Problem z akumulatorem - długie

Data: 2010-12-05 15:59:28
Autor: Andrzej Lawa
Problem z akumulatorem - długie
W dniu 05.12.2010 10:29, Marcin pisze:

Akumulator Banner 74Ah pracujący w Golfie TDI przy -10 odmówił
posłuszeństwa, robię krótkie odcinki po okolo 6 km do pracy i 6 km z
pracy. Aku jest prawie nowy kupiłem go w lipcu 2009 - na gwarancji.
Oczywiście po naładowaniu w domu śmiga jak nowy.

No to by się zgadzało - rozruch dużo zżera, potem nie ma czasu się
naładować, zresztą i tak pewnie jeździsz na dość niskich obrotach i masz
powłączane różne ogrzewania szyb itepe, więc też nie za bardzo ma czym
ładować.

Bilans wychodzi ujemny i prędzej czy później masz za mało.

[ciach]

Dodam że w aucie jest wszystko sprawne, napięcie ładowania 14,5V, auto
sprawne w 100%.

Napięcie to pikuś - ważny jest bilans energetyczny, czyli de facto prąd
ładowania. Obecnie nie ma amperomierzy włączanych pomiędzy akumulator a
całą resztę instalacji, a kontrolka ładowania informuje tylko o tym, czy
alternator działa - ale nie o tym, czy bilans energetyczny jest dodatni.

[ciach]

Znajomy powiedział że jeśli akumulator wymaga doładowania to jest na
śmietnik a mi ciężko będzie bez auta 2 tyg, pozatym ceny nowych aku też
troche wywindowali do gĂłry.

Znajomy nie ma o tym pojęcia.

Data: 2010-12-05 16:37:51
Autor: Stefan Szczygielski
W dniu 05.12.2010 15:59, Andrzej Lawa pisze:
Obecnie nie ma amperomierzy włączanych pomiędzy akumulator a
całą resztę instalacji, a kontrolka ładowania informuje tylko o tym, czy
alternator działa - ale nie o tym, czy bilans energetyczny jest dodatni.

Całość wraz z regulatorem napięcia w _niepopsutym układzie_ pokazuje właśnie brak dodatniego bilansu przy ładowaniu. Kontrolka jest zasilana sprytnie z prądu, którego ,,brakuje'' do zamknięcia bilansu. Przynajmniej w moich dotychczasowych pojazdach tak było. :)

S.

Data: 2010-12-05 22:30:02
Autor: Andrzej Lawa
W dniu 05.12.2010 16:37, Stefan Szczygielski pisze:

[...]

Schemacik instalacji poproszę, bo we wszystkim, co do tej pory miałem,
wyraźnie było widać, że nawet przy deficycie energii (np.: wolne obroty,
włączone światło i jeszcze mu BACH ogrzewanie szyby włączyć - robi się
ciemniej; przy wyższych obrotach - już nie) kontrolka alternatora milczała.

Data: 2010-12-05 23:27:45
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Sun, 05 Dec 2010 22:30:02 +0100, Andrzej Lawa napisał(a):

Schemacik instalacji poproszę, bo we wszystkim, co do tej pory miałem,
wyraĽnie było widać, że nawet przy deficycie energii (np.: wolne obroty,
wł±czone ¶wiatło i jeszcze mu BACH ogrzewanie szyby wł±czyć - robi się
ciemniej; przy wyższych obrotach - już nie) kontrolka alternatora milczała.

Banalnie. W alternatorze masz 1,5 prostownika. Czyli pełny, 6-cio diodowy
mostek główny, z którego idzie pr±d na instalację oraz połówkę 3 diodow±,
która zasila regulator napięcia. Żarówka jest wł±czona między wyj¶cie tego pomocniczego, a + po stacyjce.

Dlatego też po wł±czeniu stacyjki żarówka się zapala - masz obwód + aku,
stacyjka, żarówka, regulator, uzwojenie wzbudzenia, masa auta, - aku.

Jednak ta żarówka nie pokaże, że alternator nie wydala. Czemu? Bo je¶li
alternator nie wydala, to znaczy, że na jego uzwojeniach SEM spada, czyli
napięcie na wyj¶ciu też. Tylko że siada również napięcie na prostowniku
pomocniczym w efekcie żarówka ma z jednej strony i drugiej obniżone
napięcie. To również powód, dla którego lampka nie zasygnalizuje, że się szczotki
skończyły - obwód nei zostanie zamknięty.

I dlatego chwaliłem sobie amperomierz, jaki był w Granadzie.

--
     ___________ (R)
  ___/ /_  ___    Kęszyca Le¶na 51/9, 66-305 Keszyca Le¶na

Data: 2010-12-06 00:13:47
Autor: Andrzej Lawa
Problem z akumulatorem - długie
W dniu 05.12.2010 23:27, Adam Płaszczyca pisze:
[ciach]

[...]

No wła¶nie.

I dlatego chwaliłem sobie amperomierz, jaki był w Granadzie.

Prywatnie podejrzewam spisek ;) Bez amperomierza ignorant uzna, że
akumulator padł, więc poleci kupić nowy...

A poważniej: to chyba kombinacja upraszczania kontrolek, oszczędzania
(żaróweczka tańsza niż porz±dny amperomierz, zwłaszcza taki co wytrzyma
współczesne obci±żenia) - zajeżdżanie akumulatorów to bonus.

Data: 2010-12-08 01:26:03
Autor: Filip KK
W dniu 2010-12-05 22:30, Andrzej Lawa pisze:

[...]

Mam w takim razie coś nie tak z autem? Że nie robi się ciemniej?

Data: 2010-12-06 00:23:13
Autor: kogutek
Problem z akumulatorem - długie

No to by się zgadzało - rozruch dużo zżera,
Jeste¶ w stanie policzyć ile to jest " dużo". daje się to policzyć bez problemu.
Więc ile zżera rozruch pełnosprawnego silnika? Bo mnie wychodzi że dla samochodu
osobowego z silnikim wysokoprężnm to "dużo" jest na poziomie 1 ( slownie:
jednej) amperogodziny. Czy 1,5% ubytku, oczywi¶cie w ujemnych temperaturach
bęzdie wygl±dalo to trochę inaczej ale i tak nie bęzdie to więcej niż 5-6%
ładunku, to dużo? Według mnie dużo to jak by ubyło z 70% ładunku a nie 10 razy
mniej. Może w końcu zaczniemy rozmawiać w oparciu o wiedzę powszechn± a nie plotki.

Data: 2010-12-08 01:28:43
Autor: Filip KK
W dniu 2010-12-06 00:23, kogutek pisze:

[...]

No więc jaki pr±d ładowania po takich rozruchu nast±pi? 100A ?!

Data: 2010-12-08 02:17:26
Autor: kogutek
Problem z akumulatorem - długie

zżera,
> Jeste¶ w stanie policzyæ ile to jest " du¿o". daje siê to policzyæ bez problemu.
> Wiêc ile z¿era rozruch pe³nosprawnego silnika? Bo mnie wychodzi ¿e dla samochodu
> osobowego z silnikim wysokoprê¿nm to "du¿o" jest na poziomie 1 ( slownie:
> jednej) amperogodziny.

No wiêc jaki pr±d ³adowania po takich rozruchu nast±pi? 100A ?!
Masz w sobie zylke eksperymentatora. Sprawdz.

Data: 2010-12-08 02:22:15
Autor: Filip KK
W dniu 2010-12-08 02:17, kogutek pisze:
[...]

Ja się Ciebie pytam.. Bo ja wiem.

KRZACZYSZ!

Data: 2010-12-08 04:16:58
Autor: kogutek
> [...]
poziomie 1 ( slownie:

100A ?!
> Masz w sobie zylke eksperymentatora. Sprawdz.

Ja siê Ciebie pytam.. Bo ja wiem.

KRZACZYSZ!
Jak bys wiedzial to bys nie pytal. Ja nie KRZYCZE. Ty krzyczysz i nawet nie
wiesz jak sie to pisze.  I moglbys sobie ustawic kodowanie albo nie uzywac
polskich liter bo krzaki wychodza. Potem nie wiesz co napisales bo przeczytac
nie mozesz. Inteligentnym krzaki nie przeszadzaja. wystarczy zapamietac jaki
krzak zastepuje litere. To jak wyglada litera jest umowne. Dla mnie moze
wygladac dowolnie, byle by zawsze tak samo. --

Problem z akumulatorem - długie