Problem z zarządem WM przez dewelopera

Data: 2009-10-02 00:23:00
Autor: Łaku
Problem z zarządem WM przez dewelopera
Witam
Przy kupnie mieszkania deweloper wymusił na wszystkich kupujących
umieszczenie w akcie notarialnym klauzuli gdzie zobowiązaliśmy się, że
nasz deweloper będzie zarządcą naszej wspólnoty mieszkaniowej przez
najbliższe 5 lat. Dopiero po upływie tego czasu wspólnota może wybrać
kogoś innego. Nie muszę chyba dodawać, że deweloper jest zarządcą złym
i drogim.
Dokładnie brzmi to tak:
"Stawiający oświadczają, iż:
1) Zarząd nieruchomością wspólną w wyniku przeniesienia własności
lokali w budynkach przy ul. XXX wykonywać będzie DeweloperYYY zgodnie
z przepisami ustawy o własności lokali.
2) Zarząd nieruchomością wspólną stanowiącą współwłasność DeweloperYYY
będzie wykonywany przez spółkę jako zarząd powierzony(art. 18 ust..1
ustawy o własności lokali)
Strony zgodnie postanawiają, iż powyższy zarząd będzie sprawowany
odpłatnie na warunkach odpłatności stawek rynkowych przez okres 5 lat
licząc od daty uzyskania ostatecznego pozwolenia na użytkowanie
budynku."

Jak dowiedzieliśmy się taki zapis jest nielegalny więc nie obowiązuje:
http://www.dominium.pl/artykuly/zobacz/702/niedozwolone-klauzule-cz-iii
"Regulacje dotyczące zarządem dewelopera nad nieruchomością po jej
zbyciu.

Często deweloperzy narzucają nabywcom w umowie przenoszącej własność
mieszkania na nabywcę własny zarząd nad wspólną nieruchomością na
okres od 1 roku do nawet 3 lat, ograniczając tym samym prawa nabywcy,
który stał się właścicielem wynikające z ustawy z dnia 24 czerwca
1994r. o własności lokali. Ustawa ta bowiem wyraźnie stanowi, że to od
wolnej woli właścicieli tworzących wspólnotę zależy komu powierzą
zarząd nad nieruchomością. Sprzedawca nie ma zatem podstaw do
ograniczania uprawnienia wspólnoty w tym zakresie i zwykle także
nakładania na jej członków wygórowanych stawek czynszu określonych w
stosunku do metra 2 powierzchni, z tytułu zarządu nad nieruchomością.
Nie jest co do zasady kwestionowane samo wprowadzanie przez
deweloperów tymczasowego zarządu nad nieruchomością, ale zarząd ten ma
faktycznie mieć charakter tymczasowy (nie kilkuletni) i prowadzony z
poszanowaniem woli właścicieli lokali, uwzględniający możliwość zmiany
zarządu przez wspólnotę wedle jej woli. Należy mieć świadomość, że
wspólnota w sposób w ustawie o własności lokali określony na prawo do
zmiany zarządu, gdyż zapisy umowy mające na celu obejście przepisów
prawa są z mocy prawa nieważne (art.58§1 kc)."

Może  ktoś  był w identycznej sytuacji i zrzucił z własnej WM balast
dewelopera?
Interesuje mnie jaki w tym przypadku obrać scenariusz działań?
- po prostu na zebraniu przegłosować uchwałę o zmianie zarządcy i nie
przejmować się tym co pisze w akcie notarialnym skoro jest to
nielegalne?
- zgłosić się do RPO?
- zgłosić się do UOKiK?
- zaskarżyc gdzieś indziej ?
Czy ktoś przechodził podobny scenariusz ? Proszę o informację.

Data: 2009-10-02 09:56:19
Autor: ąćęłńóśźż
Problem z zarządem WM przez dewelopera
Klauzula niedozwolona wg UOKiK.

Po prostu musisz zwołać zebranie włascicieli lokali, na zebraniu podjąć uchwały o powołaniu zarządu wspólnoty mieszkaniowej i
wybraniu składu zarządu.

Najgorsze w zarządzaniu przez dewelopera jest to, czego nie domyslasz się w pierwszej chwili - chodzi o wady budynku.
Nie sądzisz chyba, że deweloper jako zarządca będzie wykrywał własne wady w 3-letnim okresie gwarancyjnym?
JaC

-- -- -

Data: 2009-10-02 19:39:12
Autor: .B:artek.
Problem z zarządem WM przez dewelopera
Łaku wyskrobał(a):
[...]

Nie był, ale potrafi sobie wyobrazić sytuację.

Interesuje mnie jaki w tym przypadku obrać scenariusz działań?

Domyślam się, że na tej [zacytowanej wyżej] podstawie macie - jako wspólnota - jeszcze odrębną umowę o zarządzanie z deweloperem, która m.in. precyzuje stawki i zakres obowiązków. Można taką umowę wypowiedzieć i jednocześnie pozbyć się dewelopera - to nie stanowi wątpliwości. Natomiast kwestią, nad którą jako wspólnota powinniście się zastanowić, to ewentualne konsekwencje finansowe. Deweloper będzie żadał odszkodowania i będzie miał na jego uzyskanie spore szanse. Z grubsza odszkodowanie, jakiego można się spodziewać, to kwota, jaką deweloper zarobiłby do końca 5-letniego okresu umowy.

--
..B:artek.

Data: 2009-10-03 00:53:28
Autor: Łaku
Problem z zarządem WM przez dewelopera
Ale czy na pewno może żądać odszkodowania skoro UOKiK twierdzi że to
niedozwolona klauzula ? A więc chyba nie ważna ?

Łaku wyskrobał(a):

Data: 2009-10-03 11:08:37
Autor: .B:artek.
Problem z zarządem WM przez dewelopera
Łaku wyskrobał(a):
Ale czy na pewno może żądać odszkodowania skoro UOKiK twierdzi że to
niedozwolona klauzula ? A więc chyba nie ważna ?

Owszem, nieważna, ale podstawę zarządu nieruchomością przez dewelopera stanowi - jak się domyślam - odrębna umowa, a nie to cytowane postanowienie w aktach notarialnych. I to tamtą, osobną umowę trzeba będzie wypowiedzieć i z tytułu jej zerwania deweloper będzie mógł oczekiwać odszkodowania.

--
..B:artek.

Data: 2009-10-03 12:04:03
Autor: ąćęłńóśźż
Problem z zarządem WM przez dewelopera
To chyba deweloper zawierałby taką umowę sam ze sobą??
JaC

-- -- -

Data: 2009-10-03 13:14:16
Autor: .B:artek.
Problem z zarządem WM przez dewelopera
ąćęłńóśźż wyskrobał(a):
To chyba deweloper zawierałby taką umowę sam ze sobą??

Nie. Umowę zawiera wspólnota mieszkaniowa czyli wszyscy mieszkańcy z deweloperem.

--
..B:artek.

Data: 2009-10-03 13:56:57
Autor: ąćęłńóśźż
Problem z zarządem WM przez dewelopera
Ale przecież nie zawarli, mają tylko formułkę w aktach notarialnych.

No chyba, zeby deweloper po wyodrebnieniu pierwszego lokalu - np. asystentce prezesa - zwołał zebranie właścicieli (w sztukach dwóch
i mając 199/200 udziałów) i wtedy jako wspólnota z jednej strony, a jako deweloper z drugiej zawarł umowę i to najlepiej przed
notariuszem.

Nie takie przekręty oczy widziały...
JaC

-- -- -

Umowę zawiera wspólnota mieszkaniowa czyli wszyscy mieszkańcy z deweloperem.

Data: 2009-10-03 14:09:58
Autor: .B:artek.
Problem z zarządem WM przez dewelopera
ąćęłńóśźż wyskrobał(a):
Ale przecież nie zawarli, mają tylko formułkę w aktach notarialnych.

A skąd wiesz, że nie zawarli? Z pierwszego posta wynika, że deweloper _jest_ zarządcą. Ao skoro tak, to powinien działać na podstawie umowy zawartej ze wspólnotą.

--
..B:artek.

Data: 2009-10-03 14:24:23
Autor: ąćęłńóśźż
Problem z zarządem WM przez dewelopera
Jeszcze raz pytam:  wspólnotą na 'umowie o zarządzanie' reprezentowaną przez kogo, tak konkretnie??
JaC

-- -- -

Z pierwszego posta wynika, że deweloper _jest_ zarządcą.
A skoro tak, to powinien działać na podstawie umowy zawartej ze wspólnotą.

Data: 2009-10-03 23:10:15
Autor: .B:artek.
Problem z zarządem WM przez dewelopera
ąćęłńóśźż wyskrobał(a):
Jeszcze raz pytam:  wspólnotą na 'umowie o zarządzanie'
reprezentowaną przez kogo, tak konkretnie?? JaC

Wspólnota reprezentowana jest przez zarząd zazwyczaj. Zarząd wybierają członkowie wspólnoty. A zarządca to osobna historia.

--
..B:artek.

Data: 2009-10-04 08:32:01
Autor: ąćęłńóśźż
Problem z zarządem WM przez dewelopera
Plączesz systemy walutowe.

Jeśli jest zarządca, to nie musi być zarządu.

Sytuacja, w której jest i zarząd i zarządca jest nieszczęśliwa i wątpliwa prawnie (przykład:  reprezentacja), szczególnie bez czegoś
w rodzaju statutu (przyjetego jako uchwała najlepiej pod obecność notariusza).

W domysle tematu watku:  zadnej uchwały o powołaniu zarzadu nie było.

KTO więc podpisał umowę o zarzadzanie, jesli umowa w ogóle istnieje?

JaC
PS. Powtarzam:  nie takie rzeczy gały widziały ;-))

-- -- -

Data: 2009-10-04 09:39:55
Autor: .B:artek.
Problem z zarządem WM przez dewelopera
ąćęłńóśźż wyskrobał(a):
Plączesz systemy walutowe.

Jeśli jest zarządca, to nie musi być zarządu.

Nie musi, ale może być. Od prawie 10 lat mieszkam we wspólnocie, w której jest zarząd składający się z mieszkańców i zewnętrzny zarządca.

[...]

Nieszczęśliwa i wątpliwa prawnie nie jest, bo sam ustawodawca w UWL dopuszcza współistnienie zarządu i zarządcy. Co do reprezentacji, to wykonuje ją zarząd (art. 21), a w jego braku - zarządca.

W domysle tematu watku:  zadnej uchwały o powołaniu zarzadu nie było.

KTO więc podpisał umowę o zarzadzanie, jesli umowa w ogóle istnieje?

Jeżeli zarządu nie było, to umowę mógł podpisać deweloper (działający jako zarząd wspólnoty) z inną osobą, działającą jako pełnomocnik dewelopera - aby uniknąć dokonywania czynności z samym sobą.

--
..B:artek.

Data: 2009-10-03 10:29:06
Autor: ąćęłńóśźż
Problem z zarządem WM przez dewelopera
To jak najszybciej - w oparciu o Ustawe o własności lokali "czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu" - ustalcie im
wynagrodzzenie wg stawki rynkowej 80 gr/m2

Co nie oddali kłopotów z wykrywaniem wad budowlanych w częściach wspólnych budynku.
JaC

-- -- -