Próba wyłudzenia pożyczki?

Data: 2012-06-11 11:39:15
Autor: Piotrek
Próba wyłudzenia pożyczki?
Witam wszystkich.
Czy to, co opiszę poniżej, może sugerować próbę wyłudzenia pożyczki na
moje nazwisko?

Od połowy zeszłego miesiąca dostałem łącznie 4 sms-y o dziwacznej
treści. Numer telefonu, z którego zostały wysłane, nie był
zastrzeżony. Oto te wiadomości:

"Wniosek debetowy idea, proszę o potwierdzenie rzetelności z KRD"

"Państwa osoba została skierowana do weryfikacji centralnego systemu
scoringowego. Prosimy nie odpowiadać na tę wiadomość."

Trzeci sms informował o godzinach otwarcia biura obsługi klienta firmy
Soho Credit wraz z nr telefonu do niego.

W końcu ostatnia wiadomość, sprzed niecałych 2 tygodni, była
następująca:

"Gratulujemy, otrzymują Państwo wirtualną kartę kredytową z limitem
1000 PLN, stała opłata abonamentowa wynosi 11,99 PLN/m-c niezależnie
od użycia karty".

Dodam, że pod nr telefonu, z którego dostałem powyższe wiadomości, nie
sposób się dodzwonić - ciągle zgłasza się poczta głosowa, gra muzyczka
itp. Wpisałem go w google. Okazało się, że jest/był to numer pewnej
firmy windykacyjnej, dziwnym trafem znajdującej się w moim (niezbyt
dużym) mieście. Wszystko jednak wskazuje na to, że jest to firma-krzak
- podany adres to adres całego bloku, w którym ma się rzekomo mieścić
jej siedziba (bez nr mieszkania). Przeszedłem się tam, popytałem ludzi
i okazało się, że nikt o takiej firmie nie słyszał.

Co o tym wszystkim sądzicie? Jakaś głupia reklama czy coś więcej? Nie
chcę wszczynać sensacji, więc na razie nic z tym nie robiłem.
Sprawdziłem tę firmę Soho Credit. Udziela ona krótkoterminowych
pożyczek (do 1500 zł, do 30 dni), przy czym do wzięcia takiej pożyczki
nie trzeba spełniać praktycznie żadnych warunków - wystarczy wypełnić
formularz, w którym podaje się imię, nazwisko, adres, nr dowodu
osobistego, pesel i numer telefonu komórkowego, po czym przelać
złotówkę na wskazane przez nich konto z własnego konta celem
weryfikacji danych osobowych.

Na koniec coś, co może się okazać istotne w całej sprawie. Nie
zgubiłem dowodu osobistego, aczkolwiek od stycznia od kwietnia
pracowałem w pewnej firmie i musiałem tam dostarczyć jego ksero. Szef
(w zasadzie kierownik lokalnego biura, centrala firmy znajduje się w
innym mieście) posiadał też mój nr telefonu (czasami kontaktowaliśmy
się telefonicznie), czyli komplet danych, o których była mowa powyżej.
Okazało się, że firma jest nieuczciwa - o wypłatę za marzec i kwiecień
trzeba już było walczyć, przy czym ta ostatnia wpłynęła na moje konto
dopiero kiedy szef w słuchawce telefonu usłyszał magiczne słowo "sąd".
Dziwnym trafem pierwszy z 4 sms-ów przyszedł do mnie w dniu otrzymania
wypłaty za kwiecień.

Teraz czas na moją śmiałą hipotezę. Czy jest możliwe, że ktoś z firmy,
dysponując kserokopią mojego dowodu, założył mi bez mojej wiedzy konto
internetowe w jakimś banku (nie wiem co za debil na to pozwolił, ale
podobno wystarczy do tego wysłanie ksera dowodu), korzystając z tego
konta wziął na mnie pożyczkę, przelał ją na konto firmowe, po czym z
niego przelał pieniądze już na moje właściwe konto? Krótko mówiąc:
możliwe, że wzięli pożyczkę na moje nazwisko, żeby z niej wypłacić mi
pensję? Nawet mnie wydaje się to nieco przekombinowane, ale czy byłoby
to praktycznie wykonalne?

Może trochę za dużo sobie dopowiadam, ale w całej sprawie widzę zbyt
wiele zbiegów okoliczności. Radzicie olać całą sprawę, ewentualnie
spokojnie poczekać (gdyby cały spisek miał się potwierdzić, za kilka
dni powinienem otrzymać jakieś ponaglenia do spłaty pożyczki, którą
"wziąłem") czy jednak podjąć jakieś kroki?

Data: 2012-06-12 01:43:38
Autor: Gotfryd Smolik news
Próba wyłudzenia pożyczki?
On Mon, 11 Jun 2012, Piotrek wrote:

Witam wszystkich.
Czy to, co opiszę poniżej, może sugerować próbę wyłudzenia pożyczki na
moje nazwisko?

  Skoro zadajesz sobie takie pytanie, to może, prawda?
  Skoro masz podejrzenia, których nawet nie wypada ujawnić :>,
to nie widać co miałoby stać na przeszkodzie zgłoszeniu
podejrzenia popełnienia czyny zabronionego na szkodę
kredytodawcy.
  Na mój gust:

[...]

....to jest mało dziwne, bo zarówno automat do spamowania jak
i "faktyczny" powiadamiacz moga być jednokierunkowe.

Co o tym wszystkim sądzicie? Jakaś głupia reklama czy coś więcej? Nie
chcę wszczynać sensacji, więc na razie nic z tym nie robiłem.

  Moment.
  Albo ktos się wygłupia "metoda przypominajaca nękanie".
  Albo ktos spamuje.
  Albo ktos próbuje popełnic oszustwo.
  Albo ma miejsce poważny bład, który może skutkować cywilnoprawnie,
a nie ma możliwosci kontaktu.

  Ww. wygladaja na uzasadnione powody do zgłoszenia na policję.
  Na mój gust oczywiscie.

Może trochę za dużo sobie dopowiadam

  Skoro masz takie watpliwosci, to dlaczego nie zgłosiłes na policji
powyższego 2 tygodnie temu?
  I nie, NIE mam na mysli "gdybania", które tu zapodałes.
  Wyłacznie gołe, suche fakty.
  IMO, jesli się mylisz w "gdybaniu", to primo możesz posłać postępowanie
w maliny, secundo narobić sobie wrogów, a tertio spowodować że
znajdzie się na poczatku rzeczy posłanych na dno szuflady.
  Co innego ujawnienie, że tu i ówdzie kopie Twojego dowodu leżały.
  IMVHO :>

Radzicie

  Nic nie radzę.
  Komentuję ;>

pzdr, Gtofryd

Data: 2012-06-12 05:45:11
Autor: Liwiusz
Próba wyłudzenia pożyczki?
[...]

E tam, po prostu jakiś pożyczkobiorca rąbnął się przy podawaniu swojego numeru.

Policja... dobre. Takie skrzywienie usenetowe ;)

Przecież w smsach nic nie ma o "próbie wyłudzenia pożyczki" cokolwiek to ma znaczyć.

--
Liwiusz

Data: 2012-06-12 10:53:00
Autor: Gotfryd Smolik news
Próba wyłudzenia pożyczki?
On Tue, 12 Jun 2012, Liwiusz wrote:

E tam, po prostu jakiś pożyczkobiorca rąbnął się przy podawaniu swojego numeru.

  Możliwe.

Policja... dobre. Takie skrzywienie usenetowe ;)

  Owszem :), ale przyznasz, że "niekontaktowalnosc" z pożyczkodawca
wyglada nieco dziwnie?
  Idzie o posiadanie dowodu, że "zrobił co mógł" aby pożyczkodawcę
chronić :>, jesliby jednak się okazało że jakis przekręt rzeczywiscie
ma miejsce.
  Co innego jakby mógł bez problemu uzyskać kontakt z kredytodawca.

Przecież w smsach nic nie ma o "próbie wyłudzenia pożyczki" cokolwiek to
ma znaczyć.

  Załóżmy, że z banku dostajesz informację że przyznali Ci kredyt.
  Opłata za "utrzymanie linii" 15% limitu rocznie
  :P
  Będziesz czekał na pozew?

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-06-12 11:17:41
Autor: Liwiusz
Próba wyłudzenia pożyczki?
  Owszem :), ale przyznasz, że "niekontaktowalnosc" z pożyczkodawca
wyglada nieco dziwnie?

Niech pokaże te "niekompletne" dane (z EDG), to wówczas podyskutujemy na ten temat :) bo googlać to "se można".

>Załóżmy, że z banku dostajesz informację że przyznali Ci kredyt.
> Opłata za "utrzymanie linii" 15% limitu rocznie
> :P
> Będziesz czekał na pozew?

Zasadniczo moja pierwsza reakcja by była: Uf, to na szczęście nie ja, gdyby to jakiś oszust brał kredyt na moje dane, to na pewno nie podałby mojego nru telefonu :)

--
Liwiusz

Data: 2012-06-12 14:42:14
Autor: Robert Tomasik
Próba wyłudzenia pożyczki?
Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisał w wiadomości news:Pine.WNT.4.64.1206121048391.4048quad...
[...]

Bo to pewnie fajaś bramka SMS-owa i nie ma możlwiości odbierania. Trzebabyt poszukać numeru w Goiogle i zadzwonić.

Data: 2012-06-12 03:26:59
Autor: Robert Tomasik
Próba wyłudzenia pożyczki?

Moze ktoś we wniosku podał błednie Twój numer telefonu zamiast swojego :-)

Data: 2012-06-12 05:46:01
Autor: Liwiusz
Próba wyłudzenia pożyczki?
W dniu 2012-06-12 03:26, Robert Tomasik pisze:
Użytkownik "Piotrek" <pilarp@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

Moze ktoś we wniosku podał błednie Twój numer telefonu zamiast swojego :-)

No ale kto? I dlaczego? Myślę, że trzeba zgłosić na policję, aby to sprawdzili.

:)

--
Liwiusz

Data: 2012-06-12 14:17:35
Autor: Robert Tomasik
Próba wyłudzenia pożyczki?
Użytkownik "Liwiusz" <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:jr6e1m$5li$2inews.gazeta.pl...
[...]

Ktoś brał dla siebie kredyt. Podając numer kontaktowy źle albo niewyraźnie wpisał swój numer telefonu komórkowego. Firma wysyła informacje na temat procesu aplikacji na podany numer. Gdyby w treści SMS-ów było cokowliek sugerującego, ze kredytobiorcą jest inicjator wątku, to byłby sens podejmowania jakichkolwiek działań.

Próba wyłudzenia pożyczki?