Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   Problem z klamkami do hamulców

Problem z klamkami do hamulców

Data: 2015-04-04 22:03:25
Autor: Jacek Maciejewski
Problem z klamkami do hamulców
Remontuję stary Romet Sport. Oryginalnie są tam cantilevery (ze
skrzyżowanymi ramionami i jedną centralną osią obrotu). Problem taki że
klamki są wytelepane i trzeba je zmienić. Ale one mają odległość między
osią obrotu klamki a zaczepem linki 25 mm, a współczesne mają ok. 40 mm.
Nie da się ich użyć.  W sklepach netowych nie różnicują klamek ze
względu na ten wymiar więc nie ma jak dobrać. Ma ktoś jakąś dobrą radę
jak z tego wybrnąć?
--
Jacek
Dziesięć przykazań ma 279 słów.
Deklaracja Niepodległości Stanów Zjednoczonych  1300 słów.
Dyrektywa UE w sprawie przewozu cukierków karmelkowych - 25 911 słów.

Data: 2015-04-04 23:18:55
Autor: Akarm
Problem z klamkami do hamulców
W dniu 2015-04-04 o 22:03, Jacek Maciejewski pisze:
mają odległość między
osią obrotu klamki a zaczepem linki 25 mm, a współczesne mają ok. 40 mm.

Jak to człowiek przez całe życie się uczy. Dotąd byłem przekonany że współczesne klamki cantilever nie różnią się od starszych modeli. Cały czas myślałem, że cantilever to cantilever.
Nawet teraz jakoś nie mogę się wyzbyć przekonania graniczącego z pewnością, że to nadal jest to samo.

Nie da się ich użyć.

Ja bym jednak niezbyt mocno ufał tym sklepikarzom i wypróbował nowe klamki cantilever. Tym bardziej, że komplet można kupić za kilkanaście złotych.

--
           Akarm
http://www.bykomstop.avx.pl

Data: 2015-04-05 09:14:26
Autor: PeJot
Problem z klamkami do hamulców
W dniu 2015-04-04 o 22:03, Jacek Maciejewski pisze:
Remontuję stary Romet Sport. Oryginalnie są tam cantilevery (ze
skrzyżowanymi ramionami i jedną centralną osią obrotu). Problem taki że
klamki są wytelepane i trzeba je zmienić. Ale one mają odległość między
osią obrotu klamki a zaczepem linki 25 mm, a współczesne mają ok. 40 mm.
Nie da się ich użyć.  W sklepach netowych nie różnicują klamek ze
względu na ten wymiar więc nie ma jak dobrać. Ma ktoś jakąś dobrą radę
jak z tego wybrnąć?

1. To nie są cantilevery tylko zwykłe hamulce szosowe ( tak wygląda z opisu ). Owszem, bywały w Rometach i Jaguarach hamulce tzw. symetryczne, o takie: http://sheldonbrown.com/canti-u.html

2. Jakich klamek potrzebujesz - do prostej kierownicy czy do barana ?

--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2015-04-05 10:27:16
Autor: Jacek Maciejewski
Problem z klamkami do hamulców
Dnia Sun, 05 Apr 2015 09:14:26 +0200, PeJot napisał(a):

1. To nie są cantilevery tylko zwykłe hamulce szosowe ( tak wygląda z opisu ). Owszem, bywały w Rometach i Jaguarach hamulce tzw. symetryczne, o takie: http://sheldonbrown.com/canti-u.html
Jednak cantilever :) Źle opisałem, ramiona mają osie obrotu nie na
piwotach ani na osi centralnie na widelcu tylko na dodatkowej podkówce
zawieszonej na widelcu jak zwykłe szosówki "krab". Napęd krótką linką
ciągniętą do góry jak w "prawdziwych" canti.
O, takie: http://voila.pl/index.php?f=1817387

2. Jakich klamek potrzebujesz - do prostej kierownicy czy do barana ?
Na barana. Oryginalne też na zdjęciu.


--
Jacek
Dziesięć przykazań ma 279 słów.
Deklaracja Niepodległości Stanów Zjednoczonych  1300 słów.
Dyrektywa UE w sprawie przewozu cukierków karmelkowych - 25 911 słów.

Data: 2015-04-05 20:14:50
Autor: PeJot
Problem z klamkami do hamulców
W dniu 2015-04-05 o 10:27, Jacek Maciejewski pisze:

O, takie: http://voila.pl/index.php?f=1817387

Typowe jak w Jaguarach, Rometach i Huraganach.

2. Jakich klamek potrzebujesz - do prostej kierownicy czy do barana ?
Na barana. Oryginalne też na zdjęciu.

Więc po kolei.

Opcja 1. Oryginalne klamki są "wytelepane" bo prawdopodobnie brakuje w nich plastikowych wkładek, które były między osią obrotu a klamką. Te wkładki wyglądały jak kapelusz bez dna i wykonane były z miękkiego polipropylenu. Naturalnie dziś nie do dostania, ale myślę że przy dostępie do tokarki dało by się je wyrzeźbić np. z teflonu czy tekstolitu. Można by się pokusić o dopasowanie *całej* osi obrotu klamki, wykonanej z tekstolitu.

Opcja 2. Współczesne klamki szosowe powinny dać radę. I tak wszystko będzie działać tak sobie, bo podlinkowane hamulce skutecznością nie grzeszyły.

Opcja 3. Ponieważ zdobycie pasujących klocków do w/w hamulców jest co najmniej trudne, o ile nie niemożliwe, a całość działała tak sobie, zastanów się nad wymianą hamulców. Nawet najtańsze tektro pogonione współczesną klamką będzie nieporównywalnie skuteczniejsze.

--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2015-04-05 20:41:20
Autor: Jacek Maciejewski
Problem z klamkami do hamulców
Dnia Sun, 05 Apr 2015 20:14:50 +0200, PeJot napisał(a):

Opcja 1. Oryginalne klamki są "wytelepane" bo prawdopodobnie brakuje w nich plastikowych wkładek, które były między osią obrotu a klamką. Te wkładki wyglądały jak kapelusz bez dna i wykonane były z miękkiego polipropylenu. Naturalnie dziś nie do dostania, ale myślę że przy dostępie do tokarki dało by się je wyrzeźbić np. z teflonu czy tekstolitu. Można by się pokusić o dopasowanie *całej* osi obrotu klamki, wykonanej z tekstolitu.
Są obecne. Ale aluminium się wytarło :) Konstrukcja też jest deko źle
pomyślana. Brak tulejki dystansowej przez co obie strony klamki się
składają do środka w trakcie eksploatacji. Ale przeróbki, możliwe
ekonomicznie powiedzmy 40 lat temu dziś są kompletnie odjechane :)

Opcja 2. Współczesne klamki szosowe powinny dać radę. I tak wszystko będzie działać tak sobie, bo podlinkowane hamulce skutecznością nie grzeszyły.
A co to są klamki szosowe a raczej jak je wyróżnić wśród miliona innych
klamek? Wspomniałem że nikt się nie chwali wymiarem oś obrotu-punkt
zaczepienia linki.

Opcja 3. Ponieważ zdobycie pasujących klocków do w/w hamulców jest co najmniej trudne, o ile nie niemożliwe, a całość działała tak sobie, zastanów się nad wymianą hamulców. Nawet najtańsze tektro pogonione współczesną klamką będzie nieporównywalnie skuteczniejsze.
Tektro to firma która robi wiele różnych gatunków a w ich ramach wiele
różnych typów hamulców Jakie miałeś na myśli?
 --
Jacek
Dziesięć przykazań ma 279 słów.
Deklaracja Niepodległości Stanów Zjednoczonych  1300 słów.
Dyrektywa UE w sprawie przewozu cukierków karmelkowych - 25 911 słów.

Data: 2015-04-05 20:54:27
Autor: PeJot
Problem z klamkami do hamulców
W dniu 2015-04-05 o 20:41, Jacek Maciejewski pisze:

Opcja 1. Oryginalne klamki są "wytelepane" bo prawdopodobnie brakuje w
nich plastikowych wkładek, które były między osią obrotu a klamką. Te
wkładki wyglądały jak kapelusz bez dna i wykonane były z miękkiego
polipropylenu. Naturalnie dziś nie do dostania, ale myślę że przy
dostępie do tokarki dało by się je wyrzeźbić np. z teflonu czy
tekstolitu. Można by się pokusić o dopasowanie *całej* osi obrotu
klamki, wykonanej z tekstolitu.
Są obecne. Ale aluminium się wytarło :) Konstrukcja też jest deko źle
pomyślana. Brak tulejki dystansowej przez co obie strony klamki się
składają do środka w trakcie eksploatacji. Ale przeróbki, możliwe
ekonomicznie powiedzmy 40 lat temu dziś są kompletnie odjechane :)

Ale możliwe, robisz w sposób maksymalnie zbliżony do oryginału. Zależy Ci na tym czy nie ?


Opcja 2. Współczesne klamki szosowe powinny dać radę. I tak wszystko
będzie działać tak sobie, bo podlinkowane hamulce skutecznością nie
grzeszyły.
A co to są klamki szosowe a raczej jak je wyróżnić wśród miliona innych
klamek? Wspomniałem że nikt się nie chwali wymiarem oś obrotu-punkt
zaczepienia linki.

Opcja 3. Ponieważ zdobycie pasujących klocków do w/w hamulców jest co
najmniej trudne, o ile nie niemożliwe, a całość działała tak sobie,
zastanów się nad wymianą hamulców. Nawet najtańsze tektro pogonione
współczesną klamką będzie nieporównywalnie skuteczniejsze.
Tektro to firma która robi wiele różnych gatunków a w ich ramach wiele
różnych typów hamulców Jakie miałeś na myśli?

Na myśli miałem to badziewie:

http://www.trybik.pl/szczeki-hamulcowe-tektro-984.html

Które jak na badziewie hamuje zaskakująco skutecznie.

A z szosowych hamulców tektro robi multum, w różnych cenach. Z resztą nie musi być Tektro, może być szosowe Shimano, co komu pasuje.


--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2015-04-05 22:37:36
Autor: Jacek Maciejewski
Problem z klamkami do hamulców
Dnia Sun, 05 Apr 2015 20:54:27 +0200, PeJot napisał(a):

Są obecne. Ale aluminium się wytarło :) Konstrukcja też jest deko źle
pomyślana. Brak tulejki dystansowej przez co obie strony klamki się
składają do środka w trakcie eksploatacji. Ale przeróbki, możliwe
ekonomicznie powiedzmy 40 lat temu dziś są kompletnie odjechane :)

Ale możliwe, robisz w sposób maksymalnie zbliżony do oryginału. Zależy Ci na tym czy nie ?
Niespecjalnie. Nawet obręcze będą 28" :) Nie robię wiernej renowacji
muzealnej, to ma byc rower do jeżdżenia, z możliwie maksymalną ilością
starych detali.



Na myśli miałem to badziewie:

http://www.trybik.pl/szczeki-hamulcowe-tektro-984.html
Acha. Ale ten typ hamulca również wymaga takich samych klamek jak ten co
juz mam :) Popatrz sobie na przełożenie dźwigni, jest nawet mniejsze niż
w moich starych z obrazka który zamieściłem. Umiałbyś mi wskazać źródło
klamek o odstępie 25 mm? To by była naprawdę cenna rada.


--
Jacek
Dziesięć przykazań ma 279 słów.
Deklaracja Niepodległości Stanów Zjednoczonych  1300 słów.
Dyrektywa UE w sprawie przewozu cukierków karmelkowych - 25 911 słów.

Data: 2015-04-06 09:12:17
Autor: PeJot
Problem z klamkami do hamulców
W dniu 2015-04-05 o 22:37, Jacek Maciejewski pisze:

Ale możliwe, robisz w sposób maksymalnie zbliżony do oryginału. Zależy
Ci na tym czy nie ?
Niespecjalnie. Nawet obręcze będą 28" :) Nie robię wiernej renowacji
muzealnej, to ma byc rower do jeżdżenia, z możliwie maksymalną ilością
starych detali.

Stare detale = kłopoty przy serwisowaniu.

Hamulce bym wymienił na coś nowszego. Te oryginalne ktoś pożenił z klockami od cantileverów, które jeszcze  da się kupić, ale cały hamulec Romet miał takie sobie właściwości użytkowe. Stąd poszukałbym bardziej współczesnych hamulców szosowych i klamek do nich. ZTCW na Allegro używek nie ma za dużo, za to ceny sympatyczne.

Na myśli miałem to badziewie:

http://www.trybik.pl/szczeki-hamulcowe-tektro-984.html
Acha. Ale ten typ hamulca również wymaga takich samych klamek jak ten co
juz mam :) Popatrz sobie na przełożenie dźwigni, jest nawet mniejsze niż
w moich starych z obrazka który zamieściłem. Umiałbyś mi wskazać źródło
klamek o odstępie 25 mm? To by była naprawdę cenna rada.

Niestety nie potrafię. Szosa to od dawna nie moja działka :> Myślę że przydatna będzie wizyta w dobrym sklepie/serwisie rowerowym.

--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2015-04-07 08:36:53
Autor: cytawa
Problem z klamkami do hamulców
Jacek Maciejewski pisze:

Jednak cantilever :) Źle opisałem, ramiona mają osie obrotu nie na
piwotach ani na osi centralnie na widelcu tylko na dodatkowej podkówce
zawieszonej na widelcu jak zwykłe szosówki "krab". Napęd krótką linką
ciągniętą do góry jak w "prawdziwych" canti.
O, takie: http://voila.pl/index.php?f=1817387

Jednak nie cantilever. To hamulce typu U (Mafag) popularne w latach 70tych. Na takich jezdzili Polacy w Wyscigu Pokoju. Takie hamulce potrzebuja klamek o malym uciagu. Zwykle klamki szosowe beda dobre ale do kierownicy typu baranek.
Jesli masz prosta kierownice to musisz poszukac innych klamek, tez z malym uciagiem. Te od V-brakow beda wymagaly duzej sily ale od biedy tez da sie jezdzic.


Jan Cytawa

Data: 2015-04-05 11:09:36
Autor: Piotr Kosewski
Problem z klamkami do hamulcĂłw
On 2015-04-05 09:14, PeJot wrote:
1. To nie są cantilevery tylko zwykłe hamulce szosowe ( tak wygląda z
opisu ). Owszem, bywały w Rometach i Jaguarach hamulce tzw. symetryczne,
o takie: http://sheldonbrown.com/canti-u.html

Ja chyba się innej fizyki uczyłem.
Gdzie w tych hamulcach jest "jedna centralna oś obrotu"?

pozdrawiam,
PK

Data: 2015-04-08 12:39:45
Autor: coaster
Problem z klamkami do hamulców
W dniu 2015-04-04 o 22:03, Jacek Maciejewski pisze:
Remontuję stary Romet Sport. Oryginalnie są tam cantilevery (ze
skrzyżowanymi ramionami i jedną centralną osią obrotu).

Jezeli to Romet Sport z "barankiem" to pewnie masz na mysli "centerpule":
http://www.sheldonbrown.com/images/BRdiacompe750.jpg
http://www.sheldonbrown.com/calipers.html

Problem taki że klamki są wytelepane i trzeba je zmienić. Ale one mają odległość między
osią obrotu klamki a zaczepem linki 25 mm, a współczesne mają ok. 40 mm.
Nie da się ich użyć.  W sklepach netowych nie różnicują klamek ze
względu na ten wymiar więc nie ma jak dobrać. Ma ktoś jakąś dobrą radę
jak z tego wybrnąć?

Na Allegro bywaja takie "nowe-stare".

--
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"As a rule," said Holmes, "the more bizarre a thing is the less mysterious
it proves to be" Sir Artur Conan Doyle, The Red-Headed League. +-@PoZdR@-+
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2015-04-09 05:58:42
Autor: __Maciek
Problem z klamkami do hamulców
Sat, 4 Apr 2015 22:03:25 +0200 Jacek Maciejewski <jacmac@go2.pl>
napisał:

Ma ktoś jakąś dobrą radę
jak z tego wybrnąć?

A może po prostu wywal te cantilevery a zamontuj jakieś współczesne
hamulce, chociażby V-ki?
Ja do starego Rometa (model Canyon Cu) założyłem z przodu tarczówkę
(dospawałem mocowanie zacisku). Działa bezproblemowo.

Data: 2015-04-09 10:48:37
Autor: Jacek Maciejewski
Problem z klamkami do hamulców
Dnia Thu, 09 Apr 2015 05:58:42 +0200, __Maciek napisał(a):

A może po prostu wywal te cantilevery a zamontuj jakieś współczesne
hamulce, chociażby V-ki?
Ja do starego Rometa (model Canyon Cu) założyłem z przodu tarczówkę
(dospawałem mocowanie zacisku). Działa bezproblemowo.

Nie ma piwotów :) A poza tym chcę żeby po naprawie przypominał trochę
oryginał. Tarczówka - za dużo roboty i cena spora.
--
Jacek
Dziesięć przykazań ma 279 słów.
Deklaracja Niepodległości Stanów Zjednoczonych  1300 słów.
Dyrektywa UE w sprawie przewozu cukierków karmelkowych - 25 911 słów.

Data: 2015-04-09 13:55:02
Autor: PeJot
Problem z klamkami do hamulców
W dniu 2015-04-09 o 10:48, Jacek Maciejewski pisze:
Dnia Thu, 09 Apr 2015 05:58:42 +0200, __Maciek napisał(a):

A może po prostu wywal te cantilevery a zamontuj jakieś współczesne
hamulce, chociażby V-ki?
Ja do starego Rometa (model Canyon Cu) założyłem z przodu tarczówkę
(dospawałem mocowanie zacisku). Działa bezproblemowo.

Nie ma piwotów :) A poza tym chcę żeby po naprawie przypominał trochę
oryginał. Tarczówka - za dużo roboty i cena spora.

Poza tym *spawanie* czegokolwiek do ramy zrobionej z cro-mo jest cokolwiek ryzykowne. Łatwo "usmażyć" materiał.

--
P.Jankisz

Data: 2015-04-19 19:24:24
Autor: __Maciek
Problem z klamkami do hamulców
Thu, 09 Apr 2015 13:55:02 +0200 PeJot <PeJot_@slepyadres.pl> napisał:

Poza tym *spawanie* czegokolwiek do ramy zrobionej z cro-mo jest

To Romet Sport ma ramę cr-mo? Myślałem że jest ze zwykłej stali.
Ciekawe z jakiej jest mój rower. Mocowanie spawałem zwykłą elektrodą
rutylową 6013 i buzzboksem. TIGa jeszcze wtedy nie miałem. Póki co
wszystko się trzyma i nie zapowiada się żeby coś miało się w tym
temacie zmienić.

Tutaj, jako spoiwo do spawania rur ze stali 4013 polecają ER70S lub
ER80S - zwykłe spoiwo do stali "rdzewnej":

http://www.millerwelds.com/resources/articles/Best-Practices-for-GTA-Welding-of-4130-Chrome-Moly-Tubing/

cokolwiek ryzykowne. Łatwo "usmażyć" materiał

Wszystko można schrzanić, co nie znaczy że się koniecznie schrzani :-)

Data: 2015-04-19 19:48:48
Autor: PeJot
Problem z klamkami do hamulców
W dniu 2015-04-19 o 19:24, __Maciek pisze:
Thu, 09 Apr 2015 13:55:02 +0200 PeJot <PeJot_@slepyadres.pl> napisał:

Poza tym *spawanie* czegokolwiek do ramy zrobionej z cro-mo jest

To Romet Sport ma ramę cr-mo?

Pewny na 100% nie jestem. Jaguar, jego poprzednik, był na pewno z rur Reynoldsa.

Wszystko można schrzanić, co nie znaczy że się koniecznie schrzani :-)

Ja bym nie ryzykował spawania, co najwyżej lutowanie mosiądzem, jak w oryginale.

--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2015-04-19 23:59:05
Autor: Dariusz K. Ładziak
Problem z klamkami do hamulcĂłw
PeJot pisze:
Pewny na 100% nie jestem. Jaguar, jego poprzednik, był na pewno z rur
Reynoldsa.

Jaguar z Reynoldsa, Huragan i Maraton z krajowych - ale ze stali konstrukcyjnej podlegającej ulepszaniu cieplnemu. A za czasów Rometu zaczęto robić rowery z St3S albo odpowiednika - same się gięły.
Tak więc nawet z dopiskiem "Sport" nie miałbym zaufania do wytworów Rometu. Może ja jakiś uprzedzony jestem?

--
Darek

Data: 2015-04-19 23:55:06
Autor: Dariusz K. Ładziak
Problem z klamkami do hamulcĂłw
__Maciek pisze:
Thu, 09 Apr 2015 13:55:02 +0200 PeJot <PeJot_@slepyadres.pl> napisał:

Poza tym *spawanie* czegokolwiek do ramy zrobionej z cro-mo jest

To Romet Sport ma ramę cr-mo? Myślałem że jest ze zwykłej stali.
Ciekawe z jakiej jest mój rower. Mocowanie spawałem zwykłą elektrodą
rutylową 6013 i buzzboksem. TIGa jeszcze wtedy nie miałem. Póki co
wszystko się trzyma i nie zapowiada się żeby coś miało się w tym
temacie zmienić.

Tutaj, jako spoiwo do spawania rur ze stali 4013 polecają ER70S lub
ER80S - zwykłe spoiwo do stali "rdzewnej":

http://www.millerwelds.com/resources/articles/Best-Practices-for-GTA-Welding-of-4130-Chrome-Moly-Tubing/

cokolwiek ryzykowne. Łatwo "usmażyć" materiał

Wszystko można schrzanić, co nie znaczy że się koniecznie schrzani :-)

Romet Sport to był chyba ze stali gwoździowej (fachowo mówiąc - St3s). Dobre ramy to robiono pod marką ZZR - uczciwa, konstrukcyjna stal węglowa klasy 45 podlegająca ulepszaniu cieplnemu. Może nie tak wytrzymała jak stale stopowe (w tym CrMo) ale od położenia na boku w bagażniku samochodu się nie wyginały, a taki np. Wagant potrafił - sam kiedyś prostowałem ramę Waganta przewiezionego w bagażniku Fiata 125p. Troch wystawał i mu się obwisło...

--
Darek

Data: 2015-04-09 14:19:56
Autor: coaster
Problem z klamkami do hamulców
W dniu 2015-04-09 o 05:58, __Maciek pisze:
Sat, 4 Apr 2015 22:03:25 +0200 Jacek Maciejewski <jacmac@go2.pl>
napisał:

Ma ktoś jakąś dobrą radę
jak z tego wybrnąć?

A może po prostu wywal te cantilevery a zamontuj jakieś współczesne
hamulce, chociażby V-ki?

Nie zamocujesz V-brake w widelcu kolarki Romet Sport. ;-)

Ja do starego Rometa (model Canyon Cu) założyłem z przodu tarczówkę
(dospawałem mocowanie zacisku). Działa bezproblemowo.

Dospawywanie czegokolwiek do widelca RS jest zlym pomyslem!

--
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"As a rule," said Holmes, "the more bizarre a thing is the less mysterious
it proves to be" Sir Artur Conan Doyle, The Red-Headed League. +-@PoZdR@-+
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Problem z klamkami do hamulców

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona