Problem z Gigabyte HD 7850

Data: 2013-02-06 23:33:42
Autor: deepblue
Problem z Gigabyte HD 7850
Witam
Mam problem z nowym kompem. Sprzêt Core I3, karta graf. Gigabyte HD 7850 (GV-R785OC-1GD), p³yta MSI B75A-G43, zasilacz Thermaltake SMART 530W .
Objawy:
Po w³±czeniu jakiejkolwiek gry, po 2-3 minutach obraz znika i ca³y ekran robi siê szary lub pomarañczowy, niebieski  itp. Pozostaje tylko twardy reset. Je¿eli od razu zrestartuje kompa to na ekranie pojawiaj± siê pionowe paski i brak innego obrazu- je¿eli zaczekam z minutê z to komp uruchamia siê normalnie. W 2D nie ma zadnych problemów.
Wygl±da to na przegrzewanie siê karty graficznej.

Odpali³em GPU-Z i temperatura karty ok 25 stopni, obroty wiatraków 40%, potem odpali³em Furmarka i temeratura zaczê³a rosn±æ do ok 54 stopni po czym nastepowa³a zwiecha jak wy¿ej. Co dziwne wentylatory karty ca³y czas chodzi³y na 40%.
Wgra³em najnowszy bios F12. Sprawdzi³em na najnowszych sterownikach AMD (13.1), na najnowszych sterownikach ze strony Gigabyte (12.8) i jeszcze na jakich¶ starszych - bez zmian. Wydaje mi siê, ze problemem s± obroty wiatraków karty - zawsze 40% (ok 1740 obrotów), niezale¿nie od temperatury i czy to 2D czy 3D.
Czy wentylatory nie powinny zmieniaæ obrotów w zale¿no¶ci od temperatury?
Nie chcê ustawiaæ wentylatorów na sztywno bo niepotrzebnie ha³asuj± w 2D.
Da siê co¶ z tym zrobiæ czy zostaje tylko reklamacja?

--
deepblue

Data: 2013-02-07 00:35:43
Autor: Michal
Problem z Gigabyte HD 7850
W dniu 2013-02-06 23:33, deepblue pisze:
reset. Jeżeli od razu zrestartuje kompa to na ekranie pojawiają się
pionowe paski i brak innego obrazu- jeżeli zaczekam z minutę z to komp
uruchamia się normalnie. W 2D nie ma zadnych problemów.
WyglÄ…da to na przegrzewanie siÄ™ karty graficznej.

I to raczej pamięci.

Czy wentylatory nie powinny zmieniać obrotów w zależności od temperatury?

W poprawnie zaprojektowanej karcie powinny i tak robiÄ….

Nie chcę ustawiać wentylatorów na sztywno bo niepotrzebnie hałasują w 2D.
Da się coś z tym zrobić czy zostaje tylko reklamacja?

Sapphire Trixx oraz MSI Afterburner ładnie współpracują z R78xx niezależnie od firmy, która ją wyprodukowała. Ja akurat używam do R7850 DualX Sapphire i działa OK. Usataw na 100% (to nic że karta będzie wyła) i sprawdź czy nadal są zwisy - jak tak reklamacja.
Gorzej jeśli Gigabyte zrobiło z chłodzeniem to samo co swego czasu z R4850 na Zalmanie - 2 kable i zero regulacji obrotów = stałe = głośne. Tu może być to samo, tyle że na niskich=cichych, ale nie zapewniających odpowiedniego chłodzenia.

--
/MB

Data: 2013-02-07 11:00:07
Autor: deepblue
Problem z Gigabyte HD 7850

Użytkownik "Michal" <snunkiawnev@dunflimblag.mailexpire.com> napisał w wiadomości news:keupqg$s27$1mx1.internetia.pl...
[...]

Obroty da się regulować manualnie za pomocą AMD Overdrive i/lub SpeedFana - sprawdzałem i działa. Nie działa regulacja automatyczna.
Myślałem, ze nowszy bios to poprawi ale niestety..
Jak wrócę z roboty sprawdzę jak się zachowuje karta na wyższych obrotach.

--
deepblue

Data: 2013-02-07 08:19:31
Autor: JoteR
Problem z Gigabyte HD 7850
"deepblue" napisa³:

Odpali³em GPU-Z i temperatura karty ok 25 stopni,

IMHO niemo¿liwe, chyba ¿e trzymasz komputer na balkonie.
Je¶li GPU-Z prawid³owo odczytuje wskazania czujnika (warto by sprawdziæ w dedykowanym dla tej karty programie - jest taki?) to wskazuje na jego (czujnika) uszkodzenie. Skoro - jak piszesz - komputer jest nowy, to mo¿esz a nawet powiniene¶ skorzystaæ z gwarancji lub (lepiej) niezgodno¶ci z umow±. Chyba, ¿e sprzêt z (za przeproszeniem) Allegro...

JoteR

Data: 2013-02-07 10:50:50
Autor: deepblue
Problem z Gigabyte HD 7850

U¿ytkownik "JoteR" <joter@pf.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:51135591$0$26690$65785112news.neostrada.pl...
"deepblue" napisa³:

[...]

Mo¿liwe :) Pokój w którym jest komp akurat by³ mocno wietrzony - temp w pokoju 17-18 stopni. + otwarta buda. Nie twierdzê, ze czujnik jest dok³adny i ¿e mierzy akurat rdzeñ karty a nie otoczenie. Identyczne temperatury pokazuje w Furmarku i SpeedFanie.

--
deepblue

Data: 2013-02-07 11:13:10
Autor: deepblue
Problem z Gigabyte HD 7850

[...]

Zapomnia³em dopisaæ. Komp i karta nowa ze sklepu - morele.net. I je¶li ju¿ to oczywi¶cie skorzystam z niezgodno¶ci z umow± - przynajmniej nie bêdê czeka³ 3-4 tygodnie jak niektórzy w tym w±tku :
http://forum.benchmark.pl/topic/53225-problem-z-hd-7850-oc/
Problem, jak sie okazuje, nie jest nowy i ma pó³ roku. Objawy takie same tylko nikt w tym w±tku nie wspomina o obrotach wentyli.
Sprawdzê dzi¶ jak siê karta spisuje przy wy¿szych obrotach wentyli i ewentualnie sprawdzê w drugim kompie.

--
deepblue

Data: 2013-02-07 21:38:36
Autor: deepblue
Problem z Gigabyte HD 7850
W dniu 2013-02-07 11:13, deepblue pisze:

No i przy obrotach ustawionych na 70% nic siê nie wiesza..
Ale i tak zg³oszê jako niezgodno¶æ z umow± - nie na tym to ma polegaæ, ¿e sam bêdê co chwilê ustawia³ obroty wentylatora...

--
deepblue

Data: 2013-02-08 11:27:25
Autor: Michal
Problem z Gigabyte HD 7850
W dniu 2013-02-07 21:38, deepblue pisze:

No i przy obrotach ustawionych na 70% nic siÄ™ nie wiesza..

Czyli karta OK.

Ale i tak zgłoszę jako niezgodność z umową - nie na tym to ma polegać,
że sam będę co chwilę ustawiał obroty wentylatora...

Jak tam sobie chcesz, ale nie radzę. Raz że sporne jest czy stanowi to niezgodność z umową (co jest powodem: równie dobrze winne mogą być np: Catalysty - np: od wersji 12.12 i 13.01 oraz 13.02b AMD popsuło PowerPlay w HD7850, mimo że w BIOSIE karty jest OK (tzn. od tych Catalystów zawsze ustawia w 2D 300 core/1200 mem zamiast tak jak na wcześniejszych catalystach i w biosie karty 300c/150mem o ile jako aktualnie aktywny podłączony jest monitor inny niż primary (o tyle istotne, że primary na HD7000 to zawsze ten przez HDMI - jeśli używa się zazwyczaj monitora na DVI-D, a HDMI pomocniczo to problem).
Zanim zaczniesz reklamować zgraj bios przez RBT i sprawdź jak naprawdę wyglądają profile wentylatorów i co jest winne.
Dwa że o ile sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do reklamacji, to powinieneś modlić się by tego w terminie nie zrobił - ale zazwyczaj sprzedawcy wiedzą co robić i po prostu piszą standardową formułkę, że towar jest zgodny z umową - czyt. spadaj na drzewo i pozywaj go.
Trzy, że nawet jeśli karta nie ma w biosie prawidłowo ustawionych profili (w co szczerze wątpię, jeszcze nie spotkałem takiego R7850, ostatni to był ten wspomniany R4850 z Zalmanem od Gigabyte) to zawsze możesz sobie stworzyć profil z krzywą obrotów auto wg upodobań w MSI Afterburnerze czy Sapphire Trixx - nawet preferują takie rozwiązanie, bo producenci kart mają tendencję do przeginania albo ze zbyt małymi, albo zbyt wysokimi obrotami w zależności czy karta jest reklamowana jako "do OC" czy normalna.
Zrobisz jak będziesz chciał, ale ostrzegam, że jeśli sprzedawca nie jest kompletnym frajerem to po 1-2 miesiącach bez karty albo z przerywanym z nią kontaktem wrócisz do punktu wyjścia.

--
/MB

Data: 2013-02-08 12:09:21
Autor: deepblue
Problem z Gigabyte HD 7850

Użytkownik "Michal" <snunkiawnev@dunflimblag.mailexpire.com> napisał w wiadomości news:kf2kch$nat$1mx1.internetia.pl...
W dniu 2013-02-07 21:38, deepblue pisze:

No i przy obrotach ustawionych na 70% nic siÄ™ nie wiesza..

Czyli karta OK.

Nie jest OK (ale rozumiem o co ci chodzi). Przeciętny user nie musi nic wiedzieć o regulacji obrotów karty przy pomocy zewnetrznego oprogramowania.. Karta powinna działać bezproblemowo na sterownikach dostarczonych przez Gigabyte, ewentualnie najnowszych z ich strony www, a tak nie jest.

[...]

IMO jeśli karta nie działa poprawnie ze sterownikami producenta
( a karta +sterowniki to jest komplet) to jest to niezgodność z umową.
Ale też wiem jak to może interpretować sklep.

[...]

Nie wiedziałem o tym, dzięki, przyda się :)

Zrobisz jak będziesz chciał, ale ostrzegam, że jeśli sprzedawca nie jest kompletnym frajerem to po 1-2 miesiącach bez karty albo z przerywanym z nią kontaktem wrócisz do punktu wyjścia.

Dałeś mi trochę do myślenia odnośnie niezgodności z umową.
Sprawdzę profile wentyltorów w biosie i sprawdzę kartę w innym kompie.
Jeśli problem się powtórzy to chyba jednak będę reklamował - gdym za jakiś czas chciał
odsprzedać kartę to kto taką kupi? A nie należę do takich którzy ukrywają problemy ze
sprzętem przy sprzedarzy.
Dzięki za pomoc :)

--
deepblue

Data: 2013-02-07 18:35:45
Autor: Michal
Problem z Gigabyte HD 7850
W dniu 2013-02-07 08:19, JoteR pisze:
Odpaliłem GPU-Z i temperatura karty ok 25 stopni,

IMHO niemożliwe, chyba że trzymasz komputer na balkonie.

A łyżka na to.... ;)

U mnie R7850 od Sapphire (dual fan 92 mm) przy domyślnych zegarach 2D (300/150) ma jak teraz (czyt. w zimie) często 19 stopni przy automatycznym profilu obrotu wentylatorów (ciche w 2D). To są po prostu energooszczędne i chłodne karty 28 nm - dla mnie to był główny powód przesiadki z 2x R4850 na którym w 2D temp rzadko schodziła poniżej 45 stopni. Dodatkowo w 2D pobór prądu w stosunku do 2 takich R4850 jest o 80-90W niższy.

--
/MB

Data: 2013-02-07 18:46:23
Autor: JoteR
Problem z Gigabyte HD 7850

"Michal" napisał:

[...]

Teraz, w zimie, w zamkniętych pomieszczeniach przy działającym ogrzewaniu temperatura zazwyczaj oscyluje w pobliżu 23-24 st.C. Stąd moje niedowierzanie, że temperatura karty w zamkniętej obudowie działającego komputera jest ledwo 1-2 stopnie wyższa od temperatury otoczenia. Co w tym dziwnego?

JoteR

Data: 2013-02-07 19:08:01
Autor: Michal
Problem z Gigabyte HD 7850
W dniu 2013-02-07 18:46, JoteR pisze:

[...]

Tropiki to w Far Cry ;)

IMHO dużo zdrowsza dla organizmu w zimie, zwłaszcza w pomieszczeniu w którym się śpi jest 16-18 stopni. Ale jak ktoś lubi ~25 stopni z przesuszonym powietrzem i potem wychodzi na mróz, to nic dziwnego że 3/4 ludzi dookoła działa jak chodząca bomba biologiczna (bakteryjna) ;>

--
/MB

Problem z Gigabyte HD 7850