Problem z geometrią roweru górskiego.

Data: 2010-05-07 08:33:37
Autor: Bartosz
Problem z geometrią roweru górskiego.

Użytkownik "Kuba "inimicus" Stasiak" <mp3fan@op.pl> napisał w wiadomości news:hrvd6r$43l$1news.onet.pl...
Witam

Obecnie mam ramę kross level a6 21". Jest ona na mnie stanowczo za duża, gdyż mam raptem 180 wzrostu. Chciałem kupić jakąś fajną ramę 19". Wpadła mi rama Treka w oko. Jest tylko 19,5. Jak się jednak okazało efektywna długość górnej rury w tym treku to 62,5cm a w moim obecnym krosie większym niby o 1,5" to 61,5cm.
Zaznaczę jeszcze, że już w krosie rama była na mnie za długa, musiałem wymienić na krószy mostek i dać gietą kierownicę bo mi drętwiały ręce i lewa noga. O co w tym chodzi. Czemu niby mniejsza rama treka o 1,5" ma dłuższą górną rurę niż 21" krossa? Rozumiem, że ta 19,5" będzie na mnie za duża? Mniejsza to 17,5". Nic z tego nie rozumiem i się pogubiłem w tym wszystkim. Znawców geometri, teoretyków i praktyków proszę o poradę.
--

Po pierwsze należy zadać pytanie - czy tego Krossa kupowałeś bez przymiarki/testów?

Kross ma dziwną numerację rozmiarówki. Ja też ostatnio kupiłem rowerek Krossa. Poprzednio jeździłem na ramie 19,5'' a z Krossa spasowała mi 18''. Generalnie to chyba każdy producent stosując swoje rozwiązania odbiega od "standardów" więc najlepiej kupując nowy rower pojeździć na nim przez chwilę. Inaczej sobie tego nie wyobrażam.

A i dobrą rzeczą jest przymierzenie się do trzech kolejnych rozmiarów, gdy kupowałem Krossa sprawdziłem 16, 18 i 20.

Data: 2010-05-07 10:44:49
Autor: Kuba \"inimicus\" Stasiak
Problem z geometrią roweru górskiego.

Po pierwsze należy zadać pytanie - czy tego Krossa kupowałeś bez
przymiarki/testów?

Tak, kupiłem bez przymiarki. Jednak nie widzę w tym większego sensu bo, że jest źle zauważyłem dopiero po wielu godzinach jazdy. Wjeżdżając na podjazdy, zjeżdżając z górek i manewrując między leśnymi wąskimi ściekami. Siedząc 5 minut na rowerze jest OK i nic mi to nie mówi, czy rama jest za mała czy za duża.

Data: 2010-05-07 11:59:07
Autor: Rowerex
On 7 Maj, 09:44, "Kuba \"inimicus\" Stasiak" <mp3...@op.pl> wrote:
> [...]

Siedząc 5 minut na rowerze jest OK i nic mi to nie mówi, czy rama jest za

I dobrze zrobiłeś, bo jakie miałeś wyjście?

Pierwszy rower to zawsze loteria, najczęściej nie pomoże żadne
obmierzanie się, korzystanie z porad i jakiś tam śmiesznych
kalkulatorów. Dlatego nie należy się przejmować tym, że nie wyszło
idealnie, tylko często pokombinować z mostkiem, wysokością kierownicy,
ustawieniem siodełka itp. Po paru latach jazdy i eksperymentów
właściwa danemu osobnikowi geometria sama się wyklaruje, geometria w
rozumieniu "położenie siodełka i kierownicy względem osi suportu".

Potem wystarczy ją próbować skopiować kupując kolejną ramę, eliminując
jednocześnie pewne wady poprzedniej np.: stara rama była za długa i
wymagała bardzo krótkiego mostka, to szukamy ramy krótszej i dajemy
dłuższy mostek by poprawić zwrotność roweru, a jednocześnie zachować
położenie kierownicy względem suportu itd, itp.

Pozdr-
-Rowerex

Problem z geometrią roweru górskiego.