Problemy z QNAP

Data: 2014-05-09 10:07:59
Autor: Jaskiniowiec
Problemy z QNAP
Model z serii TS-x39.

Miał ktoś z tym (lub podobnym) ustrojstwem problemy? Chodzi głównie o
restarty. U mnie występują w nocy podczas zrzutu danych na NAS. Swego
czasu był problem z jednym z dysków. Dysk wymieniony na nowy. Niedawno
znowu kolejny dysk zaczął świrować. Tego nie wymieniałem, a tylko
przeskanowałem, po czym status SMART wrócił do zielonego, jednak objawy
sÄ… j/w, czyli restart raz na dobÄ™.
Jedyne co niepokojącego w statucie SMART zauważyłem, to większa niż w
pozostałych dyskach wartość "Spin_up_time", która wynosi 504, a w
pozostałych ~320. Raz tylko w tym dysku wyskoczył alert
"Raw_read_error_rate" z wartością 1. Po skanowaniu wartość wróciła na 0.
Dyski to 4x Hitachi Deskstar 7K2000 w RAID5.

Tak, wiem, wymiana dysku powinna pomóc. Tylko że w "normalnym systemie",
jeśli coś się dzieje niepokojącego, to wypluwana jest informacja na
konsolÄ™ i praca trwa nadal, ew po wypluciu na ekran, system daje siÄ™
ustawić tak, by nie restartował się (można wówczas przeczytać co
powoduje problemy). Nawet jak świruje głowica, czy pojawiają się
problemy z odczytem/zapisem. Tu następuje restart.

Jakaś wadliwa seria dysków? To już drugi egzemplarz w ciągu 4 m-cy.

Data: 2014-05-09 10:29:49
Autor: Chris
Problemy z QNAP
Jaskiniowiec nabazgrał(a):

Model z serii TS-x39.

Inny model ... nie ważne ... 2 czy 3 miesiące temu poleciał cały RAID w tym dwa dyski do serwisu, oby coś z firmware nie było bo już ważne dane poszły do kosza :(

www.vin-decoder.net www.dekoder-vin.pl

Data: 2014-05-09 11:03:43
Autor: Jaskiniowiec
Problemy z QNAP
W dniu 09.05.2014 10:29, Chris pisze:

Model z serii TS-x39.

Inny model ... nie ważne ... 2 czy 3 miesiące temu poleciał cały RAID w
tym dwa dyski do serwisu, oby coś z firmware nie było bo już ważne dane
poszły do kosza :(

U mnie problemy pojawiły się jeszcze na starym fw 3.x, które nie
pokazywało nawet że coś z dyskami się dzieje. Dopiero po wgraniu
nowszego 4.x zaczęło pokazywać alerty. O logach można w tym guanie
pomarzyć, bo zapisuje je gdzieś w plikach SQLite i to z krótkiego okresu.

A co do padu RAID u Ciebie, to mnie pocieszyłeś :/ Tak czuję w kościach,
że jak u siebie nie zmigruję na coś zupełnie innego, to ta zabawka
prędzej czy później padnie i narobi niezłych szkód.

Urwał nać, do czego to doszło, żeby robić backup backupu :/

Data: 2014-05-09 11:21:11
Autor: Franc
Problemy z QNAP
Dnia Fri, 09 May 2014 11:03:43 +0200, Jaskiniowiec napisa³(a):

Urwa³ naæ, do czego to dosz³o, ¿eby robiæ backup backupu :/
Mo¿e to celowa zmowa "onych" ¿eby wrzucaæ dane do "chmur" - takie celowe
zniechêcanie przez du¿± awaryjno¶æ.

--
Franc

Data: 2014-05-09 11:40:30
Autor: Chris
Problemy z QNAP
Jaskiniowiec nabazgrał(a):

[...]

U mnie pad też byÅ‚ na 3.x :)  bo skoro dziaÅ‚aÅ‚o to lepiej byÅ‚o nie ruszać :) zmiana na 4.x poszÅ‚a dopiero po padzie dysków ot tak przy okazji.
Mam jeszcze drugi TS-112 jako magazyn głównie pod AV wpięty do BD/TV i coraz częściej mam odpalanie wentyla na maxa na parę min i znowu się ucisza, wcześniej aż tak często się nie odpalał.

A co do padu RAID u Ciebie, to mnie pocieszyłeś :/ Tak czuję w kościach,
że jak u siebie nie zmigruję na coś zupełnie innego, to ta zabawka
prędzej czy później padnie i narobi niezłych szkód.

U mnie poszło całe archiwum zdjęć ze strony w sigu :( kilka milionów fotek rozjebanych aut bo oprócz tego co na forum była też własna baza VIN=FOTA ze stanów za ostanie 10-12 lat :( teraz nie do odzyskania bo i amerykanie to skasowali.

Urwał nać, do czego to doszło, żeby robić backup backupu :/

Dokładnie

www.vin-decoder.net www.dekoder-vin.pl

Data: 2014-05-09 13:36:28
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Problemy z QNAP
Dnia 2014-05-09, o godz. 11:40:30
"Chris" <chris@mail.com> napisa³(a):

U mnie pad te¿ by³ na 3.x :)  bo skoro dzia³a³o to lepiej by³o nie
ruszaæ :) zmiana na 4.x posz³a dopiero po padzie dysków ot tak przy
okazji. Mam jeszcze drugi TS-112 jako magazyn g³ównie pod AV wpiêty
do BD/TV i coraz czê¶ciej mam odpalanie wentyla na maxa na parê min i
znowu siê ucisza, wcze¶niej a¿ tak czêsto siê nie odpala³.

Wyjmij dyski i odkurz wnêtrze. ;-)

Dok³adnie

A tam. Backup to siê robi w dwóch miejscach jak ma byæ ultra pewnie.
Backup z kopii ma odtworzyæ dane które stracili¶my na podstawowym
no¶niku. Bo inaczej to nie backup tylko magazyn danych bez backupu. :-P

Zdrówko

Data: 2014-05-09 15:28:31
Autor: Chris
Problemy z QNAP
Maciek Babcia Dobosz nabazgra³(a):

[...]

Czysto ale i tak przedmucham :)

[...]

Struktura bazy + skrypty + wszystko programowe ma backu poza macie¿±  ale dane typu zdjêcia/screeny ze wzglêdu na liczbê sztuk jak i ilo¶æ TB by³a i jest w jednym miejscu. Obecnie ca³y system jest robiony od nowa bo rozros³o siê to bardzo i do jednego 4-bay Qnap doszed³ 8-bay Synology + obecnie jest osobny dedykowany serwer gdzies na polsce (nie pamiêtam teraz nazwy gdzie).

www.vin-decoder.net www.dekoder-vin.pl
Sprawd¼ VIN, wyposa¿enie, przebieg, historiê pojazdu.

Data: 2014-05-09 13:33:39
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Problemy z QNAP
Dnia 2014-05-09, o godz. 10:29:49
"Chris" <chris@mail.com> napisa³(a):

Jaskiniowiec nabazgra³(a):

> Model z serii TS-x39.

Inny model ... nie wa¿ne ... 2 czy 3 miesi±ce temu polecia³ ca³y RAID
w tym dwa dyski do serwisu, oby co¶ z firmware nie by³o bo ju¿ wa¿ne
dane posz³y do kosza :(

W moim 259 by³ problem z czarnymi WD RE4 2 TB - jak kiedy¶ ju¿
pisa³em. W pewnym moemencie system traci³ do nich dostêp tak jakby by³y
niezamontowane. Pomog³a wymiana. Na 2TB WD RED. W sumie dziwne to by³o.
A w identycznej sztuce (i w innej 419-tce) u kolego chodz± WD Grenn 2TB
choæ nie s± na li¶cie kompatybilno¶ci. Ot ciekawostka...

Zdrówko

Data: 2014-05-09 15:33:15
Autor: Chris
Problemy z QNAP
[...]

U mnie chodzi³y Seagate modelu teraz nie pamiêtam bo by³y wymienianee zaraz po kupnie na inny model bo z³e zamontowali na starcie.
Potem ju¿ by³y dokupowane same WD RED i te spisuj± siê odpukac dobrze oprócz pierwszej serii/dostawy od WD która w 90% pad³a :) jaki¶ zwalony firmware dali pewnie ale tego nie by³o du¿o sztuk jak to nowo¶æ, potem ju¿ prawie zero problemów z RED-ami.

Data: 2014-05-13 07:18:40
Autor: Dominik & Co
Problemy z QNAP
Dnia 09.05.2014 Jaskiniowiec <jaskiniowiec@jaskinia> napisał/a:

Tak, wiem, wymiana dysku powinna pomóc. Tylko że w "normalnym systemie",
jeśli coś się dzieje niepokojącego, to wypluwana jest informacja na
konsolÄ™ i praca trwa nadal, ew po wypluciu na ekran, system daje siÄ™

Tak to jest w "normalnym systemie". A w normalnym systemie,
jeśli dzieje się coś niepokojącego, to można to odczytać z logów.
SÄ… tam jakieÅ› ciekawe informacje?

--
Dominik & kÄ…pany (via debianowy slrn)

Data: 2014-05-14 13:18:17
Autor: Jaskiniowiec
Problemy z QNAP
W dniu 13.05.2014 09:18, Dominik & Co pisze:

[...]

Logi sÄ… bardzo okrojone i w dodatku gromadzone w plikach sqlite.
Przynajmniej w tym modelu.

Data: 2014-05-14 12:32:21
Autor: Dominik & Co
Problemy z QNAP
Dnia 14.05.2014 Jaskiniowiec <jaskiniowiec@jaskinia> napisał/a:

Logi sÄ… bardzo okrojone i w dodatku gromadzone w plikach sqlite.

Tu nic nie ma?
http://www.puryear-it.com/blog/2013/07/30/where-are-the-qnap-syslog-log-files-located/

--
Dominik & kÄ…pany (via debianowy slrn)

Data: 2014-05-14 16:16:04
Autor: Jaskiniowiec
Problemy z QNAP
W dniu 14.05.2014 14:32, Dominik & Co pisze:

Logi sÄ… bardzo okrojone i w dodatku gromadzone w plikach sqlite.

Tu nic nie ma?
http://www.puryear-it.com/blog/2013/07/30/where-are-the-qnap-syslog-log-files-located/

Ekspercie, zanim zaczniesz ekspercić, proszę, przeczytaj czyjś
wcześniejszy post, bo nie każdy jest debilem.

Ale skoro siÄ™ upierasz:
ls -al
-rw-r-- r--     1 admin    administ     24576 Feb 24  2011 conn.log
-rw-r-- r--     1 admin    administ   1765376 May 14 09:33 event.log
-rw-r-- r--     1 admin    administ     82493 May 12 19:31 kmsg
-rw-r-- r--     1 admin    administ   1706308 May 12 09:00 kmsg.2
drwx-- -- --     2 admin    administ      4096 May 12 09:00 qsync/
-rw-r-- r--     1 admin    administ     10240 Feb 15 15:12 qsync_device.db
-rw-r-- r--     1 admin    administ         0 Apr 30 09:13
qsync_device.refresh_flag
-rw-rw-rw-    1 admin    administ    512587 May 12 09:00 qsys.log
-rw-rw-rw-    1 admin    administ    524295 Apr 30 16:56 qsys.log.1
-rw-r-- r--     1 admin    administ         0 Mar 14 14:38 wfm2event.log

z czego powyższe to pliki sqlite3.

InnÄ… kwestiÄ… jest,  że ten QNAP w niedÅ‚ugim czasie idzie do zaorania,
więc problem jakby mnie już coraz mniej dotyczy...

Jedno jest pewne - nigdy wiÄ™cej QNAP ani Synology  z ich wynalazkami czy
innego podobnego ścierwa.

Data: 2014-05-14 17:52:09
Autor: Dominik & Co
Problemy z QNAP
Dnia 14.05.2014 Jaskiniowiec <jaskiniowiec@jaskinia> napisał/a:

Ekspercie, zanim zaczniesz ekspercić, proszę, przeczytaj czyjś
wcześniejszy post, bo nie każdy jest debilem.

Najmocniej przepraszam Najjaśniejszego Pana, nie chiałem Pana
urazić, a już broń Boże sugerować Pańskiego niedorozwoju umysłowego.

Nie ośmielałbym się również sugerować, iż forma w której
pański Qnap raczy zapisywać logi stanowi dla Pana jakąkolwiek
przeszkodę w ich odczytaniu. Pozostaje mi więc nieśmiało zasugerować rozważenie zmiany firmware na jakąkolwiek standardową dystrybucję Linuksa, która zapisuje pełne informacje w standardowych logach, co z pewnością pomoże
Panu w trudnym i odpowiedzialnym zadaniu diagnozy problemu.

Z wyrazami należnego szacunku,

--
Dominik & kÄ…pany (via debianowy slrn)

Data: 2014-05-15 08:47:50
Autor: Jaskiniowiec
Problemy z QNAP
W dniu 14.05.2014 19:52, Dominik & Co pisze:

[...]

Problemem nie są logi, a świrujące dyski, tudzież przewrażliwiony fw,
który na każde pierdnięcie SMART wyłącza macierz albo dyski.
Nie wiem po co Twój trolling, który i tak niewiele wnosi do dyskusji.

Owszem, gdy ma się czas i ochotę, można się pobawić sqlite. Gdy coś Ci
się sypie i potrzebujesz "na wczoraj", to o czas na zabawę ciężko. Nie
każdemu chce się też wyszukiwać, jak zwiększyć historię tych danych.
Inną kwestią jest, że w tych logach zbyt wiele info nie ma. Na konsoli
też niewiele się dzieje.

Acz jak już tak chcesz bronić tej Częstochowy, to nie wiem czy bawiłeś
się nowym panelem. Jak już zostało tu gdzieś napisane, ładny, ale
mułowaty. O dodatkach nawet nie wspominam. Tylko ułomny pakuje serwer
multimediów na Atoma, który ryje całymi dniami i buforuje sobie pliki.
Jest to niestety włączane defaultowo nawet po aktualizacji. Po co? Na co?

Nie twierdzę, że taki sprzęt to złe rozwiązanie, ale taki sam lub b.
podobny efekt można osiągnąć kupując byle serwer z kilkoma dyskami i
stawiając na tym FreeNAS. Przynajmniej później wsparcie o wiele większe
(nie ograniczone do jednego forum), bo to nic innego jak podrasowane
FreeBSD + web panel.

A w ogóle to jakiś dystrybutor na Polskę jesteś, czy co, że tak bronisz
tego złomu ?

Data: 2014-05-15 08:59:45
Autor: Dominik & Co
Problemy z QNAP
Dnia 15.05.2014 Jaskiniowiec <jaskiniowiec@jaskinia> napisał/a:

Problemem nie są logi, a świrujące dyski, tudzież przewrażliwiony fw,
który na każde pierdnięcie SMART wyłącza macierz albo dyski.

Bardzo prawdopodobne.

Nie wiem po co Twój trolling, który i tak niewiele wnosi do dyskusji.

Ja jestem takim głupcem, że chcę pomóc. A na złośliwości odpowiedziałem
złośliwościami- cóż, ułomna ludzka natura.
Owszem, gdy ma się czas i ochotę, można się pobawić sqlite. Gdy coś Ci

Można. Ponoć można też np. /etc/init.d/klogd.sh dump

się sypie i potrzebujesz "na wczoraj", to o czas na zabawę ciężko. Nie

Jak tak to tak. Ale można też pobawić się dla satysfakcji.

Inną kwestią jest, że w tych logach zbyt wiele info nie ma. Na konsoli
też niewiele się dzieje.

Na konsoli- prawidłowo. Ale w logach to już dziwne.
W syslogu nie ma np. nic w stylu "hard resetting link"?

mułowaty. O dodatkach nawet nie wspominam. Tylko ułomny pakuje serwer
multimediów na Atoma, który ryje całymi dniami i buforuje sobie pliki.

Atom powinien dawać radę, raczej stawiałbym na zwalony soft :-)
Ludzie nawet na malince robią i twierdzą, że działa
(disclaimer: osobiście nie próbowałem).

A w ogóle to jakiś dystrybutor na Polskę jesteś, czy co, że tak bronisz
tego złomu ?

Nie wiem skąd to przeświadczenie. Chcę pomóc w rozwiązaniu problemu
(choćby była to sztuka dla sztuki). Sam nie kupiłbym żadnego dedykowanego
NASa, chyba żeby dla samego sprzętu (musiałby być mocno tani) i własnoręcznego posadzenia Linuksa. Ot, takie zboczenie, że lubię mieć kontrolę nad tym, co system robi i jak działa. Sam mam pseudoNASa domowego (i parę innych
rzeczy) na terminalu IGELa z Linuksem. BTW z niego właśnie piszę.

--
Dominik & kÄ…pany (via debianowy slrn)

Data: 2014-05-14 19:18:02
Autor: Andrzej W.
Problemy z QNAP
W dniu 2014-05-14 16:16, Jaskiniowiec pisze:
Jedno jest pewne - nigdy wiÄ™cej QNAP ani Synology  z ich wynalazkami czy
innego podobnego ścierwa.

Widać, że nie używałeś BlacArmorów od Seagata.
Po przesiadce na QNAPa (ts-869pro) mam wreszcie wydajność i niezawodność
choć ten interfejs w ostatniej wersji fw taki sobie a dodatki
(aplikacje) niekoniecznie dopracowane.

Co do logów to od tego jest syslog na serwerze.

--
AWa.

Data: 2014-05-14 15:46:55
Autor: Michal Lukasik
Problemy z QNAP
On 09/05/2014 09:07, Jaskiniowiec wrote:
Model z serii TS-x39.
[...]
Jaka¶ wadliwa seria dysków? To ju¿ drugi egzemplarz w ci±gu 4 m-cy.

Mo¿e to nie wina dysków, tylko zasilacz nie domaga?
Mia³em podobny problem z ReadyNAS - kupi³em u¿ywkê w komplecie z zasilaczem 3.33A zamiast 5A i co jaki¶ czas dyski lubi³y "ze¶wirowaæ". Po zastosowaniu odpowiedniego problem ust±pi³.
--
  _____ __________________________
  \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/

Data: 2014-05-15 08:51:59
Autor: Jaskiniowiec
Problemy z QNAP
W dniu 14.05.2014 16:46, Michal Lukasik pisze:

Model z serii TS-x39.
[...]
[...]

O! Dobry kierunek! :)
Zwiechy u mnie by³y cykliczne o mniej wiêcej tej samej porze, gdy
wzrasta³o ca³o¶ciowe obci±¿enie. Wprawdzie nie podejrzewa³bym, ¿e jest
tam zasilacz o mniejszej mocy, a po prostu zasilacz ju¿ chyba zaczyna
niedomagaæ (sprzêt ma ~4lat).

Dziêki za ten trop!

Problemy z QNAP