Problem z zapisaniem ustawień BIOS

Data: 2010-07-15 12:46:32
Autor: Dominik & Co
Problem z zapisaniem ustawień BIOS
Witam,

Płyta Asus P4C800-E Deluxe ma problem z zapisaniem
ustawień BIOS- po włączeniu gada "CMOS checksum
error", proponuje wejście do setupu lub załadowanie
domyślnych wartości i start.

Przy wyborze drugiej opcji system się odpala i wszystko
działa OK do restartu. Natomiast próba wejścia w setup
i zapisania czegokolwiek (czy to wartości domyślnych,
czy nawet tylko zmienionej daty) powoduje zgaśnięcie
obrazu, pojedyncze mrugnięcie diod na klawiaturze
i zamarznięcie- nie pomaga restart guzikiem ani
wyłącznikiem zasilania na płycie, dopiero zabranie
zasilania zasilaczowi przywraca stan jak na początku.

Bateria OK (profilaktycznie wymieniona, choć objawy
raczej na nią nie wskazują), reset zworką wykonany.
Zasilacz sprawny, z inną płytą działa bez zastrzeżeń.

Wygląda to na jakiś problem z zapisem do pamięci
ustawień BIOS- może uwalona kość? Czy ustawienia
trzymane są w samym chipie z BIOSem (mogę podmienić
z drugiej płyty, wpierw profilatycznie próbując
aktualizacji), czy też gdzie indziej?

--
Dominik (& kąpany)

Data: 2010-07-15 13:17:24
Autor: Adam Paluch
W dniu 2010-07-15 12:46, Dominik & Co pisze:
[...]

sprawdz czy na plycie nie ma zworki blokujacej mozliwosc zapisu

--
Adam

Data: 2010-07-15 13:36:47
Autor: Dominik & Co
Problem z zapisaniem ustawień BIOS
Adam Paluch rzecze:

sprawdz czy na plycie nie ma zworki blokujacej mozliwosc zapisu

Podaj choć jedną płytę z taką "zworką blokującą możliwość zapisu"
ustawień BIOS. Tak z ciekawości.

--
Dominik (& kąpany)

Data: 2010-07-15 15:20:16
Autor: Adam Paluch
Problem z zapisaniem ustawień BIOS
W dniu 2010-07-15 13:36, Dominik & Co pisze:
Adam Paluch rzecze:

sprawdz czy na plycie nie ma zworki blokujacej mozliwosc zapisu

Podaj choć jedną płytę z taką "zworką blokującą możliwość zapisu"
ustawień BIOS. Tak z ciekawości.

Asus IC-7

--
Adam

Data: 2010-07-15 23:09:28
Autor: Olek
On 2010-07-15 15:20, Adam Paluch wrote:
Asus IC-7

nie ma takiej płyty

Data: 2010-07-16 09:07:26
Autor: Adam Paluch
On 2010-07-15 15:20, Adam Paluch wrote:
Asus IC-7

nie ma takiej płyty

moj blad Abit nie Asus, oprocz tego MSI przy czym modelu nie pamietam

--
Adam

Data: 2010-07-16 10:28:51
Autor: Dominik & Co
Problem z zapisaniem ustawień BIOS
Adam Paluch rzecze:

Asus IC-7

nie ma takiej płyty

moj blad Abit nie Asus, oprocz tego MSI przy czym modelu nie pamietam

Abit IC-7? Takiej też nie ma, a przynajmniej szukajka na stronie
Abita jej nie znajduje. Jest Abit IC7-MAX3 i też takiej zworki
nie posiada, a przynajmniej instrukcja (ściągnąłem) na ten temat
milczy. Podkreślę- _nie_ chodzi (od początku) o zworkę
Clear_CMOS.

--
Dominik (& kąpany)

Data: 2010-07-15 14:54:22
Autor: Olek
On 2010-07-15 13:17, Adam Paluch wrote:

sprawdz czy na plycie nie ma zworki blokujacej mozliwosc zapisu

no popatrz widziałem już najbardziej wymyślne płyty, ale z taką zworką jeszcze nie widziałem... czy możesz podać przyklad takiej płyty?
zapewne chodziło Ci o zworkę resetującą ustawienia BIOS, a przy takowej włączonej kompa nawet nie uruchomisz :)

Data: 2010-07-15 19:08:33
Autor: maX

On 2010-07-15 13:17, Adam Paluch wrote:

sprawdz czy na plycie nie ma zworki blokujacej mozliwosc zapisu

no popatrz widziałem już najbardziej wymyślne płyty, ale z taką zworką jeszcze nie widziałem... czy możesz podać przyklad takiej płyty?

Może chodzi o blokade flashowania biosu? To sie czasem spotyka, jest to realizowane albo zworką, albo opcją w biosie.

zapewne chodziło Ci o zworkę resetującą ustawienia BIOS, a przy takowej włączonej kompa nawet nie uruchomisz :)

Czasem są oddzielne zworki do kasowania CMOS i do kasowania hasła w biosie.

Data: 2010-07-15 23:07:51
Autor: Olek
On 2010-07-15 19:08, maX wrote:

Może chodzi o blokade flashowania biosu? To sie czasem spotyka, jest to
realizowane albo zworką, albo opcją w biosie.

mylisz pojęcia - flashowanie biosu to nie zapisywanie ustawień biosu, które odbywa się w inny sposób... która płyta ma taką zworkę?

Czasem są oddzielne zworki do kasowania CMOS i do kasowania hasła w biosie.

no ok ale co to ma wspólnego z blokadą zapisywania USTAWIEŃ biosu?

Data: 2010-07-15 15:02:57
Autor: Olek
On 2010-07-15 12:46, Dominik & Co wrote:

[...]

mi to właśnie wygląda na uwaloną kość...
ustawienia są trzymane w pamięci CMOS, a ta jest na 90% zintegrowana z "kością BIOS'u" - tak mi się wydaje

Data: 2010-07-15 16:02:56
Autor: simon
Olek pisze:
On 2010-07-15 12:46, Dominik & Co wrote:

[...]

Nigdy w życiu chciałoby się rzec :)
W 99% płyt głównych część ustawień jest zapamięta w pamięci CMOS (tej którą resetuje sie zresztą zworką) zwykle to oddzielny układ scalony zintegrowany z zegarem RTC.
Resztę ustawień, takich jak DMI, zapisuję sie również w wydzielonych obszarach pamięci EEPROM (kości BIOSU) .

--
Pozdro
simon

Data: 2010-07-15 18:13:47
Autor: Olek
W dniu 2010-07-15 16:02, simon pisze:

[...]

:) dzięki za sprostowanie :)

Data: 2010-07-16 07:31:04
Autor: Dominik & Co
Problem z zapisaniem ustawień BIOS
simon rzecze:

[...]

Na to wygląda- bo spróbowałem update BIOS (oczywiście bez efektu)
i podmiany kości BIOS z innej płyty (ale ten sam model)- i nic.
Zmiana procesora i pamięci też nie pomaga :-)

Czyli uszkodzenie płyty głównej (który scalak- już nie chce mi
się dochodzić, i tak lutowany a płyta i tak nie moja :-)

Aha, kondensatory wyglądają dobrze :-)

--
Dominik (& kąpany)

Data: 2010-07-15 19:08:47
Autor: maX

Użytkownik "Dominik & Co" <dominik.alaszewskinagmailu@com.invalid> napisał w wiadomości news:i1moui$b1a$1news.onet.pl...

Natomiast próba wejścia w setup
i zapisania czegokolwiek (czy to wartości domyślnych,
czy nawet tylko zmienionej daty)

A jak zmienisz datę nie w biosie a pod windows (data zmieniona pod windows powinna zapisać się w płycie głównej)? Lub pod dosem? Tez jest tak samo?

Data: 2010-07-20 10:15:21
Autor: Radosław Sokół
W dniu 15.07.2010 12:46, Dominik & Co pisze:
[...]

Gdzie indziej. W układzie zegara RTC i pamięci CMOS. Problemy
z utrzymywaniem informacji to albo błąd BIOS (czasem pomaga
pełne wykasowanie z poziomu programu programującego Flash
lub z samego programu konfiguracyjnego BIOS), albo błąd kon-
strukcyjny płyty głównej (np. ECS K7S5A miały tendencję do
tracenia ustawień CMOS).

Data: 2010-07-21 07:49:30
Autor: Dominik & Co
Problem z zapisaniem ustawień BIOS
Radosław Sokół rzecze:

[...]

Dzięki. Nie pomógł flash biosu ani podmiana kości z drugiej
takiej samej płyty (wcześniej oczywiście próbowałem wyjmowania
baterii, zworki Clear_CMOS, ładowania domyślnych ustawień BIOS)
więc albo jest faktycznie uszkodzona kość zegara albo inny feler
płyty głównej (kondensatory ma OK :-)

--
Dominik (& kąpany)

Data: 2010-07-25 10:03:42
Autor: Radosław Sokół
W dniu 21.07.2010 07:49, Dominik & Co pisze:
Dzięki. Nie pomógł flash biosu ani podmiana kości z drugiej

Nie miał szans pomóc. Konfiguracja BIOS nie ma nic wspólnego
z układem Flash EEPROM, przechowującym kod BIOS.

Natomiast mogłoby pomóc użycie opcji programu programującego
układ, powodującej pełne wyczyszczenie zawartości pamięci
CMOS.

więc albo jest faktycznie uszkodzona kość zegara albo inny feler
płyty głównej (kondensatory ma OK :-)

Wynika z tego, że raczej jest to jakieś uszkodzenie płyty.

Problem z zapisaniem ustawień BIOS