Problemy finansowe Kościoła katolickiego w Stanach Zjednoczonych. Jak ta bogata organizacja traci pieniądze

Data: 2012-08-20 21:22:50
Autor: Przemysław W
Problemy finansowe Kościoła katolickiego w Stanach Zjednoczonych. Jak ta bogata organizacja traci pieniądze
Skandale seksualne w Kościele katolickim przełożyły się nie tylko na spadek zaufania, ale także problemy finansowe tego największego w Stanach Zjednoczonych kościoła. "The Economist" przyjrzał się kasie przedstawicielstwa Watykanu w USA.

3 godziny temu.aktualizowany 3 godziny temu

Oprócz tego, że Kościół Katolicki jest wspólnotą wiernych, jest to także spora firma, która ma finansowe kłopoty . Fot. Andi Berger / Shutterstock
Kościół katolicki nieraz w publicystyce był nazywany kolosem na glinianych nogach. Wielu do tej pory jako słaby punkt wskazywało nikłe przywiązanie wiernych do niego. Okazało się jednak, że "kapiące złotem" kościoły i "wypasieni biskupi w limuzynach", na które wskazywali najostrzejsi antyklerykałowie, to tylko pozory. Kościół katolicki - jako firma - ma się nie najlepiej w Stanach Zjednoczonych, jak dowodzi "The Economist".

Wyznanie rzymsko-katolickie ma pierwsze miejsce w USA pod względem liczby wiernych ze wszystkich jakie tam działają (protestantów jest więcej, ale są rozbici na wiele denominacji).Katolicy w Stanach Zjednoczonych to prawie 24 procent dorosłych obywateli według danych z 2008 roku (choć w ostatnich latach liczby te mogły się zmienić; poza tym, aż 88 procent katolików w USA nie praktykuje). Rzymscy chrześcijanie to najczęściej potomkowie Irlandczyków, Włochów, Niemców, Hiszpanów czy Polaków, ale w ostatnich latach sporo owieczek przybyło z imigracji latynoskiej.

Jak jednak to najwyższe miejsce na podium przekłada się na finanse? Nie tak, jak Stolica Apostolska mogłaby sobie wymarzyć.

Według szacunków "The Economist" Kościół katolicki wydał 170 miliardów dolarów w 2010 roku, z czego większość (57 proc.) jest przeznaczana na sieć placówek ochrony zdrowia, a duża część (28 proc.) na uczelnie. Jedynie 6 procent z tej sumy idzie na obsługę parafii, a 2,7 proc. na akcje charytatywne. Amerykański oddział Rzymu jest najbogatszy, dlatego w dużej mierze to właśnie on finansuje takie rzeczy jak renowacja Bazyliki św. Piotra na Watykanie. Skąd więc problemy?

Po części jest to wina tego, że Kościół katolicki nie jest ani wyraźnie scentralizowany, ani rozbity. Wpływa to na brak koordynacji działań i miejscami słabe zarządzanie. Z drugiej strony "The Economist" zauważa, że pieniądze wiernych często są rozdysponowywane w niejasny sposób - co trudno sprawdzić, ponieważ Kościół katolicki nie stara się być otwarty w kwestii swoich finansów. Nie wynika to koniecznie z próby ukrycia czegokolwiek, ale może po prostu z kiepskiej organizacji.

Czytaj również: Skandal z poznańskim księdzem przeleje czarę goryczy? Na świecie afery przewróciły Kościół katolicki do góry nogami

Na te słabe fundamenty padły wielomilionowe odszkodowania (typowe dla USA) dla ofiar księży pedofilii, co zagroziło płynności finansów Kościoła. Próbuje on utrzymać się inwestując w różnorakie biznesy i zbierając więcej od wiernych. W międzyczasie walczy także na innym froncie - broniąc swoich przywilejów. Coraz głośniej podnosi się bowiem sprawa nierówności Kościołów w Stanach Zjednoczonych wobec innych organizacji.

Ugody i kary za molestowanie przez księży wyniosły 3,3 miliarda dolarów w ciągu 15 lat. Nie wydaje się to dużo patrząc na pozostałe cyfry, ale właśnie rozbicie Kościoła katolickiego jest tutaj przeszkodą. Pieniądze wypłaca bowiem nie cała organizacja, ale poszczególne parafie i diecezje, doprowadzając do jednostkowych bankructw. Na to nakłada się spadek powołań, zapewniający napływ taniej (w porównaniu z rynkowymi przedsiębiorstwami) "siły roboczej". Zmniejsza się także wsparcie wiernych - po części także ze względu na skandale pedofilskie.

Zobacz też: Bp Ryczan: Demokracja to fałszywy bożek. Kościół nie przepada za demokracją, bo odebrała mu władzę?

    a.. Koalicja polsko-ruska pod flagą fundamentalistyczną
Polskiego Kościoła nie czeka, jak się wydaje, podobny scenariusz - skandale pedofilskie nie wstrząsnęły nim finansowo tak jak w innych krajach. Jednak część problemów z jakimi boryka się Kościół w Stanach Zjednoczonych możemy zauważyć także u nas. Postępujący odpływ wiernych, przy jednoczesnym braku otwartości i chęci zmian, może z czasem doprowadzić do poważnych kłopotów.

Szczególnie, jeśli tak samo jak w Stanach Zjednoczonych, Kościół katolicki w Polsce jest zarządzany w kwestii finansów tak jak w czasach feudalnych.Janusz Omyliński
  a..
  Czeki i haki
  b..
  Giertych: "Kaczyński stracił legitymację, by mieć głosy katolików". Lemański: Biskupi odcięli się od radykałów
  c..
  Matka Boska Smoleńska z twarzą Kaczyńskiego i Jezus z twarzą kota. "To obrzydliwość", "Palikot liczy na proces"
  d.. Koalicja polsko-ruska pod flagą fundamentalistyczną
  e..
  Niewyjaśniona śmierć w radiowozie!

WIĘCEJ NA TEMAT: USA.Watykan.Kościół

http://natemat.pl/27887,problemy-finansowe-kosciola-katolickiego-w-stanach-zjednoczonych-jak-ta-bogata-organizacja-traci-pieniadze

Przemek

--

"Istnieje przedsiębiorstwo produkujące kłamstwa - PiS jako partia i "Gazeta Polska", media o. Rydzyka jako narzędzie propagandy.
 I nie chodzi tu tylko o kłamstwo smoleńskie, ale o kłamstwa dotyczące wielu innych spraw:  domniemanego obecnego rozbioru Polski, mitycznego dorobku politycznego Lecha Kaczyńskiego,

Data: 2012-08-21 14:42:59
Autor: jr

Użytkownik "Przemysław W" <Brońmy RP przed pisem@...pl> napisał w wiadomości news:k0u2qd$iu5$1inews.gazeta.pl...
| Skandale seksualne w Kościele katolickim przełożyły się nie tylko na spadek  <ciach...>

Powiedz no grupowy paściarzu, co tu kogo obchodzą wewnętrzne sprawy kleru?
Rozporek ksiedza dobrodzieja jest sprawą między nim a jego wierchuszką, ewentualnie lokalnym sądem, jeśli naruszył prawo. Jeśli chcesz zainteresować takimi historiami podobnych sobie idiotów, podawaj tylko linki i nie zaśmiecaj serwerów nudną propagandą (wyczerpał się temat węgierski?)

Data: 2012-08-21 18:09:38
Autor: Przemysław W
Użytkownik "jr" <jacek.bezadresu@o2.pl> napisał w wiadomości news:k0vvr8$g61$1node1.news.atman.pl...

 Jeśli chcesz zainteresować
takimi historiami podobnych sobie idiotów.....

Z tym podobieństwem to bym nie przesadzał, ale jak widać jednego idiotę zainteresowałem.

Przemek

Data: 2012-08-21 22:54:24
Autor: jr

Użytkownik "Przemysław W" <Brońmy RP przed pisem@...pl> napisał w wiadomości news:k10bs4$76d$2inews.gazeta.pl...
| Użytkownik "jr" <jacek.bezadresu@o2.pl> napisał w wiadomości
|
| Jeśli chcesz zainteresować
|

| Z tym podobieństwem to bym nie przesadzał

Kto wie...
Prowokujesz mnóstwo idiotów, czyli podobnych sobie sekciarzy (czasem z twojej, czasem z innej parafii). Taka jest twoja śmieciarska robota. Gdybym cię wrzucił do filtra, rozmnożyłbyś sie w moim czytniku intelektualnym planktonem, w gronie którego przyszło mi się znaleźć. Nie przeszkadza mi to, ani nie bawi.
jb

Data: 2012-08-22 02:29:31
Autor: OBSERVATORE
jr <jacek.bezadresu@o2.pl> napisał(a):
[...]

aha..

ROTFL > Jacek Bialy - jr -  Mis z okienka ..itp > zlote mysli idioty
usenetowego, starego pryka ktoremu sie w glowie pomieszalo.

Wy jestescie tez ten slawany w sieci dr Kruk, ktory marnie skonczyl i nie
zrobil kariery w Japoni:))))?

*Sowietyzm jest szkołą nienawiści, fabryką ludzkiego upodlenia. Zapaść
ludzkiej cywilizacji pod wpływem sowietyzmu nie jest oznaką jego
przegnicia lub upadku. To dowód jego zwycięstwa.*
jb Wy jestescie tez ten slawany w sieci dr Kruk, ktory marnie skonczyl i nie
zrobil kariery w Japoni:))))?

Lepsze teksty tu pisaliscie kiedy sie nawaliliscie jak bak... calosc skladala
sie z inwektyw.
Nie prowadzicie juz wojny z mkaranem, a moze sami w koncu piszecie jako
mkarwan? Takie przypadki sie zdarzaja, jak twierdza psychiatrzy...

https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/browse_thread/thread/dcb10ab574954201/7865bdacd1989acb?hl=pl#7865bdacd1989acb

Data: 2012-08-22 11:53:12
Autor: jr

Użytkownik " OBSERVATORE" <fajny.d.arzbor@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości news:k11g6b$n1o$1inews.gazeta.pl...

> [...]
| sie z inwektyw.
| Nie prowadzicie juz wojny z mkaranem, a moze sami w koncu piszecie jako

Ciepło, ciepło... Chcesz wiedzieć więcej, kto jest kim na psp? Nachyl się trochę, powiem ci na ucho rozwiązanie Wielkiej Zagadki:

ulaer w ymśetsej jawd ym hcycązsip jatut bóso hciktsyzsw ez

Data: 2012-08-21 18:11:18
Autor: Grzegorz Z.
jr napisał:

> [...]

Powiedz no grupowy paściarzu, co tu kogo obchodzą wewnętrzne sprawy kleru?

Mnie obchodzą.

--
"Nauka nie obaliła starych mitów, tylko je doprecyzowała."

Data: 2012-08-21 18:14:16
Autor: Przemysław W

Użytkownik "Grzegorz Z." <dr_gawron@lorraine.net> napisał w wiadomości news:k10bv5$tcm$1dont-email.me...
jr napisał:

> [...]
spadek  <ciach...>

Powiedz no grupowy paściarzu, co tu kogo obchodzą wewnętrzne sprawy kleru?

Przygłup myśli, że jak jest coś napisane nie po jego myśli to nikogo nie obchodzi. Jakoś do abecaka się nie ofiaruje.

Przemek

Data: 2012-08-22 19:41:14
Autor: jr

| Użytkownik "Grzegorz Z." <dr_gawron@lorraine.net> napisał w wiadomości

| Przygłup myśli, że jak jest coś napisane nie po jego myśli

Po jakiej myśli?
Twoje pasty to żadna myśl. To cholerna nuda. Wiadomo, że jeśli pewna ilość
chłopów ma szlaban na bzykanie, to jakiś statystyczny procent tych szlabanów
będzie wyłamanych. Tak było jest i będzie. Tylko kto się tym entuzjazmuje?
Dewotki jakieś, albo ktoś, kto sam ma problemy seksualne.
jb

Data: 2012-08-23 03:27:59
Autor: Grzegorz Z.
jr napisał:

> [...]
|

| Przygłup myśli, że jak jest coś napisane nie po jego myśli

Po jakiej myśli?
Twoje pasty to żadna myśl. To cholerna nuda.

Powinien podobnie jak ja zacząć zamieszczać tu "Mądrości z Frondy" to wtedy
byłaby mniej cholerna?

--
"Nauka nie obaliła starych mitów, tylko je doprecyzowała."

Data: 2012-08-23 13:46:01
Autor: jr
Problemy finansowe Kościoła katolickiego w Stanach Zjednoczonych. Jak ta bogata organizacja traci pieniądze

| >|
| >|

| Powinien podobnie jak ja zacząć zamieszczać tu "Mądrości z Frondy" to wtedy
| byłaby mniej cholerna?

G... mnie obchodzą wasze frondy-srądy.  Nie czytam pastowanych tekstów ani z tej, ani z tamtej strony. Na innych grupach dyskusyjnych ludzie po prostu dyskutują, wymieniaja poglądy czasem podając sobie jakies linki. Tutaj zrobiła się jedna wielka partyjna prasówka. Propagandowa gazetka ścienna, gdzie jeden wkleja wycinki, drugi je zakleja, albo na nie sra, a póżniej coś dokleja. Wygląda to na uzaleznienie zważywszy na żałosne komentarze, jakie niektórzy paściarze umieszczają pod przyklejonym tekstem, co ma być krótkim hołdem dla swojego guru. Taka wojna ulotkowa miedzy Rydzykiem, a Michnikiem, bo i nic oryginalnego tam nie ma. Świadkowie Jechowy sa od was mądrzejsi (przynajmniej nie zaśmiecają Internetu).
jb

Data: 2012-08-23 05:35:31
Autor: emailstuffname@gmail.com
Problemy finansowe Kościoła katolickiego w Stanach Zjednoczonych. Jak ta bogata organizacja traci pieniądze

G... mnie obchodz wasze frondy-sr dy.  Nie czytam pastowanych tekst w ani z
tej, ani z tamtej strony. Na innych grupach dyskusyjnych ludzie po prostu
dyskutuj , wymieniaja pogl dy czasem podaj c sobie jakies linki.

tak dyskutuja jak wy? Jak nie macie argumentow to pod innymi nickami
wyzwyaja swoich adwersarzy jak maly Jasiu z pierwszej klasy szkoly
podstawowej?

Ponadto cierpia na rozdwojenie jazni i pisza jedno, aby za chwile
zaprzeczac samemu sobie?

Z jakiego psychiatryka nadajecie?

Data: 2012-08-23 15:16:58
Autor: jr
Problemy finansowe Kosciola katolickiego w Stanach Zjednoczonych. Jak ta bogata organizacja traci pieniadze

Uzytkownik   napisal w wiadomosci news:6196e778-9752-4420-93bb-4fe640bbdca5m18g2000yqp.googlegroups.com...

[...]

Powiedzial grupowy oszolomek o ksywce Obserwator.
Wiesz po czym cie poznalem? Po paltociku w srodku lata!
:-DDD

_bialy

Data: 2012-08-23 06:33:15
Autor: emailstuffname@gmail.com
On 23 Sie, 09:16, "jr" <jacek.bezadr...@o2.pl> wrote:
Uzytkownik "emailstuffn...@gmail.com" <jack.kle...@gmail.com> napisal w
> [...]

Z jakiego psychiatryka nadajecie?

Powiedzial grupowy oszolomek o ksywce Obserwator.
Wiesz po czym cie poznalem? Po paltociku w srodku lata!

co tak skromnie? Nie powyzywacie sobie jeszcze nieoszolomie?

Data: 2012-08-24 00:09:49
Autor: jr
Problemy finansowe Kosciola katolickiego w Stanach Zjednoczonych. Jak ta bogata organizacja traci pieniadze

Uzytkownik   napisal w wiadomosci news:03f9549b-94d8-4af9-9e9f-d6e543a484ebb10g2000yqc.googlegroups.com...

W ogóle cie nie przezywam.

Data: 2012-08-23 05:36:26
Autor: emailstuffname@gmail.com
On 23 Sie, 07:46, "jr" <jacek.bezadr...@o2.pl> wrote:
> [...]
| >|
| >|

> [...]

tej, ani z tamtej strony. Na innych grupach dyskusyjnych ludzie po prostu
dyskutuj , wymieniaja pogl dy czasem podaj c sobie jakies linki. Tutaj
zrobi a si jedna wielka partyjna pras wka. Propagandowa gazetka cienna,
gdzie jeden wkleja wycinki, drugi je zakleja, albo na nie sra, a p niej co
dokleja. Wygl da to na uzaleznienie zwa ywszy na a osne komentarze, jakie
niekt rzy pa ciarze umieszczaj pod przyklejonym tekstem, co ma by kr tkim
ho dem dla swojego guru. Taka wojna ulotkowa miedzy Rydzykiem, a Michnikiem,
bo i nic oryginalnego tam nie ma. wiadkowie Jechowy sa od was m drzejsi
(przynajmniej nie za miecaj Internetu).
jb

Data: 2012-08-23 14:54:11
Autor: Bogdan Idzikowski

Użytkownik "jr" <jacek.bezadresu@o2.pl> napisał w wiadomości news:k155de$h39$2node2.news.atman.pl...

> [...]
| >|
| >|

> [...]

bo i nic oryginalnego tam nie ma. Świadkowie Jechowy sa od was mądrzejsi
(przynajmniej nie zaśmiecają Internetu).

Przecież nikt tu cię nie trzyma! Nie podoba się? Wypad!

Data: 2012-08-23 15:18:10
Autor: jr

Użytkownik "Bogdan Idzikowski" <bogdanid@neostrada.pl> napisał w wiadomości news:503627f4$0$1300$65785112news.neostrada.pl...

| Użytkownik "jr" <jacek.bezadresu@o2.pl> napisał w wiadomości

| > | >|
| > | >|

| > |
| > |

| Przecież nikt tu cię nie trzyma! Nie podoba się? Wypad!

Twoje niedoczekanie paściarzu!

Data: 2012-08-23 15:49:23
Autor: Bogdan Idzikowski

Użytkownik "jr" <jacek.bezadresu@o2.pl> napisał w wiadomości news:k15bjt$n3g$1node2.news.atman.pl...

Użytkownik "Bogdan Idzikowski" <bogdanid@neostrada.pl> napisał w wiadomości

| Użytkownik "jr" <jacek.bezadresu@o2.pl> napisał w wiadomości

| > | >|
| > | >|

| > |
| > |

| Przecież nikt tu cię nie trzyma! Nie podoba się? Wypad!

Twoje niedoczekanie paściarzu!

To nie płacz i nie narzekaj, synuś!

Data: 2012-08-24 00:14:21
Autor: jr

Użytkownik "Bogdan Idzikowski" <bogdanid@neostrada.pl> napisał w wiadomości news:503634e3$0$26709$65785112news.neostrada.pl...

| Użytkownik "jr" <jacek.bezadresu@o2.pl> napisał w wiadomości

| > |

| > | > | >|
| > | > | >|

| > | > |
| > | > |

| > |
| > |

| To nie płacz i nie narzekaj, synuś!

Rozkazuj se w domu.

Data: 2012-08-23 15:35:52
Autor: jr
Problemy finansowe Kościoła katolickiego w Stanach Zjednoczonych. Jak ta bogata organizacja traci pieniądze

> [...]
| > | >|
| > | >|

| > |
| > |

Data: 2012-08-23 15:02:58
Autor: Trybun
W dniu 2012-08-23 13:46, jr pisze:

[...]

Musisz wziąć pod uwagę to że psp jast chyba jedyną grupą gdzie funkcjonują płatni agitatorzy. Ale bardzo słuszne jest twoje podejście do tych paściarzy, niech sobie sami czytają te swoje linki albo tony wklejanych, cudzych tekstów.

Data: 2012-08-24 00:23:37
Autor: jr

Użytkownik "Trybun" <rg@yachoo.com> napisał w wiadomości news:k159m6$p9$1node1.news.atman.pl...

| Musisz wziąć pod uwagę to że psp jast chyba jedyną grupą gdzie
| funkcjonują płatni agitatorzy.

Paściarz agitator?
Przeciez to nałogowi krzykacze, którzy nie maja nic do powiedzenia.

 Ale bardzo słuszne jest twoje podejście
| do tych paściarzy, niech sobie sami czytają te swoje linki albo tony
| wklejanych, cudzych tekstów.

Powiedz to tym, którzy ich czytają.

pzdr
jb

Data: 2012-08-24 16:34:16
Autor: Trybun
W dniu 2012-08-24 00:23, jr pisze:

| Musisz wziąć pod uwagę to że psp jast chyba jedyną grupą gdzie
| funkcjonują płatni agitatorzy.

Paściarz agitator?
Przeciez to nałogowi krzykacze, którzy nie maja nic do powiedzenia.

Agitator na zlecenie.. Za wklejanie wskazanych tekstów - nagroda.

Wątpię żeby ktokolwiek to czytał.

Data: 2012-08-24 08:11:52
Autor: emailstuffname@gmail.com
On 24 Sie, 10:34, Trybun <r...@yachoo.com> wrote:

> W tpi eby ktokolwiek to czyta .

mozecie sobie pogratulowac, bo nawet pieprzykowskiego z tej grupy
wyploszylisci - taki utalentowany z was nieagitator:))

Data: 2012-08-24 19:09:30
Autor: jr
Problemy finansowe Kosciola katolickiego w Stanach Zjednoczonych. Jak ta bogata organizacja traci pieniadze

Uzytkownik   napisal w wiadomosci news:7d508c1f-2826-42da-a979-091fcf70da3ee14g2000yqm.googlegroups.com...

| mozecie sobie pogratulowac, bo nawet pieprzykowskiego z tej grupy
| wyploszylisci

Predzej sam sie wyploszyl. Moze ktos podal go do sadu za obelgi?

Data: 2012-08-24 19:09:47
Autor: jr

|W dniu 2012-08-24 00:23, jr pisze:
| > |

| Agitator na zlecenie.. Za wklejanie wskazanych tekstów - nagroda.

Nigdy bym nie dał nagrody za wklejenie tutaj mojego tekstu opublikowanego na
stronach WWW tekstem formatowanym. Po to są prawa autorskie, aby chronić nie
tylko treść, ale i jej kontekst i oprawę.
W HTML można celowo dany fragment pogrubić, napisać inna czcionką, kursywą
itp. Format tekstowy wszystko wycina, co może zmieniać pierwotny zamysł
autora. Tylko debil płaciłby za coś takiego.
jb

Data: 2012-08-24 23:06:08
Autor: Trybun
W dniu 2012-08-24 19:09, jr pisze:
> [...]

itp. Format tekstowy wszystko wycina, co może zmieniać pierwotny zamysł
autora. Tylko debil płaciłby za coś takiego.

Wydawanie pieniędzy na reklamy to też pozornie wyrzucanie kasy w błoto. Wydaje się że one tylko drażnią ludzi, ale jednak nikt z nich nie rezygnuje, bo przynoszą efekt.

Data: 2012-08-24 23:24:15
Autor: jr
> [...]

| Wydawanie pieniędzy na reklamy to też pozornie wyrzucanie kasy w błoto.
| Wydaje się że one tylko drażnią ludzi, ale jednak nikt z nich nie

Bardziej od reklam drażniły mnie komunistyczne hasła na każdym kroku. Z reklamy przynajmniej dowiaduję się o czymś nowym na rynku (czego wcale nie musze kupować). Z komunistycznej propagandy dowiadywałem się w kółko o 'zaostrzaniu się walk klasowych' tudzież o wiecznie żywym Leninie. Mnóstwo pięniędzy i ludzkiej pracy szło przez to w błoto, bo komu potrzebny Lenin w trumnie?

Data: 2012-08-25 15:10:39
Autor: Trybun
W dniu 2012-08-24 23:24, jr pisze:
> [...]

pięniędzy i ludzkiej pracy szło przez to w błoto, bo komu potrzebny Lenin w

Błąd, ty taką reklamę ostentacyjnie odrzucasz a w podświadomości akceptujesz. Nie myśl że spoty za miliony tworzą idioci.

No tak, bo ty zawsze walkę klasową nazywałeś mordowaniem tych którzy nie złożyli broni, i pod warunkiem że mordowani tymi karabinami bronili przedwojennego porządku..

Data: 2012-08-25 17:34:55
Autor: jr

Użytkownik "Trybun" <rg@yachoo.com> napisał w wiadomości news:k1aisl$5uk$1node1.news.atman.pl...

| Błąd, ty taką reklamę ostentacyjnie odrzucasz a w podświadomości
| akceptujesz.

Mój wybór, moja sprawa.

 Nie myśl że spoty za miliony tworzą idioci.

Ich robota, ich sprawa.

| No tak, bo ty zawsze walkę klasową nazywałeś

Walka klasowa to fikcja.
W klasycznych społeczeństwach feudalnych istniały sankcjonowane przez prawo ludzkie stany, jak chłopstwo, mieszczaństwo, ziemiaństwo, arystokracja itp, lecz do walk między nimi dochodziło rzadko (najczęsciej z czyjejś prowokacji).
W kapitaliźmie nie istnieje obiektywnie coś takiego jak klasa. Nigdy nie istniało coś takiego jak proletariat.
jb

Data: 2012-08-25 20:49:19
Autor: Grzegorz Z.
jr napisał:

Świadkowie Jechowy sa od was mądrzejsi (przynajmniej nie zaśmiecają Internetu).

Nie? To poczytaj "kk" na p.s.r. To akurat jehowiec i to jest dopiero PAŚCIARZ.

--
"Nauka nie obaliła starych mitów, tylko je doprecyzowała."

Data: 2012-08-21 23:05:16
Autor: jr
Problemy finansowe Kościoła katolickiego w Stanach Zjednoczonych. Jak ta bogata organizacja traci pieniądze

| Mnie obchodzą.

Mieliście rządy SLD? Mieliscie prezydenta? Czemuście nie oddzielili kleru od pańswa?
Płać teraz podatki na Kosciół. Pedofilski, ubecki, chuj wie jaki. Mnie to g.. obchodzi.

Data: 2012-08-21 23:25:51
Autor: Grzegorz Z.
jr napisał:

| Mnie obchodzą.

Mieliście rządy SLD?

Co mnie obchodzi jakieś SLD?

--
"Nauka nie obaliła starych mitów, tylko je doprecyzowała."

Data: 2012-08-22 00:41:36
Autor: jr

Użytkownik "Grzegorz Z." <dr_gawron@lorraine.net> napisał w wiadomości news:k10ucm$k58$1dont-email.me...
> [...]
| >|
> [...]
| >|
| >|

| Co mnie obchodzi jakieś SLD?

No tak... Nie ma nikogo. Palikmiota też juz nie ma?

Data: 2012-08-22 01:03:41
Autor: Grzegorz Z.
jr napisał:

> [...]
|>|
> [...]
|>|
|>|

| Co mnie obchodzi jakieś SLD?

No tak... Nie ma nikogo. Palikmiota też juz nie ma?

Zapytaj Palikmiota.

--
"Nauka nie obaliła starych mitów, tylko je doprecyzowała."

Data: 2012-08-22 01:50:31
Autor: jr

Użytkownik "Grzegorz Z." <dr_gawron@lorraine.net> napisał w wiadomości news:k11443$k6t$1dont-email.me...
> [...]
| >|
> [...]
| >|>|
> [...]
| >|>|
| >|>|

| >|

| Zapytaj Palikmiota.

No-obsz...

Problemy finansowe Kościoła katolickiego w Stanach Zjednoczonych. Jak ta bogata organizacja traci pieniądze