Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   Problem z klamkami do hamulców

Problem z klamkami do hamulców

Data: 2015-04-05 09:14:26
Autor: PeJot
Problem z klamkami do hamulców
W dniu 2015-04-04 o 22:03, Jacek Maciejewski pisze:
Remontuję stary Romet Sport. Oryginalnie są tam cantilevery (ze
skrzyżowanymi ramionami i jedną centralną osią obrotu). Problem taki że
klamki są wytelepane i trzeba je zmienić. Ale one mają odległość między
osią obrotu klamki a zaczepem linki 25 mm, a współczesne mają ok. 40 mm.
Nie da się ich użyć.  W sklepach netowych nie różnicują klamek ze
względu na ten wymiar więc nie ma jak dobrać. Ma ktoś jakąś dobrą radę
jak z tego wybrnąć?

1. To nie są cantilevery tylko zwykłe hamulce szosowe ( tak wygląda z opisu ). Owszem, bywały w Rometach i Jaguarach hamulce tzw. symetryczne, o takie: http://sheldonbrown.com/canti-u.html

2. Jakich klamek potrzebujesz - do prostej kierownicy czy do barana ?

--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2015-04-05 10:27:16
Autor: Jacek Maciejewski
Problem z klamkami do hamulców
Dnia Sun, 05 Apr 2015 09:14:26 +0200, PeJot napisał(a):

1. To nie są cantilevery tylko zwykłe hamulce szosowe ( tak wygląda z opisu ). Owszem, bywały w Rometach i Jaguarach hamulce tzw. symetryczne, o takie: http://sheldonbrown.com/canti-u.html
Jednak cantilever :) Źle opisałem, ramiona mają osie obrotu nie na
piwotach ani na osi centralnie na widelcu tylko na dodatkowej podkówce
zawieszonej na widelcu jak zwykłe szosówki "krab". Napęd krótką linką
ciągniętą do góry jak w "prawdziwych" canti.
O, takie: http://voila.pl/index.php?f=1817387

2. Jakich klamek potrzebujesz - do prostej kierownicy czy do barana ?
Na barana. Oryginalne też na zdjęciu.


--
Jacek
Dziesięć przykazań ma 279 słów.
Deklaracja Niepodległości Stanów Zjednoczonych  1300 słów.
Dyrektywa UE w sprawie przewozu cukierków karmelkowych - 25 911 słów.

Data: 2015-04-05 20:14:50
Autor: PeJot
Problem z klamkami do hamulców
W dniu 2015-04-05 o 10:27, Jacek Maciejewski pisze:

O, takie: http://voila.pl/index.php?f=1817387

Typowe jak w Jaguarach, Rometach i Huraganach.

2. Jakich klamek potrzebujesz - do prostej kierownicy czy do barana ?
Na barana. Oryginalne też na zdjęciu.

Więc po kolei.

Opcja 1. Oryginalne klamki są "wytelepane" bo prawdopodobnie brakuje w nich plastikowych wkładek, które były między osią obrotu a klamką. Te wkładki wyglądały jak kapelusz bez dna i wykonane były z miękkiego polipropylenu. Naturalnie dziś nie do dostania, ale myślę że przy dostępie do tokarki dało by się je wyrzeźbić np. z teflonu czy tekstolitu. Można by się pokusić o dopasowanie *całej* osi obrotu klamki, wykonanej z tekstolitu.

Opcja 2. Współczesne klamki szosowe powinny dać radę. I tak wszystko będzie działać tak sobie, bo podlinkowane hamulce skutecznością nie grzeszyły.

Opcja 3. Ponieważ zdobycie pasujących klocków do w/w hamulców jest co najmniej trudne, o ile nie niemożliwe, a całość działała tak sobie, zastanów się nad wymianą hamulców. Nawet najtańsze tektro pogonione współczesną klamką będzie nieporównywalnie skuteczniejsze.

--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2015-04-05 20:41:20
Autor: Jacek Maciejewski
Problem z klamkami do hamulców
Dnia Sun, 05 Apr 2015 20:14:50 +0200, PeJot napisał(a):

Opcja 1. Oryginalne klamki są "wytelepane" bo prawdopodobnie brakuje w nich plastikowych wkładek, które były między osią obrotu a klamką. Te wkładki wyglądały jak kapelusz bez dna i wykonane były z miękkiego polipropylenu. Naturalnie dziś nie do dostania, ale myślę że przy dostępie do tokarki dało by się je wyrzeźbić np. z teflonu czy tekstolitu. Można by się pokusić o dopasowanie *całej* osi obrotu klamki, wykonanej z tekstolitu.
Są obecne. Ale aluminium się wytarło :) Konstrukcja też jest deko źle
pomyślana. Brak tulejki dystansowej przez co obie strony klamki się
składają do środka w trakcie eksploatacji. Ale przeróbki, możliwe
ekonomicznie powiedzmy 40 lat temu dziś są kompletnie odjechane :)

Opcja 2. Współczesne klamki szosowe powinny dać radę. I tak wszystko będzie działać tak sobie, bo podlinkowane hamulce skutecznością nie grzeszyły.
A co to są klamki szosowe a raczej jak je wyróżnić wśród miliona innych
klamek? Wspomniałem że nikt się nie chwali wymiarem oś obrotu-punkt
zaczepienia linki.

Opcja 3. Ponieważ zdobycie pasujących klocków do w/w hamulców jest co najmniej trudne, o ile nie niemożliwe, a całość działała tak sobie, zastanów się nad wymianą hamulców. Nawet najtańsze tektro pogonione współczesną klamką będzie nieporównywalnie skuteczniejsze.
Tektro to firma która robi wiele różnych gatunków a w ich ramach wiele
różnych typów hamulców Jakie miałeś na myśli?
 --
Jacek
Dziesięć przykazań ma 279 słów.
Deklaracja Niepodległości Stanów Zjednoczonych  1300 słów.
Dyrektywa UE w sprawie przewozu cukierków karmelkowych - 25 911 słów.

Data: 2015-04-05 20:54:27
Autor: PeJot
Problem z klamkami do hamulców
W dniu 2015-04-05 o 20:41, Jacek Maciejewski pisze:

Opcja 1. Oryginalne klamki są "wytelepane" bo prawdopodobnie brakuje w
nich plastikowych wkładek, które były między osią obrotu a klamką. Te
wkładki wyglądały jak kapelusz bez dna i wykonane były z miękkiego
polipropylenu. Naturalnie dziś nie do dostania, ale myślę że przy
dostępie do tokarki dało by się je wyrzeźbić np. z teflonu czy
tekstolitu. Można by się pokusić o dopasowanie *całej* osi obrotu
klamki, wykonanej z tekstolitu.
Są obecne. Ale aluminium się wytarło :) Konstrukcja też jest deko źle
pomyślana. Brak tulejki dystansowej przez co obie strony klamki się
składają do środka w trakcie eksploatacji. Ale przeróbki, możliwe
ekonomicznie powiedzmy 40 lat temu dziś są kompletnie odjechane :)

Ale możliwe, robisz w sposób maksymalnie zbliżony do oryginału. Zależy Ci na tym czy nie ?


Opcja 2. Współczesne klamki szosowe powinny dać radę. I tak wszystko
będzie działać tak sobie, bo podlinkowane hamulce skutecznością nie
grzeszyły.
A co to są klamki szosowe a raczej jak je wyróżnić wśród miliona innych
klamek? Wspomniałem że nikt się nie chwali wymiarem oś obrotu-punkt
zaczepienia linki.

Opcja 3. Ponieważ zdobycie pasujących klocków do w/w hamulców jest co
najmniej trudne, o ile nie niemożliwe, a całość działała tak sobie,
zastanów się nad wymianą hamulców. Nawet najtańsze tektro pogonione
współczesną klamką będzie nieporównywalnie skuteczniejsze.
Tektro to firma która robi wiele różnych gatunków a w ich ramach wiele
różnych typów hamulców Jakie miałeś na myśli?

Na myśli miałem to badziewie:

http://www.trybik.pl/szczeki-hamulcowe-tektro-984.html

Które jak na badziewie hamuje zaskakująco skutecznie.

A z szosowych hamulców tektro robi multum, w różnych cenach. Z resztą nie musi być Tektro, może być szosowe Shimano, co komu pasuje.


--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2015-04-05 22:37:36
Autor: Jacek Maciejewski
Problem z klamkami do hamulców
Dnia Sun, 05 Apr 2015 20:54:27 +0200, PeJot napisał(a):

Są obecne. Ale aluminium się wytarło :) Konstrukcja też jest deko źle
pomyślana. Brak tulejki dystansowej przez co obie strony klamki się
składają do środka w trakcie eksploatacji. Ale przeróbki, możliwe
ekonomicznie powiedzmy 40 lat temu dziś są kompletnie odjechane :)

Ale możliwe, robisz w sposób maksymalnie zbliżony do oryginału. Zależy Ci na tym czy nie ?
Niespecjalnie. Nawet obręcze będą 28" :) Nie robię wiernej renowacji
muzealnej, to ma byc rower do jeżdżenia, z możliwie maksymalną ilością
starych detali.



Na myśli miałem to badziewie:

http://www.trybik.pl/szczeki-hamulcowe-tektro-984.html
Acha. Ale ten typ hamulca również wymaga takich samych klamek jak ten co
juz mam :) Popatrz sobie na przełożenie dźwigni, jest nawet mniejsze niż
w moich starych z obrazka który zamieściłem. Umiałbyś mi wskazać źródło
klamek o odstępie 25 mm? To by była naprawdę cenna rada.


--
Jacek
Dziesięć przykazań ma 279 słów.
Deklaracja Niepodległości Stanów Zjednoczonych  1300 słów.
Dyrektywa UE w sprawie przewozu cukierków karmelkowych - 25 911 słów.

Data: 2015-04-06 09:12:17
Autor: PeJot
Problem z klamkami do hamulców
W dniu 2015-04-05 o 22:37, Jacek Maciejewski pisze:

Ale możliwe, robisz w sposób maksymalnie zbliżony do oryginału. Zależy
Ci na tym czy nie ?
Niespecjalnie. Nawet obręcze będą 28" :) Nie robię wiernej renowacji
muzealnej, to ma byc rower do jeżdżenia, z możliwie maksymalną ilością
starych detali.

Stare detale = kłopoty przy serwisowaniu.

Hamulce bym wymienił na coś nowszego. Te oryginalne ktoś pożenił z klockami od cantileverów, które jeszcze  da się kupić, ale cały hamulec Romet miał takie sobie właściwości użytkowe. Stąd poszukałbym bardziej współczesnych hamulców szosowych i klamek do nich. ZTCW na Allegro używek nie ma za dużo, za to ceny sympatyczne.

Na myśli miałem to badziewie:

http://www.trybik.pl/szczeki-hamulcowe-tektro-984.html
Acha. Ale ten typ hamulca również wymaga takich samych klamek jak ten co
juz mam :) Popatrz sobie na przełożenie dźwigni, jest nawet mniejsze niż
w moich starych z obrazka który zamieściłem. Umiałbyś mi wskazać źródło
klamek o odstępie 25 mm? To by była naprawdę cenna rada.

Niestety nie potrafię. Szosa to od dawna nie moja działka :> Myślę że przydatna będzie wizyta w dobrym sklepie/serwisie rowerowym.

--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2015-04-07 08:36:53
Autor: cytawa
Problem z klamkami do hamulców
Jacek Maciejewski pisze:

Jednak cantilever :) Źle opisałem, ramiona mają osie obrotu nie na
piwotach ani na osi centralnie na widelcu tylko na dodatkowej podkówce
zawieszonej na widelcu jak zwykłe szosówki "krab". Napęd krótką linką
ciągniętą do góry jak w "prawdziwych" canti.
O, takie: http://voila.pl/index.php?f=1817387

Jednak nie cantilever. To hamulce typu U (Mafag) popularne w latach 70tych. Na takich jezdzili Polacy w Wyscigu Pokoju. Takie hamulce potrzebuja klamek o malym uciagu. Zwykle klamki szosowe beda dobre ale do kierownicy typu baranek.
Jesli masz prosta kierownice to musisz poszukac innych klamek, tez z malym uciagiem. Te od V-brakow beda wymagaly duzej sily ale od biedy tez da sie jezdzic.


Jan Cytawa

Data: 2015-04-05 11:09:36
Autor: Piotr Kosewski
Problem z klamkami do hamulcĂłw
On 2015-04-05 09:14, PeJot wrote:
1. To nie są cantilevery tylko zwykłe hamulce szosowe ( tak wygląda z
opisu ). Owszem, bywały w Rometach i Jaguarach hamulce tzw. symetryczne,
o takie: http://sheldonbrown.com/canti-u.html

Ja chyba się innej fizyki uczyłem.
Gdzie w tych hamulcach jest "jedna centralna oś obrotu"?

pozdrawiam,
PK

Problem z klamkami do hamulców

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona