Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   Problem z tylną przerzutką

Problem z tylną przerzutką

Data: 2014-06-22 18:56:00
Autor: Marek
Problem z tylną przerzutką
Witam,

Chodzi o rower Unibike Xenon i fabryczny osprzęt. Tylna przerzutka to Shimano XT. Pracuje ona idealnie na bigach 1-7 (1 - najszybszy), natomiast od 8 w górę zaczynam słyszeć "mielenie" łańcucha. Do tej pory regulowałem prostszą przerzutkę w poprzednim rowerze, gdzie do dyspozycji miałem jedynie 2 śruby H i L. W tym przypadku było albo na każdym biegu źle albo na wszystkich dobrze. Żadna filozofia. Natomiast w przypadku XT nie wiem jak się do tego zabrać. Macie jakieś wskazówki?

--
Pozdrawiam
Marek

Data: 2014-06-22 14:50:33
Autor: Ignac
Problem z tylną przerzutką
W dniu niedziela, 22 czerwca 2014 18:56:00 UTC+2 użytkownik Marek napisał:

Chodzi o rower Unibike Xenon i fabryczny osprzęt. Tylna przerzutka to Shimano XT. Pracuje ona idealnie na bigach 1-7 (1 - najszybszy), natomiast od 8 w górę zaczynam słyszeć "mielenie" łańcucha. Do tej pory regulowałem prostszą przerzutkę w poprzednim rowerze, gdzie do dyspozycji miałem jedynie 2 śruby H i L. W tym przypadku było albo na każdym biegu źle albo na wszystkich dobrze. Żadna filozofia. Natomiast w przypadku XT nie wiem jak się do tego zabrać. Macie jakieś wskazówki?

Jeżeli łańcuch nie spada poza kasetę na jej skrajnych koronkach,to te śrubki są prawidłowo ustawione.
Więc,pozostaje poprawa indeksacji,czyli zmniejsz długośc pancerza powiedzmy o 1/4 obrotu i sprawdz czy "mieli",aż do skutku.
A kompleksowo powinno się odłączyć linkę,rower na stojak,kręcąc
prawą ręką korbami,lewą popycham/ciągnę wózek i reguluję wychylenia przerzutki.
A później,przykręcam linkę,reguluję indeksacje jak wyżej i gotowe.

Data: 2014-06-23 08:53:11
Autor: Marek
Problem z tylną przerzutką
W dniu 2014-06-22 23:50, Ignac pisze:

Jeżeli łańcuch nie spada poza kasetę na jej skrajnych koronkach,to
te śrubki są prawidłowo ustawione.

A do czego służy trzecia śruba, która jest obok nich? Wygląda tak samo,
co sugeruje, że jest regulacyjną.

Więc,pozostaje poprawa indeksacji,czyli zmniejsz długośc pancerza
powiedzmy o 1/4 obrotu i sprawdz czy "mieli",aż do skutku.

Będę musiał popuścić linkę bo fabrycznie dali mi tak naprężoną, że nie
mam w jedną stronę żadnej regulacji. Zastanawiam się czy nie machnąć na
to ręką i niech się serwis męczy. Kolega qt zasugerował, że może to być
też kwestia skrzywienia przerzutki, że od pewnego biegu słychać
mielenie. Sam tego nie jestem w stanie zdiagnozować.

A kompleksowo powinno się odłączyć linkę,rower na stojak,kręcąc prawą
ręką korbami,lewą popycham/ciągnę wózek i reguluję wychylenia
przerzutki. A później,przykręcam linkę,reguluję indeksacje jak wyżej
i gotowe.

Obawiam się, że potencjalne niewielkie skrzywienie w ten sposób nie
ujawni się bo ręką jesteś w stanie pchnąć bardziej/mniej niż indeksacja manetki to uczyni.

--
Pozdrawiam
Marek

Data: 2014-06-23 08:05:51
Autor: qrt
Problem z tylną przerzutką
Dnia Sun, 22 Jun 2014 18:56:00 +0200, Marek napisał(a):

Witam,

Chodzi o rower Unibike Xenon i fabryczny osprzęt. Tylna przerzutka to Shimano XT. Pracuje ona idealnie na bigach 1-7 (1 - najszybszy), natomiast od 8 w górę zaczynam słyszeć "mielenie" łańcucha. Do tej pory regulowałem prostszą przerzutkę w poprzednim rowerze, gdzie do dyspozycji miałem jedynie 2 śruby H i L. W tym przypadku było albo na każdym biegu źle albo na wszystkich dobrze. Żadna filozofia. Natomiast w przypadku XT nie wiem jak się do tego zabrać. Macie jakieś wskazówki?

ale w czym problem? przecież w XT też sa takie dwie śruby i reguluje sia ja
jak każdą inną. Inna sprawa jest gdy udaje sie wyregulować niskie przełożenia a na wysokich
terkocze lub na odwrót. Taka sytuacja może swiadczyć o skrzywieniu haka lub
samej przerzutki.

Data: 2014-06-23 08:46:39
Autor: Marek
Problem z tylną przerzutką
W dniu 2014-06-23 08:05, qrt pisze:

ale w czym problem? przecież w XT też sa takie dwie śruby i reguluje sia ja
jak każdą inną.

Tam są 3 identyczne śruby i to mnie zastanowiło. Wszystkie wyglądają jak regulacyjne.

Inna sprawa jest gdy udaje sie wyregulować niskie przełożenia a na wysokich
terkocze lub na odwrót. Taka sytuacja może swiadczyć o skrzywieniu haka lub
samej przerzutki.

Czyli lepiej serwis?

--
Pozdrawiam
Marek

Data: 2014-06-23 09:09:39
Autor: qrt
Problem z tylną przerzutką
Dnia Mon, 23 Jun 2014 08:46:39 +0200, Marek napisał(a):

W dniu 2014-06-23 08:05, qrt pisze:

ale w czym problem? przecież w XT też sa takie dwie śruby i reguluje sia ja
jak każdą inną.

Tam są 3 identyczne śruby i to mnie zastanowiło. Wszystkie wyglądają jak regulacyjne.


przyjrzyj sie jaka jest ich budowa i porównaj ze starą - dojdziesz co i jak
i sobie wyregulujesz - poświecisz troche czasu i będziesz miał potem
spokój. Wszystkie przerzutki reguluje sie tak samo. Czy XT czy alivio nie ma
znaczenia. 
Inna sprawa jest gdy udaje sie wyregulować niskie przełożenia a na wysokich
terkocze lub na odwrót. Taka sytuacja może swiadczyć o skrzywieniu haka lub
samej przerzutki.

Czyli lepiej serwis?

nie - serwisy bym omijał z daleka - naucz sie samemu. W serwisach
najczesciej nie che im sie bawić z czymś takim, robią na szybko, ect ect.  A Skrzywienie przerzutki czy haka to sie zdarza raczej tylko w wypadku
gleby lub wkręconego kija w łańcuch - jesli nic takiego Cie nie spotkało to
raczej nie masz sie o co kłopotać.

Data: 2014-06-23 09:30:16
Autor: Marek
Problem z tylną przerzutką
W dniu 2014-06-23 09:09, qrt pisze:

A Skrzywienie przerzutki czy haka to sie zdarza raczej tylko w wypadku
gleby lub wkręconego kija w łańcuch - jesli nic takiego Cie nie spotkało to
raczej nie masz sie o co kłopotać.

Ok, dziękuję. Zrobię tak jak mówisz - sam się zajmę tematem.

--
Pozdrawiam
Marek

Data: 2014-06-23 07:11:46
Autor: Ignac
Problem z tylną przerzutką
W dniu poniedziałek, 23 czerwca 2014 09:30:16 UTC+2 użytkownik Marek napisał:

Ok, dzi�kuj�. Zrobi� tak jak m�wisz - sam si� zajm� tematem.

Regulacje długości pancerza masz przy manetce (chodzi o tą baryłkę wokół
pancerza).To jest banalne do regulacji.

Data: 2014-06-23 16:45:06
Autor: Czesław Wiśniak
Problem z tylną przerzutką
Regulacje długości pancerza masz przy manetce (chodzi o tą baryłkę wokół
pancerza).To jest banalne do regulacji.

Zdziwilbys sie. Znam takich "facetow" dla ktorych problemem jest wkrecenie zarowki w oprawke :)

Data: 2014-06-23 21:26:18
Autor: Marek
Problem z tylną przerzutką
W dniu 2014-06-23 16:11, Ignac pisze:
W dniu poniedziałek, 23 czerwca 2014 09:30:16 UTC+2 użytkownik Marek napisał:

Ok, dzi�kuj�. Zrobi� tak jak m�wisz - sam si� zajm� tematem.

Regulacje długości pancerza masz przy manetce (chodzi o tą baryłkę wokół
pancerza).To jest banalne do regulacji.


Tak, wiem. Jest ona wkręcona do końca - jak pisałem. Muszę zatem poluzować linkę najpierw z tyłu. Jej wykręcanie działa dokładnie odwrotnie niż chciałbym uzyskać.

--
Pozdrawiam
Marek

Data: 2014-06-23 11:13:39
Autor: Yeti
Problem z tylną przerzutką
On Sunday, June 22, 2014 9:56:00 AM UTC-7, Marek wrote:

Chodzi o rower Unibike Xenon i fabryczny osprzęt. Tylna przerzutka to Shimano XT. Pracuje ona idealnie na bigach 1-7 (1 - najszybszy), natomiast od 8 w górę zaczynam słyszeć "mielenie" łańcucha. Do tej pory regulowałem prostszą przerzutkę w poprzednim rowerze, gdzie do dyspozycji miałem jedynie 2 śruby H i L. W tym przypadku było albo na każdym biegu źle albo na wszystkich dobrze. Żadna filozofia. Natomiast w przypadku XT nie wiem jak się do tego zabrać. Macie jakieś wskazówki?


Sprawdz czy gorna rolka przerzutki nie toczy sie po najwiekszej koronce. Przerzutki maja taka smieszna srube regulujaca polozenie calego ramienia (tuz przy haku/gornej glowce) i jezli przerzutka jest za blisko kaset to wlasnie ta srubka sie to reguluje.
Tak przy okazji najwieksze koronka to 1 (a nie 8).

Happy trails,

Yeti

Data: 2014-06-23 21:33:27
Autor: Marek
Problem z tylną przerzutką
W dniu 2014-06-23 20:13, Yeti pisze:


Sprawdz czy gorna rolka przerzutki nie toczy sie po najwiekszej
koronce. Przerzutki maja taka smieszna srube regulujaca polozenie
calego ramienia (tuz przy haku/gornej glowce)

Bingo... to do tego służy ta trzecia śruba! :-) Nie chciałem niczego ruszać dopóki nie poznam co do czego służy.

i jezli przerzutka jest
za blisko kaset to wlasnie ta srubka sie to reguluje. Tak przy okazji
najwieksze koronka to 1 (a nie 8).

A to sorki za nieumiejętne nazewnictwo. I mała korekta: "największa koronka to 1 (a nie 10)" powinno być :-) Z tyłu jest 10 koronek... choć nie mam bladego pojęcia po co ich tyle nawalili. 4 spokojnie by wystarczyły (2 skrajne i jakieś pośrednie).


--
Pozdrawiam
Marek

Data: 2014-06-23 14:55:10
Autor: Yeti
Problem z tylną przerzutką
On Monday, June 23, 2014 12:33:27 PM UTC-7, Marek wrote:

Z ty�u jest 10 koronek... cho� nie mam bladego poj�cia po co ich tyle nawalili.

10 jest po to abys wkrotce chcial miec 11 (i moze pozbyc sie przedniej przerzutki ;)

Yeti

Data: 2014-06-24 01:00:05
Autor: Marek
Problem z tylną przerzutką
W dniu 2014-06-23 23:55, Yeti pisze:


10 jest po to abys wkrotce chcial miec 11 (i moze pozbyc sie przedniej przerzutki ;)

To byłaby masakra jakaś gdybym musiał więcej niż teraz "pompować" dźwignią zmiany biegów po N razy aby poczuć różnicę w przełożeniach. Obecnie jeśli chcę ją poczuć to zmieniam przód a tyłem tylko wyrównuję łańcuch. Tył precyzyjnie reguluję tylko przy najmniejszych 3 zębatkach. Inne już nie dają większych różnic między sąsiednimi.


--
Pozdrawiam
Marek

Data: 2014-06-24 00:37:57
Autor: twistedme
Problem z tylną przerzutką
W dniu 2014-06-23 21:33, Marek pisze:
W dniu 2014-06-23 20:13, Yeti pisze:


Sprawdz czy gorna rolka przerzutki nie toczy sie po najwiekszej
koronce. Przerzutki maja taka smieszna srube regulujaca polozenie
calego ramienia (tuz przy haku/gornej glowce)

Bingo... to do tego służy ta trzecia śruba! :-) Nie chciałem niczego
ruszać dopóki nie poznam co do czego służy.

i jezli przerzutka jest
za blisko kaset to wlasnie ta srubka sie to reguluje. Tak przy okazji
najwieksze koronka to 1 (a nie 8).

A to sorki za nieumiejętne nazewnictwo. I mała korekta: "największa
koronka to 1 (a nie 10)" powinno być :-) Z tyłu jest 10 koronek... choć
nie mam bladego pojęcia po co ich tyle nawalili. 4 spokojnie by
wystarczyły (2 skrajne i jakieś pośrednie).


Jak przeszedłem z 8 na 10, to też byłem rozczarowany. Wcześniej za jednym ruchem palca zmieniałem o 2 czy 3 przełożenia i było czuć różnicę, teraz taki manewr prawie nic nie zmienia. Jedyna korzyść, to podjazdy - można lepiej dobrać przełożenie.

Data: 2014-06-24 00:55:09
Autor: Marek
Problem z tylną przerzutką
W dniu 2014-06-24 00:37, twistedme pisze:


Jak przeszedłem z 8 na 10, to też byłem rozczarowany. Wcześniej za
jednym ruchem palca zmieniałem o 2 czy 3 przełożenia i było czuć
różnicę, teraz taki manewr prawie nic nie zmienia. Jedyna korzyść, to
podjazdy - można lepiej dobrać przełożenie.

Hmmm... moja praktyka jazy w urozmaiconym terenie (wszystko po trochu: płaski asfalt, strome gruntowe podjazdy itd) zmuszają mnie do częstej zmiany przełożeń, czasem pod obciążeniem niestety. Przód głównie 1 i 2 więc problemu brak. Tył na płaskim to 3 najmniejsze zębatki (i tylko tu precyzja obowiązuje) a jak szykuje się podjazd, to zmieniam nawet nie wiem ile ale po kilka na raz. Gdzie losowo wypadnie, tak jadę. Dzielę zestaw zębatek na 3 grupy odpowiadające wybranemu przedniemu przełożeniu, tak aby łańcuch był prosto. Gdzie tył wypadnie - nawet nie wiem i nie wnikam. To są mikroróżnice. Pewnie tylko jako pretekst do wyciągania kasy powstały dodatkowe zębatki...

--
Pozdrawiam
Marek

Data: 2014-07-03 23:28:29
Autor: TheGhost
Problem z tylną przerzutką

Chodzi o rower Unibike Xenon i fabryczny osprzęt. Tylna przerzutka to
Shimano XT. Pracuje ona idealnie na bigach 1-7 (1 - najszybszy), natomiast od 8 w górę zaczynam słyszeć "mielenie" łańcucha. Do tej pory regulowałem prostszą przerzutkę w poprzednim rowerze, gdzie do dyspozycji miałem jedynie 2 śruby H i L. W tym przypadku było albo na każdym biegu źle albo na wszystkich dobrze. Żadna filozofia. Natomiast w przypadku XT nie wiem jak się do tego zabrać. Macie jakieś wskazówki?

Pytanie czy problemem jest tutaj tylna przerzutka, czy "mielenie" jest efektem tarcia o wodzik przedniej :-)

Pozdrawiam, M. -- -
Ta wiadomość e-mail jest wolna od wirusów i złośliwego oprogramowania, ponieważ ochrona avast! Antivirus jest aktywna.
http://www.avast.com

Problem z tylną przerzutką

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona