Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.motocykle   »   [TECH] Problem z hamulcami

[TECH] Problem z hamulcami

Data: 2009-03-25 11:22:42
Autor: gerfas
[TECH] Problem z hamulcami
Witam,


Walczę ostatnimi czasy z przednim hamulcem w moim Trampku (przód, dwie
tarcze). Problem zaczął się gdy oparłem (dosłownie) motocykl klamką
hamulca o glebę. Doszło do zblokowania koła, tak że sprzęt ledwie
dopchałem do garażu. Trzy razy rozbierałem już ustrojstwo i cały czas
nie udaje mi się tego naprawić. Koło cały czas jest wyczuwalnie
blokowane przez klocki (nie w takim stopniu jak na początku). Kilka faktów:
- pompka, przewody przepłukane danaturatem i przedmuchane sprężarka
- nie zauważyłem mechanicznych uszkodzeń żadnego elementu, układ jest
szczelny
- ruchome części zacisków przesmarowane
- cylinderki przeczyszczone i popsikane olejem silikonowym (smaru nie
mialem)
- układ odpowietrzany (rurka na odpowietrznik i pompowanie dopóki nie
znikną pęcherzyki powietrza)
- luz między klamką a tłoczkiem pompki jest
- po przyblokowaniu koła przez klocki próbowałem odkręcić odpowietrznik,
oraz przewód przy pompce - nic to nie zmienia
Będę wdzięczny za jakąś podpowiedź.

pozdrawiam
--
Vaesse deireadh aep eigean...
Piotr
xl600v 99'

Data: 2009-03-25 03:54:21
Autor: lama
Problem z hamulcami
Zakładam, że po przeczyszczeniu i zmontowaniu klocki były luźne ? I
zablokowały się dopiero jak wcisnąłeś klamkę ?
Może być tak, że klamka zniekształciła obudowę pompy (cylinder w
którym porusza sie tłoczek) tak, że tłoczek nie może w pełni się
wycofać.

--
Lama

Data: 2009-03-25 12:24:10
Autor: gerfas
Problem z hamulcami
lama@lama.cc pisze:
Zakładam, że po przeczyszczeniu i zmontowaniu klocki były luźne ? I
zablokowały się dopiero jak wcisnąłeś klamkę ?

Dokładnie tak.

Może być tak, że klamka zniekształciła obudowę pompy (cylinder w
którym porusza sie tłoczek) tak, że tłoczek nie może w pełni się
wycofać.


Wydaje się że tłoczek chodzi bezproblemowo. A nawet gdyby nie cofał sie
do końca  to czy po odkręceniu np. odpowietrznika, bądź przewodu przy
pompce, klocki nie powinne puścić? Chyba że tłoczek cofając się "zasysa"
płyn hamulcowy. To by mogło być to...
Ma ktoś używaną pompkę do TA? :D

Lama


--
Vaesse deireadh aep eigean...
Piotr
xl600v 99'

Data: 2009-03-25 04:39:26
Autor: lama
Problem z hamulcami
Jedyne co się mogło spsuć to pompka, więc może zacznij od jej
rozłożenia. Upewnisz się wtedy, że tłoczek chodzi bez przeszkód..
Przy położeniu sprzęta na pewno nie uszkodziły się przewody, tarcze
ani tłoczki ( no chyba, że położyłeś go w jakim extremalnym
miejscu :) )

--
Lama

Data: 2009-03-25 12:34:55
Autor: KJ Siła Słów
Problem z hamulcami
gerfas pisze:


Wydaje się że tłoczek chodzi bezproblemowo. A nawet gdyby nie cofał sie
do końca  to czy po odkręceniu np. odpowietrznika, bądź przewodu przy
pompce, klocki nie powinne puścić? Chyba że tłoczek cofając się "zasysa"
płyn hamulcowy.


Nie tyle "zasysa" co nie wypuszcza plynu z ukladu do zbiorniczka, skoro dziurki sa przedmuchane jak twierdzisz to pozostaje fizyczne ograniczenie powrotu tloczka w polozenie spoczynkowe.

KJ

Data: 2009-03-25 13:00:17
Autor: wujek areks
Problem z hamulcami
 gerfas napisało:
lama@lama.cc pisze:
Zakładam, że po przeczyszczeniu i zmontowaniu klocki były luźne ? I
zablokowały się dopiero jak wcisnąłeś klamkę ?

Dokładnie tak.

Może być tak, że klamka zniekształciła obudowę pompy (cylinder w
którym porusza sie tłoczek) tak, że tłoczek nie może w pełni się
wycofać.


Wydaje się że tłoczek chodzi bezproblemowo. A nawet gdyby nie cofał
sie do końca  to czy po odkręceniu np. odpowietrznika, bądź przewodu
przy pompce, klocki nie powinne puścić? Chyba że tłoczek cofając się
"zasysa" płyn hamulcowy. To by mogło być to...
Ma ktoś używaną pompkę do TA? :D

Zblokowane sa oba zaciski czy tylko jeden? Jak odkrecasz odpowietrznik, to wyplywa pod cisnieniem? Bo jak wyplywa pod cisnieniem, to moze byc pompka niehalo i nie pozwala plynowi sie cofnac, ale wtedy powinno blokowac obie strony.
Jezeli po odkreceniu odpowietrznika klocki nie odpuszczaja, to moga być zablokowane w prowadnicach, albo tloczek wyszedl z zacisku. Klocki bardzo zuzyte? Zablokowany zacisk prawy? Moze przy glebie tez dostal mechanicznie i sie blokuje na prowadnicach?

arek

Data: 2009-03-25 13:29:42
Autor: gerfas
Problem z hamulcami
wujek areks pisze:
Zblokowane sa oba zaciski czy tylko jeden? Jak odkrecasz odpowietrznik, to wyplywa pod cisnieniem? Bo jak wyplywa pod cisnieniem, to moze byc pompka niehalo i nie pozwala plynowi sie cofnac, ale wtedy powinno blokowac obie strony.

Oba zaciski są zblokowane. Gdy odkręcam odpowietrznik płyn raczej
wypływa niż tryska. Klocki cały czas sa zaciśnięte na tarczy.

Jezeli po odkreceniu odpowietrznika klocki nie odpuszczaja, to moga być zablokowane w prowadnicach, albo tloczek wyszedl z zacisku. Klocki bardzo zuzyte? Zablokowany zacisk prawy? Moze przy glebie tez dostal mechanicznie i sie blokuje na prowadnicach?

Prowadnica klocka oczyszczona ze rdzy i delikatnie posmarowana towotem.
Cylinderki wychodzą z zacisku (z tego co pamiętam) nie więcej niż 1cm
(przy zahamowaniu) więc nie ma siły że któryś mógł wypaść. Klocki w
mojej opinii (świeżaka) nie są mocno zużyte (porownując je z nowymi
które zakupilem). Zaciski nie wyglądają na uszkodzone. Jeden miał
przyrdzewiałe to ruchome połączenie (bolec w gumowym czymś). Zostało też
oczyszczone, a gumka przesmarowa, skutkiem czego dwie częsci zacisku
chodzą luźno i sprawnie.

arek


--
Vaesse deireadh aep eigean...
Piotr
xl600v 99'

Data: 2009-03-25 05:49:20
Autor: lama
Problem z hamulcami
Jest jeszcze taka możliwość, że jest załamany przewód. Chociaż nie
potrafię sobie tego wyobrazić, ale może ...
Czy przypadkiem opierając moto o coś wystającego mogłeś zgiąć jedną z
blaszek trzymających przewód, któren wzioł i się załamał ?

Data: 2009-03-25 14:00:34
Autor: gerfas
Problem z hamulcami
lama@lama.cc pisze:
[...]
Czy przypadkiem opierając moto o coś wystającego mogłeś zgiąć jedną z
blaszek trzymających przewód, któren wzioł i się załamał ?

Mało prawdopodobne. Ale sprawdzę. Gdy płukałem denaturatem to ciecz bez
problemu wypływała z drugiej strony, więc przewody uznałem za drożne.

--
Vaesse deireadh aep eigean...
Piotr
xl600v 99'

Data: 2009-03-25 06:19:18
Autor: lama
Problem z hamulcami
Tak BTW, to w denaturacie jest woda, więc raczej ostrożnie z tym przy
płukaniu układu hamulcowego. Upewnij się, że na pewno dobrze wszystko
w środku wysuszyłeś przed zalaniem płynem.

Data: 2009-03-25 14:57:40
Autor: KJ Siła Słów
Problem z hamulcami
gerfas pisze:


Prowadnica klocka oczyszczona ze rdzy i delikatnie posmarowana towotem.

tu towot, tam denaturat.

Z tym towotem to chyba sredni pomysl, jak rozgrzejesz hamulce to moze smarowidlo sie porozlazic na klocki. Moze teoretyzuje, ale jakos mi ten towot nie pasi.

O denaturacie Ci napisali, chyba lepsza bylaby benzyna.

KJ

Data: 2009-03-25 15:04:06
Autor: Eskimos
Problem z hamulcami
On Wed, 25 Mar 2009 14:57:40 +0100, KJ Siła Słów <KJ@noway.com> wrote:


O denaturacie Ci napisali, chyba lepsza bylaby benzyna.

Masz okazyjnie do sprzedania wszystkie uszczelki układu hamulcowego do
TA, czy co? ;P

Darz bór,
Eskimos
FJ1200
Daelim NS125 - faster, harder, scooter!!!
Poznań

Data: 2009-03-25 15:14:39
Autor: Kefir
Problem z hamulcami
Elou!
"Eskimos" <eskimos@tegoniemaicpnet.pl> wrote in message news:j7eks41a7lluvjrlqj0483qqe6i349v1724ax.com...
On Wed, 25 Mar 2009 14:57:40 +0100, KJ Siła Słów <KJ@noway.com> wrote:


O denaturacie Ci napisali, chyba lepsza bylaby benzyna.

Masz okazyjnie do sprzedania wszystkie uszczelki układu hamulcowego do
TA, czy co? ;P

Ekstrakcyjna!! Przeciez dobrze radzil: pomysl z towotem fatalny. Na klocki wylacznie pasta miedziana i to malutko.

--
Pozdrawiam, Artu / Kef & ST 955 & Fun Factory XT660X
To nie forum scigacza lecz grupa dyskusyjna pl.rec.motocykle.
FAQ: http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj
NETYKIETA: http://www.grush.one.pl/article.php?id=netykieta

Data: 2009-03-25 15:41:02
Autor: Eskimos
Problem z hamulcami
On Wed, 25 Mar 2009 15:14:39 +0100, "Kefir" <kefir_spamfe_@riders.pl>
wrote:


Ekstrakcyjna!! Przeciez dobrze radzil: pomysl z towotem fatalny. Na klocki wylacznie pasta miedziana i to malutko.

No dobra, ale skąd pomysł, że nagle po glebie cały układ sie zasyfił,
zakleił i że trzeba go intensywnie płukać? Nie prościej zmienić płyn i
najwyżej przepompowac go przez układ jakąś szklankę więcej niż trzeba
do samej wymiany?

Mozna też _delikatnie_ dłubnąć igłą w otworku zwrotnym w pompie (ten
bliżej wylotu). Jak w zbiorniczku był szlam, to przy glebie mogł tę
dziurkę zakleić, bo ona naprawdę mała jest.

Darz bór,
Eskimos
FJ1200
Daelim NS125 - faster, harder, scooter!!!
Poznań

Data: 2009-03-25 16:43:34
Autor: Arni
Problem z hamulcami
Kefir pisze:


Ekstrakcyjna!! Przeciez dobrze radzil: pomysl z towotem fatalny. Na klocki wylacznie pasta miedziana i to malutko.


a pasta miedziana to niby co, nie tłusta ? cytuje:

miedzianobrązowy proszek
miedziany i inne smary w postaci ciał stałych
olej syntetyczny zagęszczacz nieorganiczny

taki sam smar jak towot. Tym bardziej ze pewnie to nie był oryginalny smar Towota tylko jakis wspolczesny np ŁT-4 albo lepszy ;))

--
Arni         Toruń
'84 Honda CB 650 SC "Jaszczomb"
'91 Volvo 940 D24TIC diesel pozbawiony wad i przyspieszenia
'91 Honda Prelude 2,0 EX

Data: 2009-03-25 17:29:45
Autor: KJ Siła Słów
Problem z hamulcami
Arni pisze:

a pasta miedziana to niby co, nie tłusta ? cytuje:

miedzianobrązowy proszek
miedziany i inne smary w postaci ciał stałych
olej syntetyczny zagęszczacz nieorganiczny

taki sam smar jak towot.

temperatura kapania towotu to jakies 150 stopni, pasty miedzianej 650.

Czy zaciski idzie zagrzac do 150 ?

Na torze na pewno, na ulicy - nie wiem.

KJ

Data: 2009-03-25 17:49:26
Autor: Arni
Problem z hamulcami
KJ Siła Słów pisze:
Arni pisze:

a pasta miedziana to niby co, nie tłusta ? cytuje:

miedzianobrązowy proszek
miedziany i inne smary w postaci ciał stałych
olej syntetyczny zagęszczacz nieorganiczny

taki sam smar jak towot.

temperatura kapania towotu to jakies 150 stopni, pasty miedzianej 650.

zeby kapał to musi byc do duzo a tu chodzi tylko i zatłuszczenie powierzchni styku klocka z prowadnicami. Nie przecze ze pasta miedziana jest lepsza ale nie lansujmy tezy jakoby nie była tlusta jak smar :)

--
Arni         Toruń
'84 Honda CB 650 SC "Jaszczomb"
'91 Volvo 940 D24TIC diesel pozbawiony wad i przyspieszenia
'91 Honda Prelude 2,0 EX

Data: 2009-03-25 15:41:06
Autor: KJ Siła Słów
Problem z hamulcami
Eskimos pisze:

Masz okazyjnie do sprzedania wszystkie uszczelki układu hamulcowego do
TA, czy co? ;P

Jak kiedys mialem w reku spray z napisem brake cleaner to zawartosc smierdziala benzyna.

A teraz jak popatrzylem przez google to w zaleznosci od producenta bywa ze duza czesc to "benzyna lekka obrabiana wodorem" czyli ekstrakcyjna.

Po drugie to napisalem "chyba" a Ty mi kazesz dyplom z chemii robic.
:-)

KJ

Data: 2009-03-25 19:12:45
Autor: zbigi
Problem z hamulcami
Eskimos napisał(a):
On Wed, 25 Mar 2009 14:57:40 +0100, KJ Siła Słów <KJ@noway.com> wrote:

O denaturacie [do plukania] napisali, chyba lepsza bylaby benzyna.

Masz okazyjnie do sprzedania wszystkie uszczelki układu hamulcowego do
TA, czy co? ;P

Tyaaa... A moze lepiej maslanka to przeplukac czy jakims kurde TRI? :P
Plucze sie tym, czym sie napelnia - plynem hamulcowym.
A co do przypadku, to 90%, ze ulegl odksztalceniu jakis element przy pompie hamulcowej - ja bym odkrecil klamke i sprawdzil, czy wtedy odbijaja klocki.

--
pozdrrrrowienia i... do zobaczenia na szlaku :)
zbigi [@:zbiegusek na wirtualnej polsce w domenie pl]
Bestyja, Sikorka, Jasiek w worku, Dudek na strychu i inne ;)
Nowy Janów - jeszcze blizej najwiekszej dziury w Europie ;)

Data: 2009-03-25 21:14:03
Autor: orzechor
Problem z hamulcami

Użytkownik "zbigi" <zbiegusek@gdzies.w.wirtualnej.Polszcze.pl> napisał w wiadomości news:gqds63$v3h$1news3.onet...
Eskimos napisał(a):
On Wed, 25 Mar 2009 14:57:40 +0100, KJ Siła Słów <KJ@noway.com> wrote:

O denaturacie [do plukania] napisali, chyba lepsza bylaby benzyna.

Masz okazyjnie do sprzedania wszystkie uszczelki układu hamulcowego do
TA, czy co? ;P

Tyaaa... A moze lepiej maslanka to przeplukac czy jakims kurde TRI? :P
Plucze sie tym, czym sie napelnia - plynem hamulcowym.
A co do przypadku, to 90%, ze ulegl odksztalceniu jakis element przy pompie hamulcowej - ja bym odkrecil klamke i sprawdzil, czy wtedy odbijaja klocki.

-- pozdrrrrowienia i... do zobaczenia na szlaku :)
zbigi [@:zbiegusek na wirtualnej polsce w domenie pl]
Bestyja, Sikorka, Jasiek w worku, Dudek na strychu i inne ;)
Nowy Janów - jeszcze blizej najwiekszej dziury w Europie ;)

Witam. W kwestii blokowania hamulców należałoby sprawdzić drożność przewodu elastycznego. Wystarczy że w którymś miejscu wewnątrz przewód "spuchnie" a tym samym zmniejszy się przekrój na tyle, że utrudni to swobodny powrót płyny z zacisku przez pompę hamulcową do zbiorniczka. Przedmuchiwanie powietrzem niczego nie wnosi i na tej podstawie nie można określić tego uszkodzenia wewnętrznego. W moim przypadku, zwężenie nastąpiło na złączeniu części gumowej i zaprasowanej końcówki. Wywaliłem przewód na nowy nastąpił radość po wielokrotnym rozmontowywaniu pompki i zacisku. Po prostu złośliwość rzeczy martwych.

orzechor

Data: 2009-03-25 13:39:27
Autor: zbyhoo
Problem z hamulcami

Witam. W kwestii blokowania hamulców należałoby sprawdzić drożność przewodu
elastycznego. Wystarczy że w którymś miejscu wewnątrz przewód "spuchnie" a
tym samym zmniejszy się przekrój na tyle, że utrudni to swobodny powrót
płyny z zacisku przez pompę hamulcową do zbiorniczka.

Kolega mnie ubiegl, mialem to samo zaproponowac. Z autopsji wiem, ze
stary, rozwarstwiony wewnatrz przewod hamulcowy potrafi w puszce
skutecznie blokowac tloczek w zacisku - dziala jak hydrauliczna
zapadka. Pozostaje sprobowac wymiany pompy na sprawna, jak rowniez
przewodu. Ja bym stawial na przewod - latwiej go uszkodzic przy
oparciu klamka o glebe niz sama pompe, ktora stanowi sztywny odlew ze
stopu alu.
______
zbyhoo
GSF 1200S '00
Olkusz/Dabrowa Gornicza

Data: 2009-03-26 18:28:39
Autor: gerfas
Problem z hamulcami
orzechor pisze:
[...]
Wywaliłem przewód na nowy nastąpił radość po wielokrotnym rozmontowywaniu pompki i zacisku. Po prostu złośliwość rzeczy martwych.

U mnie są trzy gumowe przewody. Pomiędzy nimi metalowe rurki i
rozdzielacz. Prawy przewód na stałe zaciśnięty w tym rozdzielaczu, więc
chyba muszę poszukać jakiegoś zestawu. Macie jakieś sprawdzone (w sensie
cenowym) źródła części zamiennych?


orzechor

--
Vaesse deireadh aep eigean...
Piotr
xl600v 99'

Data: 2009-03-26 23:26:47
Autor: Kuczu
Problem z hamulcami
gerfas pisze:

U mnie są trzy gumowe przewody. Pomiędzy nimi metalowe rurki i
rozdzielacz. Prawy przewód na stałe zaciśnięty w tym rozdzielaczu, więc
chyba muszę poszukać jakiegoś zestawu. Macie jakieś sprawdzone (w sensie
cenowym) źródła części zamiennych?

Kup (albo zrob) sobie nowe w plocie i bedzie git.


--
Kuczu
LOUD PIPES SAVE LIVES !!
Harley Davidson FXR-C
http://www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/

Data: 2009-03-26 15:40:05
Autor: gerfas
Problem z hamulcami
zbigi pisze:
[...]
A co do przypadku, to 90%, ze ulegl odksztalceniu jakis element przy
pompie hamulcowej - ja bym odkrecil klamke i sprawdzil, czy wtedy
odbijaja klocki.

Robiłem to już na początku. Zdjąłem klamkę i nic. Nie zauważyłem zeby
tłoczek nie wracał na swoją pozycję. Odkręciłem przewód hamulcowy od
pompki - żadnej zmiany.

--
Vaesse deireadh aep eigean...
Piotr
xl600v 99'

Data: 2009-03-25 13:00:36
Autor: Eskimos
[TECH] Problem z hamulcami
On Wed, 25 Mar 2009 11:22:42 +0100, gerfas <gerfas@wp.pl> wrote:

Problem zaczął się gdy oparłem (dosłownie) motocykl klamką
hamulca o glebę.

A weź dla świętego spokoju poluzuj lagi w półkach, koło miedzy kolana,
skręć w jedną, w drugą, wyprostuj, dokręć półki i zobacz wtedy.

Darz bór,
Eskimos
FJ1200
Daelim NS125 - faster, harder, scooter!!!
Poznań

Data: 2009-03-25 14:21:58
Autor: gerfas
[TECH] Problem z hamulcami
Eskimos pisze:

A weź dla świętego spokoju poluzuj lagi w półkach, koło miedzy kolana,
skręć w jedną, w drugą, wyprostuj, dokręć półki i zobacz wtedy.


We życiu bym nie pomyślał o tym :), ale spróbuję.

thx

Darz Bór Eskimos

--
Vaesse deireadh aep eigean...
Piotr
xl600v 99'

[TECH] Problem z hamulcami

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona