Problem z geometrią roweru górskiego.

Data: 2010-05-06 23:43:54
Autor: Kuba \"inimicus\" Stasiak
Problem z geometrią roweru górskiego.
Witam

Obecnie mam ramę kross level a6 21". Jest ona na mnie stanowczo za duża, gdyż mam raptem 180 wzrostu. Chciałem kupić jakąś fajną ramę 19". Wpadła mi rama Treka w oko. Jest tylko 19,5. Jak się jednak okazało efektywna długość górnej rury w tym treku to 62,5cm a w moim obecnym krosie większym niby o 1,5" to 61,5cm.
Zaznaczę jeszcze, że już w krosie rama była na mnie za długa, musiałem wymienić na krószy mostek i dać gietą kierownicę bo mi drętwiały ręce i lewa noga. O co w tym chodzi. Czemu niby mniejsza rama treka o 1,5" ma dłuższą górną rurę niż 21" krossa? Rozumiem, że ta 19,5" będzie na mnie za duża? Mniejsza to 17,5". Nic z tego nie rozumiem i się pogubiłem w tym wszystkim. Znawców geometri, teoretyków i praktyków proszę o poradę.
--
_____________________________
amico amicus sum inimico inimicus.pl

Data: 2010-05-07 07:29:57
Autor: Mario
Problem z geometrią roweru górskiego.
Obecnie mam ramę kross level a6 21". Jest ona na mnie stanowczo za duża, gdyż mam raptem 180 wzrostu.

fakt, za duzo...

Chciałem kupić jakąś fajną ramę 19". Wpadła mi rama Treka w oko. Jest tylko 19,5. Jak się jednak okazało efektywna długość górnej rury w tym treku to 62,5cm a w moim obecnym krosie większym niby o 1,5" to 61,5cm.

efektywna oznacza mierzona od rury sterowej do sztycy rownolegle do podloza?

Zaznaczę jeszcze, że już w krosie rama była na mnie za długa, musiałem wymienić na krószy mostek i dać gietą kierownicę bo mi drętwiały ręce i lewa noga. O co w tym chodzi.

noga mogla dretwiec od ucisku boku siodelka.... generalnie nie zrzucaj od razu winy na rozmiar ramy bo mimo iz 21 to generalnie za duzo na 1,8m to i tak mozna ustawic pozycje tak zeby jechalo sie komfortowo acz malo zwrotnie...

Czemu niby mniejsza rama treka o 1,5" ma dłuższą górną rurę niż 21" krossa? Rozumiem, że ta 19,5" będzie na mnie za duża?

bo wysokosc wysokoscia a dlugosc dlugoscia :)
to ze trek robi dlugie ramy nie jest nowoscia od lat... jesli szukasz czegos bardziej zwrotnego to musisz rozejrzec sie u konkurencji - np merida tfs lub hfs

Mniejsza to 17,5". Nic z tego nie rozumiem i się pogubiłem w tym wszystkim. Znawców geometri, teoretyków i praktyków proszę o poradę.

17'5 bedzie za krotka... ja mam 182cm i niestety nie mieszcze sie na ramie treka 6*** mimo bardzooooo dlugiego mostka

pozdro

Data: 2010-05-07 08:33:37
Autor: Bartosz

Użytkownik "Kuba "inimicus" Stasiak" <mp3fan@op.pl> napisał w wiadomości news:hrvd6r$43l$1news.onet.pl...
[...]

Po pierwsze należy zadać pytanie - czy tego Krossa kupowałeś bez przymiarki/testów?

Kross ma dziwną numerację rozmiarówki. Ja też ostatnio kupiłem rowerek Krossa. Poprzednio jeździłem na ramie 19,5'' a z Krossa spasowała mi 18''. Generalnie to chyba każdy producent stosując swoje rozwiązania odbiega od "standardów" więc najlepiej kupując nowy rower pojeździć na nim przez chwilę. Inaczej sobie tego nie wyobrażam.

A i dobrą rzeczą jest przymierzenie się do trzech kolejnych rozmiarów, gdy kupowałem Krossa sprawdziłem 16, 18 i 20.

Data: 2010-05-07 10:44:49
Autor: Kuba \"inimicus\" Stasiak
Problem z geometrią roweru górskiego.

Po pierwsze należy zadać pytanie - czy tego Krossa kupowałeś bez
przymiarki/testów?

Tak, kupiłem bez przymiarki. Jednak nie widzę w tym większego sensu bo, że jest źle zauważyłem dopiero po wielu godzinach jazdy. Wjeżdżając na podjazdy, zjeżdżając z górek i manewrując między leśnymi wąskimi ściekami. Siedząc 5 minut na rowerze jest OK i nic mi to nie mówi, czy rama jest za mała czy za duża.

Data: 2010-05-07 11:59:07
Autor: Rowerex
On 7 Maj, 09:44, "Kuba \"inimicus\" Stasiak" <mp3...@op.pl> wrote:
> [...]

Siedząc 5 minut na rowerze jest OK i nic mi to nie mówi, czy rama jest za

I dobrze zrobiłeś, bo jakie miałeś wyjście?

Pierwszy rower to zawsze loteria, najczęściej nie pomoże żadne
obmierzanie się, korzystanie z porad i jakiś tam śmiesznych
kalkulatorów. Dlatego nie należy się przejmować tym, że nie wyszło
idealnie, tylko często pokombinować z mostkiem, wysokością kierownicy,
ustawieniem siodełka itp. Po paru latach jazdy i eksperymentów
właściwa danemu osobnikowi geometria sama się wyklaruje, geometria w
rozumieniu "położenie siodełka i kierownicy względem osi suportu".

Potem wystarczy ją próbować skopiować kupując kolejną ramę, eliminując
jednocześnie pewne wady poprzedniej np.: stara rama była za długa i
wymagała bardzo krótkiego mostka, to szukamy ramy krótszej i dajemy
dłuższy mostek by poprawić zwrotność roweru, a jednocześnie zachować
położenie kierownicy względem suportu itd, itp.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2010-05-07 08:49:07
Autor: Włodzimierz Wojtiuk

"Kuba "inimicus" Stasiak" <mp3fan@op.pl> wrote in message news:hrvd6r$43l$1news.onet.pl...
[...]

Kup mojego grata ;-)

http://www.allegro.pl/item1026982768_kalahari_530_rama_stalowa.html

Włodek

Data: 2010-05-07 15:12:04
Autor: Coaster
Kuba "inimicus" Stasiak wrote:
[...]

W bardziej ogolnej kwestii dopasowania - wejdz na Velo retro: http://www.velo-retro.com/links.html
Tam znajdziesz duzo ciekawych linkow, miedzy innymi: http://icelord.net/bike/
a wsod nich: http://icelord.net/bike/thecustombicycle.pdf
Interesujace sa strony strony od 189 do 210 - jak _naprawde_ dopasowac rower i _dlaczego_ tak a nie inaczej.

--
PoZdR
Sheldon Brown: 1944 - 2008

Data: 2010-05-07 11:46:24
Autor: Rowerex
On 7 Maj, 14:12, Coaster <manyp...@mac.com> wrote:

a wsod nich:http://icelord.net/bike/thecustombicycle.pdf
Interesujace sa strony strony od 189 do 210 - jak _naprawde_ dopasowac
rower i _dlaczego_ tak a nie inaczej.

To mi się bardzo podoba (str. 191): "Figure 20-1: Setting saddle
angle. The front of the saddle should be slightly higher than the back
of the saddle. Placing a yardstick on the saddle makes this critical
adjustment easier to set. Never allow the tip of the saddle to be
lower than the back of the saddle."

IMHO, podstawowy grzech to zazwyczaj zbyt wysoko ustawione i
niewygodne siodełko, co skłania użytkownika do obniżania nosa siodełka
czyli pochylania go w przód. Z moich doświadczeń wynika, że jest to
proszenie się o problemy (kolana, barki, ręce, dłonie).

Co do reszty opisu ustawień w tym dokumencie, to można długo
polemizować. Znów pojawia się metoda na "środek kolana nad osią
pedału", co wg mnie jest najgorszą z metod i w ogóle nie polecam od
tego zaczynać.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2010-05-07 20:58:35
Autor: MadMan
Dnia Fri, 7 May 2010 11:46:24 -0700 (PDT), Rowerex napisał(a):

[...]

Ja tam ustawiłem wysokość wedle prawidła z piętą na pedale i jest chyba
OK. Niżej byłoby jakoś dziwnie. A nos skierowałem jednak lekko w dół,
tzn. siodełko jest poziomo - jakbym skierował w górę to by mi drętwiała
noga (ucisk nerwu/żyły). --
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-05-07 12:11:53
Autor: Rowerex
On 7 Maj, 19:58, MadMan <madma...@nie-spamo-wac.wp.pl> wrote:
> [...]

> proszenie się o problemy (kolana, barki, ręce, dłonie).

Ja tam ustawiłem wysokość wedle prawidła z piętą na pedale i jest chyba

Nie pięta tylko obcas, obcas nieznanej wysokości względem pięty. Do
ustawieniu użyć buta szosowego czy górskiego? Szosowy jest płaski,
górski ma protektor, a może gołą piętę postawić na pedale? Mnóstwo
takich pytań i metoda bierze w łeb.

To wszystko są metody do _przybliżonego_wstępnego_ustawienia_ (czyt:
"zacznij od tego a potem kombinuj"), ustawienia najczęściej nie
mającego wiele wspólnego z preferencjami i budową ciała konkretnego
rowerzysty. Np. czasami w poradnikach pojawia się tolerancja na
wysokość siodełka +/-1cm, ale przecież między skrajnymi wartościami
jest to 2cm, a to już prawie przepaść!

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2010-05-07 21:18:28
Autor: MadMan
Dnia Fri, 7 May 2010 12:11:53 -0700 (PDT), Rowerex napisał(a):

Np. czasami w poradnikach pojawia się tolerancja na
wysokość siodełka +/-1cm, ale przecież między skrajnymi wartościami
jest to 2cm, a to już prawie przepaść!

No właśnie. Ja dzisiaj podniosłem siodełko, bo cosik mi niewygodnie
było. O całe 3 mm. Zobaczymy co będzie :P

--
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2010-06-06 00:32:09
Autor: amrac
Problem z geometrią roweru górskiego.
Ja mam 177 cm i dwie ramy treka 17,5 + most 120 oraz 19 chyba i most 100. Ta 17,5 jest w teren i jest wg mnie na styk - do MTB zawsze trzeba mieć małe ramki nie?:) Ta 19 służy w treningówce jako szosowe MTB i jest wygodna. Jeśli jeździsz agresywnie (maratony/xc) to bierz 17,5 i mostek 120-130 choć raczej polecam Ci jednak 19stke.

Problem z geometrią roweru górskiego.