Problemy z SSD

Data: 2013-01-13 23:45:49
Autor: Michal
Problemy z SSD
W dniu 2013-01-13 15:30, Marek pisze:

Kiedy艣 porusza艂em w膮tek niezawodno艣ci SSD. Moje w膮tpliwo艣ci zosta艂y
st艂umione. Podobno mia艂y by膰 niezawodne. Kupi艂em wi臋c taki dysk i ...
nacieszy艂em si臋 nim 2 miesi膮ce zanim pad艂. By艂 nim OCZ Agility 3, 120GB,
500/525.

Robi艂e艣 rozpoznanie ...i kupi艂e艣 najgorsze co mo偶na by艂o kupi膰 :O
Agility3 to SF2281 z pami臋ciami asynchronicznymi (kt贸re zw艂aszcza na sandforce ss膮 strasznie je艣li chodzi o wydajno艣膰), dwa 偶e Agility3 w艂a艣nie s艂yn膮 z tego, 偶e padaj膮 jak muchy - AFAIK najbardziej awaryjne SSD dost臋pne obecnie w handlu.
Do tego wydajno艣ci nie poprawia wspomniany kontroler Marvella, teoretycznie SATA 6.0 GB/s, ale on potrafi komunikowa膰 si臋 max na
PCI-E x1 - ju偶 tu TEORETYCZNA wydajno艣膰 linku to 5 GB/s, w praktyce oczywi艣cie jeszcze mniej.

--
/MB

Data: 2013-01-14 21:40:49
Autor: Marek
Problemy z SSD
W dniu 2013-01-13 23:45, Michal pisze:

Robi艂e艣 rozpoznanie ...i kupi艂e艣 najgorsze co mo偶na by艂o kupi膰 :O

Taaa... Za艂o偶y艂em, 偶e te dyski s膮 w miar臋 trwa艂e. Skupi艂em si臋 na wydajno艣ci, kt贸ra wysz艂a mi ca艂kiem nie藕le nawet na tym kontrolerze, kt贸ry na p艂ycie mi dali.

[...]

Tego dowiedzia艂em si臋 po niewczasie. Pech... Nast臋pnym razem musz臋 bardziej si臋 przy艂o偶y膰 i nie ufa膰 sprzedawcom. Podobno serwis nie narzeka艂 na nie. Gdy dzi艣 odbiera艂em dysk, inny sprzedawca z tej samej firmy powiedzia艂, 偶e na te dyski maj膮 najwi臋cej reklamacji.

[...]

5GB/s to i tak 10x tyle ile hipotetycznie dysk mo偶e wycisn膮膰. Wi臋c raczej w膮skim gard艂em b臋dzie styk dysku z kontrolerem. Kiedy艣 obserwowa艂em podobne klimaty na dyskach Seagate'a HDD SATA II, kt贸re po przepi臋ciu na inny kontroler na tej samej p艂ycie g艂贸wnej (2 kontrolery tam by艂y) zyskiwa艂y 40% na transferze. Mimo i偶 jeden i drugi kontroler to SATA II. Co ciekawe inne dyski o zbli偶onej pr臋dko艣ci nie robi艂y takich zr贸偶nicowa艅 na tych samych portach. St膮d moje przypuszczenie, 偶e samo SATA konkretnej firmy te偶 mo偶e zawiera膰 jakie艣 niedoci膮gni臋cia.

Marek

Data: 2013-01-14 22:22:37
Autor: Michal
Problemy z SSD
W dniu 2013-01-14 21:40, Marek pisze:
Robi艂e艣 rozpoznanie ...i kupi艂e艣 najgorsze co mo偶na by艂o kupi膰 :O

Taaa... Za艂o偶y艂em, 偶e te dyski s膮 w miar臋 trwa艂e.

No niestety - pomimo innych zalet SSD, to nie s膮 rozwi膮zania trwa艂e. IMHO nale偶y je traktowa膰 jak co艣 co si臋 zu偶ywa, a nie rozwi膮zanie "na wieczno艣膰" jak HDD.

Skupi艂em si臋 na wydajno艣ci, kt贸ra wysz艂a mi ca艂kiem nie藕le nawet na
> tym kontrolerze, kt贸ry na p艂ycie mi dali.

Chyba na s艂ynnych danych silnie kompresuj膮cych si臋.

[...]

Standard. Wi臋kszo艣膰 sprzedawc贸w ma i zachwala OCZ (w tym felerne Agility3) oraz ADaty. Ma艂o kt贸ry ma Samsungi 830/840PRO oraz Cruciale M4
i mo偶na od nich us艂ysze膰 "偶e to badziewie". Ocen臋 pozostawiam Tobie.

[...]

Pomy艂ka w pisowni - powinno by膰 5 Gb/s, a to ju偶 jest ograniczenia.

--
/MB

Data: 2013-01-15 11:31:16
Autor: Marek
Problemy z SSD
W dniu 2013-01-14 22:22, Michal pisze:

     No niestety - pomimo innych zalet SSD, to nie s膮 rozwi膮zania
trwa艂e. IMHO nale偶y je traktowa膰 jak co艣 co si臋 zu偶ywa, a nie
rozwi膮zanie "na wieczno艣膰" jak HDD.

Taaa.. tylko wymiana dysku raz na 2 miesi膮ce jest przegi臋ciem. Swoj膮 drog膮 nie rozumiem na czym firma zarabia daj膮c gwarancj臋 N lat. Dysk w produkcji musia艂by dolara kosztowa膰.

Skupi艂em si臋 na wydajno艣ci, kt贸ra wysz艂a mi ca艂kiem nie藕le nawet na
 > tym kontrolerze, kt贸ry na p艂ycie mi dali.

Chyba na s艂ynnych danych silnie kompresuj膮cych si臋.

A to ma znaczenie przy dyskach? Czy protok贸艂 SATA dokonuje kompresji w locie?

Testy robi艂em za pomoc膮 program贸w do benchmark贸w. Nie mam poj臋cia jaki typ danych one generuj膮. Zreszt膮 od tego w膮tek zacz膮艂em.

Marek

Data: 2013-01-17 23:17:08
Autor: Salata
Problemy z SSD
W dniu 2013-01-14 22:22, Michal pisze:.

     No niestety - pomimo innych zalet SSD, to nie s膮 rozwi膮zania
trwa艂e. IMHO nale偶y je traktowa膰 jak co艣 co si臋 zu偶ywa, a nie
rozwi膮zanie "na wieczno艣膰" jak HDD.

Dobre. HDD na wiecznosc. Chcialbym taki zobaczyc. Niestety ostatnie moje doswiadczenia pokazuja, ze nie nalezy liczyc nawet na 3 lata dla HDD. Po prawie 3 padl mi WD Black, ktory poszedl na gwarancje, ale dane z backupu odzyskane. Wczesniej Seagate'y po 2 latach i juz bez gwarancji. Niestety obecnie nic nie jest wieczne. Nie oszukujmy sie po 5 latach dysk i tak jest do wymiany z wielu powodow.

Standard. Wi臋kszo艣膰 sprzedawc贸w ma i zachwala OCZ (w tym felerne
Agility3) oraz ADaty. Ma艂o kt贸ry ma Samsungi 830/840PRO oraz Cruciale M4
i mo偶na od nich us艂ysze膰 "偶e to badziewie". Ocen臋 pozostawiam Tobie.

Sam mam AData S511 na tym niedobrym Sandforce od roku i jestem bardziej niz zadowolony. System bardzo responsywny. Mysle nad nowym SSD do drugiego komputera, bo jak pisalem wczesniej, zaden upgrade nie przyniosl mi tak odczuwalnego wzrostu wydajnosci.

Pomy艂ka w pisowni - powinno by膰 5 Gb/s, a to ju偶 jest ograniczenia.

Ograniczenia, ograniczeniami, ale przez jakis czas mialem dysk popiety na SATA2 i bylo bardzo szybko. To, ze na SATA3 jest szybciej to fakt, ale roznica nie jest zauwazalna. Natomiast w przypadku migracji z HDD na SSD to byla przepasc.
--
regards
Salata

Data: 2013-01-18 00:56:49
Autor: Przemys砤w Ryk
Problemy z SSD
Dnia Thu, 17 Jan 2013 23:17:08 +0100, Salata napisa艂(a):

[...]

Wiesz - HDD te偶 si臋 psuj膮. Tego nie kwestionuj臋. Sam b臋d臋 odsy艂a膰 Samsunga
F3 znajomego, na kt贸rym wylaz艂y bad sektory, przeno艣na Toshiba 5400rpm te偶
do odsy艂ki z identycznego powodu. Niemniej jednak cz臋sto i g臋sto jest tak,
偶e HDD potrafi膮 dzia艂a膰 d艂ugo. Szczeg贸lnie maj膮c optymalne warunki do pracy. U mnie komputer funkcjonuje 24/7/365. Wewn膮trz obecnie cztery Samsungi po
1TB ka偶dy. W laptopie 2,5" dysk 640GB 7200rpm. Potrzebowa艂em szybszego
transferu - spi膮艂em w stacjonarce dwa dyski w RAID0. I tak dzia艂aj膮.
Potrzebowa艂 znajomy akurat wy偶szego bezpiecze艅stwa danych w laptopie - u偶y艂
TrueCrypta. Specjalnie si臋 nie zastanawiaj膮c.

Teraz pogadajmy o trwa艂o艣ci nap臋d贸w SSD spi臋tych w konfiguracje RAID, czy o
trwa艂o艣ci i wydajno艣ci nap臋du SSD, kt贸ry w ca艂o艣ci b臋dzie zaszyfrowany.

[...]

Tak z ciekawo艣ci - w jaki spos贸b korzystasz z komputera? W sensie, do jakich
zastosowa艅? I czy dane, na kt贸rych pracujesz mieszcz膮 si臋 na owym SSD, czy
korzystasz z dodatkowego nap臋du HDD?

[...]

Dodajmy: o ile wczytywane dane by艂y na SSD. :)

--
[ Przemys艂aw "Maverick" Ryk                   ICQ: 17634926    GG: 2808132 ]
[ Na s艂o艅cu jest rzeczywi艣cie mniej cienia鈥 wiesz?                         ]

Data: 2013-01-26 20:28:39
Autor: Michal
Problemy z SSD
W dniu 2013-01-17 23:17, Salata pisze:
[...]

Zale偶y jak kto u偶ywa HDD. Mi w domowych zastosowaniach HDD do pecet贸w przez 23 lata nie pad艂 偶aden HDD mechaniczny, a przewin臋艂o mi si臋 ich pewnie ponad 20. One po prostu praktycznie nie zu偶ywaj膮 si臋 przez zapis jak ma to miejsce w przypadku NAND, a prawid艂owo traktowane mog膮 dzia艂a膰 latami - praktycznie w technologiczn膮 "niesko艅czono艣膰" bo nawet tak z rok temu mia艂em problem oddaj膮c do utylizacji dwa moje najstarsze dyski IDE (WD i Maxtora z prze艂omu lat 80 i 90 XX w). Do ko艅ca by艂y sprawne mechanicznie, ale nie mia艂em ju偶 mobo/kontrolera MFM i musia艂em si臋 troch臋 napracowa膰 z rozebraniem tych "ceg艂贸wek" i mechanicznym zniszczeniem no艣nik贸w (to by艂y jeszcze "solidne" talerze z napylaniem warstwy magnetycznej na aluminium, a nie szkle). Oczywi艣cie ka偶da elektronika psuje si臋, ale chcia艂bym by dyski oparte o NAND flash by艂y tak d艂ugowieczne i nie zu偶ywa艂y si臋 od samego zapisu w coraz mniejszej ilo艣ci cykli - obecne ju偶 w granicach ~3000.

P.S.
Du偶o zale偶y jak kto traktuje dyski. Jak wspomnia艂em wy偶ej - mi nie pad艂 偶aden HDD z wielu przez tyle lat, kole偶ance w艂a艣nie b臋d臋 robi艂 kolejnego laptopa po mechanicznym padzie dysk贸w - jeden po 1,5 roku, drugi po ~5 latach. Dla takich ludzi maj膮cych tendencj臋 do rzucania laptopa na 艂贸偶ko w czasie pracy SSD s膮 wymarzone, bo du偶o trudniej je uszkodzi膰 mechanicznie przez takie traktowanie.

--
/MB

Data: 2013-01-14 22:25:53
Autor: R.e.m.e.K
Problemy z SSD
Dnia Mon, 14 Jan 2013 21:40:49 +0100, Marek napisa艂(a):

[...]

Ufac sprzedawcom... zastanawialam sie jak dlugo byles zahibernowany i
dlaczego po odmrozeniu nie powiedzieli Ci jak tu jest ;-)

Gdy dzi艣 odbiera艂em dysk, inny sprzedawca z tej samej firmy powiedzia艂, 偶e na te dyski maj膮 najwi臋cej reklamacji.

Heh, lekcje zycia bywaja kosztowne ;-)

[...]

Kolega wyzej pomylil bajty z bitami, mialo byc Gb.

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2013-01-15 11:33:41
Autor: Marek
Problemy z SSD
W dniu 2013-01-14 22:25, R.e.m.e.K pisze:

Ufac sprzedawcom... zastanawialam sie jak dlugo byles zahibernowany i
dlaczego po odmrozeniu nie powiedzieli Ci jak tu jest ;-)

Zdesperowany :-) System mi pad艂 i nie mia艂em na czym pracowa膰. Wsiad艂em w samoch贸d i kupi艂em to co polecali. Parametry wnioskowa艂em wy艂膮cznie z kart katalogowych. Czasu wi臋cej nie by艂o.

Kolega wyzej pomylil bajty z bitami, mialo byc Gb.

hehe, ok :-)

Marek

Data: 2013-01-15 21:03:42
Autor: qwerty
Problemy z SSD
U偶ytkownik "R.e.m.e.K"  napisa艂 w wiadomo艣ci grup dyskusyjnych:50f477e1$0$26701$65785112@news.neostrada.pl...
Kolega wyzej pomylil bajty z bitami, mialo byc Gb.

- Jak nazywa si臋 grupa z艂o偶ona z o艣miu hobbit贸w?
- Hobbajt. ;)

Data: 2013-01-15 12:39:06
Autor: Chris
Problemy z SSD
Marek nabazgra艂(a):

W dniu 2013-01-13 23:45, Michal pisze:
Robi艂e艣 rozpoznanie ...i kupi艂e艣 najgorsze co mo偶na by艂o kupi膰 :O
Taaa... Za艂o偶y艂em, 偶e te dyski s膮 w miar臋 trwa艂e. Skupi艂em si臋 na

To pr臋dzej nasza jedenastka b臋dzie mistrzem 艣wiata :)

--
www.bezwypadkowy.net - Sprawd藕 histori臋 auta i zobacz czy nie by艂o wrakiem.
www.automo.pl - Sprawd藕 VIN, wyposa偶enie, przebieg, histori臋 wypadkow膮.

Problemy z SSD