Problem ze S.M.A.R.T

Data: 2010-09-26 10:33:07
Autor: Rafal M
Problem ze S.M.A.R.T
Hej

Mam problem z moim dyskiem, 2 z 3 programow wskazuja na problem z
relokacja sektorow.

Dysk jest systemowy, na gwarancji (wiec pytanie czy go wysylac na
gwarancje).

Zrzut z Cristal Disk Info:
http://img831.imageshack.us/img831/1527/hdd5001.jpg

Zrzut z HD Tune:
http://img691.imageshack.us/img691/4770/hdd5002.jpg

Zrzut ze SpeedFan (w tym problemu nie ma):
http://img213.imageshack.us/img213/2008/hdd5003.jpg

Pozdrawiam
Rafal

Data: 2010-09-26 18:38:01
Autor: Jacek Kalinski
Problem ze S.M.A.R.T
W artykule <74789139-bddb-444e-8d87-cb0b1f831a0a@h7g2000yqn.googlegroups.com>, Rafal M napisa(a):

Mam problem z moim dyskiem, 2 z 3 programow wskazuja na problem z
relokacja sektorow.

Dysk jest systemowy, na gwarancji (wiec pytanie czy go wysylac na
gwarancje).

Na razie obserwuj go czy liczba realokowanych sektorw nie bdzie si
zwiksza.
Jeli bdzie taka sama, wwczas moesz dysku normalnie uywa (ze wzgldu
na dugi czas pracy dysku, taka liczba jest akceptowalna).

Jeli liczba zwikszy si znaczco, wwczas oddaj na gwarancj.
Tu masz wtek dotyczcy tego samego modelu dysku, ale z ponad 3100 realokowanych sektorw ale tylko 41h pracy - ewidentnie uszkodzony dysk:
http://forums.seagate.com/t5/Barracuda-XT-Barracuda-and/ST3500410AS-Reallocated-Sector-Count-Failed/m-p/38282

Jacek

Data: 2010-09-26 12:18:01
Autor: Rafal M
Problem ze S.M.A.R.T
On 26 Wrz, 20:38, Jacek Kalinski <jacek_kal@go2._NOSPAMPLEASE_.pl>
wrote:
W artykule <74789139-bddb-444e-8d87-cb0b1f831...@h7g2000yqn.googlegroups.com>,

Jeli bdzie taka sama, wwczas moesz dysku normalnie uywa (ze wzgldu
na dugi czas pracy dysku, taka liczba jest akceptowalna).

Dlugo czas pracy? Ten dysk jest z maja 2009. Uzywany w kompie domowym.

Pozdrawiam
Rafal

Data: 2010-09-26 21:28:32
Autor: Rafał Łukawski
Problem ze S.M.A.R.T
wrote:
W artykule<74789139-bddb-444e-8d87-cb0b1f831...@h7g2000yqn.googlegroups.com>,

Jeśli będzie taka sama, wówczas możesz dysku normalnie używać (ze względu
na długi czas pracy dysku, taka liczba jest akceptowalna).

Dlugo czas pracy? Ten dysk jest z maja 2009. Uzywany w kompie domowym.

Nie jakos specjalnie dlugo, ale tez nie jest nowy. Ja mam dyski co dzialaja 24h/dobe (te tanie - SOHO, nie enterprise). wyciagaja do 10 tys h bez badow i reallokacji, pozniej je wymieniam... ale zazwyczaj powodem wymiany jest chec modernizacji (pojemnosc)

Ja bym zapuscil odczyt calego dysku, jezeli pojawi Ci sie bad (a przy takim odczycie jest szansa), to bedziesz mial powod do wymiany (backupy oczywiscie masz :D). Nic lepszego teraz nie przychodzi mi do glowy.

Na gwarancji polecam nie bawic sie w jakies regeneracje sektorow (gdy wyskocza bady), lepiej wymienic na nowy, zawsze jakis zysk.

pozdr.
Rafał

--
Szybko i tanio - http://luktronik.pl/

Data: 2010-09-26 20:52:24
Autor: Parabelum
Problem ze S.M.A.R.T
W dniu 2010-09-26 19:33, Rafal M pisze:
Hej

Mam problem z moim dyskiem, 2 z 3 programow wskazuja na problem z
relokacja sektorow.

Sprawdziłem 4 swoje dyski. wszystkie maja ilość relokowanych sektorów 100. Wiec na moje oko to normalna rzecz i stan.

screeny:

http://img180.imageshack.us/img180/8434/smartm.jpg

Data: 2010-09-26 12:16:55
Autor: Rafal M
Problem ze S.M.A.R.T
On 26 Wrz, 20:52, Parabelum <kosmatybara...@gazeta.pl> wrote:

Sprawdziem 4 swoje dyski. wszystkie maja ilo relokowanych sektorw
100. Wiec na moje oko to normalna rzecz i stan.

screeny:

http://img180.imageshack.us/img180/8434/smartm.jpg

To czemu  Cristal Disk Info u mnie zaznaczyl to jako problem?

Pozdrawiam
Rafal

Data: 2010-09-26 21:23:57
Autor: Rafał Łukawski
Problem ze S.M.A.R.T
On 2010-09-26 21:16, Rafal M wrote:
[...]

Ja bym zapytal autorow programu :) Generalnie jezeli nie ma reallokowanych to jest lepiej niz gdy sa. Dyski to urzadzenia mechaniczne produkowane masowo... kazda czesc jest robiona w jakiejs tolerancji, bywa ze te tolerancje sa przekroczone, stad np. dyski nowe od razu padaja, albo pojawi sie cos w maly obszarze dysku.

Moze byc tak, ze przez nastepne 3 lata nie pojawi sie zaden bad i reallokowany... Mam takiego samsunga 1.5TB w mirrorze /przynajmniej nic nie strace/. Na dzien dobry wyskoczylo mi ze 100 reallokacji, ale jak na zlosc nie chce juz rosnac... w kazdym razie mam 3 lata na jakiegos pierwszego bada..

--
Szybko i tanio - http://luktronik.pl/

Data: 2010-09-26 21:15:01
Autor: Rafał Łukawski
Problem ze S.M.A.R.T
On 2010-09-26 20:52, Parabelum wrote:
[...]

Hej, źle to interpretujesz - zapuść hd tune - on potrafi poprawnie przetrawić 'raw data' na rzeczywiste dane.

--
Szybko i tanio - http://luktronik.pl/

Data: 2010-09-26 23:14:55
Autor: Czesław
Problem ze S.M.A.R.T
W dniu 2010-09-26 21:15, Rafał Łukawski pisze:

Hej, źle to interpretujesz - zapuść hd tune - on potrafi poprawnie
przetrawić 'raw data' na rzeczywiste dane.

Dupa tam tez 100 dla wszystkich dysków pokazuje.

Data: 2010-09-27 02:03:37
Autor: Rafał Łukawski
Problem ze S.M.A.R.T
On 2010-09-26 23:14, Czesław wrote:
W dniu 2010-09-26 21:15, Rafał Łukawski pisze:

Hej, źle to interpretujesz - zapuść hd tune - on potrafi poprawnie
przetrawić 'raw data' na rzeczywiste dane.

Dupa tam tez 100 dla wszystkich dysków pokazuje.

HDTune, zakładka Health

masz tam ID, Current, Worst, Threshold i Data. Data to jest 'przetłumaczona' wartość przez HdTune - tam masz 100 ??

Wątpie.

Ja mam dla jednego z dysków (Samsung)

(05) Reallocated Sector Count 252 252 10 *0* OK

--
Szybko i tanio - http://luktronik.pl/

Data: 2010-09-26 21:18:39
Autor: Rafał Łukawski
Problem ze S.M.A.R.T
On 2010-09-26 19:33, Rafal M wrote:
Hej

[...]

Z tego co widze niecale 4000 h online, 14 reallokowanych - nie ma jakiejs tragedii ale jak już ktoś wspomniał - warto to monitorować - zgodnie z moją wiedzą nie można tego reklamować, bo to nie są bad sektory. Warunkiem reklamacji jest np problem z odczytaniem/zapisaniem danych.

Ew. zapuść (np. przy pomocy hdtune) odczyt *całego* dysku, ew przy pomocy trialowego hdtune zapis/odczyt (jeżeli dysk możesz nadpisać) - może wyskoczą bady - wtedy bez problemu wymiana.

pozdr.
Rafał

--
Szybko i tanio - http://luktronik.pl/

Data: 2010-09-26 13:36:34
Autor: Rafal M
Problem ze S.M.A.R.T
On 2010-09-26 19:33, Rafal M wrote:

> [...]

>http://img213.imageshack.us/img213/2008/hdd5003.jpg

Z tego co widze niecale 4000 h online, 14 reallokowanych - nie ma
jakiejs tragedii ale jak ju kto wspomnia - warto to monitorowa -
zgodnie z moj wiedz nie mona tego reklamowa, bo to nie s bad
sektory. Warunkiem reklamacji jest np problem z odczytaniem/zapisaniem
danych.

Czyli wartosc relokowanych musi przekroczyc 36?

Ew. zapu (np. przy pomocy hdtune) odczyt *caego* dysku, ew przy
pomocy trialowego hdtune zapis/odczyt (jeeli dysk moesz nadpisa) -
moe wyskocz bady - wtedy bez problemu wymiana.

Jutro postaram sie to zrobic. Caly problem w tym, ze na tym dysku
siedzi system :/

Pozdrawiam
Rafal

Data: 2010-09-27 02:00:41
Autor: Rafał Łukawski
Problem ze S.M.A.R.T

[...]

Dobra, jest późno - teraz ja nie łapie, dlaczego 36 ?

*Badsektory znajdują odzwierciedlenie w innym miejscu SMART. *. Jeżeli dobrze pamiętam to wpadają m.in do 0xC6 (Offline uncorrectable)

Firmware dysku może mieć rózne kryteria reallokowania sektorów (to po prostu soft i jakies algorytmy) w zależności od producenta i modelu... ja tu moge wymyślać, ale to nie będzie miało sensu.

Reallokowany sektor de facto jest dla systemu widoczny jako *poprawny* sektor, ponieważ system wysyłając request odczytu/zapisu, dostaje dane/potwierdzenie wykonania operacji.

Bad sektor to taki, który dysk nie jest w stanie reallokować bo np. skończyła się przestrzeń na reallokowane, albo nie potrafi go odczytać i przeallokowac. System w tym wypadku dostaje błąd, dlateg zwykłe programy diagnostyczne wskazuja który to a który sektor nie dał się odczytać. Dla przykładu gdy wysyłam dysk do niektórych dystrybutorów, na mnie spoczywa obowiązek wykonania testów i wskazania gdzie są błędy. Żadne prawa konsumenta tu nie obowiazują, to po prostu umowa pomiędzy firmami.

Czujesz różnice ?

[...]

Odczyt można zrobić bez problemu /bez szkody dla systemu/

Hmm.. zapytam złośliwie - a co z backupem ? :>
Pozdr.

R.

--
Szybko i tanio - http://luktronik.pl/

Data: 2010-09-27 09:50:47
Autor: Rafal M
Problem ze S.M.A.R.T
On 27 Wrz, 02:00, Rafa ukawski <rafal...@lukawski.pl> wrote:

Dobra, jest pno - teraz ja nie apie, dlaczego 36 ?

Bo udalo mi sie dowiedziec, cze od tej wartosci soft Seagata
(SeaTools) oznacza, ze HDD nie przeszedl testu.

Odczyt mona zrobi bez problemu /bez szkody dla systemu/

To zaraz zrobie, orientujesz  sie moze ile moze trwac test dysku
500GB?

Hmm.. zapytam zoliwie - a co z backupem ? :>

Zmieniony zapis w Cobian Backup z raz na tydzien na codziennie  :)
Plus zrobiona pelna kopia danych ;)

Pozdrawiam
Rafal

Data: 2010-09-27 20:47:51
Autor: Rafał Łukawski
Problem ze S.M.A.R.T
On 2010-09-27 18:50, Rafal M wrote:
On 27 Wrz, 02:00, Rafał Łukawski<rafal...@lukawski.pl>  wrote:

[...]

jedno przejscie na na 5000 7200 rpm niecale 2h

Data: 2010-09-27 20:56:26
Autor: Rafał Łukawski
Problem ze S.M.A.R.T
On 2010-09-27 20:47, Rafał Łukawski wrote:
On 2010-09-27 18:50, Rafal M wrote:
[...]

mialem na mysli 500GB

Problem ze S.M.A.R.T