim Libicki dostarczył informacje, to następny (z 15 kwietnia 1965
roku) meldunek nie pozostawia już takich wątpliwości. Określony jest
on jako KO - kontakt operacyjny. Czytamy w nim: "W miesiącu kwietniu
br. wysłano z zadaniami za granicę KO "LM", który będzie przebywał na
terenie Francji, NRF i Anglii. Zadania zostały uzgodnione z Wydziałem
IV Departamentu I MSW (wywiadem SB - przyp. red)".

- Kontakt operacyjny był świadomą współpracą. Poza tym, jeśli kogoś
wysyłano za granicę i przedstawiano mu zadania do realizacji, to nie
mogło być mowy o tym, by taka osoba nie wiedziała, że działa na rzecz
bezpieki - precyzuje dr Filip Musiał, autor licznych publikacji o
procedurach organów bezpieczeństwa PRL z IPN w Krakowie.

Z dokumentów wynika, że Libicki nie po raz pierwszy był "delegowany"
za granicę przez SB - wyjeżdżać miał w charakterze KO także w 1964
roku. Mówi o tym "Informacja dotycząca rozpoznania dla potrzeb wywiadu
z Wydziału II za rok 1964/1965" z 14 grudnia 1965 roku. Dzisiejszy
polityk PiS pojawia się w tym raporcie aż czterokrotnie. Występuje za
każdym razem jako KO "LM" ale nie można mieć wątpliwości, że chodzi o
Libickiego. Dokument zawiera bowiem notę z danymi biograficznymi,
który na niego jednoznacznie wskazują. "KO "LM" - mgr historii sztuki,
zatrudniony w Muzeum Narodowym w Poznaniu, zam. w Poznaniu, posiada
wujka Strzałko Franciszka, który jest aktualnie redaktorem RWE w
Monachium oraz wujka Strzałko Piotra zatrudnionego w przedsiębiorstwie
podległym US Army w Paryżu i posiadającym wg danych Departamentu I
dotarcie do osób ze sztabu NATO w Paryżu". Autor raportu, naczelnik
kontrwywiadu SW w Poznaniu, ppłk R. Szwagierczak podkreśla, że KO "LM"
został przejęty na "kontakt osobisty" przez Departament I.

Trwają poszukiwania kolejnych dokumentów - w archiwach IPN w Poznaniu
i Warszawie. Do akt kierownictwa wywiadu SB odsyła wiele znalezionych
dotąd dokumentów na temat Libickiego w Poznaniu. Liczą na nie
szczególnie prokuratorzy z pionu lustracyjnego, którzy wyjaśniają
przeszłość polityka. W swoich oświadczeniach lustracyjnych europoseł
nie przyznawał się nigdy, że był źródłem informacji SB. Grozi mu teraz
uznanie za kłamcę lustracyjnego.

Zirytowane tą sytuacją jest kierownictwo PiS. - Wciąż znajdują się
kolejne dokumenty, coraz mniej korzystne dla pana Libickiego. To
człowiek o wielkich zasługach, ale byłoby nieroztropne i ryzykowne,
gdyby miał być on naszym kandydatem w następnych wyborach do
Parlamentu Europejskiego. To bomba która może nigdy nie wybuchnie, ale
może wybuchnąć w każdej chwili - powiedział nam nieoficjalnie jeden z
wysokich rangą przedstawicieli Prawa i Sprawiedliwości.

Nie wiem, nie pamiętam, nie potrafię powiedzieć
Z Marcinem Libickim, posłem PiS do Parlamentu Europejskiego rozmawia
Krzysztof M. Kaźmierczak
Antoni Ostrowski, małżeństwo Pick - kojarzy Pan tych ludzi?
Tak, to osoby związane ze środowiskiem Radia Wolna Europa. Poznałem je
dzięki pracującemu tam wujowi, Franciszkowi Strzałko. Oni wszyscy już
nie żyją.

W znalezionych ostatnio dokumentach są zapisy, że donosił Pan SB o
tych wszystkich osobach.
Nic o tym nie wiem.
Mówił Pan wcześniej, że na odczepnego opowiadał SB tylko o wuju i że
robił to w uzgodnieniu z nim. Dokumenty wskazują, że Franciszek
Strzałko był tylko jedną z osób, o której informacje SB uzyskiwało od
Pana. Czy tamte osoby także ostrzegł Pan, że SB o nie pyta?
Nie. Trudno żebym biegał po wszystkich, czy pisał do nich listy. O
tym, że o kontaktach z SB poinformowałem RWE za pośrednictwem wuja
potwierdził w swoim oświadczeniu redaktor Wolnej Europy Maciej
Morawski.

Dlaczego Pan wtedy nie ostrzegł tych osób?
Wtedy komunikacja była bardzo utrudniona. Zawiadomiłem wuja i tyle.

A co Pan o nim mówił SB?
Potwierdziłem, że pracuje w Radio Wolna Europa. I potwierdziłem tych
znajomych, których u wuja spotkałem, również wymienionych przez pana.

Jak nazywali się funkcjonariusze SB, z którymi rozmawiał Pan o wuju?
Nie pamiętam.

A jak wyglądali?
Też nie pamiętam. Dlaczego miałbym ich pamiętać?

To przecież było chyba coś niezwykłego, że esbecy z Panem rozmawiali?
Takie niecodzienne rzeczy raczej się pamięta…
Minęło ponad czterdzieści lat, trudno żebym pamiętał.

Pana dokumentacja paszportowa zaczyna się od lat 70., a przecież
wyjeżdżał Pan za granicę wcześniej, w latach 50. i 60. W tamtym czasie
miał Pan inny paszport?
Jak wyjeżdżałem, to widać miałem paszport.

Powinien być on w aktach paszportowych, tak jak trafił tam Pana
paszport z późniejszego okresu…
Nie pamiętam już teraz, kiedy i dlaczego wymieniono mi paszport.

W raportach bezpieki są zapisy o tym, że wywiad wysyłał Pana na
Zachód.
To, że jakiś mój wyjazd był uzgodniony z SB nie wchodzi w rachubę..

To, Pana zdaniem, SB sobie to wszystko wymyśliło?
Tego nie potrafię powiedzieć, bo nie znam tych papierów.

Kontakty z SB
Przedstawiamy opis dotąd znalezionych zapisów mówiących o kontaktach
Libickiego z SB.
1965

- Meldunek II Wydziału SB w Poznaniu z 15 marca 1965 r. zawierający
streszczenie informacji "z rozmowy operacyjnej z ob. L.M".

- Meldunek naczelnika II Wydziału SB w Poznaniu z 15 kwietnia 1965 r.
"W miesiącu kwietniu br. wysłano z zadaniami za granicę KO "LM", który
będzie przebywał na terenie Francji, NRF i Anglii. Zadania zostały
uzgodnione z Wydziałem IV Departamentu I MSW".

- Raport szefa II Wydziału SB w Poznaniu z 14 grudnia 1965 r. Libicki
wymieniany w wykazach TW i KO wysłanych za granicę w 1964 i 1965 roku.
W meldunku także charakterystyka KO "LM" (mgr historii sztuki,
zatrudniony w Muzeum Narodowym w Poznaniu, zam. w Poznaniu, posiada
wujka Strzałko Franciszka(...)" Ponadto opis uzyskanych informacji i
informacja: "Zgodnie z pismem z Dep. I KO "LM" został przejęty przez
nich na kontakt osobisty".

1966
- W czerwcu 1966 r. na zapytanie szefa Wojskowej Służby Wewnętrznej w
Poznaniu o Libickiego otrzymuje on z Biura "C" MSW (archiwum)
odpowiedź: "Jest operacyjnie wykorzystywany przez Dep. I MSW".

1967
- Pismo z dnia 02.09.1967 r. z Wydziału WSW OPK w Poznaniu do Szefa
Zarządu WSW Wojsk OPK: "ob. Marcin Libicki (…) operacyjnie
wykorzystywany przez Dep. I MSW".

1968
- Libicki wymieniony imiennie w "Wykaz kontaktów poufnych Gr. II Wydz.
II" sprawy "Odra II" za okres 1960-1968. Przy nazwisku polityka
dopiski: "aktualnie na kontakcie gr. II, kpt. Sawicki" oraz
"przekazany do Wydz. IV Dep. I MSW dnia 22.04.1965 r."

1981
- Streszczenie akt dotyczących M. Libickiego z lat 1959-1970
umieszczone w kwestionariuszu ewidencyjnym prowadzonym na Libickiego:
"ze względu na liczną rodzinę i kontakty za granicą, wciągnięty został
do współpracy przez Wydz. II KWMO w Poznaniu w charakterze KO.
Wykorzystywany był również przez Wydz. VIII Dep. I z uwagi na
posiadane kontakty w Radiu Wolna Europa".

http://www.gloswielkopolski.pl/stronaglowna/87983,dokumenty-kontrwywiadu-sb-pograzaja-marcina-libickiego,id,t.html

Okazuje się, że informacja wcześniejsza o rzekomej niewinności
M.Libickiego , która obiegła m. Poznań dnia 20 listopada br. i była
bardzo nagłośniona, a wydana przez Poznańskie Biuro Lustracyjne IPN
była chybiona.

Kiedy przeczytałam te bzdety o "niewinnym PiSowcu" na jednym z
miejskich portali, zadałam pytanie, kto zasiada w Poznańskim Biurze
Lustracyjnym, bo to sprawa kluczowa.

Nie od dziś wiadomo, że za Libickim stoi potężne lobby poznańskie i
nie tylko ( ciekawa sprawa ???). Ten "kawaler maltański" jak widać
miał niechlubną kartę w swojej działalności i koniecznie pragnie ją
zatuszować. Panie Libicki "prawda jak oliwa, zawsze na wierzch
wypływa"!

Znam taki epizod z życia M.L.,są dokumenty na to, czym ów "szanowany"
były poseł zajmował się w latach 60-tych i 70-tych w PRL-u  :D, które
wyjaśniają doskonale, dlaczego mógł pójść na współpracę z SB.

Antenka

P.s. Powiem tak, osobiście bardzo nie lubię tego człowieka, ponieważ
byłam świadkiem - na własne uszy słyszałam, jak podczas kampanii
wyborczej łgał w żywe oczy o swoich przeciwnikach politycznych, czyli
dopuścił się oszczerstwa, dlatego uważam, że to co teraz go spotkało
jest Boskim wymierzeniem sprawiedliwości : "Pan Bóg nie rychliwy, ale
sprawiedliwy".

Data: 2009-11-24 09:41:15
Autor: cyc
Próba "wybielenia" Marcina Libickiego nie powiodła się- były poseł PiS był TW jak donoszą media!

Użytkownik "Antenka" <sweet.blue_eyes@wp.pl> napisał w wiadomości news:01bad0ad-6082-46c2-b626-

..............<

[...]

Ten ulubieniec RM nie dalej jak wczoraj w TV "Trwam " dawal swoj obludny glos tak jakby sie nic nie stalo !
Dziwnych ma Tadzik kumpli !.

cyc

Data: 2009-11-24 10:02:40
Autor: zbig
Próba "wybielenia" Marcina Libickiego nie powiodła się- były poseł PiS był TW jak donoszą media!
Ani mi on brat ani swat. Ale wygląda mi tu na jakąś kolejną wojenkę o wpływy w PiS środowisk związanych z Radiem Maryja.
Swoja drogą znów mamy systuację  kiedy uważa sie dokumenty SB za niepodważalne przez jedną ze stron i zupełnie bezużyteczne - przez drugą.

Data: 2009-11-24 12:23:23
Autor: Roger Perejro
Próba "wybielenia" Marcina Libickiego nie powiodła się- były poseł PiS był TW jak donoszą media!

Użytkownik "cyc" <ja@ja.pl> napisał

Dziwnych ma Tadzik kumpli !.

Takich jak on sam.

Przemek

--

"Sprawa Barbary Blidy. Prokuratura wyjaśniająca samobójstwo posłanki SLD przygotowała zarzuty dla generała Witolda M., byłego szefa ABW za rządów PiS. To on rozkazał filmować zatrzymywanych. Przez wiele lat bliski wspólpracownik Lecha Kaczyńskiego. W ciągu dwóch lat awansował z porucznika na generała".

Data: 2009-11-24 11:31:31
Autor: Jadrys
Antenka pisze:

[...]

Też nie przepadam za tym typkiem. Jednak robienie mu zarzutów z jego współpracy z SB jest nieporozumieniem. Dlaczego ludzie mają za złe temu organowi bezpieczeństwa państwa jego działalność? Przecież SB tylko zwalczała różnych zdrajców (bardzo często płatnych) Polski i Polaków. To m.in. dzięki SB mieliśmy tyle lat względnego spokoju. A i kapitaliści byli trzymani krótko przy "nienażartych mordach".
Szkoda tylko że po przemianach ustrojowych p. Libicki tak nisko upadł.. I stał sie tym przeciw czemu kiedyś walczył.

Data: 2009-11-24 12:21:30
Autor: zbig

Użytkownik "Jadrys" <Che@yahoo.com> napisał w wiadomości news:hegcm9$mcq$1news.onet.pl...

[...]

Wiem, że wymyśliłeś sobie , ze będziesz socjalistą i postanowiłeś się tego trzymać. ale błagam o elementarny szacunek dla faktów.

SB nie zwalczała zdrajców, tylko patriotów, sama była agendą obcych sił specjalnych. I jeszcze gdzie ty widziałeś w PRL "kapitalistów" ?

Data: 2009-11-24 13:37:30
Autor: cytryna
> [...]

SB nie zwalczała zdrajców, tylko patriotów, sama była agendą obcych sił specjalnych. I jeszcze gdzie ty widziałeś w PRL "kapitalistów" ? ***************************************************************************

Jadryś wypróżnia się na psp. polityka jako plut. UB Kosiba --

Data: 2009-11-24 17:55:50
Autor: Jadrys
zbig pisze:
[...]

A po czym poznajesz że to byli patrioci? Po tym że najwięksi krzykacze byli na garnuszku "AFL-CIO" która pośredniczyła w przekazywaniu CIA kasy dla tych w pewnym sensie dywersantów? Dla których im gorsza sytuacja była w PRL tym dla nich lepiej..
Kapitalistów nie było widać bo jak juz napisałem byli trzymani za "nienażarte ryje" krótko.

Data: 2009-11-24 23:31:40
Autor: zbig
Próba
Jadrys <Che@yahoo.com> napisał(a):
zbig pisze:
> [...]

A po czym poznajesz że to byli patrioci? Po tym że najwięksi krzykacze byli na garnuszku "AFL-CIO" która pośredniczyła w przekazywaniu CIA kasy dla tych w pewnym sensie dywersantów?
Pierdolisz jak potłuczony. Mnie też SB raczyła szykanować a o żadnych pieniądzach nie słyszałem.

Data: 2009-11-25 09:38:11
Autor: Jadrys
Próba
zbig pisze:

[...]

Pewnie byłeś tylko płotką w ruchu "opozycyjnym", a tacy nie mieli dostępu do koryta z mamoną.

Data: 2009-11-24 17:00:44
Autor: matusm

Użytkownik "Antenka" <sweet.blue_eyes@wp.pl> napisał w wiadomości news:01bad0ad-6082-46c2-b626-8398a091f7ddp33g2000vbn.googlegroups.com...
[...]

Pozdrowienia
matusm

Próba "wybielenia" Marcina Libickiego nie powiodła się- były poseł PiS był TW jak donoszą media!